Sparviero (letadlová loď)

Z Multimediaexpo.cz

Základní údaje Flag of Italy (1861-1946) crowned.png
Typ: Letadlová loď
Třída:
Číslo trupu:
Jméno podle:
Objednána:
Zahájení stavby: 1942 (přestavba)
Spuštěna na vodu:
Uvedena do služby: Nedokončena
Osud: 1947 sešrotována
Poloha vraku:
Cena:
Předchůdce:
Následovník:
Poznámka:
Takticko-technická data
Výtlak: 30 418 tun
Délka: 202,4 m
Šířka: 25,24
Ponor: 9,2
Pohon: 8 kotlů, 4 turbíny, 4 šrouby
28 000 hp
Palivo:
Rychlost: 18 uzlů
Dosah: 5 500 mil při 18 uzlech
Posádka: 1 420
Pancíř: 70 mm boční, 80 mm paluba
Výzbroj: 8 x 135 mm, 12 x 65 mm a 22 x 20 mm
Elektronika:
Letadla: 34
Ostatní:

Sparviero byla italská letadlová loď z období druhé světové války. Nebyla nikdy dokončena.

Původně šlo o pasažérskou loď Augustus (30 418 tun) z roku 1927. O přestavbě Augusta bylo rozhodnuto v roce 1936. Jelikož ale byly loděnice stále vytíženy, přestavba začala až v roce 1942 podle modifikovaného projektu. V té době se uvažovalo o jménu Falco, ale nakonec byla pojmenována Sparviero. Na rozdíl od Aquily měla Sparviero plnit spíše pomocné úkoly.

Z lodi měly být sejmuty nástavby a měla dostala letovou palubu v hladkopalubovém uspořádání, hangáry se dvěma výtahy, novou výzbroj a protitorpédovou obšívku, zatímco původní pohon zůstal beze změn. Původně měla nést výzbroj 6 x 152 mm, 4 x 102 mm a desítky kanónů lehčích ráží, v roce 1942 začala přestavba podle pozměněného projektu a počítalo se s 8 x 135 mm, 12 x 65 mm a 22 x 20 mm. Loď měla nést 34 letounů Reggiane Re.2001 OR (dříve byly pro tento účel upraveny stíhačky Fiat G.50), nebo 16 stíhacích letounů a 9 bombardérů.

Přestavba začala v Janovských loděnicích Ansaldo odstraňováním nástaveb lodi, ale v době italské kapitulace v roce 1943, loď obsadili Němci, kteří ji 5. října 1944 sami potopili (v Janově jako blokovací loď).

V roce 1946 byla vyzdvižena a následujícího roku sešrotována.

Externí odkazy