Sikorsky CH-53 Super Stallion
Z Multimediaexpo.cz
(Rozdíly mezi verzemi)
(+ šablona FLICKR...) |
(++) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[vrtulník]] | |typ = [[vrtulník]] | ||
|výrobce = [[Sikorsky Aircraft Corporation]] | |výrobce = [[Sikorsky Aircraft Corporation]] | ||
- | |image = | + | |image = [[Soubor:A CH-53E Super Stallion with the 22nd Marine Expeditionary Unit.jpg|250px]] |
- | |text = CH-53 Super Stallion | + | |text = CH-53 Super Stallion (2016) |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[14. říjen|14. října]] [[1964 v letectví|1964]] | |první let = [[14. říjen|14. října]] [[1964 v letectví|1964]] | ||
Řádka 14: | Řádka 14: | ||
V roce [[2004]] se stroje účastnily záchranných operací po řádění [[tsunami]]. | V roce [[2004]] se stroje účastnily záchranných operací po řádění [[tsunami]]. | ||
- | [[Soubor:CH-53 Sea Stallion.jpg|thumb|Super Stallion vzlétá z paluby USS Saipan s trupem AV-8 Harrier]] | + | [[Soubor:CH-53 Sea Stallion.jpg|thumb|240px|Super Stallion vzlétá z paluby USS Saipan s trupem AV-8 Harrier]] |
- | [[Soubor:HM-15 delivers aid to Sumatra following the 2004 Tsunami.jpg|thumb|Vrtulník při záchranné operaci v roce 2004]] | + | [[Soubor:HM-15 delivers aid to Sumatra following the 2004 Tsunami.jpg|thumb|240px|Vrtulník při záchranné operaci v roce 2004]] |
==Typy vrtulníku== | ==Typy vrtulníku== |
Aktuální verze z 1. 4. 2022, 15:39
CH-53 Super Stallion | ||
CH-53 Super Stallion (2016) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | vrtulník | |
Výrobce | Sikorsky Aircraft Corporation | |
Konstruktér | ||
První let | 14. října 1964 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | USA | |
Sikorsky CH-53 Sea Stallion (tovární označení S-65) je americký víceúčelový těžký vrtulník, určený zejména k přepravě osob i nákladu, k výsadkovým a záchranným operacím. První prototyp stroje vzlétl 14. října 1964, sériově se začal vyrábět od roku 1966. Bojově byl poprvé nasazen ve vietnamské válce roku 1967. Účastnily se neúspěšného pokusu o vysvobození amerických rukojmí v Íránu v roce 1980, byly též nasazeny při americké invazi na Grenadu.
V roce 2004 se stroje účastnily záchranných operací po řádění tsunami.
Obsah |
Typy vrtulníku
- YCH-53A – dva prototypy
- CH-53A – první verze, vyrobeno 139 kusů
- RH-53A – verze pro vyhledávání mořských min, vyrobeno 15 kusů
- TH-53A – cvičný stroj
- HH-53B – záchranná verze
- CH-53C – verze pro nesení těžkých nákladů, vyrobeno 22 kusů
- HH-53C – modernizace
- S-65C-2 – exportní verze pro Rakousko a Izrael
- S-65-C3 – exportní verze pro Izrael
- CH-53D – modernizace CH-53A, vyrobeno 124 kusů
- RH-53D – modernizovaná protiminová verze
- VH-53D – vrtulník pro přepravu VIP
- CH-53G – 110 kusů vyrobených v licenci v Německu
- YHH-53H – prototyp Pave Low I
- HH-53H – Pave Low III pro speciální úkoly
- CH-53D Yas'ur 2000 – CH-53D zmodernizovaný izraelskou firmou Israel Aircraft Industries
- CH-53G / CH-53GS – verze pro Luftwaffe
Uživatelé
Hlavní technické údaje
- Posádka: 3
- Průměr vrtule: 24,1 m
- Délka: 30,2 m
- Délka trupu: 23,55 m
- Výška: 8,46 m
- Hmotnost prázdného vrtulníku: 15 071 kg
- Vzletová hmotnost: 33 340 kg
- Pohonné jednotky: 2× General Electric T64-GE-416/A
- Výkon pohonné jednotky: 3 925 k
Výkony
- Maximální rychlost: 315 km/h
- Cestovní rychlost: 278 km/h
- Stoupavost: 12,7 m/s
- Dostup: 5 640 m
- Dolet: 1 110 km
Výzbroj
- 2× kulomet ráže 12,7 mm
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |