Vladimír Hirsch

Z Multimediaexpo.cz

Vladimír Hirsch (* 3. července 1954, Benešov u Prahy) je český hudební skladatel, polyinstrumentalista (klávesové nástroje, bicí nástroje, zpěv) a vedoucí osobnost několika avantgardních souborů a projektů (Aghiatrias, Skrol, Zygote a Luminar Ax), spojujících soudobou vážnou hudbu s hudbou dark-ambientní a industriální. Je autorem konceptu tzv. "integrované" hudební formy, charakterizované specifickou instrumentací (viz níže). Jeho dílo je reprezentováno poměrně rozsáhlou kolekcí jak prací sólových, tak vytvořených v rámci činnosti jím vedených souborů.

Obsah

Životopis a charakteristika díla

Vladimír Hirsch komponuje od roku 1976, kdy jako klavírista a varhaník začínal drobnými romantickými a klasicistními skladbami pro tyto nástroje, velmi brzy však opouští tyto pokusy a po dlouhou dobu se věnuje pouze rockovým a jazzovým experimentům v rámci několika formací. Dlouho působil v pražské post-punkové skupině Der Marabu. Po jejím rozpadu založil v roce 1995 soubor Skrol a několik dalších paralelních projektů, jejichž je vedoucí osobností (Aghiatrias, Zygote). Jeho jméno je pro zasvěcence industriální a postindustriální scény synonymem pro sugestivní, temnou hudbu, originálním způsobem zpracovávající prvky noisové, postindustriální dark-ambientní a vážné hudby. Od roku 1987 se skladatel začíná soustřeďovat též na sólovou produkci. Jeho doménou se stává forma, kde klade důraz na využití potenciálu moderních výrazových prostředků a hledání specifických skladebných postupů. Vychází nejprve z tradic slovanské klasické hudby 20. století, postupně však vytváří vlastní pracovní model v tónorodých principech, kompozici i orchestraci, s důrazem na úlohu primárně nehudebních komponent a jejich přeměnu v plně hodnotnou součást skladby. Tento specifický styl, využívající digitální technikou vytvořené zvukové charakteristiky nástrojů z obsazení klasického orchestru spolu s širokou škálou rozmanitých zdrojů zvuku se snahou dosáhnout organického sepětí zdánlivě odlišných prvků do živého tvaru, sám nazývá "integrovanou hudbou". Vladimír Hirsch je autorem poměrně rozsáhlé řady konceptuálních prací. Pravidelně koncertuje jak doma, tak především v zahraničí (Evropa, USA), kde také publikuje. V současné době vychází postupně komplet stěžejních nahrávek jeho souborného díla v Itálii u vydavatelství Ars Benevola Mater. V rámci několika projektů spolupracuje též se zahraničními umělci (Kenji Siratori, Dove Hermosa, atd.).

Ostatní aktivity

Vladimír Hirsach se dlouhodobě též zabývá psaním esejů o umění (např. “Principy a technologie destruktivismu umění“, „Problém srozumitelnosti uměleckého díla“, „Úspěchy filozofie úspěšnosti“, „Zaříkadlo experimentu“ či „Salut l´artist“), poezií a grafikou (především návrhy obalů alb). Není bez zajímavosti, že vystudoval pražskou lékařskou fakultu a až do roku 1999 vykonával lékařskou praxi.

Výběr z diskografie

  • Synthetics - Themes, op. 17, DMA (CD), ambientní projekt 1987
  • Symphony no. 1 in E, Op. 20; symfonie pro syntetizéry. 1988-1989. DMA (CD)
  • Organ Pieces; komplet varhanních skladeb, DMA (MC) 1990
  • Symfonie č.2 „Defensa“, op.47; symfonie pro integrovaný orchestr, CatchArrow Recordings, CD, 1997, revidovaná verze vydána na společném disku Symphony no. 2 & 3 s 3.
  • Concert industriel pour orgue, op.49; koncert pro varhany a integrovaný orchestr, 1997. Varhany: Vladimír Hirsch. CatchArrow Recordings 1998, revidovaná verze vydána 2006, Ars Benevola Mater.
  • Casual Crime, op. 51; album skladeb pro jazzový kvartet, 1998. CatchArrow Recordings (CD)
  • Symfonie č. 3, op. 52; symfonie pro integrovaný orchestr, varhany a mezzosoprán, 1999. Varhany: Vladimír Hirsch, mezzosoprán: Martina Sanollová. CatchArrow Recordings (CD) 1999; revidovaná verze vydána na CD Symphony no. 2 & 3, Integrated Music Records 2001
  • Divertimento č. 1 a 2, Hymnus č.2, 1997 - 1999 CatchArrow Recordings (MC)
  • Sense Geometry, op.54; album skladeb pro integrovaný soubor, 1998-1999, CatchArrow Recordings (CD), revidovaná vezre 2004 vydána na CD - Ars Benevola Mater, 2006
  • Dances & Marches, op.57; suita pro varhany, klavír a integrovaný hudební soubor, 1999, CatchArrow Recordings (MC)
  • Vladimír Hirsch, Diamanda Galás: Missa pestilens integra; mše pro integrovaný orchestr a ženský zpěv. Část alba “Plague Mass” Diamandy Galás (Mute Records), ve spoluautorově aranžmá a hudební formě, doplněná několika skladbami kratšího rozsahu a koncipovaná jako autorské partnerství. 1999, CatchArrow Recordings (CD)
  • De regionibus liminis, op. 68, tematické album skladeb pro integrovaný hudební soubor; 2002, CatchArrow Recordings (CD)
  • Phragments, thèmes et images scéniques, souborné dvojalbum autorovy scénické hudby, vytvořené v období od roku 1989 do podzimu 2003, CatchArrow Recordings (2 CD)
  • Exorcims, op.61/2 ; suita pro integrovaný hudební soubor, 1999 - 2000, CatchArrow Recordings 1999, remix 2005, Ars Benevola Mater 2006 (CD)
  • Symfonie č. 4 „Descent From The Cross“ (Snímání z kříže), op. 67; symfonie pro integrovaný orchestr, sóla a sbor; 2001, 2. rev. 2006, Ars Benevola Mater 2006 (CD)
  • Les scènes ardentes, op. 72; Suita pro integrovaný hudební soubor, 2005, Ars Benevola Mater 2006 (CD)
  • Nonterra, op. 73; suita, 2005,Ars Benevola Mater, 2006 (CD)
  • Torment Of Naissance, op. 75; konceptuální album, 2007 (CD)
  • Tobruk,; konceptuální album, 2007, původně hudba určená pro stejnojmenný film (CD)
  • Contemplatio per nexus, op. 77; konceptuální album, 2007 (CD)
  • The Assent To Paradoxon; box-set sedmi CD nejvýznamnějších nahrávek. Ars Benevola Mater, 2006.

Výběr z diskografie ostatních autorových projektů

Související články

Externí odkazy