Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Jarno Trulli
Z Multimediaexpo.cz
Jarno Trulli (* 13. července 1974, Pescara) je italský jezdec Formule 1. V současné době jezdí za stáj Toyota F1.
Obsah |
Kariéra před Formulí 1
Trulli se narodil v Pescaře, Abruzzu, v Itálii. Jeho rodiče byli fanoušci motorsportu a pojmenovali svého syna po Jarno Saarinenovi, finském závodníkovi, který zahynul v roce 1973. Finské křestní jméno vzbudilo nemalé pozdvižení, když vstoupil do F1, jelikož někteří nechápali, že je Ital. Otcovo nadšení také znamenalo, že stejně jako jiní dobří závodníci, začínal Jarno na motokárách.
Mladý Jarno vstoupil do motoristického světa v roce 1983, když startoval v mini motokárách. O pár let později se z něj stal nejúspěšnější motokárový jezdec vůbec. V roce 1987 získal zlatou medaili „Youth Games,“ v roce 1988, 1989 a 1990 se stal mistrem Itálie. V roce 1990 zvítězil i v prestižní Grand Prix Hong Kongu. V roce 1991 se stal mistrem světa, v dalších dvou letech byl na mistrovství světa druhý. V roce 1993 zvítězil v prestižní Grand Prix Japonska. Další rok se stal mistrem Evropy a vítězem světového poháru „Memorial Ayrton Senna“, dále získal titul mistra Severní Ameriky a titul mistra světa.
Rok 1995 byl zlomový, opět získal světový pohár „Memorial Ayrton Senna“, stal se mistrem Itálie a zvítězil v Grand Prix Austrálie. To byl již ale v zorném poli šéfa Benettonu, Flavia Briatoreho, který mu zaplatil cestu do německého šampionátu Formule 3. I když Trulli vstoupil do mistrovství až v jeho druhé polovině, dokázal zvítězit v posledních dvou závodech a zajistil si tak 4. místo. Následující rok byl již mistrem Německa a v roce 1997 už si odbyl debut ve F1.
Formule 1
1997: Minardi; 1997–1999: Prost
Debut si odbyl v týmu Minardi. Tam odjel prvních 7 závodů, poté nahradil zraněného Oliviera Panise v týmu Prost. A ohromil se slabým Prostem hned na začátku, když skončil čtvrtý v Německu a dokonce vedl závod v Rakousku. V Prostu zůstal po další 2 roky a první stupně vítězů vybojoval v deštivé Grand Prix Evropy 1999. To byl ale opravdový vrchol a také štěstí, a tak Jarno po sezóně opustil skomírající Prost a přešel k týmu Jordan, který mu měl zlepšit výsledky.
2000–2001: Jordan
Sezónu 2000 tedy začal Jarno v Jordanu, jehož nejlepší léta už ale pomalu a nadobro končila. V těchto dvou letech u irského týmu Jarno nevybojoval žádné pódiové umístění, ale prokázal se jako výborný jezdec v kvalifikacích. Ač se mu v závodech moc nedařilo, v kvalifikacích tedy porážel mnoho silnějších soupeřů a ukázal, že do F1 patří. V roce 2000 skončil celkově na 10. místě a v sezóně 2001 na 9. místě, čímž dokázal, že stoupá vzhůru. A jelikož byl v dlouholeté smlouvě se svým manažerem a zároveň manažerem týmu Renault, Flaviem Briatorem, přešel Jarno pro rok 2002 právě do Renaultu.
2002–2004: Renault
Trulliho týmovým kolegou se stal Jenson Button, který s Jarnem často v kvalifikacích prohrával, avšak porážel ho v závodech. Ale přestože byl z jezdecké dvojice lepší Button (celkově byl 7., zatímco Trulli 8.), místo v kokpitu pro rok 2003 po boku Fernanda Alonsa dostal Jarno Trulli. Síla Renaultu se v sezóně 2003 značně zvýšila a Alonso vyhrál v Maďarsku. Trulliho výsledky opět nebyly nijak oslnivé, ale v Německu vybojoval své první pódium od působení v Prostu.
S vědomím, že Alonso Trulliho v sezóně 2003 jasně porazil, vstoupil Jarno do nové sezóny s novým nábojem. V první půlce sezóny byl právě Ital lepší z dvojice jezdců. A vše korunovalo Monako, kde Jarno poprvé za svoji kariéru vyhrál závod, po nádherné jízdě z pole position. Díky slušným výsledkům by si mnozí mysleli, že Jarno má smlouvu na rok 2005 jistou, bohužel se tak nestalo, a přátelství s Briatorem vzalo za své. Chyba v poslední zatáčce po které obsadil místo na stupních vítězů Rubens Barrichello z Ferrari a poté několik závodů bez zisku bodu znamenaly, že jeho dny u Renaultu byly sečteny a před posledními 3 závody musel z týmu odejít. Byl nahrazen mistrem světa z roku 1997, Jacquesem Villeneuvem. Trulli si ale místo našel rychle, když podepsal s Toyotou na rok 2005 a ještě stihl odjet poslední 2 závody v roce 2004, když nahradil Ricarda Zontu. Celkově obsadil Jarno šesté místo a právě tato sezóna se stala jeho nejlepší na kariéře.
2004: Toyota
2005
Sezóna 2005 byla pro Trulliho dobrá. Místa na stupních vítězů dokázala, že jeho forma se s přestupem nevytratila a v Indianapolis získal dokonce pole position, což mu ale nebylo k ničemu platné, protože do závodu odstartovaly jen vozy Ferrari, Jordan a Minardi. Po celou sezónu Trulli porážel svého přeplaceného stájového kolegu, Ralfa Schumachera, ale neúspěchy z posledních 4 závodů znamenaly, že v celkové klasifikaci skončil Trulli 2 body za Ralfem, na 7. místě.
2006
V roce 2006 Trulli začal velice špatně, přestože to nebylo až tak moc jeho zaviněním, například při Grand Prix Austrálie ho vyřadil v prvním kole David Coulthard. A jelikož v prvních 9 závodech Jarno nebodoval, vypadalo to, že ho jeho kolega Ralf Schumacher drtivě porazí. Jarnova reputace byla částečně napravena v Kanadě, kde startoval ze 6. místa a nakonec dojel 4. V druhém závodě za Atlantikem, v USA, dojel opět čtvrtý. Od té doby ale už bodoval jen 3x. Sedmý skončil v Německu a Itálii a v Japonsku dojel sedmý. Závod v Brazílii nezačal zle, ale potíže se zavěšením znamenaly až 12. místo. Jarna po sezónu provázela smůla a tak ho Ralf opět porazil, tentokrát o 5 bodů. Trulli tak obsadil se ziskem 15 bodů, 12. místo.
2007
Své první body v sezóně 2007 získal Jarno mnohem dříve než v té minulé, bylo to už v Malajsii, kde dojel sedmý. Další příděl bodů přišel v Bahrajnu. Smůla započala ve Španělsku, kde nejdříve zůstal stát na startu a poté po pár kolech pro mechanickou poruchu odstoupil. Nepovedený závod byl i v Monaku, kde Trulli skončil až patnáctý. Bylo jasné, že Toyotě se nedaří, jelikož Ralf Schumacher na tom byl v bodování ještě hůře než Trulli. Další body vybojoval za 6. místo Jarno v USA. Poté však přišla dlouhá série, kdy Trulli nebodoval a končil až v hloubi pole. Jarno dokonce prohlásil, že jeho výsledky byly „nemožné“. Ve Francii startoval Jarno z dobrého místa na startu, ale kolize s Heikkim Kovalainenem z Renaultu znamenala konec závodu. V posledním závodě, v Brazílii, dojel Trulli osmý a tak zkompletoval svůj počet bodů na pouhých 8, a obsadil až 13. místo. To bylo nejhorší umístění od jeho působení v Prostu. Na rozdíl od svého stájového kolegy Ralfa Schumachera, má Jarno smlouvu s Toyotou i na další rok a bude se snažit napravit svůj nepovedený rok 2007.
Kompletní výsledky ve Formuli 1
(tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
* Sezóna v průběhu.
Juniorské formule
Rok | Název série | Tým | Pořadí | Body | Závody | Vítězství | Pole Position | Podium |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1993 | F3 (ITA) | MC Motorsport | 0 | 6 | 0 | 0 | 0 | |
1994 | F3 (GBR) | RC Motorsport | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | |
1995 | F3 (GER) | KMS | 4.místo | 95 | 12 | 2 | 1 | 3 |
1996 | F3 (GER) | Opel Team KMS Benetton Formula | 1.místo | 206 | 15 | 6 | 7 | 10 |
Tituly
- 1987 – Gold Medal „Youth Games“
- 1988 – Mistr Itálie (Motokáry)
- 1989 – Mistr Itálie (Motokáry)
- 1990 – Mistr Itálie (Motokáry)
- 1991 – Mistr Světa (Motokáry)
- 1994 – Mistr Světa (Motokáry)
- 1994 – Mistr Evropy (Motokáry)
- 1994 – Mistr Severní Ameriky (Motokáry)
- 1994 – Světový pohár „Memorial Ayrton Senna“ (Motokáry)
- 1995 – Světový pohár „Memorial Ayrton Senna“ (Motokáry)
- 1995 – Mistr Itálie (Motokáry)
- 1996 – Mistr Německa (Formule 3)
Vítězství
- 1990 – Grand Prix Hong Kong (Motokáry)
- 1993 – Grand Prix Japonska (Motokáry)
- 1995 – Grand Prix Austrálie (Motokáry)
- 1995 – Hockenheim R1 (Formule 3)
- 1995 – Hockenheim R2 (Formule 3)
- 1996 – Hockenheim R1 (Formule 3)
- 1996 – Hockenheim R2 (Formule 3)
- 1996 – Norisring R2 (Formule 3)
- 1996 – Diepholz R2 (Formule 3)
- 1996 – Hockenheim R1 (Formule 3)
- 1996 – Hockenheim R2 (Formule 3)
- 2004 - Grand Prix Monaka (Formule 1)
Formule 3
- Žlutě jsou vítězství
- Modře jsou 2. místa
- Červeně 3. místa
- N – závod nezapočítávaný do mistrovství
- MA - Grand Prix Macau
Rok | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | Pořadí | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1995 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 4.místo | 95 |
1996 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | * | Mistr | 206 |
Tým / Vůz
- 1995 – Team KMS – Dallara F395 - Opel
- 1996 – Team KMS – Dallara F396 - Opel
Fakta
- Trulliho průměrný bodový zisk za závod je 1 bod.
- Trulliho průměrný bodový zisk za sezónu je 16,63 bodů.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |