Marc Surer
Z Multimediaexpo.cz
Marc Surer (* 18. září 1951 Aresdorf, Švýcarsko) byl švýcarský automobilový závodník. Účastník formule 1 v letech 1979 - 1986.
Automobilové závody byly ve Švýcarsku zakázané po neštěstí, které se přihodilo při závodě 24 hodin v Le Mans 1955, tehdy zemřelo více jak 80 diváků. Pro mladé Švýcary, bylo velmi obtížné se prosazovat v automobilových závodech, přesto to neodradilo Marca Surera. Marc začínal na motokárách v roce 1972, kdy už mu bylo 20 let a hned napoprvé se stal švýcarským šampionem v kategorii B. O rok později je třetí na Mistrovství Evropy v kategorii A.
V roce 1974 vstupuje do německé formule Vee, kde si vyjel druhé místo o rok později ve stejné formuli, ale v středo evropském mistrovství končí na třetím místě což mu vyneslo místo ve formuli 3 v sezóně 1976. Evropská formule 3, byla v roce 1976 poměrně vyrovnaná a boj o titul byl dramatický, nakonec ho získal Riccardo Patrese se stejným počtem bodů jako druhý Conny Anderson, nováček Marc Surer vybojoval krásné páté místo. V tom samém roce jezdí i F3 v Německu a po jednom vítězství a třech druhých místech, je druhý. Dobré výsledky mu vynesly místo v juniorském týmu BMW vedle Eddie Cheevera a Manfreda Winkelhocka v závodech cestovních vozů ve skupině 5.
V roce 1978 vstupuje do mistrovství Evropy formule 2 a v celém seriálu nestačil pouze na týmového kolegu Itala Bruna Giacomelliho, který ovšem jezdil svou vlastní ligu, když zvítězil v osmy ze 12 závodů. Sezóna 1979 byla mnohem vyrovnanější a první čtyři jezdci Marc Surer, Brian Henton, Derek Daly a Eddie Cheever se vešli do rozdílu 6 bodů.
Ještě koncem roku 1979 usedá na poslední tři závody do kokpitu vozu Ensign formule 1. Pro rok 1980 podepsal smlouvu u ATS a nezahájil právě šťastně, před Grand Prix Jihoafrické republiky havaroval a zlomil si kotník. Sezónu 1981 zahajuje znovu u týmu Ensign a poprvé si vyjel body, bylo to za čtvrté místo v Grand Prix Brazílie. Na jihoafrické půdě se mu nedařilo znovu havaroval v Kyalami a zbytek sezóny strávil za volantem vozu Theodore. Nakonec přišla lákavá nabídka od týmu Arrows, kde nakonec zůstal tři roky. Pro rok 1985 získal sedačku u týmu Brabham a znovu mu chybí jen krůček ke stupňi vítězů, je čtvrtý v Itálii a vyrovnal tak svůj nejlepší výsledek ve formuli 1. Sezóna 1985 je nakonec jeho nejúspěšnější, následující rok se vrátil k týmu Arrows, ale v polovině sezóny ze světa velkých cen definitivně mizí. Důvodem jeho absence ve startovní listině F1, byla vážná nehoda při Hessen Rally v Německu, kde pilotoval soukromý Ford RS200. Při nehodě přišel o život jeho spolujezdec a Marc utrpěl vážná zranění a popáleniny.
V roce 1988 jej přijalo BMW jako instruktora pro tréninkový program, zaroveň zahájil svou kariéru televizního komentátora pro švýcarský kanál DRS. K závodění se dostává jen sporadický, v roce 1994 a 1995 spolu s Johnny Cecottem a Jo Winkelhockem vítězí v German Super Touring Car Championship s vozem BMW. V roce 1991 byl zvolen do čela motosportu BMW. V roce 1996 zahájil spolupráci s německou televizní stanicí DF1 a od roku 1997 má svůj vlastní pořad Motorshow ve švýcarské SF2.
Obsah |
Kompletní výsledky F1
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position)
Výsledky z ostatních kategorií automobilového sportu
Sezóna | Série | Tým | Závody | Pole position | Vítězství | Body | Konečné umístění |
1972 | Motokáry | 1.místo | |||||
1973 | Motokáry | 3. místo | |||||
1974 | Formule Vee | Fuchs VW | 2. místo | ||||
1975 | Formule Vee | Motul VW | 3. místo | ||||
1976 | Formule 3 - Německo | Chevron | 77 | 2. místo | |||
Formule 3 -Evropa | Chevron | 13 | 5.místo | ||||
Formule 2 | Chevron | 1[1] | |||||
1977 | Formule 2 | March 762 | 8 | 5 | 13.místo[2] | ||
1978 | Formule 2 | March 782 | 12 | 1 | 48 | 2.místo[3] | |
1979 | Formule 2 | March 792 | 11 | 2 | 2 | 38 | 1.místo[4] |
1981 | Formule 2 | March 812 | 2[5],[6] | 0 | 0 | 0 | |
1984 | Rally | Renault R5 | 2 | ||||
1985 | Sportovní vozy | Porsche 962 | 1 |
24 h Le Mans
Rok | Tým | Kategorie | Vůz | Pozice | Výsledky |
---|---|---|---|---|---|
1978 | PP Sauber AG - Artos/Fancy | 6 | Sauber C5 - BMW/Mader | Neklasifikován[7] | Výsledky |
1981 | Wurth Team Sauber | G5 | BMW M1 | Odstoupil[8] | Výsledky |
1982 | Ford Werke AG | C | Ford C100 | Odstoupil[9] | Výsledky |
Reference
- ↑ Formule 2 1976 VIII Preis von Baden-Württemberg und Hessen 1976
- ↑ Formule 2 Výsledky z roku 1977 formula2.net
- ↑ Formule 2 Výsledky z roku 1978 formula2.net
- ↑ Formule 2 Výsledky z roku 1979 formula2.net
- ↑ Formule 2 XV Deutschland Trophae
- ↑ Formule 2 XXV B.A.R.C. "200"
- ↑ Le Mans 1978 Výsledky z roku 1978 formula2.net
- ↑ Le Mans 1981 Výsledky z roku 1981 formula2.net
- ↑ Le Mans 1982 Výsledky z roku 1982 formula2.net
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |