T-55
Z Multimediaexpo.cz
T-55 | ||
Polské muzeum | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Posádka | 4 | |
Délka | 6,46 m | |
Výška | 2,4 m | |
Šířka | 3,27 m | |
Hmotnost | 36,6 t | |
Pancéřování a výzbroj | ||
Pancéřování | 203 mm | |
Hlavní zbraň | 100 mm kanón | |
Sekundární zbraň | 1x 7,62 mm kulomet v ose kanonu (T-54 v korbě) 1x 12,7 mm kulomet | |
Pohon a pohyb | ||
Pohon | V-54/55 vodou chlazený dieselový 12ti válec | |
390 kW (520 hp) | ||
Odpružení | torzní tyče | |
Poměr výkonu | 14 hp/tunu | |
Dojezd | 400 až 500 km 600 km s přídavnými nádržemi |
Sovětské tanky T-54/55 byly vyvinuty během 40. let jako náhrada za T-34. Tanky T-54 a T-55 jsou si velmi podobné a na první pohled nerozeznatelné. Mnoho T-54 bylo přestavěno na T-55. Tank má velmi nízkou siluetu, díky které je méně zranitelný, síla pancíře je v rozmezí 120 – 200 mm. Bez přípravy se tank může brodit v hloubce 1,4 m (5,5 m s přípravou). Nevýhodou je omezený prostor pro posádku, dále řidič, střelec i velitel sedí v jedné řadě, případný zásah by tak vyřadil většinu posádky.
Obsah |
Vznik a vývoj
Vývoj začal v Charkovské konstrukční kanceláři O. O. Morozova v roce 1943, kdy začaly práce na vylepšené verzi T-34m. Úsporou hmotnosti, lepším motorem a dalšími změnami mohli konstruktéři na nový podvozek instalovat silnější pancíř. Nový tank byl označen T-44. První tanky T-54 byly vyrobeny v roce 1945 a v roce 1947 nahradily ve výrobě nástupce tanků T-34, kterým byl typ T-44. Ten však stále používal věž tanku T-34/85, do které nebylo možné instalovat nový silnější kanón, který by podstatně překonával německý 88 mm kanón tanku Tiger nebo dlouhý 75 mm kanón tanku Panther. Série prototypů vedla k výrobě tanku T-54 se 100 mm kanónem D-10, stejným jakým byly vyzbrojeny samohybná děla SU-100.
V roce 1947 se začala sériová výroba ve fabrice Uralvagonzavod (UHT) v Nižním Tagilu. Od roku 1948 v Charkovském závodě na výrobu lokomotiv V. O. Malyševa. Od roku 1951 začala modernizace i tohoto nového typu. Byl instalován lepší optický zaměřovač, filtry paliva, oleje a vzduchu. V roce 1958 začala výroba typu T-55 a přestavba T-54 na T-55. Výroba skončila až v roce 1981. Vzniklo mnoho variant s různými modifikacemi. V SSSR bylo vyrobeno kolem 50 tisíc kusů a licenčně se tank vyráběl i v Československu, Polsku, v Číně jako typ 59. Mnoho strojů bylo exportováno do zahraničí.
První T-54 byl vyroben v roce 1945 a v roce 1947 nahradil ve výrobě T-44. Od roku 1951 začaly modernizace (lepší optický zaměřovač, filtry paliva, oleje a vzduchu). V roce 1958 začala výroba typu T-55 a přestavba T-54 na T-55. Výroba skončila až v roce 1981. Vzniklo mnoho variant s různými modifikacemi, bylo vyrobeno okolo 50 tisíc kusů, tank byl vyráběn i licenčně (Československo, Polsko, v Číně kopie jako typ 59) a ve velkém vyvážen, zúčastnil se mnoha konfliktů (v Maďarsku 1956, ČSSR 1968, ve válkách na Blízkém východě, ve Vietnamu, Afghánistánu, Jugoslávii aj.). Dodnes slouží asi v 50 státech, většinou v zemích tzv. třetího světa. Tisíce takových tanků jsou stále zakonzervovány a připraveny k opětovnému uvedení do provozu.
V Československu byl tento tank v 70. letech modernizován a vybaven mikroprocesorovým systémem řízení střelby „Kladivo“.
Později z něj byl vyvinut model T-62.
Velká Galerie
YouTube
Top Ten Tanks #8: Soviet T-54/55 |
All Variants of Tank T-55 |
Externí odkazy
- Palba.cz – Střední tank T54/55
- T-55 na válka.cz
- Modernizace středních tanků T-54A na verzi T-54AM v ČSLA - odpověď č. 654
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |