Heikki Kovalainen
Z Multimediaexpo.cz
Heikki Kovalainen (* 19. října 1981, Suomussalmi, Finsko) je finský pilot Formule 1, v současnosti jezdí za Vodafone McLaren Mercedes, kde od sezony 2008 nahradí Fernanda Alonsa, který odešel zpět k Renaultu.
Obsah |
Motokáry
Tak jako většina pilotů Formule 1, i Heikki Kovalainen začínal závodit s motokárami, konkrétně v roce 1991 a jezdil na nich do roku 2000. V roce 1999 byl druhý ve finském šampionátu třídy Formula A a o rok později se stal Skandinávským šampionem ve stejné kategorii. Byl také zvolen Nejlepším finským pilotem roku.
Kariéra před Formulí 1
Formule Renault
Kovalainen začal svou kariéru v závodních vozech v šampionátu Britské Formule Renault, kde v předchozím roce startoval i současný pilot F1 a Fin, Kimi Räikkönen, který ale v tu dobu už závodil za tým Sauber. Celkově skončil v šampionátu na čtvrtém místě, když 2x vyhrál, 2x zajel pole position a 3x nejrychlejší kolo. Stal se tak Nováčkem roku 2001.
Formule 3
Kovalainen přitahoval pozornost podporujícího programu týmu Renault pro mladé jezdce a tak se v roce 2002 dostal Heikki do série Britské Formule 3, do týmu Fortec, který používal motory Renault. Svůj výkon Kovalainen předvedl hlavně v druhé půlce šampionátu, kde v posledních devíti závodech vyhrál pětkrát. S třemi pole position a třemi nejrychlejšími koly, skončil Heikki celkově třetí, za Robbie Kerrem a Jamesem Courtneyem. Opět byl vyhlášen Nováčkem roku.
Svou sílu předvedl Heikki i v mezinárodním kole F3, kde skončil druhý v Grand Prix Macau a čtvrtý na Zandvoortu, v sérii Marlboro Masters.
Světová série Nissan
Kovalainen se v roce 2003 přesunul do Světové série Nissan, kterou vlastní Renault. Tady byl ale zastíněn stájovým kolegou v týmu Gabord, Franckem Montagnym. Ten v této sérii jezdil už dva roky a vyhrál titul v roce 2001. Montagny v roce 2003 vyhrál devět závodů a opět slavil titul, zatímco Kovalainen vyhrál jen jeden závod.
Fin zůstal v sérii Nissan i pro rok 2004, ale přestoupil do týmu Pons a tentokrát šampionát vyhrál se 192 body a šesti vítězstvími, před druhým Tiagem Monteirem.
Závod šampiónů
Kovalainen v roce 2004 absolvoval i Závod šampiónů, který se uskutečnil v Paříží na Stade de France. Heikki se stal prvním „nerallyovým“ jezdcem, který vyhrál trofej Henri Toivonena a titul Šampión Šampiónů, když ve finále porazil světového šampióna v rally, Sébastiena Loeba. Společně se svým krajanem Marcusem Grönholmem se Heikki účastnil i závodu o Pohár národů. Jejich tým skončil na druhém místě poté, když Kovalainenovo Ferrari 360 Modena vypovědělo službu a z vítězství se radoval tým Francie s Loebem. Kovalainen porazil Loeba ale i ve voze WRC, i když v něm nikdy předtím neseděl a porazil i sedminásobného mistra světa v F1, Michaela Schumachera ve Ferrari 360 Modena.
Výsledky Závodu šampiónů
Kolo | Soupeř | Vůz | Čas | Rozdíl | Výsledek |
---|---|---|---|---|---|
1 | David Coulthard | Race of Champions Buggy | 1:45.8988 | -11.905 | 1 - 0 |
2 | Jean Alesi | Ferrari 360 Modena | 1:48.9325 | -1.7085 | 1 - 0 |
Semifinále | Michael Schumacher | Ferrari 360 Modena | 1:45.3851 | -10.9954 | 1 - 0 |
Finále | Sébastien Loeb | Peugeot 307 WRC | 1:42.2602 | -0.7977 | 1 - 0 |
Sébastien Loeb | Ferrari 360 Modena | 1:47.4383 | -8.1459 | 2 - 0 |
Top Gear
Kovalainen se v roce 2005 objevil i v díle Top Gear, kde si vybral masku Stig a objel jedno kolo na testovací trati Top Gear. Kovalainen zajel první a na dlouho také poslední kolo pod 60 sekund.
Roku 2005 se také vrátil do Závodu šampiónů, ale skončil v semifinále po porážce od Toma Kristensena.
GP2
V roce 2005 vstoupil Heikki do série GP2, která se stala takovou juniorskou F1 a nástupkyní Formule 3000. Kovalainen vyhrál úplně první závod v novém šampionátu a vedl šampionát společně s týmem Arden Internaional. V posledních čtyřech závodech ale převzal vedení Nico Rosberg a zajistil si titul. Kovalainen skončil druhý, když zaostal 15 bodů za vítězem.
Formule 1
Testování
Kovalainen, Montagny a Jose Maria Lopez testovali formulový vůz Renault R23B v prosinci 2003. Heikki poté také testoval pro Minardi, ale Renault ho nakonec jmenoval druhým testovacím jezdcem za Montagnym. Fin nastoupil na Montagnyho místo na konci roku 2005 a na celý rok 2006, ve kterém se věnoval jenom testování a najel přes 23 000 km. Když Fernando Alonso podepsal s McLarenem smlouvu na rok 2007, dostal Kovalainen šanci v F1 jako jezdec. Jeho místo bylo potvrzeno 6. září 2006.
2007: Renault
Kovalainen si odbyl svůj debut v F1 v Grand Prix Austrálie 2007. Nevedl si ale moc dobře a po mnoha chybách dojel desátý. Flavio Briatore na rovinu řekl, že Heikkiho výkon byl zklamáním. V druhém závodě v Malajsii už Fin bodoval, když skončil osmý. Další dva body přidal za sedmé místo ve Španělsku. Svůj potenciál projevil v zámořských závodech, kde opět bodoval a porazil svého týmového kolegu, Giancarla Fisichellu. Závod ve Francii mu zase nevyšel, ale ve Velké Británii vybojoval bodovanou sedmou pozici. V dalších závodech pokaždé bodoval a v Japonsku vybojoval úžasnou druhou pozici. Před posledním závodem byl jediný jezdec, který v sezóně dokončil všechny závody. O tento primát však přišel, když v Brazílii nedokončil. Celkově skončil se 30 body na 7.místě a porazil stájového kolegu Fisichellu.
2008: McLaren
Po oznámení jezdecké dvojice Renaultu pro rok 2008 bylo jasné, že si Kovalainen bude muset hledat angažmá u jiné stáje. Bez dlouhého váhání se rozhodl pro tým McLaren, kde byl dne 14. prosince 2007 oficiálně potvrzen jako týmový kolega Lewise Hamiltona. Hned v prvních dnech se dle vlastních slov pokoušel o co největší integraci do týmu. Navštívil továrnu týmu ve Wokingu, jejímž cílem bylo jak poznání týmu z blízka, tak i seznámení se s jednotlivými inženýry. Situace z loňské sezony, kdy se nepovedlo Fernandu Alonsovi přesvědčivě zapadnout do týmu by se tak neměla opakovat.
Den po představení nového vozu MP4-23 se stal perspektivní Fin prvním závodním jezdcem, který se mohl s novým vozem projet po pronajmuté trati ve španělském Jerezu. Spolu s testovacím pilotem Pedrem de la Rosou odkroužili dohromady prvních 69 kol, jejichž cílem bylo ověření systému vozu, spolehlivosti a jízních vlastností. Druhý testovací den nového monopostu Heikkimu posloužil jako první přímé srovnání se svým novým - zázračným - kolegou, ve kterém si vedl obstojně, když zaostal o pouhých 330 tisícin, čímž dokázal, že si místo v jednom z nejúspěšnějších týmů v historii Formule 1 plně zasluhuje.
Do prvního závodu sezóny se Heikki kvalifikoval na třetím místě za svým stájovým kolegou Hamiltonem a polákem Kubicou a svou pozici si udržel i po startu závodu. Během prvních zastávek v boxech se dostal na druhou příčku a zdálo se, že si ji až do konce udrží. Divoký průběh závodu pro něj však znamenal smůlu v podobě kombinace safety car fáze a zastávky v boxech. Stmelené jezdecké pole s minimálními rozestupy pro něj tak při výjezdu z pit stopu propad až na samotný chvost. Fin se dokonce probojoval až na čtvrté místo, ale omylem sepnutý omezovač rychlosti pro něj znamenal závěrečnou pátou příčku.
V dalším závodě v Malajsii dosáhl podruhé v životě na stupně vítězů, když dojel jako třetí.
Následujících 5 závodů mu přineslo pouze 5 bodů, pak začal opět výrazněji bodovat, což vyvrcholilo v 10. závodě sezony, v Maďarsku. Zde se dočkal prvního vítězství v kariéře. Po startu z druhého místa se držel na třetí pozici, ale dostal se dopředu poté, co se Lewis Hamilton propadl kvůli problémům s pneumatikou a co Felipe Massa, který v podstatě celý závod vedl, musel odstavit vůz na cílové rovince pouhá tři kola před cílem, protože mu vypověděl službu motor.
Kompletní výsledky
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Formule 1
GP2 Series
Rok | Tým | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | Body | Umístění |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2005 | Arden International | IMO FEA 1 | IMO SPR 3 | CAT FEA 3 | CAT SPR Ret | MON FEA 5 | NÜR FEA 1 | NÜR SPR Ret | MAG FEA 1 | MAG SPR 3 | SIL FEA 2 | SIL SPR 3 | HOC FEA 5 | HOC SPR 6 | HUN FEA 2 | HUN SPR 5 | IST FEA 10 | IST SPR 1 | MNZ FEA 1 | MNZ SPR 5 | SPA FEA 15 | SPA SPR 9 | BHR FEA 3 | BHR SPR Ret | 105 | 2. místo |
Výsledky v ostatních formulových kategoriích
Sezóna | Série | Tým | Vůz | Závody | Vítězství | Pole Position | Podium | Body | Konečné umístění |
2001 | Formule Renault 2000 V. Británie | Fortec Motorsport | Renault FR2000 | 13 | 2 | 2 | 5 | 243 | 4. místo |
2002 | Formule 3 V. Británie | Fortec Motorsport | Dallara F302-Renault | 26 | 5 | 2 | 12 | 257 | 3. místo |
2003 | Formule Nissan World Series | Gabord Competición | Dallara SN01-Nissan | 18 | 1 | 3 | 4 | 134 | 2. místo |
2004 | Formule Nissan World Series | Pons Racing | Dallara SN01-Nissan | 16 | 5 | 8 | 10 | 176 | 1. místo |
2005 | GP2 | Arden International | Dallara-Renault Mécachrome | 23 | 5 | 2 | 12 | 105 | 2. místo |
Velká Galerie
YouTube
2018 AUTOBACS SUPER GT – Heikki Kovalainen interview |
F1 2012 – Heikki Kovalainen Yeongam Caterham Renault |
Heikki Kovalainen F1 Crash Compilation |
Shell Commercial Kimi Raikkonen and Giancarlo Fisichella |
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |