Stefan Bellof
Z Multimediaexpo.cz
Stefan Bellof (* 20. září 1957 Gießen, † 1. září 1985 Spa-Francorchamps) byl německý automobilový závodník, účastník formule 1 a mistr světa ve sportovních vozech v roce 1984 .
Biografie
Stefan Bellof zahájil svou kariéru na motokárách v roce 1973, v roce 1976 získal titul mezinárodního mistra Lucemburska a v roce 1980 se prosadil i v domácím šampionátu a získal titul německého šampióna.
V tom samém roce získal titul německého šampióna ve formuli Ford, hned ve své premiérové sezoně. Následující rok ve stejné kategorii získal titul mezinárodního mistra Německa a startoval ve formuli super VW, navíc získal místo ve formuli 3, kde zazářil třemi vítězstvími a třetím místem v konečném umístění šampionátu.
Do formule 2 v roce 1982, vstoupil famózním způsobem, když zvítězil v prvních dvou závodech a v celém šampionátu dokončil na čtvrtém místě. V roce 1983 již tak úspěšný nebyl a z dvanácti závodů pouze ve dvou bodoval. Současně startoval i v mistrovství světa značek s vozem Porsche 956, zvítězil v Silverstone, Mount Fuji a Kyalami, když jeho spolujezdcem byl Derek Bell. V závodě na 1000 km Nürburgringu byl neuvěřitelně rychlý, překonal rekord jak v kvalifikaci tak v závodě a zapsal se tak do listiny rekordmanů na Nordschleife, jako nejrychlejší jezdec ve všech třídách.
V roce 1984 ho angažoval tým Tyrrell pro závody formule 1, zároveň však směl startovat v závodech sportovních vozů. Slibně rozjetá sezona nakonec skončila obrovskou ostudou a následnou diskvalifikací celého týmu. Při Grand Prix Detroitu byly oba vozy podrobeny prohlídce komisařů FIA, kteří odhalili v palivových nádržích nepovolenou zátěž. Vše si vynahradil v mistrovství světa sportovních vozů, kde získal titul mezi jezdci (zvítězil v Monze, Nurburgringu, Spa, Imole, Mount Fuji, Sandown Parku) a týmu Porsche výrazně pomohl k titulu mezi značkami.
Začátkem sezóny 1985 Tyrrell používal stále motory Cosworth V8 nepřeplňované a v době, kdy světu formule 1 vládly turba, neměl Stefan Bellof možnost rozvinout svůj talent. Tyrrell nasadil nový model 014 s turbo motorem Renault až při Grand Prix Německa, což bylo až za polovinou sezóny. Stefan Bellof se s tímto vozem svezl pouze ve třech závodech, poté přišlo osudné datum 1. září. V ten den se Stefan postavil na start závodu na 1000 km Spa v soukromém voze Porsche 956 týmu Brun Motorsport. V nájezdu do zatáčky Eau Rouge zavadil Bellof o vůz Jacky Ickxe, narazil ve vysoké rychlosti čelně do zdi a jeho vůz začal hořet. Závod byl přerušen, a i když byl oheň rychle uhašen, zcela zdemolovaná přední část vozu nedávala šanci na přežití. Stefan Bellof zemřel hodinu po vyproštění z vozu. Pro stáj Porsche to byla již druhá smrtelná nehoda od smrti Manfreda Winkelhocka 12. srpna.
Kompletní výsledky ve formuli 1
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position)
Rok | Tým | Šasi | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1984 | Tyrrell Racing Organisation | Tyrrell 012 | Cosworth V8 | BRA DSQ | RSA DSQ | BEL DSQ | SMR DSQ | FRA DSQ | MON DSQ | CAN DSQ | USE DSQ | USA DSQ | GBR DSQ | GER | AUT EX | NED DSQ | ITA | EUR | POR | - | 0 |
1985 | Tyrrell Racing Organisation | Tyrrell 012 | Cosworth V8 | BRA | POR 6 | SMR Ret | MON DNQ | CAN 11 | USA 4 | FRA 13 | GBR 11 | 16. místo | 4 | ||||||||
Tyrrell 014 | Renault V6 T | GER 8 | AUT 7 | NED Ret | ITA | BEL | EUR | RSA | AUS |
Sezóna | Série | Tým | Vůz | Závody | Vítězství | Pole position | Podium | Body | Konečné umístění |
1973 | Motokáry (Německo) | 4. místo | |||||||
1974 | Motokáry (Německo) | 4. místo | |||||||
1975 | Motokáry (Německo) | 2. místo | |||||||
Motokáry (Německo) | 5. místo | ||||||||
1976 | Motokáry (Německo) | 13. místo | |||||||
Motokáry (Lucembursko) | 1. místo | ||||||||
1978 | Motokáry (Německo) | 8. místo | |||||||
1979 | Motokáry (Německo) | 3. místo | |||||||
Motokáry (Evropa) | 4. místo | ||||||||
1980 | Motokáry (Německo) | 1. místo | |||||||
Motokáry (Evropa) | 7. místo | ||||||||
Formule Ford (Camera Cup) | 1. místo | ||||||||
Formule Ford (Německo) | 4. místo | ||||||||
1981 | Formule Ford (Německo) | 1. místo | |||||||
Formule Super VW (Německo) | 7. místo | ||||||||
Formule 3 (Německo) | 3. místo | ||||||||
1982 | Formule 2 | Maurer Motorsport | Maurer MM82 - BMW | 13 | 2 | 4 | 33 | 4. misto | |
1983 | Formule 2 | Maurer Motorsport | Maurer MM83 - BMW | 8 | 1 | 9 | 9. místo | ||
FIA World Endurance Championship | Rothmans Porsche | Porsche 956 | 4 | 3 | 75 | 4. místo | |||
European Endurance Championship | Rothmans Porsche | Porsche 956 | 3 | 1 | 47 | 10. místo | |||
1984 | FIA World Endurance Championship | Rothmans Porsche | Porsche 956 | 9 | 6 | 139 | 1. místo | ||
Internationale Deutsche Rennsportmeisterschaft | 1. místo | ||||||||
1985 | FIA World Endurance Championship | Brun Motorsport | Porsche 956 | 32. místo | |||||
Deutsche Sportwagenmeisterschaft | Porsche 956 |
Externí odkazy
- Oficiální stránka
- Motorsportarena Stefan Bellof
- Stefan-Bellof-Memorial
- Nürburgring Nordschleife Record na You Tube
- Bellof v Arnoux při GP Monaka 84 na You Tube
- Slideshow - Stefan Bellof
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |