Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Nürburgring
Z Multimediaexpo.cz
Nürburgring je německý motoristický okruh na kterém se pořádají automobilové a motocyklové závody. Okruh se nachází v blízkosti hradu Nürburg. Přírodní okruh dlouhý asi 23 km, na kterém se konala Grand Prix Německa, byl v roce 1976, po havárii Niki Laudy, zrušen. Nahradil ho nově vybudovaný okruh nazývaný také jako „Nový Nürburgring”, který hostil kromě Velké ceny Německa také Grand Prix Evropy a Grand Prix Lucemburska.
Obsah |
Historie
Okruh byl založen v roce 1927, jeho originální trať vedla mezi městy Adenau, Nürburg a Müllenbach. Okruh se skládal ze dvou částí: hlavní byla Nordschleife (severní trať), dlouhá něco málo pod 23 km (zpočátku 22,810 km). Trať byla tvořena asi 180 zatáčkami různého charakteru a obtížnosti, mezi nejslavnější patřila Karussell (dnes nese jméno Caracciola-Karussell na počest Rudolfa Caraccioly). Pro svou náročnost byla přezdívaná „Zelené peklo“. Druhá část okruhu Südschleife (jižní trať), situovana do blízkosti města Müllenbach. Délka okruhu byla 7,747 km a byla používána na motoristické události místního významu. Oba okruhy používaly místo nazvané Start und Ziel Schleife s boxy. Celková délka trati, která využívala oba okruhy byla 28,265 km a byla pojmenována Gesamtstrecke. První ročníky Velké ceny Německa používaly kompletní délku okruhu, ke změně došlo roku 1931, kdy se začal používat pouze Nordschleife.
Poválečná modifikace
Po druhé světové válce se na Nürburgring vrací všechny hlavní motoristické události. V roce 1967, z důvodů velkých rychlostí vozů, byla přidána šikana před cílovou rovinku. Kvůli bojkotu ze strany jezdců v roce 1970 je Německá Grand Prix přesunuta do pohoří Eifel na Hockenheimring. Po stavebních úpravách se v roce 1971 Formule 1 na tuto trať vrátila.
Konec Nordschleife
Ani stavební úpravy, které trať prodělala v roce 1970, nezajistily lepší bezpečnost a její konec zpečetila nehoda Niki Laudy v roce 1976. Úřadující mistr světa Niki Lauda, nezvládl své Ferrari v úseku Bergwerk. Neovladatelný vůz byl mrštěn proti skalní stěně a následně zpět do silnice, kde začal hořet. Jen díky zákroku pilotů Merzaria, Ertla, Edwardse a Lungera, kteří se vrhli do plamenů, Niki Lauda žije.
Nový Nürburgring
Aby se na Nürburgring mohla vrátit Formule 1, musel se vybudovat nový, kratší a modernější okruh. Po několika návrzích a počátečních finančních problémech, byl konečně v roce 1984 nový okruh slavnostně otevřen. Byl vybudován v části dřívějšího Sudschleife, který ovšem neměl s původním nic společného. Velká cena Německa se na okruhu konala pouze dvakrát a to v počátečních letech (1984 a 1985), poté z kalendáře F1 zmizel. Až od roku 1995 se formule 1 na tento okruh vrací, když se tu pořádá Grand Prix Evropy a v letech 1997 a 1998 Grand Prix Lucemburska.
Statistiky
Aktualizace po GP Evropy 2007
Vítězství
- Jezdci
- 5x Michael Schumacher
- 3x Jackie Stewart, Juan Manuel Fangio
- 2x Jacky Ickx, John Surtees, Jacques Villeneuve, Alberto Ascari, Fernando Alonso
- 1x Mika Häkkinen, Rubens Barrichello, Clay Regazzoni, Johnny Herbert, James Hunt, Denny Hulme, Tony Brooks, Nino Farina, Jim Clark, Graham Hill, Jack Brabham, Alain Prost, Ralf Schumacher, Michele Alboreto, Stirling Moss, Carlos Reutemann
- Vozy
- 14x Ferrari
- 4x Brabham, McLaren
- 3x Williams
- 2x Lotus, Tyrrell
- 1x Renault, Mercedes, BRM, Stewart, Maserati, Matra, Vanwall, Benetton
Pole position
- Jezdci
- 4x Jim Clark
- 3x Jacky Ickx, Michael Schumacher, Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio
- 2x David Coulthard, Niki Lauda, Jackie Stewart, Kimi Räikkönen
- 1x Damon Hill, Mike Hawthorn, Mika Häkkinen, Dan Gurney, Heinz-Harald Frentzen, John Surtees, Juan Pablo Montoya, Nick Heidfeld, Nélson Piquet, James Hunt, Teo Fabi, Fernando Alonso, Phil Hill
- Vozy
- 15x Ferrari
- 4x Williams, McLaren, Lotus
- 2x Brabham, Tyrrell
- 1x Maserati, Renault, Mercedes, Porsche, Toleman, Jordan
Nejrychlejší kolo
- Jezdci
- 5x Michael Schumacher
- 3x John Surtees, Juan Manuel Fangio
- 2x Jacky Ickx, Mika Häkkinen, Alberto Ascari, Jody Scheckter
- 1x Heinz-Harald Frentzen, Niki Lauda, François Cévert, Clay Regazzoni, Nélson Piquet, Karl Kling, Damon Hill, Jim Clark, Dan Gurney, Graham Hill, Kimi Räikkönen, Juan Pablo Montoya, Jackie Stewart, Carlos Pace, Stirling Moss, Fernando Alonso, Phil Hill, Felipe Massa
- Vozy
- 14x Ferrari
- 4x McLaren
- 3x Williams, Tyrrell
- 2x Brabham
- 1x Surtees, Renault, Mercedes, BRM, Alfa Romeo, Eagle, Maserati, Matra, Lotus, Vanwall, Benetton, Cooper
Podium
- Jezdci
- 8x Michael Schumacher
- 5x Rubens Barrichello, David Coulthard, Juan Manuel Fangio
- 4x John Surtees, Graham Hill, Jackie Stewart
- 3x Jacky Ickx, Mike Hawthorn, Clay Regazzoni, Fernando Alonso
- 2x Mika Häkkinen, Jochen Rindt, Maurice Trintignant, François Cévert, Jacques Villeneuve, Jacques Laffite, Nino Farina, Jim Clark, Dan Gurney, Jean Alesi, Jack Brabham, José Froilan González, Alberto Ascari, Juan Pablo Montoya, Jody Scheckter, Alain Prost, Michele Alboreto, Stirling Moss, Carlos Reutemann, Felipe Massa
- 1x Heinz-Harald Frentzen, Jochen Mass, Niki Lauda, Peter Collins, Jarno Trulli, Chris Amon, Nélson Piquet, Johnny Herbert, Ronnie Peterson, Jean Behra, James Hunt, Denny Hulme, Lorenzo Bandini, Bruce McLaren, Tony Brooks, Roy Salvadori, Jenson Button, Rudi Fischer, Wolfgang von Trips, Kimi Räikkönen, Nick Heidfeld, Richie Ginther, Ralf Schumacher, Phil Hill, Mark Webber
- Vozy
- 39x Ferrari
- 14x McLaren
- 9x Williams, Brabham
- 6x Tyrrell
- 4x BRM, Maserati, Lotus, Cooper
- 2x Renault, Stewart, Matra, Benetton
- 1x Prost, BAR, Mercedes, Porsche, Alfa Romeo, Ligier, March, Lola, Vanwall, Red Bull
Body
- Jezdci
- 76 Michael Schumacher
- 48 Rubens Barrichello
- 39 Juan Manuel Fangio
- 37 Fernando Alonso
- 35 John Surtees, Jackie Stewart
- 34 Graham Hill
- 29 David Coulthard
- 27 Jacky Ickx
- 21 Jacques Villeneuve, Jim Clark
- 19 Clay Regazzoni, Mika Häkkinen, Jack Brabham, Ralf Schumacher
- 18 Alberto Ascari, Stirling Moss
- 17 Juan Pablo Montoya
- 16 Mike Hawthorn
- 15 Michele Alboreto, Alain Prost, Felipe Massa
- 14 Nino Farina
- 13 Carlos Reutemann
- 12 François Cévert, Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli, Johnny Herbert, Jean Alesi, Jody Scheckter, Nick Heidfeld
- 11 Jochen Rindt, Mark Webber
- 10 Jenson Button, Maurice Trintignant, Jacques Laffite, José Froilan González
- 9 Niki Lauda, Ronnie Peterson, James Hunt, Denny Hulme, Bruce McLaren, Kimi Räikkönen, Wolfgang von Trips
- 8 Tony Brooks, Dan Gurney
- 6 Heinz-Harald Frentzen, Jean Behra, Roy Salvadori, Lorenzo Bandini, Carlos Pace
- 5 Jo Siffert, Piero Taruffi, Alexander Wurz
- 4 Jochen Mass, Peter Collins, Chris Amon, Karl Kling, Eddie Irvine, Richie Ginther, Phil Hill, Nélson Piquet, Rudi Fischer, Tom Pryce
- 3 Luigi Villoresi, Chico Godia, Luigi Musso, Mario Andretti, Howden Ganley, Thierry Boutsen, Damon Hill, Felice Bonetto, Gerhard Berger, Jo Bonnier, Gerhard Mitter
- 2 Pedro Diniz, Brian Redman, Gunnar Nilsson, Wilson Fittipaldi, Nico Rosberg, René Arnoux, Sergio Mantovani, Alan Jones, Emmanuel de Graffenried, Jim Hall, Louis Rosier, Robert Kubica
- 1 Pedro Rodriguez, Nigel Mansell, Emerson Fittipaldi, Pedro de la Rosa, Gijs van Lennep, Guy Ligier, Marc Gené, Tim Schenken, Martin Brundle, Ricardo Rodriguez, Tony Maggs, Olivier Panis, Riccardo Patrese, Rolf Stommelen, Jean-Pierre Beltoise, Heikki Kovalainen
- Vozy
- 305 Ferrari
- 99 McLaren
- 89 Williams
- 74 Brabham
- 51 Lotus
- 42 Tyrrell
- 41 Renault
- 37 Maserati, BRM
- 33 Cooper
- 24 Benetton
- 16 Matra
- 15 Red Bull
- 14 Stewart
- 12 Mercedes
- 11 Vanwall
- 8 BAR, Alfa Romeo
- 7 Prost, Porsche, Jordan, Honda
- 6 Lola, Arrows, March, BMW
- 5 Jaguar, Sauber
- 4 Shadow, Ligier
- 3 Surtees
- 2 Hill, Gordini
- 1 Minardi, Ensign, Toyota
Trať od roku 1951
- Délka okruhu 22810 м
- Rekord v kvalifikaci - 8:16,5 Jim Clark/1966
- Rekord v závodě - 8:24,1 Jim Clark/1965
Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
---|---|---|---|---|
1951 | Alberto Ascari | Ferrari 375 | 3:23'03.3 | Výsledky |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari 500 | 3:06'13.3 | Výsledky |
1953 | Giuseppe Farina | Ferrari 500 | 3:49'45.9 | Výsledky |
1954 | Juan Manuel Fangio | Mercedes Benz W196 | 3:45'45.8 | Výsledky |
1956 | Juan Manuel Fangio | Lancia D50 | 3:38'43.7 | Výsledky |
1957 | Juan Manuel Fangio | Maserati 250F | 3:30'38.3 | Výsledky |
1958 | Tony Brooks | Vanwall VW58 | 2:21'15.0 | Výsledky |
1961 | Stirling Moss | Lotus 18/21 | 2:18'12.4 | Výsledky |
1962 | Graham Hill | BRM P57 | 2:38'45.3 | Výsledky |
1963 | John Surtees | Ferrari 156 | 2:13'06.8 | Výsledky |
1964 | John Surtees | Ferrari 158 | 2:12'04.8 | Výsledky |
1965 | Jim Clark | Lotus 33 | 2:07'52.4 | Výsledky |
1966 | Jack Brabham | Brabham BT19 | 2:27'03.0 | Výsledky |
Trať od roku 1967
- Délka okruhu 22835 м
- Rekord v kvalifikaci - 7:00,8 Niki Lauda/1974
- Rekord v závodě - 7:06,4 Clay Regazzoni/1975
Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
---|---|---|---|---|
1967 | Denny Hulme | Brabham BT24 | 2:05'55.7 | Výsledky |
1968 | Jackie Stewart | Matra MS10 | 2:19'03.2 | Výsledky |
1969 | Jacky Ickx | Brabham BT26A | 1:49'55.1 | Výsledky |
1971 | Jackie Stewart | Tyrrell 003 | 1:29'15.7 | Výsledky |
1972 | Jacky Ickx | Ferrari 312B2 | 1:42'12.3 | Výsledky |
1973 | Jackie Stewart | Tyrrell 006 | 1:42'03.0 | Výsledky |
1974 | Clay Regazzoni | Ferrari 312B3 | 1:41'35.0 | Výsledky |
1975 | Carlos Reutemann | Brabham BT44B | 1:41'14.1 | Výsledky |
1976 | James Hunt | McLaren M23B | 1:41'42.7 | Výsledky |
Trať od roku 1984
- Délka okruhu 4542 м
- Rekord v kvalifikaci - 1:17,429 Teo Fabi/1985
- Rekord v závodě - 1:22,806 Niki Lauda/1985
Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
---|---|---|---|---|
1984 | Alain Prost | McLaren MP4/2 | 1:35'13.284 | Výsledky |
1985 | Michele Alboreto | Ferrari 156/85 | 1:35'31.337 | Výsledky |
Trať od roku 1995
- Délka okruhu 4556 м
- Rekord v kvalifikaci - 1:14,960 Michael Schumacher/2001
- Rekord v závodě - 1:18,354 Michael Schumacher/2001
Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
---|---|---|---|---|
1995 | Michael Schumacher | Benetton B195 | 1:39'59.044 | Výsledky |
1996 | Jacques Villeneuve | Williams FW 18 | 1:33'26.473 | Výsledky |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams FW 19 | 1:31'27.843 | Výsledky |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren MP4/13 | 1:32'14.789 | Výsledky |
1999 | Johnny Herbert | Stewart SF3 | 1:41'54.314 | Výsledky |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari F1-2000 | 1:42'00.307 | Výsledky |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari F2001 | 1:29'42.724 | Výsledky |
Trať od roku 2002
- Délka okruhu 5146 м
- Rekord v kvalifikaci - 1:29,906 Juan Pablo Montoya/2002
- Rekord v závodě - 1:32,226 Michael Schumacher/2002
Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
---|---|---|---|---|
2002 | Rubens Barrichello | Ferrari F2002 | 1:35'07.426 | Výsledky |
Trať od roku 2003
- Délka okruhu 5148 м
- Rekord v kvalifikaci - 1:28,351 Michael Schumacher/2004
- Rekord v závodě - 1:29,468 Michael Schumacher/2004
Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
---|---|---|---|---|
2003 | Ralf Schumacher | Williams FW25 | 1:34'43.622 | Výsledky |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari F2004 | 1:32'35.101 | Výsledky |
2005 | Fernando Alonso | Renault R25 | 1:31'46.648 | Výsledky |
2006 | Michael Schumacher | Ferrari 248 F1 | 1:35'58.765 | Výsledky |
2007 | Fernando Alonso | McLaren MP4/22 | 2:06'26.358 | Výsledky |
Externí odkazy
- Oficiální stránky okruhu
- Video a fotografie
- 24 Hodin Nürburgring
- Nürburgring webcam
- Satelitní snímek-terraserver
- Satelitní snímek-Google Maps
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |