Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Formule 2
Z Multimediaexpo.cz
Formule 2 (Formula Two zkráceně F2) je série automobilových závodů pro monoposty na okruhu. V roce 1948 byla přidružena do FIA jako třída kadet pro Formule 1, čímž byla vytvořena postupová hierarchie pro monoposty - F1, F2 a F3.
Obsah |
Historie
Předválečná éra
Formule 2 vznikla už v době před druhou světovou válkou. Tehdy byla nazývána voiturette (malé vozy). Smyslem celé série bylo umožnit málo zkušeným pilotům získat levné závodní auto a hlavně možnost účastnit se závodů. Největší rozdíl mezi F1 a F2 byl v motorech. Zatímco voiturette používaly 1500 cc v královské třídě, která jezdila Grand Prix, byly v F1 povoleny motory o objemu 3000 cc s přeplňováním nebo 4500 cc atmosférické.
- 1931- Celkem 14 závodů
- 1932- Celkem 17 závodů
- 1933- Celkem 10 závodů
- 1934- Celkem 8 závodů
- 1935- Celkem 12 závodů
- 1936- Celkem 20 závodů
- 1939- Celkem 21 závodů
- 1940- Celkem 2 závody
Nové začátky (1945 – 1953)
Po válce vzniká Formule A a B (následně Formule 1 a 2). Formule A se rozhodla pokračovat v načaté cestě s vozy předválečné výroby s motory o objemu 4500 cc bez dmýchadla. Voiturette s motory 1500 cc s přeplňováním byly označovány jako Formule B. FIA v roce 1948 pojmenovala kategorii, která připravovala jezdce na silnější kategorii, jako Formule 2. Menší a slabší motory (2000 cc, nebo 750 cc s kompresorem) byly montovány do mnohem menších a lehčích vozů a hlavně levnějších, než Formule 1. To byly aspekty, které dávaly odvahu novým konstruktérům vstoupit na závodní dráhu, tak jako třeba Cooper, kteří by jen těžko mohli konkurovat ostříleným týmům v F1. Především v prvních letech byla Formule 1 velmi drahou záležitostí a činila potíže i bohatým automobilkám jako byla Alfa Romeo, která po dvou úspěšných letech F1 opouští. Roky 1952 a 1953 jsou vypsány pro vozy Formule 2 (zbylé a především privátní týmy F1 se účastní závodů, která se do mistrovství nezapočítávají).
- 1946- Celkem 11 závodů
- 1947- Celkem 20 závodů - Piero Taruffi Cisitalia D46 - Fiat
- 1948- Celkem 21 závodů
- 1949- Celkem 28 závodů
- 1950- Celkem 31 závodů
- 1951- Celkem 30 závodů
- 1952- Celkem 45 závodů
- 1953- Celkem 50 závodů
- 1954- Celkem 9 závodů
- 1955- Celkem 19 závodů
- 1956- Celkem 6 závodů
Éra motorů 1500 cc (1957 - 1960)
Používání vozů F2 v šampionátu Formule 1 donutilo organizátory k rozhodnutí od roku 1954 vypsat šampionát pro vozy s motory 2500 cc (to byl krok, který vzbudil ohromný zájem mezi konstruktéry). Ze stejných důvodů je v roce 1957 zavedeno pravidlo o motorech 1500 cc pro Formuli 2. Ta se stává kořistí vozů Cooper s motorem vzadu, převzatého z Formule 3 a ze sportovních vozů Porsche, navržených na základě vozu RSK. Ferrari zpočátku zaměřuje pozornost na vývoj vozu Dino 156 jako vozu F2, používajíc stále motor vpředu. Nejúspěšnějším motorem tohoto období byl Coventry-Climax FPF se čtyřmi válci, následován méně používaným Borgward se 16 ventily. Modifikovaný vůz F2 Cooper zvítězil ve své první Grand Prix Formule 1 v roce 1958. Zahájil tak nové období vozů s motorem vzadu. Epocha motorů o objemu 1500 cc byla krátká, ale dala vzniknout nové sérii pojmenované jako Formule Junior, která na nějaký čas nahradila vozy Formule 3 a posléze také Formuli 2 až do roku 1963.
- 1957- Celkem 15 závodů
- 1958- Celkem 20 závodů
- 1959- Celkem 25 závodů
- 1960- Celkem 26 závodů Jack Brabham Cooper
Zrození Formule Junior (1961 - 1963) a Formule 2 s 1000 cc (1964-1966)
Formule Junior byla založena v roce 1959, aby nahradila problematické F3 a F2, ale brzy se ukázalo, že bude snazší oživit obě krachující disciplíny pod Formulí 1. Renesanci zažívají Formule 2 a Formule 3 v roce 1964. Pro Formuli 3 se přemýšlí o motorech o objemu 1000 cc (jen jednoduchých agregátů používaných až doposud ve Formuli Junior), zatímco Formule 2 měla být ve volbě motorů liberálnější. Formule 2 začala být zajímavá i pro stáje z F1 a začínají tak vznikat jejich juniorky. Nejpoužívanějším motorem je Cosworth a Honda, dále také FIAT, BMC a BRM. Formule Junior:
Formule 2:
Návrat k motorům 1600 cc (1967 - 1971)
S koncem 60. let Formule 1 získává na síle a zaměřuje svou pozornost na silnější 3 litrové motory. Vzniká tak propastný rozdíl mezi F1 s motorem o objemu 3000 cc a F2 s 1000 cc. V roce 1967 proto vzniká nová F2 s motorem 1600 cc. Nejdůležitějším je Cosworth FVA, vytvořený se 16 ventily V4 pro vůz Ford Cortina, který byl základem legendárního DFV. Další výborné motory připravilo BMW a také V6 Dino Ferrari. Mnozí piloti Formule 1 se účastní i závodů Formule 2 a při některých Velkých cenách Formule 1 je povoleno užití jak F1 tak F2, např. Grand Prix Německa na trati Nürburgring. Jacky Ickx si tu odbyl první start v šampionátu Formule 1 právě s vozem Formule 2. Dokázal zajet pátý nejlepší čas při tréninku. Jim Clark, známý pilot a několikanásobný mistr Formule 1, nalezl smrt ve voze Formule 2 na trati Hockenheimring. Mistrovství světa pro tuto kategorii chybí. V roce 1967 vzniká alespoň mistrovství Evropy a slučuje tak nespočet národních šampionátů, které v 60. letech zahlcují Evropu.
Motory 2000 cc a zánik F2 (1972 - 1984)
K novým změnám dochází v roce 1972. Zvyšuje se výkon a objem na 2000 cc. Cosworth BDs a BMW byly dominantními dodavateli motorů. Od roku 1976 vstupem továrního týmu Renault dochází k další změně, která, jak se později ukáže, F2 zahubí. Tou změnou je speciální vývoj a používání závodních motorů V6 oproti dosud používaným levným sériovým motorům. Také bohatý sponzor Elf usnadní mnohým mladým Francouzům cestu k nejvyšším příčkám. Počínání Renaultu vyprovokovalo ostatní automobilky k podobným krokům a začíná honba za úspěchem. Závodní motory začínají vyrábět u Alfy Romeo, Ferrari, BMW a Hondy. Další specializované firmy ladí podvozky a další motory. Formule 2 se stává neúměrně drahou a s koncem sezóny 1984 zaniká. V roce 1985 vzniká Formule 3000, která F2 na 20 let nahradí. Protože se ale historie opakuje, v roce 2004 zaniká i F3000. Vzniká GP2 Series označení, které mnozí chápou jako návrat k původnímu názvu Formule 2 (Grand Prix F2).
Návrat F2
V roce 2009 se Formule 2 obnovila. Titul získal Španěl Andy Soucek. Nejvíc na sebe série upozornila smrtí Henryho Surteese (syna Johna Surteese - mistra světa v motorkách i Formuli 1) při závodu v Brands Hatchi.
Mistrovství Evropy F2
- 1967 - Jacky Ickx - Matra-Cosworth
- 1968 - Jean-Pierre Beltoise - Matra-Cosworth
- 1969 - Johnny Servoz-Gavin - Matra-Cosworth
- 1970 - Clay Regazzoni - Tecno-Cosworth
- 1971 - Ronnie Peterson - March-Cosworth
- 1972 - Mike Hailwood - Surtees-Cosworth
- 1973 - Jean-Pierre Jarier - March-BMW
- 1974 - Patrick Depailler - March-BMW
- 1975 - Jacques Laffite - Martini-BMW
- 1976 - Jean-Pierre Jabouille - Elf 2-Renault
- 1977 - René Arnoux - Martini-Renault
- 1978 - Bruno Giacomelli - March-BMW
- 1979 - Marc Surer - March-BMW
- 1980 - Brian Henton - Toleman-Hart
- 1981 - Geoff Lees - Ralt-Honda
- 1982 - Corrado Fabi - March-BMW
- 1983 - Jonathan Palmer - Ralt-Honda
- 1984 - Mike Thackwell - Ralt-Honda
- 2009 - Andy Soucek
*od roku 2009 to není Mistrovství Evropy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |