V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

AVE

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Výrazné vylepšení)
m (+ Fotografie)
 
Řádka 1: Řádka 1:
[[Soubor:Renfe-AVE Atocha Railway Station FLICKR.jpg|thumb|220px|Renfe '''AVE''', [[Madrid]] (HDR, 2009)]]
[[Soubor:Renfe-AVE Atocha Railway Station FLICKR.jpg|thumb|220px|Renfe '''AVE''', [[Madrid]] (HDR, 2009)]]
[[Soubor:HighSpeedSpain.png|thumb|220px|Mapa AVE v provozu, ve výstavbě a plánované (2011)]]
[[Soubor:HighSpeedSpain.png|thumb|220px|Mapa AVE v provozu, ve výstavbě a plánované (2011)]]
-
[[Soubor:Barcelona - Alicante near Barcelona. .jpg|thumb|220px|AVE S-101 [[Euromed]]]]
+
[[Soubor:Euromed Vilanova i la Geltrú (El Garraf, Catalunya).jpg|thumb|220px|AVE S-101 [[Euromed]]]]
[[Soubor:Talgo 350.jpg|thumb|220px|[[Talgo 350|AVE S-102/Talgo 350 "Pato"]]]]
[[Soubor:Talgo 350.jpg|thumb|220px|[[Talgo 350|AVE S-102/Talgo 350 "Pato"]]]]
[[Soubor:Renfe clase 103.JPG|thumb|220px|[[InterCityExpress|AVE S-103/Velaro E]]]]
[[Soubor:Renfe clase 103.JPG|thumb|220px|[[InterCityExpress|AVE S-103/Velaro E]]]]

Aktuální verze z 19. 9. 2018, 15:27

Renfe AVE, Madrid (HDR, 2009)
Mapa AVE v provozu, ve výstavbě a plánované (2011)
AVE S-101 Euromed

AVE (zkratka španělského Alta Velocidad Española „španělská vysoká rychlost“, ale také španělsky „pták“) je označení pro vysokorychlostní vlaky a tratě na území Španělska. Provozovatelem je národní železniční dopravce RENFE. Maximální provozní rychlost vlaků je 300 km/h (původní předpoklady byly 350 km/h).

Obsah

Tratě

Úvod

Na rozdíl od konvenčních tratí, které mají rozchod 1 668 mm, mají tratě AVE (LAV) normální rozchod. Napájecí soustava je ~25 kV; 50 Hz (zbytek sítě a úseky ve městech =3 kV). Hlavním uzlem systému je nádraží Madrid Puerta de Atocha.

Síť

21. dubna 1992 - zprovoznění první tratě Madrid - Córdoba - Sevilla (stavba trvala 4 roky). Na trati 471 km dlouhé byla zpočátku maximální rychlost jen 270 km/h, od r. 1994 ji soupravy překonávají za 2h 30min. rychlostí 300 km/h.
1. října 2003 - zprovoznění tratě Madrid - Zaragoza - Lleida
16. prosince 2006 - zprovoznění tratě Córdoba - Antequera-Santa Ana (- Bobadilla)
18. prosince 2006 - zprovoznění tratě Lleida - Camp de Tarragona
22. prosince 2007 - zprovoznění tratě Madrid - Valladolid
24. prosince 2007 - zprovoznění tratě Antequera-Santa Ana - Málaga
20. února 2008 - zprovoznění tratě Camp de Tarragona - Barcelona. Původně měla být trať zprovozněna na konci roku 2007, z důvodu opoždění prací plánovaných říjen 2007 byl termín odložen. Pokračováním bude trať směrem k francouzským hranicím. Komplikací je však trasování těsne vedle základů kostela Sagrada Familia v Barceloně.
19. prosince 2010 - zprovoznění tratě Madrid - Valencie a Cuenca - Albacete [1]
V červenci 2009 vlaky AVE na trati MadridBarcelona poprvé porazily v počtu přepravených cestujících leteckou dopravu. V červenci cestovalo na této trase 251 754 osob vlakem a 246 654 letadlem.[2]

Vozový park

Vzhledem k rozdílnému rozchodu jsou vlaky většinou uzpůsobeny pouze k provozu na tratích AVE. Napájení je dvousystémové (~25 kV; 50 Hz/=3 kV). Používané jednotky

Reference

  1. (španělsky) Nueva conexión de alta velocidad de Madrid a Valencia
  2. (španělsky) El AVE supera por primera vez al avión entre BCN y Madrid El Periódico, 15. 8. 2009.

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
AVE
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
AVE
Vysokorychlostní vlaky >> 249 km/h

AGV • AVE • ETR 401 • ETR 450 • CRH • ETR 460 • ETR 480 • ETR 500 • ETR 600 • ETR 610 • Eurostar • ICE • KTXRENFE S-120 • Šinkansen • Talgo • TGV • Thalys • V 250 • Zefiro