Reichenberg (zbraň)

Z Multimediaexpo.cz

Reichenberg je pilotovaná verze okřídlené pumy Fieseler Fi 103 (V1).

Práce na projektu probíhaly velice rychle. V druhé polovině roku 1944, hned jak dostalo DFS (Deutsche Forschunginstitut für Segelflug) povolení, se začalo s prací. A už během dvou týdnů byly vyrobeny čtyři varianty s krycím názvem Reichenberg. Letové zkoušky R-I probíhaly v září roku 1944 na letišti Lärz v severním Německu. Ale už v říjnu téhož byl projekt zrušen.

Zkoušek, které ukázaly nedostatky projektu, se zúčastnili i známí zkušební piloti Hanna Reitsch a Heinz Kensche. Leteckého výcviku se zúčastnilo asi 60 vybraných příslušníků Luftwaffe a 30 mužů z Waffen-SS, z jednotek Otto Skorzenyho.

Technicky se R-IV lišila od Fi 103 málo. Kromě nezbytných aerodynamických úprav, byl hlavní rozdíl v umístění kabiny v místě dvou nádob (jedné odstraněné a jedné přemístěné) pro stlačený vzduch. Pilot seděl na sedačce vyrobené z překližky a před sebou na palubní desce měl jen několik přístrojů: gyrokompas , zatáčkoměr, výškoměr, rychloměr, letecké hodiny a spínač pojistky bojové hlavice. Čelní štítek průhledného krytu kabiny byl vyroben z neprůstřelného skla.

Puma měla byl vypouštěna z bombardéru Heinkel He 111 H. Také byly provedeny pokusy se startem za pomoci raketových motorů. I když bylo vyrobeno asi 175 kusů, nikdy nebyla bojově nasazena.

Celkem existovali čtyři typy:

  • Reichenberg I - cvičná kluzáková verze
  • Reichenberg II - cvičná kluzáková verze, dvoumístná
  • Reichenberg III - cvičná motorová verze
  • Reichenberg IV - bojová verze

Technické parametry (R-IV)

  • rozpětí : 5,7 m
  • délka : 8 m
  • vzlet. hmotnost : 2 250 kg
  • max. rychlost : 800 km/h ( ve výšce 2 440 m)
  • dolet : asi 330 km (při vypuštění ve výšce 2 500 m)
  • bojová nálož : 850 kg Amatolu
  • pohon: 1× Argus As 109-014 - pulzační motor s tahem 3,4 kN (350 kp)

Literatura

  • Richard O'Neill : Sebevražedné jednotky, nakl. Mustang 1995 - ISBN 80-7191-048-1 (orig. Salamander Books Ltd. 1981)