Johnny Herbert
Z Multimediaexpo.cz
John Paul Herbert (* 25. června 1964, Londýn, Velká Británie) je bývalý britský automobilový závodník. Známý je především pro své dlouholeté působení ve Formuli 1 a v poslední době také ve sportovních prototypech. Dosáhl mnoha úspěchů v nižších závodnických kategoriích, ale nikdy se mu nepodařilo obdobně prorazit i na nejvyšší úrovni.
![](/mmecz/images/thumb/6/64/Johnny_Herbert_Lotus_1994.jpg/180px-Johnny_Herbert_Lotus_1994.jpg)
V polovině osmdesátých let byl Johnny Herbert považován za nastupující hvězdu motorismu, často byl přirovnáván např. ke skotskému jezdci Jimu Clarkovi. Herbert roku 1985 vyhrál závod Formule Ford v Brands Hatch, čímž upoutal pozornost Eddieho Jordana, se kterým nakonec roku 1987 vyhrál titul britské formule 3. V roce 1988 ho však postihla vážná nehoda během závodu Formule 3000 v Brands Hatch, ve které si po strašidelném nárazu do bariéry těžce zlomil obě nohy. K závodům se vrátil až na počátku roku 1989, ačkoli se sotva postavil na nohy a rovnou ve svém prvním závodě F1 v Brazílii se mu podařilo bodovat. Ve stáji Benetton ho tehdy vedl jeho dlouholetý přítel Peter Collins.
Herbert své výkony však nedokázal udržet a nový management Benettonu ho nakonec po nepovedené kvalifikaci na velkou cenu Kanady z týmu vyloučil. Na čas se tedy vrátil k Formuli 3000, ale netrvalo dlouho a ozval se mu další tým F1, tentokrát Tyrrell. V letech 1990-2000 tak byl Herbert stálicí v seriálu F1. Přestoupil k upadající stáji Lotus, vedené Peterem Collinsem, kterou po třech letech totální frustrace opustil a přes Ligier se dostal opět do týmu Benetton, kde byl roku 1995 jmenován stájovou dvojkou za Michaelem Schumacherem. Tuto sezónu se mu podařilo dosáhnout slavného vítězství v britské velké ceně, poté co Schumacher společně s Damonem Hillem havaroval. Dalšího vítězství dosáhl v italské Monze a nakonec obsadil čtvrté místo v celkové klasifikaci šampionátu.
I přesto byl však ze stáje vyřazen a v letech 1996-1998 tak jezdil za švýcarský tým Sauber, za který pouze dvakrát dosáhl pódiového umístění. Po přesunu do týmu Stewart roku 1999 dosáhl svého třetího a posledního vítězství během slavné mokro-suché velké ceny Evropy. Po sezoně byl Stewart koupen Fordem a přejmenoval se na Jaguar. Herbert zde zažil další nepovedenou sezonu bez jediného bodu a po těžké havárii během velké ceny Malajsie ukončil svou kariéru ve Formuli 1.
![](/mmecz/images/thumb/8/8f/Johnny_Herbert_1995.jpg/180px-Johnny_Herbert_1995.jpg)
V roce 2005 se Herbert stal sportovním manažerem v týmu Jordan, posléze přejmenovaném na Midland F1 pro sezonu 2006. V září téhož roku byla společnost koupena Spyker Cars a přejmenovala ji na Spyker F1. Dalším rozhodnutím nového majitele bylo neprodloužení Herbertovy smlouvy.
Kompletní výsledky ve Formuli 1
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |