Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Tim Schenken
Z Multimediaexpo.cz
Tim Schenken (* 26. září 1943, Gordon) byl australský automobilový závodník. Britský šampión formule 3. Účastník Formule 1 v letech 1970 - 1974.
Obsah |
Biografie
Tim Schenken se narodil nedaleko Sydney. Jeho závodní kariéra začala v Melbourne v závodech do vrchu s vozem Austin A30. Posléze získal Lotus 18 se kterým zvítězil v množství místních závodů. Tim se rozhodl pro profesionální dráhu závodního pilota, proto odcestoval roku 1965 do Velké Británie. Během krátkého času vyhrál množství britských šampionátů, včetně formule Ford a formule 3. Během pobytu ve Velké Británii si ho všiml krajan Jack Brabham.
Formule 1
V roce 1970 zúčastnil první Grand Prix pro tým Franka Williamse, který provozoval vozy De Tomaso, Schenken ukončil sezónu bez bodového zisku. V následujícím roce jezdí s vozem Brabham jako dvojka vedle Grahama Hilla a po třetím místě v Grand Prix Rakouska 1971 zaznamenává svojí nejlepší sezónu ve formuli 1. Další třetí místo zaznamenal v nemistrovském závodě International Trophy a čtvrté místo v Race of Champions. V roce 1972 se rozhodl odejit k týmu Surtees, což se později ukázalo jako největší chyba kariéry. S vozem Surtees získal pouhé dva body za páté místo v úvodním závodě v Grand Prix Argentiny 1972. Menší úspěch zaznamenal ve formuli 2, kde dokázal zvítězit na trati Hockenheim. V roce 1973, byl projekt Trojan jen v plenkách a tak se Tim zúčastnil jen jedné Grand Prix v týmu Franka Williamse s vozem Iso, ale bez úspěchu. Projekt Trojan byl připraven v sezóně 1974 a Tim s ním odjel 8 Grand Prix, když pro poslední závod se rozhodl startovat s vozem Lotus 76, ale ani to mu nepřineslo bodový zisk.
Sportovní vozy
Současně s účastí ve formuli 1 se účastní i šampionátu sportovních vozů s vozy Ferrari, Ford, Porsche, Jaguár. V roce 1972, po úspěšném působení ve formuli 2 dostal nabídku od Ferrari pro účast v 1000 km Buenos Aires a 1000 km Nürburgring sportovních vozů, které spolu s Petersonem vyhrál. Přidali také druhá místa v Daytona, Sebring, Brands Hatch, Watkins Glen, třetí na okruhu Monza a Osterreichring. V roce 1973 spolu s Carlosem Reutemannem dovezl Ferrari ke druhému místu ve Vallelunze a Monze. V roce 1975 se spolu s Ganleyem v týmu Gulf Cosworth pustil na Nürburgring a bylo z toho druhé místo. O rok pozdeji si vše zopakoval tentokrát s vozem Porsche a s Hezemansem. Až v roce 1977 se mu na této trati podařilo zvítězit, spolu se Stommelenem a Hezemansem.
Mimo závodní činnost
V roce 1976 založil Tiga racing Cars spolu s kolegou Howdenem Ganleyem, kde produkovali přes 400 závodních vozů až do roku 1984, kdy se rozhodli společnost prodat. Mezitím se stal spoluvlastníkem a manažerem týmu formule 2 a formule 3. Na krátký čas provozoval i tým IMSA poté se vrátil do Austrálie do čela Confederation of Australian Motor Sport Ltd (CAMS). V současné době je Tim na pozici ředitele CAMS a předsedou organizačního výboru Grand Prix Austrálie. Zároveň zastává funkci závodního ředitele na okruhu Adelaide pro sérii ALMS, Surfers Paradise pro CART a Shell Championship Series V8 Super Cars.
Kompletní výsledky F1
(tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position)
Rok | Tým | Šasi | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | Umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1970 | Frank Williams Racing Cars | De Tomaso 505 | Cosworth V8 | RSA | ESP | MON | BEL | NED | FRA | GBR | GER | AUT Ret | ITA Ret | CAN NC | USA Ret | MEX | - | 0 | ||
1971 | Motor Racing Developments | Brabham BT33 | Cosworth V8 | RSA | ESP 9 | MON 10 | NED Ret | FRA 12 | GBR 12 | GER 6 | AUT 3 | ITA Ret | CAN Ret | USA Ret | 14. místo | 5 | ||||
1972 | Brooke Bond Oxo Team Surtees | Surtees TS9B | Cosworth V8 | ARG 5 | RSA Ret | ESP 8 | 19. místo | 2 | ||||||||||||
Flame Out-Team Surtees | FRA 17 | GBR Ret | ||||||||||||||||||
Team Surtees | MON Ret | BEL Ret | GER 14 | AUT 11 | ITA Ret | CAN 7 | ||||||||||||||
Surtees TS14 | USA Ret | |||||||||||||||||||
1973 | Frank Williams Racing Cars | Iso-Marlboro IR | Cosworth V8 | ARG | BRA | RSA | ESP | BEL | MON | SWE | FRA | GBR | NED | GER | AUT | ITA | CAN 14 | USA | - | 0 |
1974 | Trojan-Tauranac Racing | Trojan T103 | Cosworth V8 | ARG | BRA | RSA | ESP 14 | BEL 10 | MON Ret | SWE | NED DNQ | FRA | GBR Ret | GER DNQ | AUT 10 | ITA Ret | CAN | - | 0 | |
John Player Team Lotus | Lotus 76 | USA DSQ |
Závody F1 nezapočítávané do MS
Rok | Grand Prix | Okruh | Vůz | Pozice | Výsledky |
---|---|---|---|---|---|
1970 | International Gold Cup | Oulton Park | De Tomaso 505 | - | Výsledky |
1971 | Race of Champions | Brands Hatch | Brabham BT33 | 4. místo | Výsledky |
1971 | Grand Prix Questor | Ontario | Brabham BT33 | 5. místo | Výsledky |
1971 | International Trophy | Silverstone | Brabham BT33 | 3. místo | Výsledky |
1971 | World Championship Victory Race | Brands Hatch | Brabham BT33 | 5. místo | Výsledky |
1972 | Race of Champions | Brands Hatch | Surtees TS9 | 5. místo | Výsledky |
1972 | International Gold Cup | Oulton Park | Surtees TS9 | 3. místo | Výsledky |
Výsledky z ostatních kategorií automobilového sportu
Sezóna | Série | Tým | Vůz | Závody | Vítězství | Pole position | Podium | Body | Konečné umístění |
1968 | Formule 3 (V. Británie) | Sports Motors (Manchester) | Chevron B9 & Brabham BT21B & BT28 | 80 | 1. místo | ||||
1969 | Formule 3 (V. Británie) | Sports Motors (Manchester) | Brabham BT28 | 1 | 33 | 6. místo | |||
1970 | Formule 2 | Sports Motor International | Brabham BT30 | 7 | 4 | 12. místo | |||
1971 | Formule 2 | Rondel Racing | Brabham BT36 | 11 | 3 | 27 | 4. místo | ||
1972 | Formule 2 | Motul Rondel Racing | Brabham BT38 | 4 | 1 | ||||
1973 | Formule 2 | Motul Rondel Racing | Motul M1 | 11 | 1 | 5 | |||
1974 | Formule 2 | Team Ecuador | Surtees TS15A | 5 | |||||
1975 | Formule 2 | Project 3 Racing | March 752 | 1 |
Výsledky ze závodu 24 hodin Le Mans
Rok | Kategorie | Tým | Vůz | Spolujezdci | Umístění |
1970 | P | Equipe Matra Simca | Matra-Simca MS650 | Jack Brabham, Francois Cevert | Nestartoval |
1970 | P | Equipe Matra Simca | Matra-Simca MS650 | Patrick Depailler, Jean-Pierre Jabouille | Odstoupil |
1972 | S | SpA Ferrari SEFAC | Ferrari 312 PB | Ronnie Peterson, Mario Andretti | Nestartoval |
1973 | S | SpA Ferrari SEFAC | Ferrari 312 P/B 73 | Carlos Reutemann | nedokončil |
1975 | GTS | Gelo Racing Team | Porsche Carrera RSR | Howden Ganley | nedokončil |
1976 | 4 | Gelo Racing Team | Porsche 934 | Toine Hezemans | 2. místo (16. absolutně) |
1977 | 5 | Gelo Racing Team | Porsche 935 | Toine Hezemans Hans Heyer | nedokončil |
Externí odkazy
- Biografie na stránkách British Racing Drivers Club (anglicky)
- Autocourse Grand Prix Archive (anglicky)
- Článek z Grand Prix Španělska 1974 (anglicky)
- Rozhovor - Tim Schenken jako ředitel závodu V8 Supercar Championship Series (anglicky)
- Fotoreportáž ze závodu F2 Cristal Palace 1971 (anglicky)
- Přehled výsledků F1, F2, Le Mans (anglicky, rusky)
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |