Krouticí moment
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (Nahrazení textu „</math>“ textem „\)</big>“) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
Přepočet krouticího momentu a otáček motoru na výkon: | Přepočet krouticího momentu a otáček motoru na výkon: | ||
- | :< | + | :<big>\( P = \omega M \)</big>, |
kde | kde | ||
* P je [[výkon]] ve [[Watt]]ech | * P je [[výkon]] ve [[Watt]]ech | ||
Řádka 17: | Řádka 17: | ||
V praxi lze s výhodou použít vyjádření: | V praxi lze s výhodou použít vyjádření: | ||
- | :< | + | :<big>\( P = \frac{ 2 \pi M f }{60000}\)</big>, |
kde | kde | ||
* ''P'' je výkon v [[watt|kW]] | * ''P'' je výkon v [[watt|kW]] |
Aktuální verze z 14. 8. 2022, 14:52
Krouticí moment, točivý moment nebo také kroutivý moment vyjadřuje působení síly na bod vzdálený od osy otáčení (hřídele). Fyzikálně se jedná o moment síly, pod názvem krouticí moment se užívá v technických oborech u rotačních pohonných systémů.
Obvykle se udává v jednotkách Nm (newtonmetr), krouticí moment 1 Nm znamená, že hřídel působí na bod vzdálený jeden metr od osy silou 1 newton.
Krouticí moment u spalovacích motorů
Krouticí moment je spolu s výkonem a maximálními otáčkami za minutu důležitým parametrem spalovacích motorů (týká se ale všech rotačních pohonných systémů, tedy všech točivých motorů všech typů a možných konstrukčních provedení).
Přepočet krouticího momentu a otáček motoru na výkon:
- \( P = \omega M \),
kde
- P je výkon ve Wattech
- ω je úhlová rychlost v radiánech za sekundu,
- M je krouticí moment
V praxi lze s výhodou použít vyjádření:
- \( P = \frac{ 2 \pi M f }{60000}\),
kde
- P je výkon v kW
- M je krouticí moment v Nm
- f je frekvence v otáčkách za minutu
Související články
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |