Šablona:Článek dne/2013/21

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Nový článek DNE !)
 
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí.)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a sudý den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a sudý den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:MShanghai003.jpg|right|160px]]
+
[[Soubor:Tiger II mg 7800.jpg|right|160px]]
-
'''[[Maglev v Šanghaji]]''' je vysokorychlostní pozemní dráha spojující stanici na mezinárodním letišti '''Shanghai&nbsp;Pudong&nbsp;International''' s&nbsp;vnitřní aglomerací [[Šanghaj]]e (stanice '''Třída&nbsp;Lóngyáng''').
+
'''[[Tiger II]]''', přezdívaný též '''[[Tiger II|Königstiger]]''' (doslovně přeloženo „královský tygr“), přesným označením '''PzKpfw VI Ausf. B''' (Sd. Kfz. 182), byl [[Německo|německý]] těžký [[tank]], vyvinutý a nasazený za [[Druhá světová válka|2. světové války]].
-
Má dvě nástupní&nbsp;/&nbsp;výstupní stanice, dvě napájecí stanice, jeden provozní dispečink a jedno centrum údržby.
+
Tento tank se měl stát nástupcem tanku [[Tiger|Tiger I]], jejichž výroba začala v roce [[1942]]. Ale už krátce po začátku výroby tanku PzKpfw VI Tiger Ausf H1 zadalo německé vedení zakázku na nový těžký tank, který měl být vyzbrojen kanonem KwK 43 ráže 8,8&nbsp;cm. Tento kanon byl schopen na vzdálenost 500&nbsp;m prorazit 180&nbsp;mm pancíř.  
-
Pravidelný provoz byl zahájen počátkem roku [[2004]]. Rychlostní rekord překonal [[12. listopad|12.&nbsp;listopadu]]&nbsp;[[2003]], když dosáhl rychlosti 501&nbsp;km/h. Maglev&nbsp;v&nbsp;[[Šanghaj]]i se tak stal absolutně nejrychlejším komerčním traťovým vozidlem na světě podle jízdního řádu&nbsp;!  
+
Výroba prototypů se značně protáhla. První prototyp byl předveden až 20.&nbsp;října [[1943]]. V prosinci téhož roku byla zahájena sériová výroba. Prvních 50 kusů mělo [[věž]] Porsche, ostatní tanky měly věž Henschel. Vzhledem k použití těžšího kanonu a silnějšího pancéřování byla hmotnost tanku Tiger II vyšší než hmotnost tanku Tiger I. Tiger II vážil 69,8&nbsp;tuny. Jednalo se o&nbsp;jeden z&nbsp;nejodolnějších a&nbsp;nejlépe vyzbrojených tanků 2.&nbsp;světové&nbsp;války&nbsp;!
-
Technologii vozidel vznášejících se díky odpudivým účinkům magnetického pole dodala německá firma Siemens. Zkušební provoz 30&nbsp;km dlouhé dvoukolejné dráhy byl zahájen [[31. prosinec|31.&nbsp;prosince]] [[2002]]. Během jednoleté zkušební doby se podle zpráv v čínském tisku vyskytly technické problémy, ty však nebyly oficiálně potvrzeny.
+
Tanky Tiger II byly přijaty do výzbroje na jaře roku [[1944]]. Nejznámější je ale jejich nasazení v Ardenské protiofenzívě v prosinci roku 1944. Tato [[bitva v Ardenách]] začala 16.&nbsp;prosince 1944. Jejím smyslem bylo znemožnit velké akce anglo-amerických jednotek, aby mohly být veškeré [[Wehrmacht|vojenské síly]] [[Třetí říše|nacistického Německa]] použity na [[Východní fronta 1941-1945|východní frontě]] proti [[Sovětský svaz|SSSR]]. Bohužel pro Němce tankům brzy došly pohonné hmoty a navíc se vyjasnilo, což znamenalo, že spojenci začali bombardovat každou cestičku, cestu, města a nacistická vojska. Německý útok začínal slábnout a navíc tanky Tiger II musely být přesunuty na východní frontu, aby se zúčastnily bojů proti sovětské ofenzívě. Tím začal končit německý útok a vojska [[třetí říše]] se začala stahovat do bezpečí Siegfriedovy&nbsp;linie.
-
Maglev je velmi zajímavý tím, že uvnitř stroje není žádný elektromotor. Ten se nachází na trati v rozvinuté a ploché podobě. Na rozdíl od elektromotoru se tu však nevyskytují pohyblivé prvky (kotva), protože zbývající část motoru tvoří elektromagnety umístěné ve vlaku. Dodávkou střídavého proudu vzniká magnetické pole, které "letí" tratí a zásadně působí na elektromagnety na spodku vlaku. Díky tomu, jak se mění frekvence střídavého proudu, se mění i rychlost vlaku. Když se směr pole obrátí, vlak zpomalí a nepotřebuje proto žádné brzdy.  
+
Tanky Tiger II byly použity také v poslední německé ofenzívě, tj. v operaci jarní probuzení, jejímž cílem bylo znovudobytí Budapešti na jaře roku [[1945]]. Po nadějném začátku se ovšem zamotaly do bahna a to byl konec operace.
-
Maglev spotřebuje výrazně méně energie než jiné typy "klasických" elektrických rychlovlaků. Je to dáno tím, že pod proudem je vždy jen jedna malá část tratě a ostatní jsou vypnuté až&nbsp;do&nbsp;chvíle, kdy se vlak přiblíží. Největší spotřebu energie tvoří udržení rychlosti přes 400&nbsp;km/h, protože je třeba překonat značný odpor vzduchu. I&nbsp;tak je však celková spotřeba o&nbsp;přibližně 30&nbsp;procent nižší. Maglev je, při rychlosti kolem&nbsp;200&nbsp;km/h, zdrojem menší hlučnosti než osobní automobil při&nbsp;70&nbsp;km/h...
+
Tiger II byl zkrátka jedním z nejsilnějších tanků 2. světové války, proti kterému neměli spojenci odpovídající zbraň. Vždyť Tiger II dokázal zničit americký tank M4&nbsp;Sherman na vzdálenost 3,5&nbsp;kilometru&nbsp;!
-
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
+
<noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 10. 1. 2018, 22:40

Tiger II mg 7800.jpg

Tiger II, přezdívaný též Königstiger (doslovně přeloženo „královský tygr“), přesným označením PzKpfw VI Ausf. B (Sd. Kfz. 182), byl německý těžký tank, vyvinutý a nasazený za 2. světové války.

Tento tank se měl stát nástupcem tanku Tiger I, jejichž výroba začala v roce 1942. Ale už krátce po začátku výroby tanku PzKpfw VI Tiger Ausf H1 zadalo německé vedení zakázku na nový těžký tank, který měl být vyzbrojen kanonem KwK 43 ráže 8,8 cm. Tento kanon byl schopen na vzdálenost 500 m prorazit 180 mm pancíř.

Výroba prototypů se značně protáhla. První prototyp byl předveden až 20. října 1943. V prosinci téhož roku byla zahájena sériová výroba. Prvních 50 kusů mělo věž Porsche, ostatní tanky měly věž Henschel. Vzhledem k použití těžšího kanonu a silnějšího pancéřování byla hmotnost tanku Tiger II vyšší než hmotnost tanku Tiger I. Tiger II vážil 69,8 tuny. Jednalo se o jeden z nejodolnějších a nejlépe vyzbrojených tanků 2. světové války !

Tanky Tiger II byly přijaty do výzbroje na jaře roku 1944. Nejznámější je ale jejich nasazení v Ardenské protiofenzívě v prosinci roku 1944. Tato bitva v Ardenách začala 16. prosince 1944. Jejím smyslem bylo znemožnit velké akce anglo-amerických jednotek, aby mohly být veškeré vojenské síly nacistického Německa použity na východní frontě proti SSSR. Bohužel pro Němce tankům brzy došly pohonné hmoty a navíc se vyjasnilo, což znamenalo, že spojenci začali bombardovat každou cestičku, cestu, města a nacistická vojska. Německý útok začínal slábnout a navíc tanky Tiger II musely být přesunuty na východní frontu, aby se zúčastnily bojů proti sovětské ofenzívě. Tím začal končit německý útok a vojska třetí říše se začala stahovat do bezpečí Siegfriedovy linie.

Tanky Tiger II byly použity také v poslední německé ofenzívě, tj. v operaci jarní probuzení, jejímž cílem bylo znovudobytí Budapešti na jaře roku 1945. Po nadějném začátku se ovšem zamotaly do bahna a to byl konec operace.

Tiger II byl zkrátka jedním z nejsilnějších tanků 2. světové války, proti kterému neměli spojenci odpovídající zbraň. Vždyť Tiger II dokázal zničit americký tank M4 Sherman na vzdálenost 3,5 kilometru !