Suzuki SX4

Z Multimediaexpo.cz



Suzuki SX4 je automobil na rozhraní malých vozů a nižší střední třídy. Představen byl v roce 2006 jako pětidveřový crossover - hatchback s prvky SUV, od roku 2007 (v některých evropských zemích včetně ČR od 2008) je nabízen i jako sedan. Pro crossover lze zvolit kromě pohonu přední nápravy také pohon všech kol, který Suzuki nazývá i-AWD. Na vývoji crossoveru Suzuki spolupracovalo s Fiatem, pro který také vyrábí téměř identický model Sedici.

Obsah

Pohon všech kol

Systém použitý v SX4 (obchodní označení i-AWD) má tři pracovní režimy. Pro běžný provoz je určený pohon pouze předních kol, případně pohon všech kol, kdy se točivý moment rozděluje mezi nápravy automaticky. V režimu "lock" je rozdělení v pevném poměru 50:50. Tento režim se při dosažení rychlosti 60 km/h deaktivuje a systém přejde do automatického režimu. Pro rozdělení momentu je použita elektromagnetická mezinápravová spojka.[1] Verze s pohonem 4x4 mají jiný rozchod kol a vyšší světlou výšku.[2]

Sedan

Verze sedan se poprvé v Evropě představila na autosalonu v Ženevě 2007.[3] Karosérie se liší zejména v zadní části, převis je o 39 cm delší než u hatchbacku. Fiat sedan odvozený od Sedici nenabízí, protože ve stejném segmentu má vlastní model Linea, který využívá platformu Grande Punto.

Přehled motorizací

V Evropě je model SX4 nabízen se dvěma benzínovými a jedním dieselovým motorem. Motor o objemu 1,5 se prodává jen na vybraných trzích (v ČR v letech 20062007). Větší motor 1,6 s variabilním časováním ventilů je jedinou motorizací pro karosérii sedan. Vznětový 1,9 DDiS vyrábí Fiat, tento motor má systém vstřikování Common rail, osm ventilů a je standardně vybaven filtrem pevných částic.[4] [5] Všechny motory plní emisní normu Euro 4.

Pro benzínové motory je určena pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová automatická převodovka (jen ve verzích s pohonem předních kol). V České republice není sedan v době zahájení prodeje s automatickou převodovkou nabízen.

V roce 2007 byl představen také motor 1.6 DDiS, který ale dosud není v prodeji.

Model 1.5 4x2 1.6 VVT 4x2 1.6 VVT 4x4 1.9 DDiS 4x2 1.9 DDiS 4x4 1.6 VVT
Karosérie crossover (hatchback) sedan
Uspořádání válců 4 v řadě
Druh motoru benzínový turbodiesel benzínový
Typ motoru M15A M16A VVT D19AA M16A VVT
Objem (cm³) 1490 1586 1910 1586
Vrtání × zdvih (mm) 78,0 × 78,0 78,0 × 83,0 82,0 × 90,4 78,0 × 83,0
Kompresní poměr 9,5:1 10,5:1 18,0:1 10,5:1
Výkon (kW) 73 při 5800 ot. 79 při 5600 ot. 88 při 3500 ot. 79 při 5600 ot.
Kroutící moment (Nm) 133 při 4100 ot. 145 při 4000 ot. 280 při 2000 ot. 145 při 4000 ot.
Nejvyšší rychlost 175 km/h 180 (170)* km/h 170 km/h 190 km/h 180 km/h 180 (170)* km/h
Zrychlení 0–100 km/h 11,0 s 10,8 (12,3)* s 11,5 s 10,5 s 11,2 s 10,7 (12,3)* s
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,8 6,8 (7,6)* 7,1 6,3 6,6 6,7 (7,4)*
Emise CO2 (g/km) 163 165 (173)* 182 166 174 159 (175)*
Pohotovostní hmotnost (kg) 1205 1205 (1220) 1265 1340 1400 1240 (1255)*

Pozn.: * = s automatickou převodovkou

Nabízené verze v ČR:

  • crossover "Urban Line" - 1.5 4x2, 1.6 4x2
  • crossover "Outdoor Line" - 1.5 4x2, 1.6 4x2, 1.6 4x4, 1.9 4x4
  • sedan - 1.6 4x2

Verze pro Japonsko

V Japonsku se SX4 prodává s benzínovými motory 1,5 a 2,0 litru (sedan jen s 1,5). Všechny verze jsou výhradně se čtyřstupňovou automatickou převodovkou.[6]

Model 1.5E / 1.5F / 1.5XF / 1.5G / 1.5XG 2.0S / 2.0XS 1.5F / 1.5G sedan
Pohon 4x2 4x4 4x2 4x4 4x2
Karosériecrossover (hatchback)sedan
Uspořádání válců 4 v řadě
Druh motoru benzínový
Typ motoru M15A VVTJ20AM15A VVT
Objem (cm³) 149019951490
Vrtání × zdvih (mm) 78,0 × 78,084,0 × 90,078,0 × 78,0
Kompresní poměr 9,5:110,5:19,5:1
Výkon (kW) 81 při 6000 ot.107 při 5800 ot.81 při 6000 ot.
Kroutící moment (Nm) 143 při 4000 ot.193 při 4000 ot.143 při 4000 ot.
Pohotovostní hmotnost (kg) 11901250125013101190


Verze pro USA

V USA se SX4 prodává se čtyřválcovým benzínovým motorem o objemu 2,0 litru. Hatchback má vždy pohon všech kol i-AWD, pro obě karosérie je na výběr pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová automatická převodovka.

Model SX4 Crossover AWDSX4 Sport
Karosériecrossover (hatchback)sedan
Uspořádání válců 4 v řadě
Druh motoru benzínový
Typ motoru J20A
Objem (cm³) 1995
Vrtání × zdvih (mm) 84,1 × 89,9
Kompresní poměr 10,5:1
Výkon (kW) 105 při 5800 ot.
Kroutící moment (Nm) 184 při 3500 ot.
Pohotovostní hmotnost (kg) 1295 (1331)*1210 (1245)*

Pozn.: * = s automatickou převodovkou

Rozměry

Karosérie Crossover (EU) Crossover (Jap. & USA) Sedan (EU) Sedan (Jap.) Sedan (USA)
Verze Urban Line Outdoor Line E, F, G, S XF, XG, XS, USA
Délka (mm) 410041404115413544904510
Šířka (mm) 17301755173017551730
Výška (mm) 1565 (1555)*1605 (1620)**157016051545
Rozvor (mm) 2500
Rozchod vpředu (mm) 1500 (1495)** 1500
Rozchod vzadu (mm) 1495 1495
Světlá výška (mm) 175 (165)*175 (190)**160175165175
Zav. prostor (l) 270 / 625 515

Pozn.: * = s pneumatikami 195/65 R15 (standardně 205/60 R16); ** = verze 4x4


SX4 WRC

Suzuki SX4 WRC je závodní speciál automobilky Suzuki postavený pro mistrovství světa kategorie WRC. V souladu s pravidly jej pohání přeplňovaný motor o objemu 2,0 litru, který má maximální výkon 235kW/4000–4500 ot./min a točivý moment 590Nm/3500 ot./min, poháněna jsou všechna čtyři kola.[7]

Se závodním speciálem odvozeným od SX4 se Suzuki od sezóny 2007 účastní závodů rallye v kategorii WRC. Za tým Suzuki v sezóně 2008 závodí Toni Gardemeister a Per-Gunnar Andersson, v jediných dvou závodech sezóny 2007, kterých se Suzuki zúčastnilo řídili vůz Nicolas Bernardi (Korsická rally) a Sebastian Lindholm (Britská rally).[8]

Souběžně s působení ve WRC se Suzuki dále účastní juniorského mistrovství JWRC s vozem Swift Super 1600.

Statistika registrací

Registrace v ČR

Rok registrace OA z toho 4x4 registrace LUV z toho 4x4 celkem OA+LUV
200635413700354
20071177505201179

Zdroj: SDA-CIA

Registrace v Německu

  • 2006 –  3126
  • 2007 –  6136

Zdroj: Kraftfahrt-Bundesamt

Související články



Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.