Michele Alboreto
Z Multimediaexpo.cz
Michele Alboreto (* 23. prosince 1956, Milán, † 25. dubna 2001, Lausitzring) byl italský závodník, který jezdil v sezónách 1981 až 1994 v týmech Formule 1 – Tyrrell, Ferrari, Larrousse, Arrows, Footwork, BMS Scuderia Italia a Minardi.
Obsah |
Biografie
Nejprve studoval design, a závodit začal v roce 1976 (v devatanácti letech) ve vlastnoručně navrženém autě – nazval jej CMR a jezdil s ním v sérii Formula Monza, ale bez výraznějších úspěchů. V roce 1978 se přesunul do Formule 3. Jeho výsledky vzbudily ohlas u šéfů velkých týmů F3 a Alboreto dostal nabídku od Paola Pavanella, šéfa týmu Euroracing, která zahrnovala účast v kompletním mistrovství Itálie a Evropy F3. Některé závody mistrovství Evropy se navíc jezdily před Velkými cenami, tak jako dnes závody GP2.
Alboreto se však v roce 1979 uvedl haváriemi: v Monaku před kasinem se srazil s Andreou de Cesarisem, v Zeltwegu vytlačil z trati Piercarla Ghinzaniho. Jenže naproti tomu nasbíral 19 bodů a v Zolderu a Perguse dojel druhý. V italském mistrovství mu patřila druhá příčka.
Na začátku roku 1980 Michele prohlásil že udělá vše proto, aby získal titul mistra Evropy F3. Nakonec to dokázal, po velkém boji s Thierry Boutsenem. Když zvítězil na Österreichringu, v La Chartre, v Kasselu-Calden a před domácím publikem v Monze. Ve stejném roce začal také jezdit vytrvalostní závody sportovních vozů na Lancii.
Další rok závodil v mistrovství Evropy Formule 2, v týmu Minardi. Zvítězil v Misanu. Jeho kariéra ve F2 však byla kratičká. Najednou se totiž na scéně objevil známý hledač talentů Ken Tyrrell. Ten totiž sháněl pro svůj tým F1 náhradu za Argentince Zunina, kterého pro nepřesvědčivé výkony vyhodil. Alboreto se tak stal v Tyrrellu stájovým kolegou Američana Eddieho Cheevera.
Formule 1
Tyrrell
1981
První necelý rok ve F1 byl zkušební. Při debutu v Imole skončil po kolizi s Beppe Gabbianim na Oselle. Ve Španělsku a v Německu se nekvalifikoval, ovšem v úzkých uličkách monackého knížectví se ocitl na sedmém místě – ale pak došlo opět k tradiční kolizi, tentokrát s Brunem Giacomellim. Na konci roku neměl Michele na svém kontě ani bod. Spravil si chuť v MS sportovních prototypů, vyhrál na Lancii šestihodinovku ve Watkins Glen, partnerem mu byl Riccardo Patrese.
1982: První vítězství
Eddie Cheever odešel k Ligieru a na jeho místo přišel Slim Borgudd. Ovšem ten moc nedokázal, takže Ken Tyrrell angažoval mistra Evropy F2 z roku 1980 Briana Hentona jako stájovou dvojku. Michele byl totiž jedničkou. Ukázal, že je tohoto postavení hoden, neboť hned v prvním závodě sezóny, Grand Prix Jižní Afriky, dorazil do cíle na sedmém místě. V Riu se pak konečně dočkal prvního bodu kariéry. Ale po závodě byli diskvalifikováni Piquet a Rosberg, kteří použili trik s vodními nádržemi, ze kterých se během závodu vypouštěla voda, oficiálně označená jako chladicí, a tudíž klesala hmotnost vozu. Michele tedy skončil čtvrtý. Čtvrté místo zopakoval i v Long Beach.
V Imole, památném závodě, který bojkotovala většina týmu organizace FOCA, jezdil dlouho na pátém místě, za oběma Ferrari a Renaulty. Prost i Arnoux ale skončili pro poruchy turbomotorů a Alboreto skončil na 3. místě. V tréninku na velkou cenu Belgie zahynul Gilles Villeneuve – a Enzo Ferrari chtěl do svého týmu Itala. Ken Tyrrell byl však proti, trval na dodržení tříletého kontraktu. Alboreto tedy zůstal v týmu Tyrrell a získal bod ve Francii, další tři v Německu a bodoval i na svém oblíbeném okruhu v Monze, dojel pátý.
Rok 1982 skončil velkým triumfem. Grand Prix západního pobřeží USA se jela v Las Vegas, na parkovišti hotelu Cesar's Palace. Třetí místo v kvalifikaci za oběma Renaulty ještě nic neznamenalo, po brilantním výkonu Michele projíždí cílem s téměř půlminutovým náskokem před Johnem Watsonem jako první. Již tak tučné bodové konto se rozrostlo o 9 bodů na 25, což znamenalo sedmou příčku v celkové klasifikaci šampionátu.
Dařilo se mu i ve sportovních vozech: pokračoval v továrním týmu Lancia, vyhrál tři závody: 6 h Silverstone a 1000 km Nürburgringu s Patresem, v Mugellu s Piercarlem Ghinzanim.
1983
Do svého třetího roku u Tyrrella vstupoval Michele s nadějí. Ovšem oproti sílící nadvládě turbomotorů, na které přešly během roku i týmy McLaren a Williams, se nedalo celkem nic dělat. Přesto dokázal nemožné, v Detroitu vyhrál svou druhou Grand Prix. Kdo tehdy mohl tušit, že je to definitivně poslední vítězství týmu Tyrrell ve F1? Bylo to také poslední vítězství legendárního motoru Ford Cosworth DFV. Skončila jedna éra, dalších skoro šest let vítězily jen monoposty poháněné přeplňovanými motory.
Scuderia Ferrari
Na konci roku 1983 Alboretovi končí u Tyrrellu smlouva a může tak přestoupit do Ferrari. Enzo Ferrari podlehl tlaku tisku a fanoušků a angažoval znovu po dvanácti letech do týmu Itala, tím předchozím byl Arturo Merzario.
Alboreto vyhrál v roce 1984 v Belgii, potom však přišlo několik poruch motoru. Na konci sezóny ovšem už jezdil v oslnivé formě, v Itálii a v |Grand Prix Evropy druhý, v Rakousku třetí. V celkové klasifikaci MS skončil čtvrtý, ale v roce 1985 již bojoval o titul mistra světa. Vyhrál v Kanadě a v Německu, ale Alainu Prostovi nakonec podlehl, hlavně díky ztrátě spolehlivosti vozu v poslední třetině sezóny. V Monaku ale zajel jeden z nejlepších závodů své kariéry. Prost ho sice porazil, ale absolvoval jen jednu zastávku v boxech, kdežto Alboreto tři.
Rok 1986 byl soubojem Williamsů, Prosta na McLarenu a Senny na Lotusu. Alboreto ani jeho stájový kolega Stefan Johansson neměli šanci. Tým prožíval krizi, nová auta byla nespolehlivá. Nejlepším výsledkem bylo druhé místo v Rakousku.
Rok 1987 byl o něco lepší, Alboreto byl ale zastíněn novým týmovým kolegou Gerhadem Bergerem. Dvě třetí místa z Imoly a Monte Carla vystřídala série osmi technických poruch. Gerhard Berger vyhrál závěrečné dva závody v Japonsku a Austrálii, v Adelaide slavilo Ferrari double. Nedostižné McLareny MP4/4 se Sennou a Prostem opanovaly ročník 1988, ovšem když Senna odstoupil v Monze po kolizi se Schlesserem, rudé vozy z Maranella triumfovaly v pořadí Berger-Alboreto.
Další sezony ve Formuli 1
Na Alboretovo místo u Ferrari nastoupil Nigel Mansell a Michele po pěti letech z Maranella odešel. Jednal s Williamsem, ale k podpisu smlouvy nedošlo. Nakonec se vrátil k Tyrrellu. Tým byl od začátku sezóny 1989 bez sponzorů. Podceňovaný typ 018 v Alboreteho rukou končí třetí v Mexiku. V létě se konečně Kenu Tyrrellovi podařilo sehnat sponzory, zejména cigaretovou značku Camel. Michele však ve stejně době prodloužil svou smlouvu s Marlborem, a tak musel z týmu odejít a byl nahrazen mladým Francouzem Alesim. Dva závody vynechal, pro zbytek roku jej angažoval Gerard Larrousse do svého týmu. Jeho Loly LC89 poháněné motory Lamborghini však na žádný velký úspěch neměly a Michele se během třičtvrtě roku propadl z favorizovaného týmu Ferrari, do stáje, která zápasila o holou kvalifikaci do závodů.
Pro další rok podepsal smlouvu s týmem Arrows – tehdy už sponzorovaný japonským Footworkem. Auta však příliš konkurenceschopná nebyla. Co však následovalo o rok později, kdy podvozky už nesly jméno japonské firmy, to byla hotová katastrofa. Tovární dvanáctiválce Porsche byly vyměněny za Cosworthy, ale ničemu to nepomohlo. Bývalý vicemistr světa nezískal za dva roky ani bod.
V roce 1992 však u Footworku zůstal. Vybojoval v úvodu sezóny pět bodů, ale pak skončil šestkrát, z toho čtyřikrát za sebou na prvním nebodovaném, sedmém místě. Nakonec přidal ještě jeden bod z Estorilu.
Pro sezonu 1993 Alboreto podepsal s italským týmem BMS Scuderia Italia, který používal podvozky Lola s motory Ferrari. Tato kombinace byla však nejhorším vozem šampionátu, nejlepším výsledkem jezdce byla dvě jedenáctá místa z Velkých cen Brazílie a Evropy. Po skončení sezóny se tým sloučil s Minardi a Alboreto se ocitá ve stáji z Faenzy. V Monaku získává poslední bod své kariéry a Grand Prix Austrálie 1994 je jeho posledním závodem ve formuli 1.
Kariéra po formuli 1
Odchází do seriálu DTM/ITC ale s Alfou Romeo 155 se mu nedaří. Za oceánem v USA v nově vzniknuvším seriálu IRL je to již o něčem jiném, Michele dokonce startuje v roce 1996 v závodě 500 mil v Indianapolis, ale odpadá. Na začátku roku 1997 přestává závodit s monosposty a vrací se k závodům sportovních prototypů. Nastupuje ke slavnému závodu 24 hodin Le Mans. Vůz TWR WSC95 s motorem Porsche zvítězil už rok předtím. Posádka Michele Alboreto-Stefan Johansson-Tom Kristensen vítězství tohoto vozu zopakovala i v roce 1997.
Michele toužil vyhrát Le Mans znovu. V roce 1999 je angažován továrním týmem Audi, pro americký vytrvalostní seriál ALMS, kde se mu jako tradičně daří.
Audi s ním počítá pro 24 hodin Le Mans 2001. Do cesty se ale již čtyřiačtyřicetiletému Italovi staví sám Osud: 25. dubna 2001 testuje nové Audi R8 na německém okruhu Lausitzring. Na voze však praská pneumatika a následná havárie končí nejen Micheleho kariéru, ale bohužel i jeho život.
Kompletní výsledky ve F1
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, kurzívou nejrychlejší kola)
Rok | Tým | Šasi | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1981 | Tyrrell Racing Team | Tyrrell 010 | Ford Cosworth DFV 3.0 V8 | USW | BRA | ARG | SMR Ret | BEL 12 | MON Ret | ESP DNQ | FRA 16 | GBR Ret | GER DNQ | AUT Ret | - | 0 | |||||
Tyrrell 011 | NED 9 | ITA Ret | CAN 11 | LVS 13 | |||||||||||||||||
1982 | Team Tyrrell | Tyrrell 011 | Ford Cosworth DFV 3.0 V8 | RSA 7 | BRA 4 | USW 4 | SMR 3 | BEL Ret | MON 10 | USE Ret | CAN Ret | NED 7 | GBR NC | FRA 6 | GER 4 | AUT Ret | SUI 7 | ITA 5 | LVS 1 | 8. místo | 25 |
1983 | Benetton Tyrrell Team | Tyrrell 011 | Ford Cosworth DFY 3.0 V8 | BRA Ret | USW 9 | FRA 8 | SMR Ret | MON Ret | BEL 14 | USE 1 | CAN 8 | GBR 13 | GER Ret | AUT Ret | 12. místo | 10 | |||||
Tyrrell 012 | NED 6 | ITA Ret | EUR Ret | RSA Ret | |||||||||||||||||
1984 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 126C4 | Ferrari 031 1.5 V6 Turbo | BRA Ret | RSA 11 | BEL 1 | SMR Ret | FRA Ret | MON 6 | CAN Ret | USE Ret | USA Ret | GBR 5 | GER Ret | AUT 3 | NED Ret | ITA 2 | EUR 2 | POR 4 | 4. místo | 30,5 |
1985 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | Ferrari 031 1.5 V6 Turbo | BRA 2 | POR 2 | SMR Ret | MON 2 | CAN 1 | USA 3 | FRA Ret | GBR 2 | GER 1 | AUT 3 | NED 4 | ITA 13 | BEL Ret | EUR Ret | RSA Ret | AUS Ret | 2. místo | 53 |
1986 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | Ferrari 032 1.5 V6 Turbo | BRA Ret | ESP Ret | SMR 10 | MON Ret | BEL 4 | CAN 8 | USA 4 | FRA 8 | GBR Ret | GER Ret | HUN Ret | AUT 2 | ITA Ret | POR 5 | MEX Ret | AUS Ret | 9. místo | 14 |
1987 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F187 | Ferrari 033D 1.5 V6 Turbo | BRA 8 | SMR 3 | BEL Ret | MON 3 | USA Ret | FRA Ret | GBR Ret | GER Ret | HUN Ret | AUT Ret | ITA Ret | POR Ret | ESP 15 | MEX Ret | JPN 4 | AUS 2 | 7. místo | 17 |
1988 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F187/88C | Ferrari 033E 1.5 V6 Turbo | BRA 5 | SMR 18 | MON 3 | MEX 4 | CAN Ret | USA Ret | FRA 3 | GBR 17 | GER 4 | HUN Ret | BEL Ret | ITA 2 | POR 5 | ESP Ret | JPN 11 | AUS Ret | 5. místo | 24 |
1989 | Tyrrell Racing Organisation | Tyrrell 017B | Ford Cosworth DFR (L&P) 3.5 V8 | BRA 10 | 11th | 6 | |||||||||||||||
Tyrrell 018 | SMR DNQ | MON 5 | MEX 3 | USA Ret | CAN Ret | FRA | GBR | ||||||||||||||
Equipe Larrousse | Lola LC89 | Lamborghini 3512 3.5 V12 | GER Ret | HUN Ret | BEL Ret | ITA Ret | POR 11 | ESP DNPQ | JPN DNQ | AUS DNPQ | |||||||||||
1990 | Footwork Arrows Racing | Arrows A11B | Ford Cosworth DFR (Hart) 3.5 V8 | USA 10 | BRA Ret | SMR DNQ | MON DNQ | CAN Ret | MEX 17 | FRA 10 | GBR Ret | GER Ret | HUN 12 | BEL 13 | ITA 12 | POR 9 | ESP 10 | JPN Ret | AUS DNQ | - | 0 |
1991 | Footwork Grand Prix International | Footwork A11C | Porsche 3.5 V12 | USA Ret | BRA DNQ | SMR DNQ | - | 0 | |||||||||||||
Footwork FA12 | MON Ret | CAN Ret | MEX Ret | ||||||||||||||||||
Ford Cosworth DFR (Hart) 3.5 V8 | FRA Ret | GBR Ret | GER DNQ | HUN DNQ | BEL DNPQ | ITA DNQ | POR 15 | ESP Ret | JPN DNQ | AUS 13 | |||||||||||
1992 | Footwork Grand Prix International | Footwork FA13 | Mugen-Honda MF-351H 3.5 V10 | RSA 10 | MEX 13 | BRA 6 | ESP 5 | SMR 5 | MON 7 | CAN 7 | FRA 7 | GBR 7 | GER 9 | HUN 7 | BEL Ret | ITA 7 | POR 6 | JPN 15 | AUS Ret | 10. místo | 6 |
1993 | BMS Scuderia Italia SpA | Lola T93/30 BMS | Ferrari 040 (E1 A-92) 3.5 V12 | RSA Ret | BRA 11 | EUR 11 | SMR DNQ | ESP DNQ | MON Ret | CAN DNQ | FRA DNQ | GBR DNQ | GER 16 | HUN Ret | BEL 14 | ITA Ret | POR Ret | JPN | AUS | - | 0 |
1994 | Minardi Scuderia Italia | Minardi M193B | Ford Cosworth HB7 3.5 V8 | BRA Ret | PAC Ret | SMR Ret | MON 6 | ESP Ret | 24. místo | 1 | |||||||||||
Minardi M194 | CAN 11 | FRA Ret | GBR Ret | GER Ret | HUN 7 | BEL 9 | ITA Ret | POR 13 | EUR 14 | JPN Ret | AUS Ret |
Výsledky z ostatních kategorií automobilového sportu
Sezóna | Série | Tým | Vůz | Závody | Vítězství | Pole position | Podium | Body | Konečné umístění |
1979 | Formule 3 (Itálie) | Euroracing | March 793-Alfa Romeo, March 793-Toyota | 3 | 47 | 2. místo | |||
Formule 3 (Evropa) | Euroracing | March 793-Toyota | 6 | 0 | 2 | 2 | 19 | 6. místo | |
1980 | Formule 3 (Itálie) | Euroracing | March 803-Alfa Romeo, March 803B-Alfa Romeo | 1 | 4 | 25 | 3. místo | ||
Formule 3 (Evropa) | Euroracing | March 803-Alfa Romeo | 14 | 4 | 3 | 8 | 60 | 1. místo | |
Formule 3 (V. Británie) | Euroracing | March 803B-Alfa Romeo | 1 | 0 | 0 | 0 | 4 | 13. místo | |
1981 | Formule 2 (Evropa) | Minardi Team | Minardi Fly 281-BMW | 10 | 1 | 1 | 2 | 13 | 8. místo |
1995 | DTM | Schübel Engineering/Alfa Corse 2 | Alfa Romeo 155 V6 TI | 13 | 0 | 0 | 0 | 22 | 4. místo |
ITCC | Schübel Engineering/Alfa Corse 2 | Alfa Romeo 155 V6 TI | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | |
1996 | IRL | Team Scandia/Simon Racing | 3 | 0 | 0 | 0 | 189 | 11. místo | |
1997 | IRL | Team Scandia | 2 | 0 | 0 | 1 | 62 | 32. místo | |
1999 | ALMS Prototype | Audi Sport/Joest Racing | Audi R8R | 1 | 0 | 0 | 1 | 24 | 43. místo |
2001 | ALMS LMP900 | Audi Sport North America | Audi R8 | 31 | 20. místo |
Výsledky ze závodu 24 hodin Le Mans
Rok | Kategorie | Tým | Vůz | Spolujezdci | Umístění |
1996 | LMP1 | Joest Racing | TWR Porsche WSC-95 | Pierluigi Martini, Didier Theys | nedokončil |
1997 | LMP | Joest Racing | TWR Porsche WSC-95 | Stefan Johansson, Tom Kristensen | 1. místo (1. absolutně) |
1998 | LMP1 | Joest Racing | Porsche LMP1-98 | Stefan Johansson, Yannick Dalmas | nedokončil |
1999 | LMP | Audi Sport Team Joest | Audi R8R | Rinaldo Capello, Laurent Aïello | 4. místo (4. absolutně) |
2000 | LMP900 | Audi Sport Team Joest | Audi R8 | Christian Abt, Rinaldo Capello | 3. místo (3. absolutně) |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |