Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Střížkov (stanice metra v Praze)

Z Multimediaexpo.cz

Vstup do proskleného pavilonu stanice
Vstup do proskleného pavilonu stanice

Střížkov (projektový název Prosek I) je stanice metra v Praze-Střížkově, na okraji sídliště Prosek. Leží na nejnovějším úseku linky C. Stavba začala 24. května 2004, pro cestující byla stanice otevřena 8. května 2008.[1]

Obsah

Charakteristika stanice

Střížkov je stanicí hloubenou (založení nástupiště je 6,3 m pod povrchem, budova však stoupá vysoko nad úroveň terénu). Tvoří ji velká oceloskleněná konstrukce, svým půdorysem připomínající kapku vody či velrybu (interpretace v médiích se liší). Na dvou masivních obloucích, které vedou v ose stanice, je pak celá konstrukce zavěšena. Součástí stavby je také podchod pod Vysočanskou ulicí. Nástupiště jsou boční, pomocí třech mostů umístěných ve dvou úrovních mohou cestující přecházet z jednoho nástupiště na druhé. Celá stanice je bezbariérová, jednotlivé lávky a nástupiště jsou propojeny výtahy.

Architektonické ztvárnění

Architektonické řešení stanice obsahuje také i různé můstky či fontány. Jeho autorem je Ing. arch. Patrik Kotas, který se proslavil již řadou jiných dopravních staveb (například terminál Fügnerova v Liberci, stanicemi metra Rajská zahrada a Lužiny), či designem některých dopravních prostředků. Na povrchu bude po dokončení ještě dočasné záchytné parkoviště.

Výstavba

Výstavba této stanice se rozvrhnula do několika etap. Nejprve bylo nutné vyhloubit stavební jámu, zajistit ji a poté vystavět železobetonové nástupiště. Pro založení stanice se spotřebovalo okolo dvou tisíc tun armatury, téměř 22 000 m3 betonových konstrukcí a 65 000 m2 bednění. Následně se mohlo začít s výstavbou ocelové konstrukce a dvou velkých obloukových nosníků o rozpětí 150 m a průměru 1,5 m. Do konce července 2006 již oba oblouky stály, samotná konstrukce pod nimi se dokončovala v srpnu téhož roku. V říjnu 2006 se zde konal den otevřených dveří, během něhož již bylo dokončeno jak nástupiště, tak i konstrukce, a to včetně nátěru. Střecha stanice je prosklená, použito bylo speciální tvrzené a vrstvené sklo původem z Francie.[2] Kromě toho se však použilo i sklo akusticky izolační.

Na budování stanice se podílely společnosti Hochtief VSB a OHL ŽS (dříve ŽS Brno, které stavěly také tramvajovou trať z Hlubočep na Barrandov).

V průběhu stavby se ve stanici konal dvakrát den otevřených dveří – v říjnu 2006 a 22. září 2007 u příležitosti Týdne mobility.

Velká galerie

Reference

  1. Internetový zpravodaj - Komunikace a doprava
  2. Architektonické ztvárnění fasády stanice

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Střížkov (stanice metra v Praze)