Mike Hawthorn
Z Multimediaexpo.cz
Mike Hawthorn | |
---|---|
| |
F1 Record | |
Národnost | Velká Británie |
Narozen | 10. duben 1929 |
Zemřel | 22. leden 1959 |
Tým | Cooper, Maserati, Ferrari, Vanwall |
Grand Prix | 47 |
Mistr světa | 1x 1958 |
Vítězství | 3 |
Podium | 17 |
Pole position | 4 |
Nej. kolo | 6 |
Body | 108,5 |
První GP | Grand Prix Belgie 1952 |
První vítězství | Grand Prix Francie 1953 |
Sezóny v F1 | 1952 - 1958 |
John Michael Hawthorn (* 10.dubna 1929, † 22. ledna 1959) je bývalý britský automobilový závodník a pilot Formule 1, mistr světa z roku 1958. Zemřel v pouhých 29 letech během automobilové nehody.
Obsah |
První britský šampion
Byl vysoký, světlovlasý, optimistický a stále s čapkou a motýlkem. tento výstřední člověk dopřál britské veřejnosti mezinárodní úspěch, po němž v padesátých letech toužila.
Vyrůstal na svazích pro diváky na závodním okruhu Brooklands, což podnítilo jeho nadšení pro automobilové závody. S otcovou pomocí vstoupil roku 1950 do světa závodů prostřednictvím brightonských rychlostních zkoušek.
V roce 1952 postoupil do závodů monopostů. Poprvé vyhrál v závodě Formule 2 v Goodwoodu. Dokonce porazil Juana Manuela Fangia. Brzy následoval debut ve velké ceně. V belgické velké ceně ve Spa-Francorchamps skončil za vozy Ferrari na vynikajícím čtvrtém místě. Va Velké ceně Británie si ještě o jedno místo polepšil a celkově obsadil na konci roku čtvrtou příčku.
Enzo Ferrari nabidl Mikeovi na rok 1953 místo v továrním týmu, když se o něm doslachl od Luigiho Villoresiho, jehož ohromil nápadným jezdeckým stylem v malém cooperu za deště v Borehamu. Hawthorn pozoroval své daleko zkušenější kolegy a učil se od nich. Projevilo se to výborným výkonem při čtvrtém startu za stáj, kdy vyhrál Velkou cenu Francie. V parádní bitvě porazil v Remeši Juana Manuela Fangia v maserati. Díky tomu a ještě dvojnásobnému umístění na stupních vítězů sezonu dokončil celkově čtvrtý. Ukázal, že Británie má závodníka schopného se ucházet o nejvišší pocty. Dále vyhrál Mezinárodní trofej, Severoirskou trofej a spolu s týmovým kolegou z Ferrari Giuseppem Farinou závod sportovních vozů na 24 hodin Spa.
Rok 1954 přinesl smíšené pocity. Při nehodě v Syrakusách Mike utrpěl popáleniny. Bolest si vynahradil vítězstvím ve velké ceně Španělska na okruhu Pebralbes. Celkově se umístil na třetí příčce.
Mikeovu sportovní dráhu pak zbrzdila otcova smrt. Odašel z Ferrari, aby byl blíž k domovu a mohl se starat o rodinný podnik - autoservis. Roku 1955 závodil za Vanwall, ale vůz i tým ho zklamaly. Proto se po dvou závodech vrátil do Ferrari. Tam však zjistil, že tým stojí ve stínu Mercedesu. Sezona 1955 zůstane navždy spojena s jeho účastí v nehodě při závodě na 24 hodin v Le Mans, kdy mercedes s Pierrem Leveghem vletěl do davu a zabil osmdesát lidí.
Závodění za BRM v roce 1956 bylo neuspokojivé, a tak se Mike na sezonu 1957 znovu vrátil do Ferrari. Ve Velké ceně Německa skončil druhý. Ročník 1958 se mu vydařil. Třebaže vyhrál jen jednou, zatimco Stirling Moss čtyřikrát a Tony Brooks třikrát, stabilně získával body - pětkrát dojel druhý -, a to stačilo, aby se stal prvním britským mistrem světa.
Potom se závoděním skončil, protože měl v plánu jednak rozšířit ridinný podnik a jednak se oženit. Vroce 1959 však zahynul při autonehodě. Později bylo zveřejněno, že měl ledvinové onemocnění, které by mu stejně znemožnilo závodit dál. Žádný závodník se od té doby nechoval tak okázale.
V datech
- 1929
- narodil se 10.dubna v Mexborough v Anglii
- 1946
- začal se zúčastňovat terénních motocyklových soutěží a motokrosových závodů
- 1950
- v Riley Ulsteru soutěžil v brightonských rychlostních zkouškách
- 1951
- v Riley Sprite závodil na okruzích a záhy začal vítězit, například v závodě Leinster trophy
- 1952
- testoval cannaughty a NWM formule 2, ale závodil v cooperu; při debutu v Goodwoodu zvítězil; při premiéře v mistrovství světa dojel ve Spa čtvrtý a pak v Silverstone třetí
- 1953
- nastoupil do Ferrari, vahrál tři nemistrovské závody a pak sebral Fangiovi vítězství ve francouzské velké ceně; bodoval v každém závodě a skončil čtvrtý
- 1954
- v namistrovské velké ceně v Sarakusách utrpěl ošklivé popáleniny, ale pak vyhrál za Ferrari Velkou cenu Španělska a obsadil třetí příčku
- 1955
- po otcově smrti z Ferrari odešel, aby se věnoval rodinnému autoservisu; závodil za Vanwall, ale ten nebyl schopný konkuroval, a proto se Mike vrátil do Ferrari; za Jaguar vyhrál v Le Mans, jenže se podílel na nehodě, která zavinila smrt 80 lidí
- 1956
- v úvodním závodě v Argentině dojel v maserati třetí, ale potom během roku střídal masrati, BRM a vanwall
- 1957
- znovu se vrátil do Ferrari, ve VC Německa dojel druhý a celkově skončil zase čtvrtý
- 1958
- stal se prvním britským mistrem světa, přestože měl proti čtyřem vítězství druhého Stirlinga Mosse na svém kontě jen jedno; kvůli smrti Petera Collinse a ledvinovému onemocnění přestal závodit
- 1959
- zahynul při dopravní nehodě u Guildfordu
Formule 1
- 1952 – Cooper (5. místo, 10 bodů)
- 1953 – Ferrari (4. místo, 19 bodů)
- 1954 – Ferrari (3. místo, 24,5 bodů)
- 1955 – Vanwall (neumístil se, 0 bodů)
- 1956 – Maserati (12. místo, 4 body)
- 1957 – Ferrari (4. místo, 13 bodů)
- 1958 – Ferrari (Mistr světa, 38 bodů)
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |