Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Tečna
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
m (Nahrazení textu „</math>“ textem „\)</big>“) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 4: | Řádka 4: | ||
Nejznámější křivkou je [[kružnice]], pro kterou platí: každým bodem ležícím vně kružnice lze vést dvě tečny ke kružnici. Protože každá tečna je [[Ortogonalita|kolmá]] k [[poloměr]]u kružnice, používáme pro její sestrojení [[Thaletova kružnice|Thaletovu kružnici]]. | Nejznámější křivkou je [[kružnice]], pro kterou platí: každým bodem ležícím vně kružnice lze vést dvě tečny ke kružnici. Protože každá tečna je [[Ortogonalita|kolmá]] k [[poloměr]]u kružnice, používáme pro její sestrojení [[Thaletova kružnice|Thaletovu kružnici]]. | ||
== Tečný vektor == | == Tečný vektor == | ||
- | Tečna křivky, jejíž body jsou určeny [[rádiusvektor]]em < | + | Tečna křivky, jejíž body jsou určeny [[rádiusvektor]]em <big>\(\mathbf{r}=\mathbf{r}(t)\)</big>, která prochází bodem <big>\(\mathbf{r}_0=[x_0,y_0,z_0]\)</big> dané křivky, tedy bodem, v němž <big>\(t=t_0\)</big>, má směr určený [[vektor]]em |
- | :< | + | :<big>\({\left(\frac{\mathrm{d}\mathbf{r}}{\mathrm{d}t}\right)}_0 = \left[{\left(\frac{\mathrm{d}x}{\mathrm{d}t}\right)}_0, {\left(\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t}\right)}_0, {\left(\frac{\mathrm{d}z}{\mathrm{d}t}\right)}_0\right]\)</big>. |
- | Tento vektor se nazývá '''tečným vektorem'''. Bod < | + | Tento vektor se nazývá '''tečným vektorem'''. Bod <big>\(\mathbf{r}_0\)</big> je tzv. ''dotykový (tečný) bod''. |
- | ''Jednotkovým tečným vektorem'' < | + | ''Jednotkovým tečným vektorem'' <big>\(\mathbf{t}\)</big> se nazývá vektor [[jednotkový vektor]] ve směru tečny |
- | :< | + | :<big>\(\mathbf{t} = \frac{\frac{\mathrm{d}\mathbf{r}}{\mathrm{d}t}}{\sqrt{\frac{\mathrm{d}\mathbf{r}}{\mathrm{d}t}\cdot\frac{\mathrm{d}\mathbf{r}}{\mathrm{d}t}}} = \left( \frac{\frac{\mathrm{d}x}{\mathrm{d}t}}{\sqrt{{\left(\frac{\mathrm{d}x}{\mathrm{d}t}\right)}^2+ {\left(\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t}\right)}^2 + {\left(\frac{\mathrm{d}z}{\mathrm{d}t}\right)}^2}}, \frac{\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t}}{\sqrt{{\left(\frac{\mathrm{d}x}{\mathrm{d}t}\right)}^2+ {\left(\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t}\right)}^2 + {\left(\frac{\mathrm{d}z}{\mathrm{d}t}\right)}^2}}, \frac{\frac{\mathrm{d}z}{\mathrm{d}t}}{\sqrt{{\left(\frac{\mathrm{d}x}{\mathrm{d}t}\right)}^2+ {\left(\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t}\right)}^2 + {\left(\frac{\mathrm{d}z}{\mathrm{d}t}\right)}^2}}\right)\)</big> |
- | Pokud je parametrem křivky [[oblouk křivky|oblouk]] < | + | Pokud je parametrem křivky [[oblouk křivky|oblouk]] <big>\(s\)</big>, pak platí |
- | :< | + | :<big>\(\mathbf{t} = \frac{\mathrm{d}\mathbf{r}}{\mathrm{d}s}\)</big> |
== Rovnice tečny == | == Rovnice tečny == | ||
- | Jednotlivé složky jednotkového tečného vektoru < | + | Jednotlivé složky jednotkového tečného vektoru <big>\(\mathbf{t}\)</big> představují [[směrový kosinus|směrové kosiny]] tečny v daném bodě křivky. |
- | Rovnici tečny ke křivce < | + | Rovnici tečny ke křivce <big>\(\mathbf{r}=\mathbf{r}(t)\)</big> v bodě <big>\(\mathbf{r}_0\)</big> lze zapsat jako |
- | :< | + | :<big>\(\frac{X-x_0}{{\left(\frac{\mathrm{d}x}{\mathrm{d}t}\right)}_0} = \frac{Y-y_0}{{\left(\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t}\right)}_0} = \frac{Z-z_0}{{\left(\frac{\mathrm{d}z}{\mathrm{d}t}\right)}_0}\)</big> |
nebo ve [[vektor|vektorovém]] tvaru | nebo ve [[vektor|vektorovém]] tvaru | ||
- | :< | + | :<big>\(\mathbf{R} = \mathbf{r}_0 + u{\left(\frac{\mathrm{d}\mathbf{r}}{\mathrm{d}t}\right)}_0\)</big>, |
- | kde < | + | kde <big>\(\mathbf{r}_0=[x_0,y_0,z_0]\)</big> je bod dotyku tečny, <big>\(\mathbf{R}=[X,Y,Z]\)</big> jsou body tečné přímky, <big>\(t\)</big> je parametr křivky a <big>\(u\)</big> je parametr tečny. |
== Související články == | == Související články == | ||
* [[Průvodní trojhran]] | * [[Průvodní trojhran]] |
Aktuální verze z 14. 8. 2022, 14:53
Tečna je přímka, která má s křivkou společný jeden bod dotyku. Na rozdíl od průsečíku leží všechny okolní body křivky ve stejné polorovině určené přímkou. Pokud je křivka grafem nějaké funkce, pak první derivace funkce je směrnicí tečny. Nejznámější křivkou je kružnice, pro kterou platí: každým bodem ležícím vně kružnice lze vést dvě tečny ke kružnici. Protože každá tečna je kolmá k poloměru kružnice, používáme pro její sestrojení Thaletovu kružnici.
Tečný vektor
Tečna křivky, jejíž body jsou určeny rádiusvektorem \(\mathbf{r}=\mathbf{r}(t)\), která prochází bodem \(\mathbf{r}_0=[x_0,y_0,z_0]\) dané křivky, tedy bodem, v němž \(t=t_0\), má směr určený vektorem
- \({\left(\frac{\mathrm{d}\mathbf{r}}{\mathrm{d}t}\right)}_0 = \left[{\left(\frac{\mathrm{d}x}{\mathrm{d}t}\right)}_0, {\left(\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t}\right)}_0, {\left(\frac{\mathrm{d}z}{\mathrm{d}t}\right)}_0\right]\).
Tento vektor se nazývá tečným vektorem. Bod \(\mathbf{r}_0\) je tzv. dotykový (tečný) bod. Jednotkovým tečným vektorem \(\mathbf{t}\) se nazývá vektor jednotkový vektor ve směru tečny
- \(\mathbf{t} = \frac{\frac{\mathrm{d}\mathbf{r}}{\mathrm{d}t}}{\sqrt{\frac{\mathrm{d}\mathbf{r}}{\mathrm{d}t}\cdot\frac{\mathrm{d}\mathbf{r}}{\mathrm{d}t}}} = \left( \frac{\frac{\mathrm{d}x}{\mathrm{d}t}}{\sqrt{{\left(\frac{\mathrm{d}x}{\mathrm{d}t}\right)}^2+ {\left(\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t}\right)}^2 + {\left(\frac{\mathrm{d}z}{\mathrm{d}t}\right)}^2}}, \frac{\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t}}{\sqrt{{\left(\frac{\mathrm{d}x}{\mathrm{d}t}\right)}^2+ {\left(\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t}\right)}^2 + {\left(\frac{\mathrm{d}z}{\mathrm{d}t}\right)}^2}}, \frac{\frac{\mathrm{d}z}{\mathrm{d}t}}{\sqrt{{\left(\frac{\mathrm{d}x}{\mathrm{d}t}\right)}^2+ {\left(\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t}\right)}^2 + {\left(\frac{\mathrm{d}z}{\mathrm{d}t}\right)}^2}}\right)\)
Pokud je parametrem křivky oblouk \(s\), pak platí
- \(\mathbf{t} = \frac{\mathrm{d}\mathbf{r}}{\mathrm{d}s}\)
Rovnice tečny
Jednotlivé složky jednotkového tečného vektoru \(\mathbf{t}\) představují směrové kosiny tečny v daném bodě křivky. Rovnici tečny ke křivce \(\mathbf{r}=\mathbf{r}(t)\) v bodě \(\mathbf{r}_0\) lze zapsat jako
- \(\frac{X-x_0}{{\left(\frac{\mathrm{d}x}{\mathrm{d}t}\right)}_0} = \frac{Y-y_0}{{\left(\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t}\right)}_0} = \frac{Z-z_0}{{\left(\frac{\mathrm{d}z}{\mathrm{d}t}\right)}_0}\)
nebo ve vektorovém tvaru
- \(\mathbf{R} = \mathbf{r}_0 + u{\left(\frac{\mathrm{d}\mathbf{r}}{\mathrm{d}t}\right)}_0\),
kde \(\mathbf{r}_0=[x_0,y_0,z_0]\) je bod dotyku tečny, \(\mathbf{R}=[X,Y,Z]\) jsou body tečné přímky, \(t\) je parametr křivky a \(u\) je parametr tečny.
Související články
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |