Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Vultee XP-54
Z Multimediaexpo.cz
Vultee XP-54 | ||
Soubor:Vultee XP-54 Swoose Goose 061024-F-1234P-002.jpg | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | prototyp stíhacího letounu | |
Výrobce | Vultee Aircraft | |
Konstruktér | ||
První let | 15. leden 1943 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 2 | |
Varianty | ||
Uživatel | USAAC | |
Vultee XP-54 byl prototyp stíhacího letounu, který vyvíjela americká firma Vultee. Typ byl vyvíjen na základě specifikací USAAC, které požadovaly nekonvenční řešení konstrukce. Projekt firmy vultee, označený jako Model 84 (známý také pod neoficiální přezdívkou „Swoose Goose“), vyhrál celou soutěž a porazil konkurenční konstrukce Curtiss XP-55 Ascender a Northrop XP-56 Black Bullet. Po sérii testů koncepce XP-54 v aerodynamickém tunelu, byla 8. ledna 1941 objednána stavba prvního prototypu. Druhý prototyp byl objednán 17. března 1942. Přes svůj radikální design, měl prototyp nevýrazné výkony a projekt XP-54 byl po čase zrušen.
Obsah |
Vývoj
XP-54 poháněl tlačný motor, který se nacházel v zadní části jeho trupu. Z křídel vycházely dva dlouhé nosníky ocasních ploch a vrtule byla mezi nimi. Chlazení bylo zabudováno v křídle. Původně se uvažovalo o motoru Pratt & Whitney X-1800, ale po zrušení jeho vývoje, byl použit motor Lycoming XH-2470.
V září 1941 bylo určení XP-54 změněno na výškový přepadový stíhač. Proto muselo být přidáno turbodmychadlo a přídavné pancéřování, což zásadně zvýšilo hmotnost letounu (z 5 200 kg na 8 200 kg).
Konstrukce XP-54 přinesla některá nová řešení. Byl vybaven přetlakovou kabinou a sedadlo pilota sloužilo i jako elektricky poháněný výtah, kterým se pilot do kabiny dostal. Nouzové opuštění letounu kvůli přetlakové kabině, zahrnovalo vystřelení pilota směrem dolů pod letoun a odpálení vrtule, aby nemohla pilota ohrozit. Výzbroj uloženou v nose letounu tvořila pevně uchycená dvojice kanónů T-9 ráže 37 mm a dvojice kulometů ráže 12,7 mm. Ty ale byly pohyblivé a pilot je mohl dálkově ovládat střeleckým zaměřovačem. Právě dlouhý nos letounu mu dal jeho přezdívku.
Testy
Letecké testy prvního prototypu začaly 15. leden 1943. Výkony letounu však byly menší, než se očekávalo. V té době byl také ukončen i vývoj náhradního motoru Lycoming XH-2470 a proto musela být použita pohonná jednotka Allison V-3420. To zdrželo další vývoj typu. XP-54 byl testován, ale po čase začaly docházet náhradní díly. Proto druhý prototyp, vybavený pokusně turbodmychadlem, vzlétl pouze jednou a byl rozebrán na náhradní díly pro první prototyp.
Hlavní technické údaje
- Posádka: 1
- Pohonná jednotka: kapalinou chlazený 24válec Lycoming XH-2470-1 o výkonu: 2300 hp (1715 kW)
- Rozpětí: 16,41 m
- Délka: 16,69 m
- Výška: 4,42 m
- Nosná plocha: 42,4 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 6923 kg
- Vzletová hmotnost: 8270 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 8771 kg
- Maximální rychlost: 613 km/h ve výšce 8700 m
- Dostup: 11 300 m
- Dolet:
Výzbroj
- 2× 37mm kanón
- 2× 12,7mm kulomet
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |