Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Šablona:Článek dne/2015/39

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Zamyká „Multimediaexpo.cz:Článek dne/2015/39“: Prevence...svůj požadavek můžete vložit na diskusní stránku ([edit=sysop] (do odvolání) [move=sysop] (do odvolání)))
 
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí.)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:SUN-Ultra40-2014-002.jpg|right|160px|Dvojice konektorů IEEE 1394a na předním panelu serveru SUN Ultra 40 M2.]]
+
[[Soubor:Ayrton Senna 8 - Cropped.jpg|right|160px|Ayrton Senna relaxuje po závodě.]]
-
'''[[FireWire]]''' ('''IEEE 1394''') je standardní sériová [[sběrnice]] pro připojení periférií k [[počítač]]i. Díky své technické jednoduchosti a pořizovací ceně nahrazuje dříve používané způsoby připojení, především [[SCSI]].
+
'''[[Ayrton Senna|Ayrton Senna da Silva]]''' (* [[21. březen|21. března]] [[1960]], &dagger; [[1. květen|1. května]] [[1994]]) byl [[Brazílie|brazilským]] automobilovým závodníkem a pilotem [[Formule 1]]. Titul mistra světa vyhrál za svou kariéru celkem třikrát. Zahynul ve svých 34 letech během tragické nehody při [[Grand Prix San Marina 1994]].
-
V současné době jsou k dispozici dvě verze FireWire: původní s šestipinovým kabelem označovaná dnes jako FireWire 400 neboli IEEE&nbsp;1394a s rychlostí 400 Mbit/s a FireWire 800 neboli IEEE&nbsp;1394b s rychlostí až 800&nbsp;Mbit/s a devítipinovým kabelem. Nyní se schvaluje nový&nbsp;standard IEEE 1394c s rychlostí až 3&nbsp;200&nbsp;Mbit/s. FireWire na rozdíl od USB není ale prozatím tak rozšířen a patrně už nikdy nebude. Dnes se používání tohoto rozhraní pro běžné uživatele zúžilo zejména k připojení digitálních videokamer, v profesionální sféře se používá k rychlému připojení externích disků a optických mechanik.
+
První závod absolvoval ve 13 letech. [[1. červen|1. června]] [[1973]] vyhrál první závod. V roce [[1977]] se stal motokárovým mistrem Jižní Ameriky. Světový mistrovský titul však v motokáře nikdy nezískal. V roce [[1981]] se přestěhoval do Anglie, kde získal titul v&nbsp;britské formuli Ford&nbsp;1600.  
-
FireWire může spojit až 63 zařízení ve stromové nebo daisy chain topologii (na rozdíl od sběrnicové topologie paralelního SCSI). To umožňuje komunikaci zařízení na principu [[peer-to-peer]], například mezi [[Scanner|skenerem]] a [[Počítačová tiskárna|tiskárnou]], bez potřeby využití systémové paměti nebo [[Procesor|procesoru]] počítače. FireWire také podporuje více hostitelských zařízení na jedné sběrnici. USB potřebuje na stejnou funkci speciální čipset, což v praxi znamená, že potřebuje speciální drahý kabel, přičemž FireWire postačuje běžný kabel se správným počtem pinů (standardně šest). FireWire podporuje technologie [[plug-and-play]] a hot swapping. Měděný kabel, který je použit nejčastěji, může mít délku až 4,5 metru a je flexibilnější než většina kabelů pro paralelní SCSI. Kabel se šesti nebo devíti piny dokáže napájet port až 45 [[watt]]y a 30&nbsp;[[volt]]y, což umožňuje energeticky středně náročným zařízením pracovat bez samostatného napájecího zdroje.
+
Koncem roku [[1982]] mu nabídnul šéf stáje [[McLaren]] Ron Dennis šanci debutovat ve F1. Senna tehdy nabídku odmítnul. O šest roků později získal s tímto týmem první ze&nbsp;svých tří mistrovských titulů.
-
Dodatek IEEE 1394a, vydaný v roce 2000, upřesnil a vylepšil původní specifikaci. Přidal podporu pro asynchronní&nbsp;streaming, rychlejší rekonfiguraci sběrnice, spojování paketů a úsporný režim spánku. IEEE 1394a nabízí několik výhod oproti IEEE 1394. 1394a je schopen rozhodčích zrychlení, což sběrnici umožňuje urychlit rozhodčí řízení cyklů, což vede ke zlepšení efektivity. To také umožňuje řídit krátký restart sběrnice, při kterém mohou být přidány nebo odebrány uzly, aniž by došlo k&nbsp;velkému poklesu v isochronním přenosu.
+
V roce [[Formule 1 v roce 1984|1984]] startoval poprvé ve F1 za stáj Toleman. Tým Toleman byl v porovnání s ostatními týmy poměrně malý, přesto se mu podařilo sestavit slušný vůz. První body se Sennovi podařilo nasbírat během GP&nbsp;Afriky v&nbsp;Kyalami, v dubnu 1984. Navíc se mu však podařilo velmi dobře zapůsobit i v [[Grand Prix Monaka|GP Monaka]]. V deštěm skrápěném závodě sice odstartoval až z třináctého místa, ale dokázal se v krátkém čase propracovat až na druhou pozici. V&nbsp;&nbsp;době, kdy se přibližoval k prvnímu [[Alain Prost|Alainu&nbsp;&nbsp;Prostovi]], byl závod pro prudký déšť ukončen. Po šestnácti závodech se nakonec umístil na '''devátém místě''' se třinácti body.
-
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
+
 
 +
Jeho přestup do týmu Lotus nebyl jednoduchý. Nakonec se mu však podařilo ze smlouvy vykoupit a přestup byl možný. Druhá sezona s Lotusem byla ještě lepší než ta první. V první GP, která se jela opět na domácí trati v Brazílii, dojel Senna na druhém místě za svým krajanem [[Nelson Piquet|Nelsonem Piquetem]]. Druhý závod sezony ve španělském Jerezu vyhrál před [[Nigel Mansell|Nigelem&nbsp;Mansellem]]. Poprvé ve své kariéře se tak ujal vedení mistrovství světa. Mechanické závady na jeho voze však zavinily, že tento rok do bojů o titul nezasáhl. I když se mu podařilo vyhrát GP&nbsp;USA a několikrát dojet na druhém a třetím místě, na [[Alain Prost|Alaina&nbsp;Prosta]] v [[McLaren|McLarenu]] a na dvojici od [[WilliamsF1|Williamsu]] Mansell, Piquet prostě neměl. Sezonu tedy opět dokončil na '''čtvrtém místě''' tentokrát však již&nbsp;s&nbsp;55&nbsp;body.
 +
<noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 10. 1. 2018, 21:40

Ayrton Senna relaxuje po závodě.

Ayrton Senna da Silva (* 21. března 1960, † 1. května 1994) byl brazilským automobilovým závodníkem a pilotem Formule 1. Titul mistra světa vyhrál za svou kariéru celkem třikrát. Zahynul ve svých 34 letech během tragické nehody při Grand Prix San Marina 1994.

První závod absolvoval ve 13 letech. 1. června 1973 vyhrál první závod. V roce 1977 se stal motokárovým mistrem Jižní Ameriky. Světový mistrovský titul však v motokáře nikdy nezískal. V roce 1981 se přestěhoval do Anglie, kde získal titul v britské formuli Ford 1600.

Koncem roku 1982 mu nabídnul šéf stáje McLaren Ron Dennis šanci debutovat ve F1. Senna tehdy nabídku odmítnul. O šest roků později získal s tímto týmem první ze svých tří mistrovských titulů.

V roce 1984 startoval poprvé ve F1 za stáj Toleman. Tým Toleman byl v porovnání s ostatními týmy poměrně malý, přesto se mu podařilo sestavit slušný vůz. První body se Sennovi podařilo nasbírat během GP Afriky v Kyalami, v dubnu 1984. Navíc se mu však podařilo velmi dobře zapůsobit i v GP Monaka. V deštěm skrápěném závodě sice odstartoval až z třináctého místa, ale dokázal se v krátkém čase propracovat až na druhou pozici. V  době, kdy se přibližoval k prvnímu Alainu  Prostovi, byl závod pro prudký déšť ukončen. Po šestnácti závodech se nakonec umístil na devátém místě se třinácti body.

Jeho přestup do týmu Lotus nebyl jednoduchý. Nakonec se mu však podařilo ze smlouvy vykoupit a přestup byl možný. Druhá sezona s Lotusem byla ještě lepší než ta první. V první GP, která se jela opět na domácí trati v Brazílii, dojel Senna na druhém místě za svým krajanem Nelsonem Piquetem. Druhý závod sezony ve španělském Jerezu vyhrál před Nigelem Mansellem. Poprvé ve své kariéře se tak ujal vedení mistrovství světa. Mechanické závady na jeho voze však zavinily, že tento rok do bojů o titul nezasáhl. I když se mu podařilo vyhrát GP USA a několikrát dojet na druhém a třetím místě, na Alaina Prosta v McLarenu a na dvojici od Williamsu Mansell, Piquet prostě neměl. Sezonu tedy opět dokončil na čtvrtém místě tentokrát však již s 55 body.