V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Grand Prix Brazílie 2008

Z Multimediaexpo.cz


Grand Prix Brazílie 2008 (XXXVII Grande Prêmio Santander do Brasil), 18. závod 59. ročníku mistrovství světa jezdců Formule 1 a 50. ročníku poháru konstruktérů, historicky již 803. grand prix, se již tradičně odehrál na okruhu Interlagos nedaleko Sao Paula. Na trati dlouhé 4.309 km absolvovali jezdci 71 okruhů, což celkově představuje 305.909 km. Rozdíl mezi startovní a cílovou čárou je rovných 30 metrů. Další zajimavostí okruhu je jeho opačná orientace s ohledem na většinu okruhů, což znamená že se zde jezdi v protisměru hodinových ručiček. Do závodu vstupoval jako leader Lewis Hamilton se sedmi bodovou výhodou na hlavního rivala Felipeho Massu. Domácí Grand Prix pro Massu znamenala velkou naději i když jen málokdo věřil na zázrak. Situace v poháru konstruktérů byla obdobná, Ferrari nastoupilo s 11 bodovým náskokem na McLaren. Pokud se podíváme na situaci z pohledu techniky, tak oba piloti Ferrari a Heikki Kovalainen nastoupili do závodu s novým motorem, zatímco Lewis Hamilton musel použít motor z předešlé Grand Prix Číny. Hamilton během celé sezony nepoužil jolly (1x použití nového motoru bez penalizace), ale v poslední Grand Prix sezony je jeho použití zakázané.[1] Grand Prix Brazílie byla také poslední Grand Prix pro Skota Davida Coultharda, jenž při té příležitosti startoval v bíle vyvedeném voze Red Bull, který zdobil jen nápis Wings for life.[2]

Přehled umístění
Poz. Pilot 1 2 3 4 5 6 7 8 Body
1 Lewis Hamilton 5 2 3 0 2 0 1 0 94
2 Felipe Massa 5 2 2 0 1 1 1 0 87
Rozbor možností obou jezdců
Pilot Výsledek
(Body celkem)
Body soupeře
(Body celkem)
Hamilton Massa
Lewis Hamilton 1 104 — (95)
2 102 — (97)
3 100 — (97)
4 99 — (97)
5 98 — (97)
6 97 2° (95)
7 96 2 (95)
8 95 3 (93)
≥ 9 94 3 (93)
Felipe Massa 1 97 6 (97)
2 95 8 (95)

Obsah

Společenské a doprovodné akce

Společenské akce

Během celého letošního šampionátu se během jednotlivých závodů volily nejen dívky Formula una pro jednotlivou Grand Prix, ale byla zvolena i ta, která zastupovala jednotlivou Grand Prix při finále v Brazílii. A tak vzešlo 18 účastnic, které se utkaly o titul nejpůvabnější dívky celého seriálu Formule 1. Flóra Rétfalvi (GP Maďarska), Lutfiah Abdul Jabbar (GP Malajsie), Ana Bermúdez (GP Španělska), Rakušanka Kim Köpfer (GP Itálie), Deniz Orbay (GP Turecka), Švédka Valerie Wigardt (GP Monaka), Patricia Camps Cases (GP Evropy), Farah Benni (GP Bahrajnu), Marie Christen (GP Německa), Italka Silvia Laurino (GP Itálie), Elisha Yarrington (GP Austrálie), Monique Medeiros (GP Brazílie), Severine Nijs (GP Belgie), Genevieve Thollot (GP Francie), Wong Shuwen (GP Singapuru), Katrina Lesko (GP Kanady), Azusa Nishigaki (GP Japonska) a Georgina Russell (GP Velké Británie). V konečném hodnoceni byla nejúspěšnější Ana Bermudez Skot David Coulthard po celý závodní víkend jezdil s bílým vozem propagující nadaci Wings for life. Tato výzkumná nadace je soukromě financovaná nezisková organizace, která po celém světě propaguje výzkum urychlující vědecký a klinický pokrok v léčbě ochrnutí po poranění míchy. David Coulthard tímto celý projekt podpořil a přidali se k němu i jeho krajané Jenson Button a Lewis Hamilton. Přítomna byla i ředitelka projektu Anita Gerhardter [1]. Sebastian Vettel se loučil s týmem Toro Rosso novou přilbou, s černobílou fotografii připomínající vítězství v Monze, s italskou trikolórou a nápisem Grazie mille Toro Rosso! [2]

Závody

Jako doprovodný závod se divákům představila série Formule BMW Americas, první závod vyhrál Američan Alexander Rossi před Danielem Juncadellou a stejné pořadí bylo i ve druhé jízdě. V sérii Porsche Cup Brasilia, která na Interlagosu absolvovala 13 a 14 podnik, dominoval jednoznačně Constantino Júnior, který oba závody vyhrál. Poslední sérií byla Trofeo Maserati, kde zvítězil Rafael Derani před Leonardem Vitalem a vedoucím mužem šampionátu Césare Urnhanim.

Průběh závodu

Tréninky

První měřený trénink, který občas zkropil déšť, vyzněl lépe pro brazilského pilota, jenž si tak vyjel pomyslnou první pozici na startu. Hamilton nakonec obsadil druhou pozici, i když po celou dobu tréninku byl na čele. Massa se do čela vyhoupl až par minut před koncem tréninku. Podobné časy jako Hamilton zajížděl druhý muž v týmu Ferrari Kimi Räikkönen, který nakonec skončil třetí. Na dalších místech se seřadili Robert Kubica, Heikki Kovalainen, Fernando Alonso, Mark Webber, Nelson Piquet a nejlepší desítku uzavírali Nick Heidfeld a Timo Glock. Druhý měřený trénink byl ve znamení Renaultu a Fernanda Alonsa, který se na první pozici dostal až v samém závěru tréninku. Felipe Massa se neustále pohyboval mezi nejlepšími společně s Jarno Trulli na Toyotě. A přesně takové bylo i pořadí na konci dne, Alonso, Massa, Trulli. Na dalších místech se umístili Räikkönen, Webber, Vettel a Piquet. Překvapením byl výkon McLarenu, Hamilton devátý a Kovalainen dokonce až patnáctý. Ve třetím tréninku si úspěch zopakoval dvojnásobný mistr světa Alonso. Ferrari napodobilo neúspěch McLarenu z druhého tréninku a obsadilo čtvrtou a dvanáctou příčku. Naopak McLaren se vzchopil a obsadil nejlepší pozice hned po Alonsovi. Velice se vydařil trénink oboum pilotům Toro Rosso, Vettel byl pátý a Bourdais sedmý.

Kvalifikace

Felipe Massa zvládl kvalifikaci na Grand Prix Brazílie ze všech jezdců nejlépe a zajistil si tak pole positions. Ve všech třech částech kvalifikace si počínal skvěle také Jarno Trulli, který si nakonec vybojoval druhé místo. Druhá řada byla obsazena druhým Ferrari Kimi Räikkönena a McLarenem. Lewise Hamiltona. První část kvalifikace nepřinesla žádný překvapivý vývoj, jak se dalo předpokládat, oba jezdci týmu Force India obsadili poslední řadu, lépe si vedl Giancarlo Fisichella (19) jenž tak stanovil skore kvalifikačního souboje se stájovým kolegou Sutilem na 10:8 ve svůj prospěch. Zklamáním byl výkon Nica Rosberg, který nedokázal pokořit hranici 1:13 s a obsadil 17. pozici na startu. Do druhé části kvalifikace se neprobojoval ještě Jenson Button a Kazuki Nakajima. Mezitím čelo ovládly vozy Ferrari, italský tým neponechal nic náhodě a oba piloti obsadili první dvě místa. Ve druhé části zajel Hamilton hned v úvodu nejlepší čas, zdařile mu sekundoval Massa. Časy všech jezdců byly velice vyrovnané a o postupu mezi nejlepší desítku rozhodovaly tisíciny. Do čela se nakonec vyhoupl Kovalainenův McLaren a Vettel s Toro Rosso. Dále nepostoupil Piquet, Webber, Kubica, Coulthard a Barrichello. S oběma vozy postoupil McLaren, Toro Rosso, Ferrari a Toyota, desítku doplnilo jedno BMW a jeden Renault. Ve finále nejprve Massa zajel nejlepší kolo, když byl nejrychlejší v prvních dvou sektorech. Třetí sektor opanoval Räikkönen, přesto nedokázal překonat Jarna Trulliho na Toyotě. Druhé letmé kolo znovu nejlépe zvládl Massa, i když v prvních dvou mezičasech se nedokázal zlepšit, byl bezpečně nejrychlejší v třetím sektoru. Hamilton zajel druhý čas, ale hned v zápětí ho překonal Räïkkönen a Trulli jenž svou Toyotu dokázal vklínit mezi obě Ferrari do první řady.

Závod

Výsledky

  • 11. vítězství « Felipeho Massi
  • 209. vítězství pro « Ferrari (« Nový rekord)
  • 99. vítězství pro « Brazílii
  • 77. vítězství pro vůz se startovním číslem « 2
  • 316. vítězství z « Pole positions

(Legenda)

Pozice č. Jezdec Vůz Kolo Čas +/- Pole Body Nej. kolo 1. Pitstop 2. Pitstop 3. Pitstop 4. Pitstop
1 2. Felipe Massa Ferrari F2008 71 1:34:11,435 Straight Line Steady.png 0 1 10 1:13.736 10. / 27.656 38. / 30.501 67. / 27.234
2 5. Fernando Alonso Renault R28 71 á 0:13,298 Green Arrow Up Darker.png 4 6 8 1:14.229 (8) 9. / 27.658 40. / 29.889 66. / 26.672
3 1. Kimi Räikkönen Ferrari F2008 71 á 0:16,235 Straight Line Steady.png 0 3 6 1:14.117 11. / 28.319 43. / 29.436 66. / 26.498
4 15. Sebastien Vettel Toro Rosso STR3 71 á 0:38,011 Green Arrow Up Darker.png 3 7 5 1:14.214 (7.) 9. / 26.102 27. / 27.515 51. / 26.626 66. / 26.810
5 22. Lewis Hamilton McLaren MP4-23 71 á 0:38,907 Red Arrow Down.png 1 4 4 1:14.159 (4.) 11. / 28.319 40. /29.242 66./ 26.483
6 12. Timo Glock Toyota TF108 71 á 0:44,368 Green Arrow Up Darker.png 4 10 3 1:14.057 8. / 26.160 36. / 35.238
7 23. Heikki Kovalainen McLaren MP4-23 71 á 0:55,074 Red Arrow Down.png 2 5 2 1:14.207 (6.) 10. / 32.527 42. / 29.264 65. / 27.229
8 11. Jarno Trulli Toyota TF108 71 á 1:08,463 Red Arrow Down.png 6 2 1 1:14.167 (5.) 11. / 31.122 43. / 29.829
9 10. Mark Webber Red Bull RB4 71 á 1:19,666 Green Arrow Up Darker.png 3 12 1:15.033 (14.) 9. / 28.788 48. / 27.655 65. / 28.771
10 3. Nick Heidfeld BMW Sauber F1.08 70 á 1 kolo Red Arrow Down.png 2 8 1:14.652 (10.) 10. / 27.881 42./ 28.848 64./ 27.306
11 4. Robert Kubica BMW Sauber F1.08 70 á 1 kolo Green Arrow Up Darker.png 2 13 1:14.375 (9.) 10. / 27.758 46. / 27.007 64. / 26.379
12 7. Nico Rosberg Williams FW30 70 á 1 kolo Green Arrow Up Darker.png 6 18 1:14.934 (12.) 7. / 28.550 41. / 29.423 64. / 26.862
13 16 Jenson Button Honda RA108 70 á 1 kolo Green Arrow Up Darker.png 4 17 1:14.759 (11.) 7. / 27.862 33. / 26.923 56. / 27.450 65. / 27.056
14 14. Sébastien Bourdais Toro Rosso STR3 70 á 1 kolo Red Arrow Down.png 5 9 1:14.951 (13.) 8. / 26.686 38. / 29.832 64. / 28.249
15 17. Rubens Barrichello Honda RA108 70 á 1 kolo Straight Line Steady.png 0 15 1:15.414 (16.) 9. / 28.097 40. / 28.881 64. / 28.097 67. / 28.370
16 20. Adrian Sutil Force India VJM01 69 á 2 kola Green Arrow Up Darker.png 4 20 1:15.773 (17.) 8. / 29.524 44. / 30.623 64. / 27.733
17 8. Kazuki Nakadžima Williams FW30 69 á 2 kola Red Arrow Down.png 1 16 1:15.865 (18.) 8. / 28.506 51. / 26.843
18 21. Giancarlo Fisichella Force India VJM01 69 á 2 kola Green Arrow Up Darker.png 1 19 1:15.212 (15.) 2. / 29.588 38. / 54.619 63. / 46.539
Pozice č. Odstoupili Vůz Kolo Důvod +/- Pole Body Nej. kolo 1. Pitstop 2. Pitstop 3. Pitstop 4. Pitstop
Ret 6. Nelson Piquet jr. Renault R28 0 Nehoda X mark.png 11 11
Ret 9. David Coulthard Red Bull RB4 0 Nehoda X mark.png 14 14

Nejrychlejší kolo

Felipe Massa- Ferrari-1'13.736
  • 11. nejrychlejší kolo « Felipeho Massi
  • 218. nejrychlejší kolo pro « Ferrari (Nový rekord)
  • 81. nejrychlejší kolo pro « Brazílii
  • 78. nejrychlejší kolo pro « vůz se startovním číslem 2

Vývoj nejrychlejšího kola

Kolo Čas Jezdec Vůz
36. kolo 1:13,736 Felipe Massa Ferrari
34. kolo 1:13,755 Felipe Massa Ferrari
32. kolo 1:14.057 Timo Glock Toyota
31. kolo 1:14.159 Lewis Hamilton McLaren
26. kolo 1:14.161 Felipe Massa Ferrari
25. kolo 1:14.214 Sebastien Vettel Toro Rosso
25. kolo 1:14.332 Felipe Massa Ferrari
24. kolo 1:14.406 Felipe Massa Ferrari
21. kolo 1:14.565 Sebastien Vettel Toro Rosso
21. kolo 1:14.736 Felipe Massa Ferrari
19. kolo 1:14.772 Felipe Massa Ferrari
18. kolo 1:15.160 Sebastien Vettel Toro Rosso
18. kolo 1:15.221 Felipe Massa Ferrari
17. kolo 1:15.416 Fernando Alonso Renault
17. kolo 1:15.492 Sebastien Vettel Toro Rosso
17. kolo 1:15.774 Felipe Massa Ferrari
16. kolo 1:15.845 Felipe Massa Ferrari
15. kolo 1:16.225 Felipe Massa Ferrari
14. kolo 1:16.888 Felipe Massa Ferrari
12. kolo 1:17,443 Fernando Alonso Renault
6. kolo 1:18.859 Felipe Massa Ferrari
5. kolo 1:19.958 Felipe Massa Ferrari
1. kolo 1:40.712 Felipe Massa Ferrari

Postavení na startu

 Felipe Massa - Ferrari-1'12.368
  • 15. Pole position pro « Felipeho Massu
  • 203. Pole position pro « Ferrari (« nový rekord )
  • 124. Pole position pro « Brazílii
  • 91. Pole position pro vůz se startovním číslem « 2
  • 24x první řadu získal « Felipe Massa
  • 11x první řadu získal « Jarno Trulli
  • 347x první řadu získalo « Ferrari (« nový rekord )
  • 6x první řadu získala « Toyota
  • 208x první řadu získala « Brazílie
  • 155x první řadu získala « Itálie
* * Kvalifikace III. Kvalifikace II. Kvalifikace I.
_______1_______
Felipe Massa
Ferrari
1'12.368
Felipe Massa
Ferrari
1'12.368
Heikki Kovalainen
McLaren
1'11.768
Felipe Massa
Ferrari
1'11.830
_______2_______
Jarno Trulli
Toyota
1'12.737
Jarno Trulli
Toyota
1'12.737
Sebastian Vettel
Toro Rosso
1'11.845
Kimi Räikkönen
Ferrari
1'12.083
_______3_______
Kimi Räikkönen
Ferrari
1'12.825
Kimi Räikkönen
Ferrari
1'12.825
Lewis Hamilton
McLaren
1'11.856
Lewis Hamilton
McLaren
1'12.213
_______4_______
Lewis Hamilton
McLaren
1'12.830
Lewis Hamilton
McLaren
1'12.830
Felipe Massa
Ferrari
1'11.875
Fernando Alonso
Renault
1'12.214
_______5_______
Heikki Kovalainen
McLaren
1'12.917
Heikki Kovalainen
McLaren
1'12.917
Timo Glock
Toyota
1'11.909
Timo Glock
Toyota
1'12.223
_______6_______
Fernando Alonso
Renault
1'12.967
Fernando Alonso
Renault
1'12.967
Kimi Räikkönen
Ferrari
1'11.950
Jarno Trulli
Toyota
1'12.226
_______7_______
Sebastian Vettel
Toro Rosso
1'13.082
Sebastian Vettel
Toro Rosso
1'13.082
Nick Heidfeld
BMW
1'12.026
Nelson Piquet Jr.
Renault
1'12.348
_______8_______
Nick Heidfeld
BMW
1'13.297
Nick Heidfeld
BMW
1'13.297
Sébastien Bourdais
Toro Rosso
1'12.075
Heikki Kovalainen
McLaren
1'12.366
_______9_______
Sébastien Bourdais
Toro Rosso
1'14.105
Sébastien Bourdais
Toro Rosso
1'14.105
Fernando Alonso
Renault
1'12.090
Nick Heidfeld
BMW
1'12.371
_______10_______
Timo Glock
Toyota
1'14.230
Timo Glock
Toyota
1'14.230
Jarno Trulli
Toyota
1'12.107
Robert Kubica
BMW
1'12.371
_______11_______
Nelson Piquet Jr.
Renault
1'12.137
Nelson Piquet Jr.
Renault
1'12.137
Sebastian Vettel
Toro Rosso
1'12.390
_______12_______
Mark Webber
Red Bull
1'12.289
Mark Webber
Red Bull
1'12.289
Mark Webber
Red Bull
1'12.409
_______13_______
Robert Kubica
BMW
1'12.300
Robert Kubica
BMW
1'12.300
Sébastien Bourdais
Toro Rosso
1'12.498
_______14_______
David Coulthard
Red Bull
1'12.717
David Coulthard
Red Bull
1'12.717
Rubens Barrichello
Honda
1'12.548
_______15_______
Rubens Barrichello
Honda
1'13.139
Rubens Barrichello
Honda
1'13.139
David Coulthard
Red Bull
1'12.690
_______16_______
Kazuki Nakajima
Williams
1'12.800
Kazuki Nakajima
Williams
1'12.800
_______17_______
Jenson Button
Honda
1'12.810
Jenson Button
Honda
1'12.810
_______18_______
Nico Rosberg
Williams
1'13.002
Nico Rosberg
Williams
1'13.002
_______19_______
Giancarlo Fisichella
Force India
1'13.426
Giancarlo Fisichella
Force India
1'13.426
_______20_______
Adrian Sutil
Force India
1'13.508
Adrian Sutil
Force India
1'13.508

Tréninky

* I. Trénink * II. Trénink * III. Trénink
1 Felipe Massa
Ferrari
1:12.305
1 Fernando Alonso
Renault
1:12.296
1 Fernando Alonso
Renault
1:12.141
2 Lewis Hamilton
McLaren
1:12.495
2 Felipe Massa
Ferrari
1:12.353
2 Lewis Hamilton
McLaren
1:12.212
3 Kimi Räikkönen
Ferrari
1:12.507
3 Jarno Trulli
Toyota
1:12.435
3 Heikki Kovalainen
Mclaren
1:12.225
4 Robert Kubica
BMW
1:12.874
4 Kimi Räikkönen
Ferrari
1:12.600
4 Felipe Massa
Ferrari
1:12.312
5 Heikki Kovalainen
Mclaren
1:12.925
5 Mark Webber
Red Bull
1:12.650
5 Sebastian Vettel
Toro Rosso
1:12.389
6 Fernando Alonso
Renault
1:13.061
6 Sebastian Vettel
Toro Rosso
1:12.687
6 Nick Heidfeld
BMW
1:12.402
7 Mark Webber
Red Bull
1:13.298
7 Nelson Piquet Jr.
Renault
1:12.703
7 Sébastien Bourdais
Toro Rosso
1:12.426
8 Nelson Piquet Jr.
Renault
1:13.378
8 Nico Rosberg
Williams
1:12.761
8 Mark Webber
Red Bull
1:12.453
9 Nick Heidfeld
BMW
1:13.426
9 Lewis Hamilton
McLaren
1:12.827
9 Nelson Piquet Jr.
Renault
1:12.457
10 Timo Glock
Toyota
1:13.466
10 Kazuki Nakadžima
Williams
1:12.886
10 Jarno Trulli
Toyota
1:12.457
11 Jarno Trulli
Toyota
1:13.600
11 David Coulthard
Red Bull
1:12.896
11 Nico Rosberg
Williams
1:12.625
12 Nico Rosberg
Williams
1:13.621
12 Robert Kubica
BMW
1:12.971
12 Kimi Räikkönen
Ferrari
1:12.698
13 Sébastien Bourdais
Toro Rosso
1:13.649
13 Nick Heidfeld
BMW
1:13.038
13 Timo Glock
Toyota
1:12.712
14 Rubens Barrichello
Honda
1:13.676
14 Timo Glock
Toyota
1:13.041
14 Robert Kubica
BMW
1:12.971
15 Jenson Button
Honda
1:13.766
15 Heikki Kovalainen
Mclaren
1:13.213
15 Kazuki Nakadžima
Williams
1:13.054
16 Kazuki Nakadžima
Williams
1:13.806
16 Rubens Barrichello
Honda
1:13.221
16 David Coulthard
Red Bull
1:13.058
17 Sebastian Vettel
Toro Rosso
1:13.836
17 Sébastien Bourdais
Toro Rosso
1:13.273
17 Rubens Barrichello
Honda
1:13.135
18 David Coulthard
Red Bull
1:13.861
18 Jenson Button
Honda
1:13.341
18 Jenson Button
Honda
1:13.278
19 Adrian Sutil
Force India
1:14.704
19 Adrian Sutil
Force India
1:13.428
19 Giancarlo Fisichella
Force India
1:13.460
20 Giancarlo Fisichella
Force India
1:14.821
20 Giancarlo Fisichella
Force India
1:13.691
20 Adrian Sutil
Force India
1:13.680

Zajímavosti

  • Již osmkrát v historii o mistru světa rozhodl jediný bod:

, , , , , ,

a 
  • BMW se stalo nejspolehlivějším týmem, když ujelo 10773 km a pouze dvakrát odstoupilo. Vytvořilo tím i nový rekord, když překonalo Ferrari z roku
 (10748 km)
  • Poprvé v historii F1 se o titulu mistra světa rozhodovalo v poslední zatáčce šampionátu
Pole position Vítězství Nej. kolo Hat trick Vedení Chelem
Green tick.png X mark.png
Felipe Massa Felipe Massa Felipe Massa Green tick.png Felipe Massa Kimi Räikkönen Jarno Trulli Fernando Alonso X mark.png
Ferrari F2008 Ferrari F2008 Ferrari F2008 Green tick.png Ferrari F2008 Ferrari F2008 Toyota TF108 Renault R28 X mark.png
1'12.368 1:34'11.435 1'13.736 64 kol 3 kola 2 kola 2 kola
214.354 km/h 194.866 km/h 210.378 km/h 275,776 km 12,927 km 8,618 km 8,618 km

Reference