Grand Prix Brazílie 1984
Z Multimediaexpo.cz
Grand Prix Brazílie 1984 (13° Grande Premio do Brasil ), úvodní závod 35. ročníku mistrovství světa jezdců Formule 1 a 27. ročníku poháru konstruktérů, historicky již 389. grand prix, se již tradičně odehrál na okruhu v Jacarepagua ve městě Rio de Janero. Na trati dlouhé 5,031 km absolvovali jezdci 61 okruhů, což celkově představuje 306,891 km.
Obsah |
Průběh závodu
Nová pravidla omezovala objem nádrže na 220 litrů bez možnosti tankovat během závodu. Také spousta jezdců změnilo působiště, mezi ty nejzajímavější přestupy patřil odchod Riccarda Patrese z týmu Brabham do stáje Alfa Romeo, která získala i nového sponzora, firmu Benetton a Eddiho Cheevera z Renaultu. Renault, který v roce 1983 nedokázal potvrdit roly favorita, ztratil i Alaina Prosta, který zamířil k McLarenu, kde nahradil Johna Watsona. Renault tak angažoval Patricka Tambaye od Ferrariho a Dereka Warwicka z Tolemanu. Staj Tyrrell byla v situaci, kdy musela hledat dva nové piloty, Michele Alboreto získal místo u Ferrari a Danny Sullivan se vrátil do Spojených států, nakonec se rozhodla pro dva mladíky Martina Brundleho a Stefana Bellofa.Ve stejné situaci se ocitla i stáj Toleman, Teo Fabi dostal nabídku od Brabhamu a do týmu přišel Johnny Cecotto z týmu Theodore a mladíka Ayrtona Sennu. Tým získal i nové sponzory, Magirus and Segafredo. První pole positions sezóny a druhé ve své kariéře získal talentovaný Říman Elio de Angelis na voze Lotus. Start se ale nejlépe povedl jeho krajanovi Michele Alboretovi, který se tak ujal vedení, zatímco Lauda a Warwick mírně kolidovali a Nelson Piquet měl problém s motorem. Již se zdálo že Michele Alboreto jedoucí v čele rozhodl o závodě, když z jeho vozu unikla brzdová kapalina a v 11. kole tak přišel o vedení a ve 14. odstoupil definitivně. Vedení převzal Niki Lauda, Nelson Piquet prokázal, že jeho Brabham je nejrychlejším monopostem v poli, když se probojoval na 7. pozici. Také Laudovi nebylo dáno, aby viděl šachovnicový praporek, ve 38. kole ho zradila elektronika. Na čele se mihl Prost, ale v zápětí pozici přenechal Warwickovi , protože musel zamířit do boxu. Deset kol před cílem zradila technika i Warwicka a tak se do čela vrátil Prost a vedení udržel až do cíle. Jako další projeli cílem Rosberg (Williams-Honda) , De Angelis , Cheever (Alfa Romeo) , Brundle (Tyrrell-Ford) a Tambay (Renault ).
Výsledky
- 25. březen 1984
- Okruh Jacarepagua
- 61 kol x 5,031 km = 306,891 km
- 389. Grand Prix
- 10. vítězství Alaina Prosta
- 31. vítězství pro McLaren
- 36. vítězství pro Francii
- 17. vítězství pro vůz se startovním číslem 7
Pozice | Jezdec | Vůz | Čas | Body | Nej. kolo |
---|---|---|---|---|---|
1 | Alain Prost | McLaren MP4/2 | 1:42'34.492 | 9 | 1'36.499 |
2 | Keke Rosberg | Williams FW09 | á 0:40,514 | 6 | 1'38.506 (6.) |
3 | Elio de Angelis | Lotus 95T | á 0:59,128 | 4 | 1'38.180 (4.) |
4 | Eddie Cheever | Alfa Romeo 184T | á 1 kolo | 3 | 1'39.125 (9.) |
DSQ | Martin Brundle § | Tyrrell 012 | á 1 kolo | 1'40.804 | |
5 | Patrick Tambay | Renault RE50 | á 2 kola | 2 | 1'37.211 |
6 | Thierry Boutsen | Arrows A6 | á 2 kola | 1 | 1'43.247 (19.) |
7 | Marc Surer | Arrows A6 | á 2 kola | 1'43.960 (21.) | |
8 | Jonathan Palmer | RAM 01 | á 3 kola | 1'45.637 (23.) | |
Kolo | Odstoupili | - | Důvod | Body | Nej. kolo |
51 | Derek Warwick | Renault RE50 | Přední křídlo | 1'36.556 | |
42 | Andrea de Cesaris | Ligier JS23 | Převodovka | 1'40.673 (14.) | |
32 | Riccardo Patrese | Alfa Romeo 184T | Převodovka | 1'39.919 (10.) | |
38 | Niki Lauda | McLaren MP4/2 | Elektronika | 1'38.389 (5.) | |
35 | Nigel Mansell | Lotus 95T | Nehoda | 1'38.796 (8.) | |
32 | Nelson Piquet | Brabham BT53 | Motor | 1'40.003 (12.) | |
32 | Teo Fabi | Brabham BT53 | Turbo | 1'39.953 (11.) | |
30 | René Arnoux | Ferrari 126C4 | Baterie | 1'40.273 (13.) | |
28 | Piercarlo Ghinzani | Osella FA1F | Převodovka | 1'43.878 (20.) | |
25 | François Hesnault | Ligier JS23 | Přehřátí | 1'42.998 (18.) | |
24 | Philippe Alliot | RAM 02 | Baterie | 1'44.934 (22.) | |
18 | Johnny Cecotto | Toleman TG183B | Turbo | 1'42.880 (17.) | |
15 | Jacques Laffite | Williams FW09 | Elektronika | 1'41.096 (15.) | |
14 | Michele Alboreto | Ferrari 126C4 | Brzdy | 1'38.530 (7.) | |
12 | Mauro Baldi | Spirit 101B | Vstřikování | 1'46.380 (24.) | |
11 | Stefan Bellof § | Tyrrell 012 | DSQ | 1'41.676 | |
8 | Ayrton Senna | Toleman TG183B | Turbo | 1'42.286 (16.) | |
0 | Manfred Winkelhock † | ATS D7 | DSQ |
- † Manfred Winkelhock diskvalifikován za přijetí cizí pomoci během kvalifikace.
- § 18. července 1984 byla stáj Tyrrell diskvalifikována ze všech závodů sezony za nepovolené používání směsi paliva.
Nejrychlejší kolo
Alain Prost- McLaren-1:36.499
- 9. nejrychlejší kolo Alain Prost
- 38. nejrychlejší kolo pro McLaren
- 46. nejrychlejší kolo pro Francii
- 24. nejrychlejší kolo pro vůz se startovním číslem 7
Vedení v závodě
Kola | km | Jezdec | % |
---|---|---|---|
1-11 kolo | 55.341 Km | Michele Alboreto | 18% |
12-37 kolo | 130.806 Km | Niki Lauda | 42% |
38 kolo | 5.031 Km | Alain Prost | 2% |
39-50 kolo | 60.372 Km | Derek Warwick | 20% |
51-61 kolo | 55.341 Km | Alain Prost | 18% |
Alboreto | Lauda | | Warwick | Prost |
---|
Postavení na startu
Elio de Angelis - Lotus 95T- 1'28.392
- 2. Pole position Jacquese Villeneuvea
- 89. Pole position pro Lotus
- 28. Pole position pro Itálii
- 21. Pole position pro vůz se startovním číslem 11
- Modře - startoval z boxů
_______1_______ Elio de Angelis Lotus 1'28.392 | ||
---|---|---|
_______2_______ Michele Alboreto Ferrari 1'28.898 | ||
_______3_______ Derek Warwick Renault 1'29.025 | ||
_______4_______ Alain Prost McLaren 1'29.330 | ||
_______5_______ Nigel Mansell Lotus 1'29.364 | ||
_______6_______ Niki Lauda McLaren 1'29.854 | ||
_______7_______ Nelson Piquet Brabham 1'30.149 | ||
_______8_______ Patrick Tambay Renault 1'30.554 | ||
_______9_______ Keke Rosberg Williams 1'30.611 | ||
_______10_______ René Arnoux Ferrari 1'30.695 | ||
_______11_______ Riccardo Patrese Alfa Romeo 1'30.973 | ||
_______12_______ Eddie Cheever Alfa Romeo 1'31.282 | ||
_______13_______ Jacques Laffite Williams 1'31.548 | ||
_______14_______ Andrea de Cesaris Ligier 1'32.895 | ||
_______15_______ Teo Fabi Brabham 1'33.227 | ||
_______16_______ Ayrton Senna Toleman 1'33.525 | ||
_______17_______ Johnny Cecotto Toleman 1'35.300 | ||
_______18_______ Martin Brundle Tyrrell 1'36.081 | ||
_______19_______ François Hesnault Ligier 1'36.238 | ||
_______20_______ Thierry Boutsen Arrows 1'36.312 | ||
_______21_______ Piercarlo Ghinzani Osella 1'36.434 | ||
_______22_______ Stefan Bellof Tyrrell 1'36.609 | ||
_______23_______ Mauro Baldi Spirit 1'36.816 | ||
_______24_______ Marc Surer Arrows 1'37.204 | ||
_______25_______ Philippe Alliot RAM 1'37.709 | ||
_______26_______ Jonathan Palmer RAM 1'37.919 |
Zajímavosti
- V závodě debutovali Ayrton Senna, François Hesnault, Martin Brundle, Philippe Alliot a Stefan Bellof.
- Poprvé jsme viděli modely ATS D7, Alfa Romeo 184T, Brabham BT53, Ferrari 126C4, Ligier JS23, Lotus 95T, McLaren MP4/2, Osella FA1F, RAM 02, Renault RE50 a Spirit 101.
Pole position | Vítězství | Nej. kolo |
---|---|---|
Elio de Angelis | Alain Prost | Alain Prost |
Lotus 95T | McLaren MP4/2 | McLaren MP4/2 |
1'28.392 | 1:42'34.492 | 1'36.499 |
204.901 km/h | 179.512 km/h | 187.687 km/h |
Stav MS
- GP - body získané v této Grand Prix
* | Jezdec | Body | GP | * | Vůz | Body | GP | * | Stát | Body | GP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Alain Prost | 9 | 9 | 1 | McLaren | 9 | 9 | 1 | Francie | 11 | 11 |
2 | Keke Rosberg | 6 | 6 | 2 | Williams | 6 | 6 | 2 | Finsko | 6 | 6 |
3 | Elio de Angelis | 4 | 4 | 3 | Lotus | 4 | 4 | 3 | Itálie | 4 | 4 |
4 | Eddie Cheever | 3 | 3 | 4 | Alfa Romeo | 3 | 3 | 4 | USA | 3 | 3 |
5 | Patrick Tambay | 2 | 2 | 5 | Renault | 2 | 2 | 5 | Belgie | 1 | 1 |
6 | Thierry Boutsen | 1 | 1 | 6 | Arrows | 1 | 1 |
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |