Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Nieuport 21
Z Multimediaexpo.cz
(+ Výrazné vylepšení) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 20. 7. 2013, 16:35
Nieuport 21 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací | |
Výrobce | Nieuport | |
Konstruktér | Gustave Delage | |
První let | ||
Zařazen | 1916 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | Aéronautique Militaire | |
Rusko USA Finsko |
Nieuport 21 bylo francouzské dvouplošné stíhací letadlo vyráběné společností Nieuport během první světové války. Typ používala letectva Francie, Ruska a Spojených států. Po válce patřil k populárním civilním letounům.
Obsah |
Historie
Nieuport 21 navrhl konstruktér Gustave Delage a svůj první let letoun vykonal v roce 1916. Nieuport 21 byl vybaven slabším motorem (Le Rhône 9C) než Nieuport 17 a byl původně zamýšlen jako cvičný stíhací letoun. Ale kvůli akutnímu nedostatku stíhacích strojů byl nakonec nasazen jako plnohodnotný frontový stíhač. Nieuporty 21 vybavené motorem Le Rhône 9J o výkonu 110 k byly dodávány také Spojeným státům a Rusku. V Rusku byl rovněž licenčně vyráběn společností Duks.
Finské letectvo (Bělogvardějci) ukořistilo jeden Nieuport 21 v Tampere v roce 1918 a používalo ho až do roku 1923.
Ve službě u Československých legií
Československé legie v Rusku používaly během svého stahování do Vladivostoku dva stroje Nieuport 21. Dne 10. září 1918 přelétl Nieuport 21 č.1940 od bolševických jednotek k čs. legiím. Byl to továrnou Duks licenčně vyrobený stroj s motorem Ron (licenční francouzský Le Rhone). Tento letoun byl používán pro průzkumné a později cvičné lety. V polovině listopadu 1918 získaly legie v Čeljabinsku další Nieuport 21 č.1359 (opět vyrobený v továrně Duks s motorem Ron). Při odplutí československých jednotek z Vladivostoku v lednu 1920 byly oba Nieuporty zanechány v Rusku.
Uživatelé
- Československo (legie, 2 kusy), Finsko, Francie, Rusko, USA
Specifikace (Nieuport 21)
Data podle Suomen Ilmavoimat I 1918-27
Technické údaje
- Posádka: 1 (pilot)
- Pohonná jednotka: 1x rotační motor Le Rhône 9C
- Výkon motoru: 80 k
- Délka: 6,0 m
- Rozpětí: 8,16 m
- Výška: 2,40 m
- Nosná plocha: 14,75 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 320 kg
- Maximální vzletová hmotnost : 495 kg
- Maximální rychlost: 140 km/h
- Dostup: m
- Stoupavost:
- Dolet: 250 km
Výzbroj
Literatura
- Keskinen, Kalevi; Partonen, Kyösti a Stenman, Kari: Suomen Ilmavoimat I 1918-27, 2005. ISBN 952-99432-2-9.
- Donald, David: The encyclopedia of world aircraft, Aerospace publishing, 1997, ISBN 1-85605-375-X
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |