Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Rubens Barrichello
Z Multimediaexpo.cz
Rubens Gonçalves Barrichello (* 23. květen 1972 v São Paulu, Brazílie) je brazilský jezdec Formule 1 s italskými kořeny.V současné době jezdí za stáj Honda.
Barrichello je známý jako stájový kolega Michaela Schumachera v letech 2000–2005. Po ukončení Schumacherovy kariéry na konci roku 2006, se stal Rubens nejzkušenějším jezdcem ve F1. Barrichello obdivoval Ayrtona Sennu, který ho považoval za jakéhosi svého žáka. V sezóně 2008 je Rubens jediným jezdcem, který se se Sennou setkal na trati, a je tak jakousi poslední vzpomínkou na něj na trati.
V současné době je Rubens Barrichello pátým jezdcem v celé historii v počtu získaných bodů.
Obsah |
Osobní život
Rubens se narodil v Sao Paulu, jako syn Rubense Barrichella Juniora. Jeho otec i dědeček se též jmenují Rubens. Narodil se ve stejný den jako jeho otec: 23. května. Jelikož je až třetím Rubensem v pořadí, říkají mu Rubinho (portugalská zdrobnělina pro jméno Rubens), což je také jeho současná přezdívka.
V roce 1997 se oženil se Silvanou Giaffoneovou, bylo to 24. února. Silvana je sestřenicí Brazilského jezdce IRL, Felipe Giaffonea a neteří brazilských šampionů, Alfonsa Giaffonea Filha a Zeca Giaffonea. Tak vznikla asi nejznámější závodnická rodina v Brazílii. Se Silvanou mají 2 syny: Eduarda (* 2001) a Fernanda (* 2005).
Kariéra před Formulí 1
Barrichello byl v mládí velice talentovaným jezdcem, vyhrál pětkrát titul na motokárách v Brazílii, poté přešel do Evropy do série Formule Lotus v roce 1990. Hned v prvním roce tuto sérii vyhrál a pro příští rok zaujal místo v Britské Formuli 3, kde porazil mladého Brita, Davida Coultharda. Rubens se svezl ve F1 velice brzy, už v 19 letech, nejprve ale ještě odjezdil sérii Formule 3000. Tady sice titul nezískal, vybojoval ale solidní třetí místo, a pro rok 1993 se spojil s týmem Jordan, jezdícím ve Formuli 1.
Formule 1
1993-1996: Jordan
1993
Rubens měl efektivní start do F1. Ve svém třetím závodě, Grand Prix Evropy, startoval ze dvanáctého místa za deštivých podmínek, ale už po prvním kole byl čtvrtý. Chvíli jel dokonce druhý, pak třetí, nakonec ale nedojel po problémech s palivem. Po celou sezónu ale měl vůz velké problémy, a Rubens dokončil jen 6 závodů z 16. Svým pátým místem z okruhu Suzuka, za které bral 2 body ale porazil své zkušenější týmové kolegy, včetně Eddieho Irvina. V Grand Prix Francie měl ale příležitost k prvním bodům, ale v posledním kole je ztratil a bodoval Michael Andretti.
1994
Rok 1994 začal slibným čtvrtým místem v Brazílii a prvními stupni vítězů na okruhu Aida. Po prvních dvou závodech byl druhý v bodování. Ale pak přišlo osudné San Marino, a těžká nehoda Rubense, ve které málem přišel o život. O 2 dny později zemřel jeho učitel Ayrton Senna. I přes tyto tragické události se Rubens nevzdal a pokračoval dále, zajel pole position na okruhu Spa-Francorchamps. V té době byl nejmladším jezdcem, který stanul na pole position. Celkově skončil na skvělém 6. místě a porazil mnoho zvučných jmen.
1995
Podobný rok s týmem Jordan byl i v sezóně 1995, kde Rubens stanul v Montrealu na druhém místě. Na konci sezóny byl celkově jedenáctý.
1996
Pro rok 1996 se s příchodem motorů Peugeot čekalo zlepšení. Do týmu také přišel významný sponzor, spolčenost Benson & Hedges. První závod nezačal špatně, Rubens bojoval celkem vysoko, ale pak jej auto přeci jen zradilo a musel odstoupit. Přes očekávání ale Jordan nebyl schopen vyhrát závod. Celkově skončil v bodování osmý. Barrichellův vztah s šéfem týmu Eddiem Jordanem se pomalu zhoršoval a na konci sezóny odešel Rubens do nově vzniklého týmu Stewart.
1997-1999: Stewart
Pro nováčkovský tým to byla obtížná sezóna, a Rubens dokončil pouhé tři závody v celé sezóně, ovšem blýskl se druhým místem v Grand Prix Monaka. To byly bohužel jediné body, a tak byl klasifikován celkově až jako třináctý.
Rok 1998 nebyl pro Stewart o moc lepší než ten předchozí, ale Rubens se postupně zlepšoval. Porazil svého stájového kolegu Jana Magnussena, který byl pro nevýrazné výsledky nahrazen Josem Verstappenem. Barrichello ovšem získal jen 4 body a celkově byl dvanáctý.
Sezóna 1999 konečně pro tým Stewart přinesla dobré výsledky. V prvním závodě sezóny se Rubens kvalifikoval na pátém místě, a v deštivé kvalifikaci ve Francii získal pole position. A také třikrát stanul na stupních vítězů: v Brazílii, San Marinu a v Grand Prix Evropy, kterou vyhrál jeho týmový kolega, Johnny Herbert. Na kontě Rubense bylo na konci sezóny 21 bodů a celkové 6. místo. To zaujalo šéfa stáje Ferrari, Jeana Todta a tak Barrichello podepsal pro rok 2000 smlouvu s týmem Ferrari.
2000-2005: Ferrari
Své první vítězství získal Rubens ve svém 123. závodě, na okruhu Hockenheim, přestože startoval až jako osmnáctý. Stal se tak jezdcem s nejdelším počtem závodů, kdy nevyhrál. Barrichello pokračoval ve skvělých výsledcích a podílel se na dominanci Ferrari na začátku nového tisíciletí. Byly to jeho nejlepší léta v F1. V sezóně 2000 byl celkově čtvrtý, v roce 2001 třetí a v sezóně 2002 dokonce druhý, za týmovým kolegou Michaelem Schumacherem.
Za 3 roky u Ferrari si ale připsal jen 4 vítězství,další musel přenechat Schumacherovi při kontroverzní Grand Prix Rakouska 2002, kde na cílové rovince zpomalil, aby Michael mohl vyhrát. Díky tomuto incidentu byla v roce 2003 zakázána týmová režie.
V sezóně 2004 Barrichello často dojížděl za Schumacherem, 7x byl druhý, a vyhrál 2 závody: v Itálii a Číně. Završil tak svou nejlepší sezónu v F1, získal celkem 114 bodů a 14 umístění na stupních vítězů.
Přes skvělé auto Ferrari, které měl, nebyl Rubens na své domácí Grand Prix Brazílie nikdy příliš úspěšný. Za svou kariéru nedojel 10 ze 14 závodů na domácí trati. Nejlepším výsledkem bylo třetí místo z roku 2004.
Během sezóny 2005 začal být Barrichello kritizován, že se příliš podřizuje Michaelu Schumacherovi, a ničí si tak kariéru, celkově byl v roce 2005 až osmý. V srpnu 2005 bylo oznámeno, že Rubens po pěti letech opouští Ferrari a na konci roku se připojí ke stáji Honda.
2006-: Honda
2006
Barrichellovo šťastné číslo je 11, protože právě s tímhle číslem vyhrál svůj první závod na motokárách. Pro sezónu 2006 tak jeho týmový kolega Jenson Button přenechal číslo 11 právě Rubensovi. Jeho číslo mu však zas tak dobré výsledky nepřinesly, pohyboval se sice na špici, ale jeho kolega Button byl výrazně lepší. Barrichellův vůz prý neseděl jeho jezdeckému stylu, zejména brždění. Po menších úpravách měl být vůz zase o něco lepší. A už v Monaku mohl Rubens dojet na stupních vítězů, ale dostal trest projetí boxy za překročení rychlosti v pit lane a musel se spokojit se čtvrtým místem. V tom závodě si Rubens vyměnil helmu s jedním ze svých nejlepších přátel, Tony Kanaanem, brazilským jezdcem série IRL, kterého Rubens někdy označuje portugalsky jako Anao (což znamená trpaslík). Kanaan jel zase s Barrichelovou helmou závod 500 mil Indianapolis. Na konci sezóny obsadil Rubens celkové 7. místo.
2007
Barrichello a Button byli oznámení jako jezdecká dvojice Hondy i pro rok 2007, rezervním jezdcem se stal Christian Klien, který nahradil Anthonyho Davidsona, který přestoupil do Super Aguri. Nová specifikace vozu: Honda RA107 byla jistojistě krok vedle. Dvě 10. místa z Monaka a Španělska byli Barrichellovými nejlepšími umístěními. Ve Velké Británii si polepšil na místo deváté. Přesto Rubens porážel týmového kolegu Buttona, ten akorát získal při Grand Prix Francie osmé místo a jeden bod. V té době byl Barrichello bez bodu klasifikován jako devatenáctý. Do konce této neúspěšné sezony, která se stala nejhorší v jeho kariéře, už Rubens nedokázal získat žádný bod.
2008
19. července 2007 bylo potvrzeno že Button i Barrichello si spolu zajezdí ještě i v sezóně 2008. V prvním závodě sezóny se Rubens kvalifikoval na 10. místě. Závod sice dokončil na 6. místě, ale byl diskvalifikován za ignorování červeného světla na konci boxové uličky. V témže závodě si ještě odpykal penalizaci stop-and-go, poté co vjel do boxů při výjezdu safety caru. Další závody sice dokončil, nicméně na nebodovaných místech. Grand Prix Turecka 2008 byla pro Barrichella výjimečná. Byl to totiž jeho 257. start v závodě, čímž překonal rekord Riccarda Patreseho, který odjel závodů 256. Prolomení rekordu bylo velimi diskutabilní. Barrichello totiž do některých závodů nenastoupil, když jako například v Grand Prix Španělska 2002 musel odstoupit již v zahřívacím kole. V Monaku vybojoval Rubens své první body od roku 2006. A hned další přidal v Kanadě. Několik kol dokonce vedl, hlavně díky safety caru, nakonec se ale propadl na 7. příčku. Ve Francii ale na úspěchy nenavázal. Už v kvalifikaci měl prblémy a závod nakonec dokončil na 14. místě.
Při Grand Prix Velké Británie se Rubens kvalifikoval až na 16. místě a to dokonce porazil týmového kolegu Buttona. To bylo hlavně kvůli dešti, který provázel i závod. Extrémní podmínky hrály Rubensovi do karet a on dojel na skvělém 3 .místě. Byly to jeho první stupně vítezů od roku 2005.
Kompletní výsledky ve Formuli 1
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Rok | Tým | Šasi | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | Umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1993 | Sasol Jordan | Jordan 193 | Hart 1035 3.5 V10 | RSA DNF | BRA DNF | EUR DNF | SMR DNF | ESP 12 | MON 9 | CAN DNF | FRA 7 | GBR 10 | GER DNF | HUN DNF | BEL DNF | ITA DNF | POR 13 | JPN 5 | AUS DNF | 18.místo | 2 | |||
1994 | Total Jordan Hart | Jordan 194 | Hart 1035 3.5 V10 | BRA 4 | PAC 3 | SMR DNQ | MON DNF | ESP DNF | CAN 7 | FRA DNF | GBR 4 | GER DNF | HUN DNF | BEL DNF | ITA 4 | POR 4 | EUR 12 | JPN DNF | AUS 4 | 6.místo | 19 | |||
1995 | Total Jordan Peugeot | Jordan 195 | Peugeot A10 3.0 V10 | BRA DNF | ARG DNF | SMR DNF | ESP 7 | MON DNF | CAN 2 | FRA 6 | GBR 11 | GER DNF | HUN 7 | BEL 6 | ITA DNF | POR 11 | EUR 4 | PAC DNF | JPN DNF | AUS DNF | 11.místo | 11 | ||
1996 | Benson & Hedges Total Jordan Peugeot | Jordan 196 | Peugeot A12 EV5 3.0 V10 | AUS DNF | BRA DNF | ARG 4 | EUR 5 | SMR 5 | MON DNF | ESP DNF | CAN DNF | FRA 9 | GBR 4 | GER 6 | HUN 6 | BEL DNF | ITA 5 | POR DNF | JPN 9 | 8.místo | 14 | |||
1997 | Stewart Ford | Stewart SF01 | Ford VJ Zetec-R 3.0 V10 | AUS DNF | BRA DNF | ARG DNF | SMR DNF | MON 2 | ESP DNF | CAN DNF | FRA DNF | GBR DNF | GER DNF | HUN DNF | BEL DNF | ITA 13 | AUT 14 | LUX DNF | JPN DNF | EUR DNF | 13.místo | 6 | ||
1998 | Stewart Ford | Stewart SF02 | Ford VJ Zetec-R 3.0 V10 | AUS DNF | BRA DNF | ARG 10 | SMR DNF | ESP 5 | MON DNF | CAN 5 | FRA 10 | GBR DNF | AUT DNF | GER DNF | HUN DNF | BEL DNS | ITA 10 | LUX 11 | JPN DNF | 12.místo | 4 | |||
1999 | Stewart Ford | Stewart SF-3 | Ford CR-1 3.0 V10 | AUS 5 | BRA DNF | SMR 3 | MON 9 | ESP DNF | CAN DNF | FRA 3 | GBR 8 | AUT DNF | GER DNF | HUN 5 | BEL 10 | ITA 4 | EUR 3 | MAL 5 | JPN 8 | 7.místo | 21 | |||
2000 | Scuderia Ferrari Marlboro | Ferrari F1-2000 | Ferrari 049 3.0 V10 | AUS 2 | BRA DNF | SMR 4 | GBR DNF | ESP 3 | EUR 4 | MON 2 | CAN 2 | FRA 3 | AUT 3 | GER 1 | HUN 4 | BEL DNF | ITA DNF | USA 2 | JPN 4 | MAL 3 | 4.místo | 62 | ||
2001 | Scuderia Ferrari Marlboro | Ferrari F2001 | Ferrari 050 3.0 V10 | AUS 3 | MAL 2 | BRA DNF | SMR 3 | ESP DNF | AUT 3 | MON 2 | CAN DNF | EUR 5 | FRA 3 | GBR 3 | GER 2 | HUN 2 | BEL 5 | ITA 2 | USA 15 | JPN 5 | 3.místo | 56 | ||
2002 | Scuderia Ferrari Marlboro | Ferrari F2001 Ferrari F2002 | Ferrari 050 3.0 V10 Ferrari 051 3.0 V10 | AUS DNF | MAL DNF | BRA DNF | SMR 2 | ESP DNS | AUT 2 | MON 7 | CAN 3 | EUR 1 | GBR 2 | FRA DNS | GER 4 | HUN 1 | BEL 2 | ITA 1 | USA 1 | JPN 2 | 2.místo | 77 | ||
2003 | Scuderia Ferrari Marlboro | Ferrari F2002 Ferrari F2003-GA | Ferrari 051 3.0 V10 Ferrari 052 3.0 V10 | AUS DNF | MAL 2 | BRA DNF | SMR 3 | ESP 3 | AUT 3 | MON 8 | CAN 5 | EUR 3 | FRA 7 | GBR 1 | GER DNF | HUN DNF | ITA 3 | USA DNF | JPN 1 | 4.místo | 65 | |||
2004 | Scuderia Ferrari Marlboro | Ferrari F2004 | Ferrari 053 3.0 V10 | AUS 2 | MAL 4 | BHR 2 | SMR 6 | ESP 2 | MON 3 | EUR 2 | CAN 2 | USA 2 | FRA 3 | GBR 3 | GER 12 | HUN 2 | BEL 3 | ITA 1 | CHN 1 | JPN DNF | BRA 3 | 2.místo | 114 | |
2005 | Scuderia Ferrari Marlboro | Ferrari F2004M Ferrari F2005 | Ferrari 054 3.0 V10 Ferrari 055 3.0 V10 | AUS 2 | MAL DNF | BHR 9 | SMR DNF | ESP 9 | MON 8 | EUR 3 | CAN 3 | USA 2 | FRA 9 | GBR 7 | GER 10 | HUN 10 | TUR 10 | ITA 12 | BEL 5 | BRA 6 | JPN 11 | CHN 12 | 8.místo | 38 |
2006 | Lucky Strike Honda Racing F1 Team | Honda RA106 | Honda RA806E 2.4 V8 | BHR 15 | MAL 10 | AUS 7 | SMR 10 | EUR 5 | ESP 7 | MON 4 | GBR 10 | CAN DNF | USA 6 | FRA DNF | GER DNF | HUN 4 | TUR 8 | ITA 6 | CHN 6 | JPN 12 | BRA 7 | 7.místo | 30 | |
2007 | Honda Racing F1 Team | Honda RA107 | Honda RA807E 2.4 V8 | AUS 11 | MAL 11 | BHR 13 | ESP 10 | MON 10 | CAN 12 | USA DNF | FRA 11 | GBR 9 | EUR 11 | HUN 18 | TUR 17 | ITA 10 | BEL 13 | JPN 10 | CHN 15 | BRA DNF | 20.místo | 0 | ||
2008 | Honda Racing F1 Team | Honda RA108 | Honda RA808E 2.4 V8 | AUS DSQ | MAL 13 | BHR 11 | ESP DNF | TUR 14 | MON 6 | CAN 7 | FRA 14 | GBR 3 | GER DNF | HUN 16 | EUR 16 | BEL DNF | ITA 17 | SIN DNF | JPN 13 | CHN 11 | BRA 15 | 14.místo | 11 |
* Sezóna v průběhu.
Výsledky v ostatních formulových kategoriích
Sezóna | Série | Tým | Vůz | Závody | Vítězství | Pole Position | Podium | Body | Konečné umístění |
1989 | Formule Ford 1600 Brazílie | 4.místo | |||||||
1990 | Formule Opel Lotus Euroseries | Draco Racing | 11 | 6 | 7 | 1.místo | |||
1991 | Formule 3 V. Británie | West Surrey Racing | Ralt RT35-Mugen Honda | 16 | 4 | 9 | 8 | 74 | 1.místo |
1992 | FIA Formule 3000 | Il Barone Rampante | Reynard 92D-Cosworth | 10 | 0 | 0 | 4 | 27 | 3.místo |
Formule 3
Pro rok 1991 podepsal Barrichello smlouvu s týmem West Surrey Racing v britském Mistrovství Formule 3. Nejvážnějším soupeřem mu byl domácí David Coulthard, který ač získal o jedno vítězství navíc v celkovém hodnocení na Barrichella nestačil.
- Žlutě jsou vítězství
Rok | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Pořadí | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1991 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Mistr | 74 |
Tým / Vůz
- 1991 – West Surrey Racing / Ralt Mugen Honda
Formule 3000
- N závod nezapočítávaný do šampionátu.
Rok | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | N | Pořadí | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1992 | GB | Fra | Špa | Ita | Něm | Něm | Bel | Špa | Fra | Fra | Arg | 3.místo | 27 |
Vozy / Tým
- 1992 Reynard 92D Cosworth / Il Barone Rampante
Velká Galerie
YouTube
Interlagos 2003 – Pole lap From Rubens Barrichello |
Australian GP 2007 Felipe Massa VS Rubens Barrichello |
Externí odkazy
- Oficiální stránka Rubense Barrichella
- Profil a statistika Rubense Barrichella
- Fan stránka o Rubensi Barrichellovi a Bruci Paynovi
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |