Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Ford 5-AT Tri-Motor
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[dopravní letoun]] | |typ = [[dopravní letoun]] | ||
|výrobce = Ford Motor Company | |výrobce = Ford Motor Company | ||
- | |image = | + | |image = [[File:Ford Tri-Motor 5-AT-74-AirVenture-2005-Flickr.jpg|240px]] |
- | |text = Ford | + | |text = Ford Tri-Motor 5-AT-74 na letecké show<br />veteránů Airventure 2005 |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = červenec [[1928 v letectví|1928]]<ref name="tri">{{Citace knihy | příjmení = Němeček | jméno = Václav | odkaz na autora = | příjmení2 = Týc | jméno2 = Pavel | odkaz na autora2 = | rok = 1981 | titul = Třímotorová dopravní letadla | vydavatel = Nakladatelství dopravy a spojů | místo = Praha | vydání = 2| typ vydání = doplněné | isbn = }}</ref> | |první let = červenec [[1928 v letectví|1928]]<ref name="tri">{{Citace knihy | příjmení = Němeček | jméno = Václav | odkaz na autora = | příjmení2 = Týc | jméno2 = Pavel | odkaz na autora2 = | rok = 1981 | titul = Třímotorová dopravní letadla | vydavatel = Nakladatelství dopravy a spojů | místo = Praha | vydání = 2| typ vydání = doplněné | isbn = }}</ref> | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
|vyřazen = | |vyřazen = | ||
|výroba = červenec 1928 až červen 1933 | |výroba = červenec 1928 až červen 1933 | ||
- | |vyrobeno kusů = 117 | + | |vyrobeno kusů = 117 kusů |
|hlavní uživatel = [[Spojené státy americké|USA]] | |hlavní uživatel = [[Spojené státy americké|USA]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}[[Soubor:Time For Me To Fly-Flickr.jpg|thumb|240px|Krásný pohled do pilotní kabiny]] |
'''Ford 5-AT Tri-Motor''' byl americký dopravní letoun, navazující na koncepčně stejný lehčí typ [[Ford 4-AT Tri-Motor]]. Typ 5-AT se vyráběl až do června [[1933 v letectví|1933]]. Létal na tratích zejména v [[Amerika|Americe]], ovšem byl propagován i v [[Evropa|Evropě]]. | '''Ford 5-AT Tri-Motor''' byl americký dopravní letoun, navazující na koncepčně stejný lehčí typ [[Ford 4-AT Tri-Motor]]. Typ 5-AT se vyráběl až do června [[1933 v letectví|1933]]. Létal na tratích zejména v [[Amerika|Americe]], ovšem byl propagován i v [[Evropa|Evropě]]. | ||
Řádka 19: | Řádka 19: | ||
==Služba v Československu== | ==Služba v Československu== | ||
- | + | V rámci turné po Evropě byl letoun předváděn i v Praze, kde jej 21. října [[1929]] zakoupilo ''Ministerstvo veřejných prací'' pro [[Československé státní aerolinie]]. Šlo o stroj verze 5-AT-C, výrobního čísla 50, který nesl civilní poznávací značku '''OK-FOR'''. Do rejstříku byl zapsán 23. dubna 1930 a létal na domácích tratích. Svoji činnost ukončil tragicky dne [[22. srpen|22. srpna]] [[1930 v letectví|1930]]<ref>{{Citace časopisu | příjmení = Hutz | jméno = Jan |příjmení2 = Kučera | jméno2 = Pavel |příjmení3 = Sviták | jméno3 = Pavel | titul = Letecká doprava v Československu 1919 až 1939 | časopis = Letectví a kosmonautika | rok = 1995 | měsíc = | ročník = LXXI | číslo = 10 | strany = | url = | issn = }}</ref>, kdy havaroval u [[Jihlava|Jihlavy]], přičemž nepřežil nikdo. Celkem tento stroj nalétal 15 800 km a 109 hodin.<ref name="LK">{{Citace časopisu | příjmení = | jméno = | autor = | titul = ČSA čtenářům L+K | časopis = Letectví a kosmonautika | rok = 1995 | měsíc = | ročník = LXXI | číslo = 3 | strany = | url = | issn = }}</ref> | |
- | V rámci turné po Evropě byl letoun předváděn i v Praze, kde jej 21. října [[1929]] zakoupilo ''Ministerstvo veřejných prací'' pro [[Československé státní aerolinie]]. Šlo o stroj verze 5-AT-C, výrobního čísla 50, který nesl civilní poznávací značku '''OK-FOR'''. Do rejstříku byl zapsán 23. dubna 1930 a létal na domácích tratích. Svoji činnost ukončil tragicky dne [[22. srpen|22. srpna]] [[1930 v letectví|1930]]<ref>{{Citace časopisu | příjmení = Hutz | jméno = Jan |příjmení2 = Kučera | jméno2 = Pavel |příjmení3 = Sviták | jméno3 = Pavel | titul = Letecká doprava v Československu 1919 až 1939 | | + | |
==Specifikace (5-AT-C)== | ==Specifikace (5-AT-C)== | ||
Řádka 30: | Řádka 29: | ||
*'''Rozpětí:''' 23,71 m | *'''Rozpětí:''' 23,71 m | ||
*'''Délka:''' 15,18 m | *'''Délka:''' 15,18 m | ||
- | *'''Plocha křídla:''' 77,57 | + | *'''Plocha křídla:''' 77,57 m<sup>2</sup> |
*'''Výška:''' 4,16 m | *'''Výška:''' 4,16 m | ||
- | *'''Pohonná jednotka:''' | + | *'''Pohonná jednotka:''' 3 x [[hvězdicový motor]] [[Pratt & Whitney R-1340|Pratt & Whitney Wasp C-1]] |
*'''Výkon motoru:''' 420 k (309 kW) | *'''Výkon motoru:''' 420 k (309 kW) | ||
- | *'''Hmotnost prázdného stroje:''' | + | *'''Hmotnost prázdného stroje:''' 3 400 kg |
- | *'''Vzletová hmotnost:''' | + | *'''Vzletová hmotnost:''' 6 100 kg |
===Výkony=== | ===Výkony=== | ||
*'''Maximální rychlost:''' 217 km/h | *'''Maximální rychlost:''' 217 km/h | ||
*'''Cestovní rychlost:''' 180 km/h | *'''Cestovní rychlost:''' 180 km/h | ||
- | *'''Dostup:''' | + | *'''Dostup:''' 5 500 m |
*'''Dolet:''' 850 km | *'''Dolet:''' 850 km | ||
- | ==Externí odkazy== | + | == Reference == |
+ | <references/> | ||
+ | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.planes.cz/lite/ff5.php Fotografie stroje OK-FOR ČSA na planes.cz] | * [http://www.planes.cz/lite/ff5.php Fotografie stroje OK-FOR ČSA na planes.cz] | ||
* (anglicky) [http://www.nasm.si.edu/aircraft/fordtri.htm Smithsonian National Air and Space Museum: Ford 5-AT Tri-Motor] | * (anglicky) [http://www.nasm.si.edu/aircraft/fordtri.htm Smithsonian National Air and Space Museum: Ford 5-AT Tri-Motor] | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Ford+5-AT}}{{Commonscat|Ford 5-AT}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Dopravní letadla]] | [[Kategorie:Dopravní letadla]] |
Aktuální verze z 11. 11. 2016, 12:19
Ford 5-AT Tri-Motor | ||
Ford Tri-Motor 5-AT-74 na letecké show veteránů Airventure 2005 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Ford Motor Company | |
Konstruktér | ||
První let | červenec 1928[1] | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | červenec 1928 až červen 1933 | |
Vyrobeno | 117 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | USA | |
Ford 5-AT Tri-Motor byl americký dopravní letoun, navazující na koncepčně stejný lehčí typ Ford 4-AT Tri-Motor. Typ 5-AT se vyráběl až do června 1933. Létal na tratích zejména v Americe, ovšem byl propagován i v Evropě.
Fordů 5-AT bylo vyrobeno celkem 117 kusů. Dále existovaly verze 6-AT, 7-AT, 9-AT, 11-AT a 13-AT, které se lišily pouze v drobnostech.
Obsah |
Služba v Československu
V rámci turné po Evropě byl letoun předváděn i v Praze, kde jej 21. října 1929 zakoupilo Ministerstvo veřejných prací pro Československé státní aerolinie. Šlo o stroj verze 5-AT-C, výrobního čísla 50, který nesl civilní poznávací značku OK-FOR. Do rejstříku byl zapsán 23. dubna 1930 a létal na domácích tratích. Svoji činnost ukončil tragicky dne 22. srpna 1930[2], kdy havaroval u Jihlavy, přičemž nepřežil nikdo. Celkem tento stroj nalétal 15 800 km a 109 hodin.[3]
Specifikace (5-AT-C)
Data podle: Němeček, Týc[1] a L+K[3]
Technické údaje
- Posádka: 2
- Počet pasažérů: 14
- Rozpětí: 23,71 m
- Délka: 15,18 m
- Plocha křídla: 77,57 m2
- Výška: 4,16 m
- Pohonná jednotka: 3 x hvězdicový motor Pratt & Whitney Wasp C-1
- Výkon motoru: 420 k (309 kW)
- Hmotnost prázdného stroje: 3 400 kg
- Vzletová hmotnost: 6 100 kg
Výkony
- Maximální rychlost: 217 km/h
- Cestovní rychlost: 180 km/h
- Dostup: 5 500 m
- Dolet: 850 km
Reference
- ↑ 1,0 1,1 NĚMEČEK, Václav; TÝC, Pavel. Třímotorová dopravní letadla. 2., doplněné vyd. Praha : Nakladatelství dopravy a spojů, 1981.
- ↑ HUTZ, Jan; KUČERA, Pavel; SVITÁK, Pavel. Letecká doprava v Československu 1919 až 1939. Letectví a kosmonautika, 1995, roč. LXXI, čís. 10.
- ↑ 3,0 3,1 ČSA čtenářům L+K. Letectví a kosmonautika, 1995, roč. LXXI, čís. 3.
Externí odkazy
- Fotografie stroje OK-FOR ČSA na planes.cz
- (anglicky) Smithsonian National Air and Space Museum: Ford 5-AT Tri-Motor
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |