Železniční trať Pardubice - Jaroměř - Liberec
Z Multimediaexpo.cz
Železniční trať Pardubice - Liberec je jednokolejná železniční trať celostátní dráhy. Vychází z rovinatého Polabí a směřuje nejdříve touto rovinou přes kopcovité Podkrkonoší a předhůří Jizerských hor, kde je i několik tunelů, do Liberce. V jízdním řádu pro cestující je označena celá trať označena číslem 030, přičemž souhrnná doprava v úseku Pardubice - Jaroměř je uvedena v traťové tabulce 031, v tabulce trati 030 je podrobně rozepsán jen úsek Jaroměř - Liberec.
Obsah |
Historie
Celou trať postavila soukromá železniční společnost Jihoseveroněmecká spojovací dráha (SNDVB) a provoz byl postupně směrem od Pardubic zahajován v letech 1857 - 1859.[1] Původně trať na svých prvních několika kilometrech vedla jinou trasou než dnes, i most přes Labe u Pardubic stál na jiném místě. V roce 1871 byly položeny přeložky trati v Rosicích nad Labem v souvislosti se stavbou navazující trati společnosti Rakouské severozápadní dráhy od Havlíčkova Brodu. Od té doby vede trať v této části v současné trase.[2] V roce 1909 byla SNDVB zestátněna a trať přešla do vlastnictví Císařsko-královských státních drah (kk StB), po vzniku Československé republiky pak k nástupnickým ČSD. Po zabrání Sudet německou Třetí říší byla trať na několika místech přerušena státní hranicí. Tento stav trval až do konce 2. světové války. V roce 1965 byla část z Pardubic do Hradce Králové elektrizována. V roce 1993 byl elektrizován úsek z Hradce do Jaroměře.
Provoz
V části mezi Pardubicemi a Jaroměří je trať silně vytížena osobní dopravou, zvláště pak úsek z Pardubic do Hradce Králové. Ve zbývající části je už osobní doprava slabší. Kromě regionálních vlaků po trati jezdí i rychlíky z Pardubic do Liberce a v části trati mezi Hradcem Králové a Jaroměří pak rychlíky z Prahy do Trutnova. Většina vlaků jezdí v pravidelných taktech.[3][4]
Většinu osobních vlaků na elektrizované části trati tvoří soupravy složené z elektrické lokomotivy řady 163 a vozů Bdmtee. V úseku z Jaroměře do Liberce jsou osobní vlaky obvykle motorové vozy a jednotky několika řad: 810, 814, 843 a 854. Rychlíky z Pardubic do Liberce jsou sestaveny z motorových vozů řady 843 a přípojných vozů 043. Rychlíky z Prahy do Trutnova z lokomotiv řady 754 a přípojných vozů 1. i 2. třídy.[5]
Pardubice hlavní nádraží
- Trať 010 Česká Třebová - Ústí nad Orlicí - Choceň - Moravany - Pardubice hl. n. - Přelouč - Kolín
Pardubice-Rosice nad Labem
- Trať 238 Havlíčkův Brod - Žďárec u Skutče - Chrast u Chrudimi - Chrudim - Pardubice-Rosice nad Labem
Hradec Králové hlavní nádraží
- Trať 020 Velký Osek - Chlumec nad Cidlinou - Odbočka Plačice - Hradec Králové hl. n. - Týniště nad Orlicí - Borohrádek -
Choceň
- Trať 041 Hradec Králové hl. n. - Hněvčeves - Ostroměř - Jičín - Libuň - Turnov
Smiřice
- Trať 046 Hněvčeves - Smiřice
Jaroměř
- Trať 032 Jaroměř - Starkoč - Trutnov Poříčí - Trutnov střed - Trutnov hl. n.
Stará Paka
- Trať 040 Chlumec nad Cidlinou - Ostroměř - Stará Paka - Martinice v Krkonoších - Kunčice nad Labem - Trutnov hl. n.
- Trať 064 Mladá Boleslav hl. n. - Dolní Bousov - Libuň - Stará Paka
Železný Brod
- Trať 035 Železný Brod - Tanvald
Turnov
- Trať 041 Hradec Králové hl. n. - Hněvčeves - Ostroměř - Jičín - Libuň - Turnov
- Trať 070 Praha hl. n. - Výhybna Praha-Vítkov - Praha-Vysočany - Neratovice - Všetaty - Mladá Boleslav hl. n. - Bakov nad Jizerou - Odbočka Zálučí - Turnov
Liberec
- Trať 036 Liberec - Smržovka - Tanvald - Harrachov
- Trať 037 Liberec - Raspenava - Frýdlant v Čechách - Černousy st. hr. (Zawidów PKP)
- Trať 086 Česká Lípa hl. n. - Výh. Žízníkov - Liberec
- Trať 089 Liberec - Hrádek nad Nisou st. hr. (Zittau DB) - Varnsdorf st. hr. - Rybniště
Poznámka: V Liberci na nádraží je možno použít i tramvajovou linku č. 11 do Jablonce nad Nisou
Související články
Reference
- ↑ Historie tratí; elektronická databáze; Sekera, P.
- ↑ HRDINA, Zdeněk. Zapomenuté první kilometry SNDVB u Pardubic. Svět železnice, 5/2010.
- ↑ Knižní jízdní řád trati 030; SŽDC
- ↑ Knižní jízdní řád trati 031; SŽDC
- ↑ Řazení vlaků 2010; zelpage.cz
Externí odkazy
- Trať 031 na zelpage.cz
- Trať 030 na zelpage.cz
- Lokostránky.net - fotografie z rozsáhlé nehody ve Staré Pace v roce 1972
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |