Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Tatra 77
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ MOJE Fotky !) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Tatra 77. | + | [[Soubor:National Technical Museum-2022-88.JPG|thumb|240px|Tatra 77 v roce 2022]] |
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:National Technical Museum-2022-87.JPG|thumb|240px|Tatra 77 v roce 2022]] |
+ | [[Soubor:National Technical Museum-2022-86.JPG|thumb|240px|Tatra 77]] | ||
+ | '''Tatra 77''' je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou [[Tatra]] mezi lety [[1934]] a [[1938]] ve dvou sériích. T 77 je prvním sériově vyráběným vozem s [[aerodynamika|aerodynamickou]] karosérií. | ||
- | + | Za čtyři roky bylo celkem vyrobeno 255 kusů obou typů. Jejím následníkem byl od roku [[1936]] dva roky paralelně vyráběný modernější a rychlejší typ [[Tatra 87]]. | |
== Historie == | == Historie == | ||
- | |||
V roce [[1931]] začala [[Tatra]], po pokusech s [[prototyp]]em malého automobilu s motorem vzadu označeným jako [[Tatra V 570]], s vývojem nového velkého a luxusního vozu s aerodynamickou karosérií. Vývoj probíhal za přísného utajení. Tak vznikl druhý prototyp V 570 ([[1933]]) s opravdu proudnicovou karosérií. Z něj odvozený prototyp vozu T 77 byl prvním automobilem, jehož aerodynamické vlastnosti se optimalizovaly a testovaly v [[aerodynamický tunel|aerodynamickém tunelu]], do té doby používaném pro vývoj a testy letadel a vzducholodí. Duchovními otci pokrokové řady vozů Tatra byli [[Hans Ledwinka]] jako šéfkonstruktér a inženýr [[Erich Übelacker]] odpovědný za karosérii. Návrh karoserie vycházel i z nápadů a znalostí švýcarského aerodynamika maďarského původu [[Paul Jaray|Paula Jaraye]]. | V roce [[1931]] začala [[Tatra]], po pokusech s [[prototyp]]em malého automobilu s motorem vzadu označeným jako [[Tatra V 570]], s vývojem nového velkého a luxusního vozu s aerodynamickou karosérií. Vývoj probíhal za přísného utajení. Tak vznikl druhý prototyp V 570 ([[1933]]) s opravdu proudnicovou karosérií. Z něj odvozený prototyp vozu T 77 byl prvním automobilem, jehož aerodynamické vlastnosti se optimalizovaly a testovaly v [[aerodynamický tunel|aerodynamickém tunelu]], do té doby používaném pro vývoj a testy letadel a vzducholodí. Duchovními otci pokrokové řady vozů Tatra byli [[Hans Ledwinka]] jako šéfkonstruktér a inženýr [[Erich Übelacker]] odpovědný za karosérii. Návrh karoserie vycházel i z nápadů a znalostí švýcarského aerodynamika maďarského původu [[Paul Jaray|Paula Jaraye]]. | ||
Řádka 21: | Řádka 22: | ||
== Technická data == | == Technická data == | ||
- | '''Typ 77''' modely | + | '''Typ 77''' modely 1934–35 |
* Délka: 5130 mm | * Délka: 5130 mm | ||
* Šířka: 1700 mm | * Šířka: 1700 mm | ||
Řádka 30: | Řádka 31: | ||
* Světlost: 220 mm | * Světlost: 220 mm | ||
* Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory) | * Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory) | ||
- | **Objem: | + | **Objem: 2 969 cm<sup>3</sup> |
**Výkon: 60 [[koňská síla|koní]] (44 [[Watt|kW]]) při 3500 ot/min | **Výkon: 60 [[koňská síla|koní]] (44 [[Watt|kW]]) při 3500 ot/min | ||
* Převodové ústrojí: | * Převodové ústrojí: | ||
Řádka 36: | Řádka 37: | ||
** Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány | ** Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány | ||
* Poháněná náprava: zadní | * Poháněná náprava: zadní | ||
- | * Hmotnost: | + | * Hmotnost: 1 700 kg |
* Maximální rychlost: 145 km/h (údaj výrobce) | * Maximální rychlost: 145 km/h (údaj výrobce) | ||
* Spotřeba: 14-16 l/100 km | * Spotřeba: 14-16 l/100 km | ||
Řádka 60: | Řádka 61: | ||
== Související články == | == Související články == | ||
- | |||
* [[Koncepce Tatra]] | * [[Koncepce Tatra]] | ||
* [[Tatra V 570]] – první prototyp s motorem vzadu | * [[Tatra V 570]] – první prototyp s motorem vzadu | ||
* [[Tatra 87]] – nástupce | * [[Tatra 87]] – nástupce | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
*[http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t77_sk&lang=sk#podvozek Detailní popis a fotografie na www.tatraportal.sk] | *[http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t77_sk&lang=sk#podvozek Detailní popis a fotografie na www.tatraportal.sk] | ||
*[http://aerotatra.czweb.org/t77.htm T 77 na Historické souvislosti na www.aerotatra.czweb.org] | *[http://aerotatra.czweb.org/t77.htm T 77 na Historické souvislosti na www.aerotatra.czweb.org] | ||
- | *[http://www.ltv-vwc.org.uk/wheelspin/ws_mar_2003/Tatra-history-pt1.htm Popis a fotografie vozů Tatra V 570 a T 77 (A)] | + | *[https://web.archive.org/web/20160304115557/http://www.ltv-vwc.org.uk/wheelspin/ws_mar_2003/Tatra-history-pt1.htm Popis a fotografie vozů Tatra V 570 a T 77 (A, anglicky)] |
Aktuální verze z 29. 9. 2022, 15:53
Tatra 77 je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou Tatra mezi lety 1934 a 1938 ve dvou sériích. T 77 je prvním sériově vyráběným vozem s aerodynamickou karosérií.
Za čtyři roky bylo celkem vyrobeno 255 kusů obou typů. Jejím následníkem byl od roku 1936 dva roky paralelně vyráběný modernější a rychlejší typ Tatra 87.
Obsah |
Historie
V roce 1931 začala Tatra, po pokusech s prototypem malého automobilu s motorem vzadu označeným jako Tatra V 570, s vývojem nového velkého a luxusního vozu s aerodynamickou karosérií. Vývoj probíhal za přísného utajení. Tak vznikl druhý prototyp V 570 (1933) s opravdu proudnicovou karosérií. Z něj odvozený prototyp vozu T 77 byl prvním automobilem, jehož aerodynamické vlastnosti se optimalizovaly a testovaly v aerodynamickém tunelu, do té doby používaném pro vývoj a testy letadel a vzducholodí. Duchovními otci pokrokové řady vozů Tatra byli Hans Ledwinka jako šéfkonstruktér a inženýr Erich Übelacker odpovědný za karosérii. Návrh karoserie vycházel i z nápadů a znalostí švýcarského aerodynamika maďarského původu Paula Jaraye.
Tatra 77
Tatra 77 byla poprvé představena 5. března 1934[1] na pražském autosalonu a na podzim 1934 na autosalonu v Paříži. Její uvedení i zde způsobilo senzaci. Už během března 1934 tak začala éra sériové výroby automobilů Tatra s aerodynamickou karosérií, vzduchem chlazenými motory uloženými vzadu a výkyvnými poloosami. T 77 byla také prvním automobilem firmy s celoocelovou samonosnou karosérií na podvozku založeném na tatrovácké koncepci. Motor byl umístěn dozadu přímo k hnané nápravě, čímž odpadl obvyklý středový tunel pro centrální rouru a výfukové potrubí. Tím také došlo ke snížení hmotnosti, což bylo jedním z cílů konstruktérů, mimoto podvozek tak mohl být velmi plochý.
Součinitel odporu T 77 měl hodnotu 0,36. To umožňovalo vozu lehce dosáhnout a udržet maximální rychlost 145 kilometrů za hodinu, a to s motorem o výkonu „pouhých“ 44 kW, když běžné vozy té doby k tomuto potřebovaly motor o výkonu přes 75 kW.
Charakteristickým znakem T 77 byla také záď zvolna splývající až do úrovně podlahy. Byla rozdělena svislou centrální plochou, která byla u různých typů různě velká a měla vyrovnávat účinek bočního větru na vůz s lehkou přídí. Vůz byl poháněn vzduchem chlazeným osmiválcovým motorem uspořádaným do V s rozvodem OHC. Ten při objemu 2969 cm³ dával výkon 60 koní (44 kW) a umožňoval 1700 kilogramů těžkému vozu vyvinout maximální rychlost 145 km/h. Do roku 1935 bylo vyrobeno 101 kusů typu T 77.
Tatra 77 A
V roce 1935 byl vyvinut zdokonalený typ T 77 A. Tato přepracovaná verze používala motor s objemem 3378 cm³ o výkonu 75 koní (55 kW), součinitel odporu byl snížen na hodnotu 0,210[2]. Rozvor byl prodloužen o 10 centimetrů, čímž se zlepšily jízdní vlastnosti. Zvýšila se i maximální rychlost na hodnotu přes 150 km/h. Opticky je typ 77 A lehce rozeznatelný - poprvé byl u vozu Tatra použit třetí přední světlomet - umístěný uprostřed. I když byl v roce 1936 představen následující typ T 87, výroba T 77 A pokračovala díky neustávajícímu zájmu a tak bylo do roku 1938 vyrobeno celkem 154 kusů.
Celkově bylo vozů T 77 a T 77 A ve všech provedeních vyrobeno 255 kusů (nepočítaje prototypy), přičemž díky přáním a požadavkům zákazníků a ruční výrobě byly všechny vozy v detailech odlišné.
Technická data
Typ 77 modely 1934–35
- Délka: 5130 mm
- Šířka: 1700 mm
- Výška: 1500 mm
- Rozvor: 3150 mm
- Rozchod vpředu: 1300 mm
- Rozchod vzadu: 1300 mm
- Světlost: 220 mm
- Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
- Převodové ústrojí:
- Spojka: mechanická jednolamelová suchá, Komet Mecano
- Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
- Poháněná náprava: zadní
- Hmotnost: 1 700 kg
- Maximální rychlost: 145 km/h (údaj výrobce)
- Spotřeba: 14-16 l/100 km
Typ 77 A modely 1935-38
- Délka: 5410 mm
- Šířka: 1700 mm
- Výška: 1500 mm
- Rozvor: 3250 mm
- Rozchod vpředu: 1300 mm
- Rozchod vzadu: 1300 mm
- Světlost: 220 mm
- Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHC, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
- Objem: 3378 cm³
- Výkon: 75 koní (55 kW) při 3500 ot/min
- Převodové ústrojí:
- Spojka: mechanická jednolamelová suchá, Komet Mecano
- Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
- Poháněná náprava: zadní
- Hmotnost: 1800 kg
- Maximální rychlost: 150 km/h (údaj výrobce)
- Spotřeba: 14-16 l/100 km
Související články
- Koncepce Tatra
- Tatra V 570 – první prototyp s motorem vzadu
- Tatra 87 – nástupce
Reference
- ↑ http://www.ltv-vwc.org.uk/wheelspin/ws_mar_2003/Tatra-history-pt1.htm www.ltv-vwc.org.uk
- ↑ http://www.fev-now.com/index.php?page=aerodynamic_drag www.few-now.com
Externí odkazy
- Detailní popis a fotografie na www.tatraportal.sk
- T 77 na Historické souvislosti na www.aerotatra.czweb.org
- Popis a fotografie vozů Tatra V 570 a T 77 (A, anglicky)
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |