Formule 1 v roce 1984

Z Multimediaexpo.cz

XXV. Mistrovství Světa Formule 1 / 1984
Formule 1 v roce 1983****Formule 1 v roce 1985
Lauda, Niki 1973-07-06.jpg
Mistr světa
Elio de Angelis 34
Pohár konstruktérů
McLaren 143,5
Ferrari 57,5
Lotus 47
Grand Prix
1. USA západ 9. Portugalska

Sezóna roku 1984 byla v pořadí již 35. ročníkem Mistrovství světa jezdců Formule 1 a 27. ročníkem poháru konstruktérů. Triumf mezi jezdci slavil pilot McLarenu, Niki Lauda a pohár konstruktérů který získal McLaren. Sezóna začala na brazilském okruhu Jacarepagua, 25. března a mistrovství světa uzavírala Grand Prix Portugalska 21. října. Z kalendáře byla vyškrtnuta Grand Prix New Yorku a Grand Prix Španělska, která se měla jet 21. října, byla nahrazena portugalskou Grand Prix. Novinkou v pravidlech bylo omezení objemu nádrže na 220 l. Týmy se s tím dokázaly vyrovnat i některými nepovolenými praktikami, které se ovšem těžko dokazovaly, a to podchlazením paliva, což v reálu představovalo o 15 l pohonné látky navíc. Dalším přínosem bylo rozšíření elektroniky, která zlepšovala kontrolu na vozem, a to především v oblasti vstřikování paliva. Již začátkem roku se za nejlépe připravené komponenty považovali McLaren MP4/2, navržený Johnem Bernardem a pohaněný motorem Porsche Turbo od společnosti TAG. Předchozí boje mezi konstruktéry a Mezinárodní federací automobilového sportu (FISA), ustaly. Posledním počinem byl protest stájí Renault a Ferrari v závěru roku proti mistru světa Piquetovi, jenž v Grand Prix Německa a Grand Prix Itálie použil ve svém voze palivovou směs o oktanovém čísle 102,8, zatímco pravidla povolují jako maximální hranici 102. Celou záležitost uzavřel razantně předseda FISA Balestre, který oznámil, že použité palivo ve vozech Brabham bylo v mezích tolerance, která dle pravidel činí 0,9.

Obsah

Před sezónou

V polovině ledna se na okruhu Jacarepagua u Rio de Janera, sešlo všech 11 týmů, které přijely testovat nové nebo předělané vozy. Téměř ve všech vozech se jako pohonná jednotka objevil přeplňovaný motor turbodmychadlem, jedinou výjimku tvořil tým Tyrrell, který spoléhal na osvědčený atmosferický motor Cosworth. Tým Kena Tyrrella ze začátku sezóny pociťuje omezený rozpočet v důsledku malého zájmu sponzorů. Nicméně Ford Motor Compa ohlásil zahájení prací na novém revolučním motoru, který bude disponovat větším výkonem a bude přeplňovaný. S klasickým motorem Ford Cosworth zvítězily vozy formule 1 ve 155 Grand Prix.

Pravidla

Boduje prvních 6 jezdců podle klíče:

  • První - 9 bodů
  • Druhý - 6 bodů
  • Třetí - 4 body
  • Čtvrtý - 3 body
  • Pátý - 2 body
  • Šestý - 1 bod
  • Motor - o maximálním objemu 1500 cc přeplňovaný turbodmychadlem nebo 3000 cc atmosferický. Maximální povolený počet válců je 12. Maximální objem nádrže je 220 l a je zakázáno doplňování paliva během závodu.
  • Hmotnost - minimální povolená hmotnost je 540 kg.
  • Kvalifikace - bylo zrušeno jedno ostré kolo a o postavení na startu rozhodoval průměrný čas z několika rychlých kol.

Složení týmů

Team Výrobce Šasi Motor Pneumatiky č. Pilot
Motor Developments Racing Brabham BT53 BMW M12/13 1 Nelson Piquet
2 Teo Fabi
Corrado Fabi
Manfred Winkelhock
Tyrrell Racing Organisation Tyrrell 012 Ford- Cosworth DFY 3 Martin Brundle
Stefan Johansson
4 Stefan Bellof
Mike Thackwell
Williams Grand Prix Engineering Williams FW09
FW09B
Honda RA163E 5 Jacques Laffite
6 Keke Rosberg
Marlboro McLaren International McLaren MP4/2 TAG Porsche P01 7 Alain Prost
8 Niki Lauda
32 Stefan Bellof
RAM Formula 1 Team Skol Bandit RAM 01
02
Hart 415T 9 Philippe Alliot
10 Jonathan Palmer
Mike Thackwell
John Player Special Team Lotus Lotus 95T Renault EF4B 11 Elio De Angelis
12 Nigel Mansell
Team ATS ATS D7 BMW M12/M13 14 Manfred Winkelhock
31 Gerhard Berger
Equipe Renault Elf Renault RE50 Renault EF4 15 Patrick Tambay
Mario Andretti
16 Derek Warwick
33 Philippe Streiff
Barclay Nordica Arrows Racing Team Arrows A6
A7
Ford- Cosworth DFV
BMW M12/13
17 Marc Surer
18 Thierry Boutsen
Toleman Group Motorsport Toleman TG183B
TG184
Hart 415T


19 Ayrton Senna
Stefan Johansson
20 Johnny Cecotto
Pierluigi Martini
Spirit Racing Spirit 201 Honda RA163E 21 Mauro Baldi
Huub Rothengatter
Benetton F1 Team Alfa Romeo Alfa Romeo 184T Alfa Romeo 890T 22 Riccardo Patrese
23 Eddie Cheever
Osella Squadra Corse Osella FA-1E
FA-1F
Alfa Romeo 890T 24 Piercarlo Ghinzani
30 Jo Gartner
Equipe Ligier Loto Ligier JS34 Renault EF4 25 François Hesnault
26 Andrea De Cesaris
Scuderia Ferrari SEFAC Ferrari 126C4 Ferrari 031 27 Michele Alboreto
28 René Arnoux

Změny v týmech

  • Nelson Piquet nastupuje do sezony jako obhájce titulu a jako jeden z mála nezměnil působiště.
  • Tým ATS kromě Manfreda Winkelhocka, nasadil v několika závodech i druhý vůz, který pilotoval Gerhard Berger.
  • Brabham BMW konstruktéra Gordona Murraye vyjel se zcela novým motorem BMW M12/13 1.5 L4T. Poté co odešel hlavní sponzor Fila, se tým přejmenoval na MRD International
  • Lotus v černo zlatých barvách sponzora JPS nastoupil v kompletní jezdecké sestavě z loňské sezóny a s turbo motorem Renault, je to vůbec první konstrukce na které nepracoval zesnuvší Colin Chapman.
  • Renault nasadil nový vůz RE50, jehož řešení je poněkud odvážnější než u jeho předchůdců. Nový motor EF-4 je výkonější, mechanika je kompaktneji uspořádaná, šasi z kevlaru pomohlo k nižší hmotnosti. Z týmu odešel Alain Prost a nezůstal ani Eddie Cheever, jejich místa zaujali Patrick Tambay a Derek Warwick.
  • Ligier s novým vozem JS-23 také sází na turbo od Renaultu a na italského pilota Andreu de Cesarise (dříve Alfa Romeo), který má s turbo motory bohaté zkušenosti. Tým doplnil nováček François Hesnault.
  • Značné změny doznal i tým Alfa Romeo, který představil především nové závěsy a chladicí systém. Zbrusu nová jezdecká dvojice Riccardo Patrese a Eddie Cheever slibovala posun vpřed.
  • Tým Spirit, který loni experimentoval s turbo motorem od Hondy, koupil motory Hard a Švéd Stefan Johansson, který loňskou sezónu za stáj jezdil, se na soupisce neobjevil a v Brazílii vůz testoval Emerson Fittipaldi, který se po třech letech absence chtěl vrátit do světa Grand Prix.
  • McLaren, pokládaný za černého koně šampionátu, přijal Alaina Prosta, který tak nahradil Johna Watsona.
  • Enzo Ferrari propustil Patricka Tambaye a na jeho místo angažoval nadějného pilota Michele Alboreta.

Velké ceny

Datum Grand Prix Okruh Náhled Pole Kolo Vítěz Vůz Výsledky
25. březen Brazílie Jacarepagua Jacarepagua 1978-1989.png Elio de Angelis Alain Prost Alain Prost McLaren MP4/2 Výsledky
7. duben Jihoafrické republiky Kyalami Kyalami 1968-1985.png Nelson Piquet Patrick Tambay Niki Lauda McLaren MP4/2 Výsledky
25. duben Belgie Zolder Michele Alboreto Rene Arnoux Michele Alboreto Ferrari 126C4 Výsledky
6. květen San Marina Imola Imola 1981.jpg Nelson Piquet Nelson Piquet Alain Prost McLaren MP4/2 Výsledky
20. květen Francie Dijon Patrick Tambay Alain Prost Niki Lauda McLaren MP4/2 Výsledky
3. červen Monaka Monaco Alain Prost Ayrton Senna Alain Prost McLaren MP4/2 Výsledky
17. červen Kanady Circuit Gilles Villeneuve Nelson Piquet Nelson Piquet Nelson Piquet Brabham BT53 Výsledky
24. červen USA Východ Detroit Nelson Piquet Derek Warwick Nelson Piquet Brabham BT53 Výsledky
8. červenec USA Dallas Nigel Mansell Niki Lauda Keke Rosberg Williams FW09 Výsledky
22. červenec Velké Británie Brands Hatch Nelson Piquet Niki Lauda Niki Lauda McLaren MP4/2 Výsledky
5. srpen Německa Hockenheimring Alain Prost Alain Prost Alain Prost McLaren MP4/2 Výsledky
19. srpen Rakouska Osterreichring Nelson Piquet Niki Lauda Niki Lauda McLaren MP4/2 Výsledky
26. srpen Nizozemska Zandvoort Alain Prost Rene Arnoux Alain Prost McLaren MP4/2 Výsledky
9. září Itálie Monza Monza 1976.jpg Nelson Piquet Niki Lauda Niki Lauda McLaren MP4/2 Výsledky
23. září New York Zrušena Zrušena
7. říjen Evropy Nürburgring Nurburgring 1984.jpg Nelson Piquet Michele Alboreto Alain Prost McLaren MP4/2 Výsledky
21. říjen Španělska Zrušena Zrušena
21. říjen Portugalska Estoril Nelson Piquet Niki Lauda Alain Prost McLaren MP4/2 Výsledky

Brazílie

První pole position sezóny a druhé ve své kariéře získal talentovaný Říman Elio de Angelis na voze Lotus. Start se ale nejlépe povedl jeho krajanovi Michele Alboretovi, který se tak ujal vedení, zatímco Lauda a Warwick mírně kolidovali a Nelson Piquet měl problém s motorem. Již se zdálo že Michele Alboreto jedoucí v čele rozhodl o závodě, když z jeho vozu unikla brzdová kapalina a v 11. kole tak přišel o vedení a ve 14. odstoupil definitivně. Vedení převzal Niki Lauda a Nelson Piquet prokázal, že jeho Brabham je nejrychlejším monopostem v poli, když se probojoval na 7. pozici. Také Laudovi nebylo dáno, aby viděl šachovnicový praporek - ve 38. kole ho zradila elektronika. Na čele se mihl Prost, ale vzápětí pozici přenechal Warwickovi, protože musel zamířit do boxu. Deset kol před cílem zradila technika i Warwicka a tak se do čela vrátil Prost a vedení udržel až do cíle. Jako další projeli cílem Rosberg (Williams-Honda), De Angelis, Cheever (Alfa Romeo), Brundle (Tyrrell-Ford) a Tambay (Renault ).

Jihoafrická republika

Nelson Piquet získal první pole position v sezóně a patřil mezi nejrychlejší v celém závodním víkendu, do doby než jeho motor během závodu explodoval. Do čela se tak dostal Niki Lauda a vedení si udržel až do cíle. Jeho týmový kolega Alain Prost startoval z boxu v náhradním voze a skvělou stíhací jízdou si vybojoval druhé místo. Zbytek světa jen přihlížel a na třetím místě dokončivší Warwick ztrácel již celé kolo. Riccardo Patrese s Alfou Romeo dojel čtvrtý, Andrea de Cesaris na Ligieru pátý a šestým místem poprvé v kariéře bodoval i Ayrton Senna.

Konečné hodnocení

Piloti

* Pilot BRA
RSA
BEL
SMR
FRA
MON
CAN
USE
USA
GBR
GER
AUT
NED
ITA
EUR
POR
Body
1 Niki Lauda Ret 1 Ret Ret 1 Ret 2 Ret Ret 1 2 1 2 1 4 2 72
2 Alain Prost 1 2 Ret 1 7 1 3 4 Ret Ret 1 Ret 1 Ret 1 1 71.5
3 Elio de Angelis 3 7 5 3 5 5 4 2 3 4 Ret Ret 4 Ret Ret 5 34
4 Michele Alboreto Ret 11 1 Ret Ret 6 Ret Ret Ret 5 Ret 3 Ret 2 2 4 30.5
5 Nelson Piquet Ret Ret 9 Ret Ret Ret 1 1 Ret 7 Ret 2 Ret Ret 3 6 29
6 René Arnoux Ret Ret 3 2 4 3 5 Ret 2 6 6 7 11 Ret 5 9 27
7 Derek Warwick Ret 3 2 4 Ret Ret Ret Ret Ret 2 3 Ret Ret Ret 11 Ret 23
8 Keke Rosberg 2 Ret 4 Ret 6 4 Ret Ret 1 Ret Ret Ret 8 Ret Ret Ret 20.5
9 Ayrton Senna Ret 6 6 DNQ Ret 2 7 Ret Ret 3 Ret Ret Ret Ret 3 13
10 Nigel Mansell Ret Ret Ret Ret 3 Ret 6 Ret 6 Ret 4 Ret 3 Ret Ret Ret 13
11 Patrick Tambay 5 Ret 7 Ret 2 Ret Ret Ret 8 5 Ret 6 Ret Ret 7 11
12 Teo Fabi Ret Ret Ret Ret 9 3 Ret Ret 4 5 Ret Ret 9
13 Riccardo Patrese Ret 4 Ret Ret Ret Ret Ret Ret Ret 12 Ret 10 Ret 3 6 8 8
14 Jacques Laffite Ret Ret Ret Ret 8 8 Ret 5 4 Ret Ret Ret Ret Ret Ret 14 5
15 Thierry Boutsen 6 12 Ret 5 11 DNQ Ret Ret Ret Ret Ret 5 Ret 10 9 Ret 5
16 Eddie Cheever 4 Ret Ret 7 Ret DNQ 11 Ret Ret Ret Ret Ret 13 9 Ret 17 3
17 Stefan Johansson DSQ DSQ DNQ DSQ 4 Ret 11 3
18 Andrea de Cesaris Ret 5 Ret 6 10 Ret Ret Ret Ret 10 7 Ret Ret Ret 7 12 3
19 Piercarlo Ghinzani Ret WD Ret DNQ 12 7 Ret Ret 5 9 Ret Ret Ret 7 Ret Ret 2
20 Marc Surer 7 9 8 Ret Ret DNQ Ret Ret Ret 11 Ret 6 Ret Ret Ret Ret 1
21 Jo Gartner Ret Ret Ret Ret 12 5 Ret 16 0
22 Gerhard Berger 12 6 Ret 13 0
23 François Hesnault Ret 10 Ret Ret Ret Ret Ret Ret Ret 8 8 7 Ret 10 Ret 0
24 Corrado Fabi Ret Ret 7 0
25 Mauro Baldi Ret 8 Ret 8 Ret DNQ 8 15 0
26 Manfred Winkelhock DSQ Ret Ret Ret Ret Ret 8 Ret 8 Ret Ret Ret DNS 10 0
27 Jonathan Palmer 8 Ret 10 9 13 DNQ Ret Ret Ret Ret 9 9 Ret Ret Ret 0
28 Huub Rothengatter NC DNQ Ret NC 9 NC Ret 8 0
29 Johnny Cecotto Ret Ret Ret NC Ret Ret 9 Ret Ret DNQ 0
30 Philippe Alliot Ret Ret DNQ Ret Ret DNQ 10 Ret Ret Ret 11 10 Ret Ret Ret 0
Stefan Bellof DSQ Ret DSQ DSQ DSQ DSQ DSQ DSQ Ret DSQ DSQ DSQ 0
Martin Brundle DSQ Ret DSQ DSQ DSQ DNQ DSQ DSQ DNQ 0
Mike Thackwell Ret DNQ 0
Philippe Streiff Ret 0
Pierluigi Martini DNQ 0
* Pilot BRA
RSA
BEL
SMR
FRA
MON
CAN
USE
USA
GBR
GER
AUT
NED
ITA
EUR
POR
Body


* Jezdec Body Vítězství Podium Pole
1 Niki Lauda 72 5 9
2 Alain Prost 71.5 7 9 3
3 Elio de Angelis 34 4 1
4 Michele Alboreto 30.5 1 4 1
5 Nelson Piquet 29 2 4 9
6 René Arnoux 27 4
7 Derek Warwick 23 4
8 Keke Rosberg 20.5 1 2
9 Ayrton Senna 13 3
10 Nigel Mansell 13 2 1
11 Patrick Tambay 11 1 1
12 Teo Fabi 9 1
13 Riccardo Patrese 8 1
14 Jacques Laffite 5
15 Thierry Boutsen 5
16 Eddie Cheever 3
17 Stefan Johansson 3
18 Andrea de Cesaris 3
19 Piercarlo Ghinzani 2
20 Marc Surer 1
21 Jo Gartner 0
22 Gerhard Berger 0
23 Francois Hesnault 0
24 Corrado Fabi 0
25 Mauro Baldi 0
26 Manfred Winkelhock 0
27 Jonathan Palmer 0
28 Huub Rothengatter 0
29 Johnny Cecotto 0
30 Philippe Alliot 0
Stefan Bellof 0
Martin Brundle 0
Mike Thackwell 0
Philippe Streiff 0

Týmy

* Tým Šasi Motor Pneu Body Vítězství Podium Pole
1 McLaren-TAG MP4/2 TAG Porsche P01 143.5 12 18 3
2 Ferrari 126C4 Ferrari 031 57.5 1 8 1
3 Lotus-Renault 95T Renault EF4B 47 6 2
4 Brabham-BMW BT53 BMW M12/13 38 2 5 9
5 Renault RE50 Renault EF4 34 5 1
6 Williams-Honda FW09
FW09B
Honda RA163E 25.5 1 2
7 Toleman-Hart TG183B
TG184
Hart 415T


16 3
8 Alfa Romeo 184T Alfa Romeo 890T 11 1
9 Arrows-BMW A7 BMW M12/13 3
10 Ligier-Renault JS23
JS23B
Renault EF4 3
11 Arrows-Ford A6 Ford Cosworth DFV 3
12 Osella-Alfa Romeo FA1E
FA1F
Alfa Romeo 890T 2
13 Spirit-Hart 101
101B
Hart 415T
14 Spirit-Ford 101C Ford Cosworth DFV
15 ATS-BMW D7 BMW M12/13
16 RAM-Hart 01
02
Hart 415T
DSQ Tyrrell-Ford 012 Ford Cosworth DFY

Související články