Tiger II

Z Multimediaexpo.cz

Panzer VI Ausf. B Tiger II
Bundesarchiv Bild 101I-680-8282A-06, Budapest, Panzer VI (Tiger II, Königstiger).jpg
Bundesarchiv Bild 101I-680-8282A-03A, Budapest, Panzer VI (Tiger II, Königstiger).jpg
Königstiger v Budapešti (říjen 1944)
Základní charakteristika
Posádka 5 (Velitel, střelec, nabiječ, řidič,
obsluha rádia)
Délka 7,62 m
10,286 m (s kanonem)
Výška 3,09 m
Šířka 3,755 m
Hmotnost 69,8 tuny
Pancéřování a výzbroj
Pancéřování 25–185 mm
Hlavní zbraň 88 mm kanón KwK 43
Sekundární zbraň 2x 7,92 mm MG-34 (5 850 nábojů)
Pohon a pohyb
Pohon V-12 Benzínový motor
Maybach HL230
515 kW (700 hp)
Odpružení torzní tyče
Poměr výkonu 10 hp/tunu
Dojezd 170 km

Tiger II, přezdívaný též Königstiger („tygr bengálský“, doslovně přeloženo „královský tygr“), přesným označením PzKpfw VI Ausf. B (Sd. Kfz. 182), byl německý těžký tank, vyvinutý a nasazený za 2. světové války.

Obsah

Vývoj

Tento tank se měl stát nástupcem tanku Tiger I, jejichž výroba začala v roce 1942. Ale už krátce po začátku výroby tanku PzKpfw VI Tiger Ausf H1 zadalo německé vedení zakázku na nový těžký tank, který měl být vyzbrojen kanonem KwK 43 ráže 8,8 cm. Tento kanon byl schopen na vzdálenost 500 m prorazit 180 mm pancíř. Vývoje nového tanku se ujaly firmy Porsche a Henschel.

Porsche přišel s návrhem kombinovaného systému pohonu s elektromotory. Dva spalovací motory o výkonu 150 kW měly pohánět generátory. Tento systém se zdál náchylný k závadám a navíc na výrobu elektromotorů by se spotřebovalo hodně mědi, a tak byl návrh Porsche zamítnut.

Henschel použil jako pohonnou jednotku motor Maybach o výkonu 515 kW. Tento motor byl již použit u tanku Tiger I. Byl použit systém dvojitých pojezdových kol, čtyři kola byla v zadní řadě a pět kol bylo v řadě přední. Čelní pancéřování bylo 150–185mm. Tento model byl v únoru 1943 přijat do výroby pod názvem PzKpfw VI Ausf. B (Tiger II) a byly objednány tři prototypy.

Výroba tanku Tiger II

Výroba prototypů se značně protáhla. První prototyp byl předveden až 20. října 1943. V prosinci téhož roku byla zahájena sériová výroba. Prvních 50 kusů mělo věž Porsche, ostatní tanky měly věž Henschel. Vzhledem k použití těžšího kanonu a silnějšího pancéřování byla hmotnost tanku Tiger II vyšší než hmotnost tanku Tiger I. Tiger II vážil 69,8 tuny. To snižovalo jeho rychlost, spolehlivost i jízdní vlastnosti. Ale i tak se jednalo o jeden z nejodolnějších a nejlépe vyzbrojených tanků 2. světové války.

U několika prvních tanků byl použit binokulární zaměřovač, u ostatních byl však použit monokulární zaměřovač. U některých vyrobených tanků byl použit také vylepšený kanon KwK 43/III ráže 8,8 cm. Připravovalo se dokonce i použití kanonu ráže 128 mm. Celkem bylo od začátku výroby do konce války vyrobeno asi 500 kusů tanku.

Modifikace tanku Tiger II

Své využití našly především tyto dvě modifikace: velitelský Tiger II a stíhač tanků Jagdtiger. Velitelské tanky byly vybaveny radiostanicemi. Typ SdKfz 267 byl vybaven radiostanicemi typu FuG5 a FuG7 pro komunikaci na úrovni praporu a roty. Typ SdKfz 268 byl vybaven radiostanicemi FuG5 a FuG8 pro spojení s plukem a divizí. Tyto radiostanice měly standardní prutové antény. Na velitelské tanky bylo předěláno asi 10 tanků Tiger II.

Bojové nasazení tanků Tiger II

Tanky Tiger II byly přijaty do výzbroje na jaře roku 1944. Jejich první bojové nasazení na východní frontě v rámci protiútoku na sovětské předmostí u Sandoměře v srpnu 1944 skončilo naprostým debaklem. Během tří dnů ztratili Němci (mimo jiných ztrát) 11 tanků Tiger II v boji se sovětskými tanky T-34/85, IS-2 a ve zrádném písečném terénu.

Nejznámější je ale jejich nasazení v Ardenské protiofenzívě v prosinci roku 1944. Tato bitva v Ardenách začala 16. prosince 1944. Jejím smyslem bylo znemožnit velké akce anglo-amerických jednotek, aby mohly být veškeré vojenské síly nacistického Německa použity na východní frontě proti SSSR. Bohužel pro Němce tankům brzy došly pohonné hmoty a navíc se vyjasnilo, což znamenalo, že spojenci začali bombardovat každou cestičku, cestu, města a nacistická vojska. Německý útok začínal slábnout a navíc tanky Tiger II musely být přesunuty na východní frontu, aby se zúčastnily bojů proti sovětské ofenzívě. Tím začal končit německý útok a vojska třetí říše se začala stahovat do bezpečí Siegfriedovy linie.

Tanky Tiger II byly použity také v poslední německé ofenzívě, tj. v operaci jarní probuzení, jejímž cílem bylo znovudobytí Budapešti na jaře roku 1945. Po nadějném začátku se ovšem zamotaly do bahna a to byl konec operace.

Tiger II byl zkrátka jedním z nejsilnějších tanků 2. světové války, proti kterému neměli spojenci odpovídající zbraň.
Vždyť Tiger II dokázal zničit americký tank M4 Sherman na vzdálenost 3,5 kilometru ! Královské tygry měly ve své výzbroji především elitní tankové divize SS.

Gigantická Galerie

Panorama

Tygr a královský Tygr
Panoramatické porovnávání tanků Tiger I a Tiger II


YouTube

Original King Tiger Footage 1944–45
Deutscher Panzer VI Tiger II Königstiger (německy)


Tigre II 233 Musée des Blindés Saumur
Königstiger 2009


Tigre II Musée des Blindés Saumur
Towing the Tiger 2 – King Tiger 104


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tiger II
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tiger II
Německá obrněná vozidla za druhé světové války
Tanky

Panzer I • Panzer II • Panzer III • Panzer IV • Panther • Tiger I • Tiger II • Panzer 35(t) • Panzer 38(t)

Samohybné houfnice

Sturmpanzer II • SIG 33 • Wespe • Hummel • Grille • Panzerwerfer • Wurfrahmen 40 • Karl-Gerät

Útočná děla

StuG III • StuG IV • StuH 42 • Brummbär • Sturmtiger

Stíhače tanků

Panzerjäger I • Marder I • Marder II • Marder III • Hetzer • Jagdpanzer IV • Jagdpanther • Nashorn • Jagdtiger • Ferdinand • RSO

Polopásy

SdKfz 2 • SdKfz 4SdKfz 6 • SdKfz 7 • SdKfz 8SdKfz 9SdKfz 10 • SdKfz 11 • SdKfz 250 • SdKfz 251 • SdKfz 252 • SdKfz 253 • SdKfz 254

Obrněné vozy

ADGZ • Kfz 13 • SdKfz 221/22/23 • SdKfz 231/32/34/63 • SdKfz 247

Protiletadlové tanky

Flakpanzer 38(t) • Flakpanzer IV – Möbelwagen • Wirbelwind • Ostwind • Kugelblitz

Prototypy

Maus • E-Serie • Waffenträger • Neubaufahrzeug • Sturer Emil • Dicker Max • Coelian