Eiffelova věž
Z Multimediaexpo.cz
(→Galerie: Vylepšení) |
(++) |
||
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
+ | [[Soubor:Paris HDR Flickr.jpg|thumb|250px|Večerní pohled na [[Eiffelova věž|Eiffelovu věž]] (HDR)]] | ||
{{Infobox Mrakodrap | {{Infobox Mrakodrap | ||
| Název = Eiffelova věž | | Název = Eiffelova věž | ||
Řádka 20: | Řádka 21: | ||
| commons = Tour Eiffel | | commons = Tour Eiffel | ||
}} | }} | ||
- | '''Eiffelova věž''' ({{vjazyce2|fr|''La Tour Eiffel'' /tuʀ ɛfɛl/}}) je [[ocel]]ová [[věž]] v [[Paříž]]i, v současnosti nejznámější pařížská dominanta. Byla postavena v letech 1887 až 1889 a až do roku [[1930]], kdy byl dostavěn [[Chrysler Building]], byla s výškou 300,65 metru nejvyšší stavbou světa. Dnes měří včetně [[Anténa|antény]] na vrcholu 324 metrů. Je pojmenována po svém konstruktérovi | + | '''Eiffelova věž''' ({{vjazyce2|fr|''La Tour Eiffel'' /tuʀ ɛfɛl/}}) je [[ocel]]ová [[věž]] v [[Paříž]]i, v současnosti nejznámější pařížská dominanta. Byla postavena v letech 1887 až 1889 a až do roku [[1930]], kdy byl dostavěn [[Chrysler Building]], byla s výškou 300,65 metru nejvyšší stavbou světa. Dnes měří včetně [[Anténa|antény]] na vrcholu 324 metrů. Je pojmenována po svém konstruktérovi Gustavu Eiffelovi (1832–1923). |
- | Eiffelova věž byla postavena u příležitosti stého výročí velké francouzské revoluce a [[Světová výstava|Světové výstavy]], která se v roce 1889 v [[Paříž]]i konala, a měla zde původně stát jen 20 let do roku [[1909]]. Ovšem kvůli svému významu coby [[meteorologická stanice]] a později i [[Televizní vysílač|televizní]] a [[rozhlasový vysílač]] byla zachována. | + | Eiffelova věž byla postavena u příležitosti stého výročí velké francouzské revoluce a [[Světová výstava|Světové výstavy]], která se v roce 1889 v [[Paříž]]i konala, a měla zde původně stát jen 20 let do roku [[1909]]. Ovšem kvůli svému významu coby [[meteorologická stanice]] a později i [[Televizní vysílač|televizní]] a [[rozhlasový vysílač]] byla zachována. Pařížané tuto stavbu nejprve nenáviděli a označovali ji jako trn v oku (spisovatel Guy de Maupassant pravidelně navštěvoval v ní umístěnou restauraci s tím, že je jediným místem v Paříži, odkud se na věž nemusí dívat). Mezi kritiky stavby patřili také Émile Zola nebo Alexandre Dumas mladší. |
+ | |||
V současnosti je věž významným turistickým cílem, na nějž jsou Pařížané hrdí a který ročně navštíví 6,5 milionů lidí (2005) z celého světa. | V současnosti je věž významným turistickým cílem, na nějž jsou Pařížané hrdí a který ročně navštíví 6,5 milionů lidí (2005) z celého světa. | ||
Věž má tři plošiny, první je ve výšce 57 metrů, druhá ve výšce 115 metrů a třetí ve výšce 276 metrů. Třemi nohami věže jezdí lanovky do prvního a druhého patra, ve čtvrté noze jsou schodiště pro pěší. Z druhého patra pak vedou výtahy do třetího patra. Maximální [[oscilace]] vrcholu i při velmi silném větru je 12 centimetrů, výška může vlivem teplot ([[tepelná roztažnost]]) kolísat až o 18 centimetrů. Při optimální viditelnosti lze z vrcholu dohlédnout až do vzdálenosti 67 kilometrů. Pod věží je [[busta]] A. G. Eiffela, kterou sem v roce [[1923]] umístil [[Antoine Bourdelle]] jako ocenění práce Gustava Eiffela. Pod balkonem první plošiny se nachází nápis složený ze [[72 jmen na Eiffelově věži|72 jmen vědců]]. | Věž má tři plošiny, první je ve výšce 57 metrů, druhá ve výšce 115 metrů a třetí ve výšce 276 metrů. Třemi nohami věže jezdí lanovky do prvního a druhého patra, ve čtvrté noze jsou schodiště pro pěší. Z druhého patra pak vedou výtahy do třetího patra. Maximální [[oscilace]] vrcholu i při velmi silném větru je 12 centimetrů, výška může vlivem teplot ([[tepelná roztažnost]]) kolísat až o 18 centimetrů. Při optimální viditelnosti lze z vrcholu dohlédnout až do vzdálenosti 67 kilometrů. Pod věží je [[busta]] A. G. Eiffela, kterou sem v roce [[1923]] umístil [[Antoine Bourdelle]] jako ocenění práce Gustava Eiffela. Pod balkonem první plošiny se nachází nápis složený ze [[72 jmen na Eiffelově věži|72 jmen vědců]]. | ||
Řádka 31: | Řádka 33: | ||
Na tomto projektu pracovalo 50 [[inženýr]]ů, aby vypracovalo 5300 [[Technický výkres|výkresů]]. Všech 18 038 [[železo|železných]] trámů bylo detailně vykresleno. Ocelová konstrukce váží asi 7500 [[tuna|tun]], ale celková [[hmotnost]] je 10 100 tun. Věž se skládá z 18 038 ocelových kusů, které jsou spojeny pomocí dvou a půl milionů [[nýt]]ů<ref name="stranky">[http://www.tour-eiffel.fr/teiffel/uk/documentation/chiffres/page/identite.html?id=4_14 Oficiální stránky - Fakta]</ref>. | Na tomto projektu pracovalo 50 [[inženýr]]ů, aby vypracovalo 5300 [[Technický výkres|výkresů]]. Všech 18 038 [[železo|železných]] trámů bylo detailně vykresleno. Ocelová konstrukce váží asi 7500 [[tuna|tun]], ale celková [[hmotnost]] je 10 100 tun. Věž se skládá z 18 038 ocelových kusů, které jsou spojeny pomocí dvou a půl milionů [[nýt]]ů<ref name="stranky">[http://www.tour-eiffel.fr/teiffel/uk/documentation/chiffres/page/identite.html?id=4_14 Oficiální stránky - Fakta]</ref>. | ||
- | Věž byla pro svůj vzhled velice kritizována veřejností a po dostavění pro ně působila jako trn v oku. Někteří Pařížané tuto stavbu nejprve nenáviděli (spisovatel [[Guy de Maupassant]] pravidelně navštěvoval v ní umístěnou restauraci s tím, že je jediným místem v Paříži, odkud se na věž nemusí dívat). Mezi kritiky stavby patřili také | + | Věž byla pro svůj vzhled velice kritizována veřejností a po dostavění pro ně působila jako trn v oku. Někteří Pařížané tuto stavbu nejprve nenáviděli (spisovatel [[Guy de Maupassant]] pravidelně navštěvoval v ní umístěnou restauraci s tím, že je jediným místem v Paříži, odkud se na věž nemusí dívat). Mezi kritiky stavby patřili také Émile Zola nebo Alexander Dumas. |
Věž měla stát uprostřed Paříže původně jen 20 let (do roku [[1909]]), poté měla být zbořena. I proto bylo jedno z kritérií architektonické soutěže, aby se dala budoucí stavba, která vyhraje, snadno rozebrat. Nakonec věž ale zůstala stát pro svůj vědecký význam a také pro vysílání televize a rozhlasových stanic. | Věž měla stát uprostřed Paříže původně jen 20 let (do roku [[1909]]), poté měla být zbořena. I proto bylo jedno z kritérií architektonické soutěže, aby se dala budoucí stavba, která vyhraje, snadno rozebrat. Nakonec věž ale zůstala stát pro svůj vědecký význam a také pro vysílání televize a rozhlasových stanic. | ||
=== Výstavba === | === Výstavba === | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Tour Eiffel, July 1888.jpg|thumb|Eiffelovka ve výstavbě v roce 1888]] |
[[Soubor:Construction_of_the_Eiffel_Tower.JPG|thumb|Postup výstavby]] | [[Soubor:Construction_of_the_Eiffel_Tower.JPG|thumb|Postup výstavby]] | ||
- | Práce začaly v roce 28. ledna 1887 a byla dokončena těsně před zahájením výstavy v březnu 1889. Stavba věže se původně předpokládala na 14 měsíců, nakonec se však skoro zdvojnásobila na 26 měsíců<ref name="stranky"/> a její cena prodražila o 1.5 milionu [[Francouzský frank|franků]]. Počet pracovníků nepřesáhnul 250, protože většina dílů byla vytvořena a spojena v [[továrna|továrnách]] v [[Levallois-Perret]]. Přímo na stavbě tak bylo namontováno asi jen 1 000 000 nýtů, zbylý 1 500 000 byl využit na spojení [[konstrukce]] v továrně. | + | Práce začaly v roce 28. ledna 1887 a byla dokončena těsně před zahájením výstavy v březnu 1889. Stavba věže se původně předpokládala na 14 měsíců, nakonec se však skoro zdvojnásobila na 26 měsíců<ref name="stranky"/> a její cena prodražila o 1.5 milionu [[Francouzský frank|franků]]. Počet pracovníků nepřesáhnul 250, protože většina dílů byla vytvořena a spojena v [[továrna|továrnách]] v [[Levallois-Perret]]. Přímo na stavbě tak bylo namontováno asi jen 1 000 000 nýtů, zbylý 1 500 000 byl využit na spojení [[konstrukce]] v továrně. |
- | Nejprve byly vybudovány základy, díky kterým stavba vyvíjí tlak na zeminu pouhých 4,5 kg / cm<sup>2</sup>, což je asi hodnota sedícího člověka na židli. Montáž kovových konstrukcí začala v červenci 1887. Jako stavbyvedoucí působil | + | |
+ | Nejprve byly vybudovány základy, díky kterým stavba vyvíjí tlak na zeminu pouhých 4,5 kg / cm<sup>2</sup>, což je asi hodnota sedícího člověka na židli. Montáž kovových konstrukcí začala v červenci 1887. Jako stavbyvedoucí působil Jean Compagnon. Výstavba probíhala pomocí [[jeřáb]]ů, které zvedaly do výšky někdy až 30 [[metr]]ové složené železné konstrukce. Pomocí [[lešení]] a podpůrných sloupů stavba probíhala až do výstavby první plošiny (57 m). Ta byla dokončena 7. prosince 1887. Podobným způsobem se pokračovalo i při výstavbě druhé plošiny ve 115 metrech. Ta byla dokončena v srpnu 1888. V září 1888 když bylo dostavěno 2. patro, začali pracovníci stávkovat. Nechtěli pracovat 9 hodin v zimním období a 12 hodin v létě. Také se jim nelíbily jejich platy, protože práce na věži znamenala velké riziko. I když měli pracovníci lepší finanční podmínky něž většina lidí v té době v tomto řemesle, tak jim [[Gustave Eiffel]] vyhověl a zvýšil jim platy, ale nerozlišovala se výše platů podle výšky, ve které zaměstnanec pracoval. Gustave Eiffel to odůvodnil tím, že není vůbec žádný rozdíl jestli pracují v 50 m výšce, nebo v 200 metrové. O tři měsíce později vypukla druhá stávka, při které zaměstnanci odmítli vyjednávat. | ||
Riziko úrazů bylo obrovské, protože na rozdíl od [[mrakodrap]]ů věž neměla žádná patra s výjimkou dvou plošin. I když byly při stavbě použity bezpečnostní prvky jako například bezpečnostní zábradlí, jeden člověk v průběhu stavby zemřel poté, co ztratil rovnováhu a spadl. Každých sedm let probíhají nátěry a ošetření proti [[koroze|korozi]] železné konstrukce. Při těchto rekonstrukcích se spotřebuje asi 50 – 60 tun barvy. | Riziko úrazů bylo obrovské, protože na rozdíl od [[mrakodrap]]ů věž neměla žádná patra s výjimkou dvou plošin. I když byly při stavbě použity bezpečnostní prvky jako například bezpečnostní zábradlí, jeden člověk v průběhu stavby zemřel poté, co ztratil rovnováhu a spadl. Každých sedm let probíhají nátěry a ošetření proti [[koroze|korozi]] železné konstrukce. Při těchto rekonstrukcích se spotřebuje asi 50 – 60 tun barvy. | ||
=== Otevření === | === Otevření === | ||
Dne 6. května 1889 byla věž otevřena pro veřejnost. Otevření bylo uvítáno 21 salvami z [[dělo|děla]]. Působila jako vstupní brána na probíhající veletrhy, které končily 15. května téhož roku. V prvním týdnu ještě nefungovaly [[výtah]]y. I přesto Eiffelovu věž navštívilo za ten týden 28 922 lidí, kteří vyšlapali po schodech až do třetího patra. Za první rok provozu ji navštívilo 2 miliony lidí, tehdy bylo vstupné 5 franků za osobu. Po skončení veletrhů a slávy, která vznikla po otevření, rychle ubyli návštěvníci. Například v roce 1899 ji navštívilo pouze 150 000 návštěvníků. Oživení návštěvnosti probíhalo až v roce 1900, kdy v Paříži opět probíhala Světová výstava. Za ten rok bylo evidováno více než milion návštěvníků, což je několikanásobek oproti minulým rokům. Po skončení veletrhů opět navštěvovalo věž minimum návštěvníků. Budoucnost věže tehdy nebyla zaručena a mohla být i zbourána, jak bylo plánováno na rok [[1909]]. | Dne 6. května 1889 byla věž otevřena pro veřejnost. Otevření bylo uvítáno 21 salvami z [[dělo|děla]]. Působila jako vstupní brána na probíhající veletrhy, které končily 15. května téhož roku. V prvním týdnu ještě nefungovaly [[výtah]]y. I přesto Eiffelovu věž navštívilo za ten týden 28 922 lidí, kteří vyšlapali po schodech až do třetího patra. Za první rok provozu ji navštívilo 2 miliony lidí, tehdy bylo vstupné 5 franků za osobu. Po skončení veletrhů a slávy, která vznikla po otevření, rychle ubyli návštěvníci. Například v roce 1899 ji navštívilo pouze 150 000 návštěvníků. Oživení návštěvnosti probíhalo až v roce 1900, kdy v Paříži opět probíhala Světová výstava. Za ten rok bylo evidováno více než milion návštěvníků, což je několikanásobek oproti minulým rokům. Po skončení veletrhů opět navštěvovalo věž minimum návštěvníků. Budoucnost věže tehdy nebyla zaručena a mohla být i zbourána, jak bylo plánováno na rok [[1909]]. | ||
- | [[Soubor:Tour Eiffel Citroen.jpg| | + | [[Soubor:Tour Eiffel Citroen.jpg|thumb|Tehdejší největší reklama na světě]] |
=== Význam === | === Význam === | ||
- | V roce 1889 byla na posledním patře pro Ústřední meteorologický úřad zprovozněna se souhlasem Gustava Eiffela [[meteorologická stanice]]. V říjnu 1898 | + | V roce 1889 byla na posledním patře pro Ústřední meteorologický úřad zprovozněna se souhlasem Gustava Eiffela [[meteorologická stanice]]. V říjnu 1898 Evžen Ducretet provedl první bezdrátové telefonní spojení. Tehdy propojil hovor mezi Eiffelovou věží a [[Pantheon (Paříž)|Pantheonem]] v Paříži, vzdálené od sebe asi 4 [[kolimetr|km]]. V roce [[1903]] kapitán [[Gustave Ferrie]] usiloval o vytvoření sítě bezdrátového [[telegraf]]u. Většina lidí v armádě to zavrhovala, protože se jim toto spojení zdálo nedůvěryhodné. G. Eiffel ovšem naplánoval anténu, která byla umístěna na věž. Toto vysílání nakonec sklidilo obrovský úspěch. V roce 1909 byl na vrcholu Eiffelovky postaven malý pokusný [[aerodynamický tunel]], ten byl později nahrazen větším. V roce [[1920]] byl vysílač pro vojenské sítě přestaven i na civilní. Roku [[1921]] začalo z věže pravidelné vysílání [[rozhlas]]ových programů a od roku [[1925]] zde začaly vysílat první [[televizní stanice]]. Věž je nejvyšším bodem v pařížské oblasti a nachází se v samotném centru města, a proto byl jeho rádiový [[vysílač]] strategický v průběhu [[První světová válka|první]] i [[Druhá světová válka|druhé světové válce]] a je strategický dodnes. Nedostačující [[anténa]] byla v roce [[1959]] nahrazená novou a větší. Ta zařídila pokrytí pro 10 milionů lidí a díky ní vzrostla věž na 320,75 metrů. V roce [[2005]] byl nainstalován vysílač pro [[Digitální televizní vysílání|digitální vysílání]]. |
=== Životnost === | === Životnost === | ||
Smlouva ze dne 8.ledna 1887, kterou podepsali Gustave Eiffel, Édouard Lockroy a Eugène Poubelle, zařídila provoz věže na 20 let od slavnostního otevření v roce 1889 do konce roku 1909. Nakonec byla prodloužena životnost stavby o dalších 70 let, protože se objevil vysoký význam, a to hlavně ve vědeckém odvětví. 17 února [[1981]] byla městskou radou vydána pozitivní zpráva o prodloužení otevření Eiffelovky o dalších 25 let do [[Silvestr]]a roku [[2005]], převážně díky vysílání z věže a turistické atraktivitě. Od 1. ledna roku [[2006]] má na starost provoz věže organizace SETE, ta získala kontrakt na dalších 10 let. Stoprocentní vlastník je město Paříž. | Smlouva ze dne 8.ledna 1887, kterou podepsali Gustave Eiffel, Édouard Lockroy a Eugène Poubelle, zařídila provoz věže na 20 let od slavnostního otevření v roce 1889 do konce roku 1909. Nakonec byla prodloužena životnost stavby o dalších 70 let, protože se objevil vysoký význam, a to hlavně ve vědeckém odvětví. 17 února [[1981]] byla městskou radou vydána pozitivní zpráva o prodloužení otevření Eiffelovky o dalších 25 let do [[Silvestr]]a roku [[2005]], převážně díky vysílání z věže a turistické atraktivitě. Od 1. ledna roku [[2006]] má na starost provoz věže organizace SETE, ta získala kontrakt na dalších 10 let. Stoprocentní vlastník je město Paříž. | ||
Řádka 51: | Řádka 54: | ||
[[Soubor:Výškové údaje Eiffelovky.PNG|centre|700px|Výškové údaje Eiffelovky]] | [[Soubor:Výškové údaje Eiffelovky.PNG|centre|700px|Výškové údaje Eiffelovky]] | ||
=== Základy a spodní část stavby === | === Základy a spodní část stavby === | ||
- | Základy stavby tvoří 4 [[beton]]ové bloky. 2 bloky jsou z | + | Základy stavby tvoří 4 [[beton]]ové bloky. 2 bloky jsou z 2 metry tlustého betonu, který leží na 7 metrové vrstvě [[štěrk]]u. |
Zbylé dva bloky blíže k řece [[Siena|Seině]] jsou postaveny pod hladinou řeky, kvůli vsakující vodě musely být postaveny pomocí ocelových beden, ve kterých byl stlačen vzduch a ve kterých pracovali dělníci, aby beton mohl ztvrdnout. | Zbylé dva bloky blíže k řece [[Siena|Seině]] jsou postaveny pod hladinou řeky, kvůli vsakující vodě musely být postaveny pomocí ocelových beden, ve kterých byl stlačen vzduch a ve kterých pracovali dělníci, aby beton mohl ztvrdnout. | ||
Na betonových kvádrech se nachází 16 menších bloků, které svírají stavbu aby se nerozjela. Z těchto bloků vede v úhlu 54 stupňů ocelová konstrukce, která je k nim ukotvena více než sedmi metrovými šrouby.<br /> | Na betonových kvádrech se nachází 16 menších bloků, které svírají stavbu aby se nerozjela. Z těchto bloků vede v úhlu 54 stupňů ocelová konstrukce, která je k nim ukotvena více než sedmi metrovými šrouby.<br /> | ||
Řádka 240: | Řádka 243: | ||
== Výšková posloupnost nejvyšších staveb světa == | == Výšková posloupnost nejvyšších staveb světa == | ||
[[Soubor:Diagramme plus hauts bâtiments du monde.JPG|400px|right|Nejvyšší stavby světa v rozmezí 60 let]] | [[Soubor:Diagramme plus hauts bâtiments du monde.JPG|400px|right|Nejvyšší stavby světa v rozmezí 60 let]] | ||
- | Eiffelova věž byla nejvyšší [[stavba|stavbou]] světa od jejího dokončení v roce 1889 až do roku [[1930]], kdy ji přerostl mrakodrap [[Chrysler Building]] v americkém městě [[New York]]. Tehdy byly postaveny pouze tři stavby, které překročily výšku | + | Eiffelova věž byla nejvyšší [[stavba|stavbou]] světa od jejího dokončení v roce 1889 až do roku [[1930]], kdy ji přerostl mrakodrap [[Chrysler Building]] v americkém městě [[New York]]. Tehdy byly postaveny pouze tři stavby, které překročily výšku 150 metrů. Byly to stavby [[Rouenská katedrála]] (150 m) ve Francii, [[Kolínská katedrála]] (169 m) v [[Německo|Německu]] a [[Washingtonův památník]] (170 m) ve [[Spojené státy americké|USA]]. Eiffelova věž tak překonala tyto stavby skoro dvojnásobně. |
- | Nyní drží prvenství mrakodrap [[Burdž Chalífa]], otevřený v lednu [[2010]] v [[Dubaj]]i. Měří 828 m a je tak nejvyšší stavbou postavenou člověkem. Předchozí prvenství náleželo polskému vysílači [[Vysílač Konstantynow|Konstantynow]]. Měřil | + | |
- | Za dobu 120 let se výška člověkem postavené konstrukce 2,7x znásobila (Eiffelova věž má | + | Nyní drží prvenství mrakodrap [[Burdž Chalífa]], otevřený v lednu [[2010]] v [[Dubaj]]i. Měří 828 m a je tak nejvyšší stavbou postavenou člověkem. Předchozí prvenství náleželo polskému vysílači [[Vysílač Konstantynow|Konstantynow]]. Měřil 646 m. Tento [[ocel]]ový [[stožár]] se ale 8. srpna [[1991]] zřítil. Poté byl nejvyšší stavbou světa stožár v Severní Dakotě (629 m), a jako nejvyšší mrakodrap [[Tchaj-pej 101]] s 508 metry. Ale mrakodrap [[Willis Tower]] (dříve ''Sears Tower'') má nejvyšší bod ve výšce 527,3 m. Tento bod se ale nachází na vrcholku antény, ta se do výšky nepočítá, protože byla přimontována až později po dostavbě mrakodrapu. A tak je jeho oficiálně uznávaná výška 442m, to je výška střechy. |
+ | Za dobu 120 let se výška člověkem postavené konstrukce 2,7x znásobila (Eiffelova věž má 300 m a Burdž Chalífa má 828 m) | ||
{| cellpadding="2" cellspacing="0" style="width:600px; border:1px solid #aaa; margin-left:1em; border-collapse:collapse; clear:both; float:center;" rules="all" | {| cellpadding="2" cellspacing="0" style="width:600px; border:1px solid #aaa; margin-left:1em; border-collapse:collapse; clear:both; float:center;" rules="all" | ||
|- bgcolor="#CCCCCC" align="center" | |- bgcolor="#CCCCCC" align="center" | ||
Řádka 255: | Řádka 259: | ||
== Repliky == | == Repliky == | ||
[[Soubor:LasVegas-Paris.JPG|thumb|Replika v měřítku 1:2, která je součástí hotelu Paris Las Vegas]] | [[Soubor:LasVegas-Paris.JPG|thumb|Replika v měřítku 1:2, která je součástí hotelu Paris Las Vegas]] | ||
- | Eiffelova věž nebyla prvním návrhem takto vysoké stavby. Předtím prezentoval svůj návrh Angličan [[Richard Trevithick]], který v roce 1833, tehdy navrhoval železnou stavbu, která se tyčila do výšky | + | Eiffelova věž nebyla prvním návrhem takto vysoké stavby. Předtím prezentoval svůj návrh Angličan [[Richard Trevithick]], který v roce 1833, tehdy navrhoval železnou stavbu, která se tyčila do výšky 304 m. Američané Clarke a Reeves představili na světové výstavě ve [[Philadelphie|Philadelphii]] v roce 1876 věž vysokou 1000 stop (asi 300 m). Francouz Jules Bourdais navrhl [[žula|žulovou]] 300 metrovou věž začátkem 80. let 19. století. Žádný z těchto projektů ale nebyl realizován. Pouze návrh Gustava Eiffela spatřil světlo světa. Po její dostavbě se všude po světě začaly objevovat projekty, které překonávaly výšku 300 m. Například [[Spojené království|Velká Británie]], aby si zachovala svou hrdost a měla symbol, který by prezentoval její sílu, vyhlásila konkurz na výstavbu věže, která by překonala 360 m. Bohužel tyto projekty byly na tehdejší dobu příliš ohyzdné, takže ani jeden z nich nebyl dokončen.<br /> |
- | + | ||
* V [[Lyon]]u se objevila první replika, která se podobala z části Eiffelovce. Tato stavba byla určena pro vysílání. | * V [[Lyon]]u se objevila první replika, která se podobala z části Eiffelovce. Tato stavba byla určena pro vysílání. | ||
* Jako další se objevila v [[Praha|Praze]] menší napodobenina. Ta nese název [[Petřínská rozhledna]] a má výšku 60 metrů. Od té doby se to po světě jen hemžilo výstavbou podobných konstrukcí. | * Jako další se objevila v [[Praha|Praze]] menší napodobenina. Ta nese název [[Petřínská rozhledna]] a má výšku 60 metrů. Od té doby se to po světě jen hemžilo výstavbou podobných konstrukcí. | ||
Řádka 264: | Řádka 268: | ||
* Přesně 100 m vysoká kopie je ve městě [[Shenzhen]] v Číně. | * Přesně 100 m vysoká kopie je ve městě [[Shenzhen]] v Číně. | ||
* A mnoho dalších menších kopií po celém světě... | * A mnoho dalších menších kopií po celém světě... | ||
+ | |||
+ | == YouTube == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=uL3vavzHlqw}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Eiffel Tower, Paris [HD 1080p]''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=cB9ZOaPKPCw}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Eiffel Tower Time Lapse (HD)''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
+ | |||
== Galerie == | == Galerie == | ||
<gallery perrow="5"> | <gallery perrow="5"> | ||
Řádka 279: | Řádka 297: | ||
<br style="clear:both;"/> | <br style="clear:both;"/> | ||
- | + | {{Panorama1 | |
- | + | |Fotovyska=311 | |
- | + | |Sirkaobrazku=2500 | |
- | + | |Nazevfoto=Paris 360.jpg | |
+ | |Popisek1=Panorama z věže | ||
+ | |Popisek2=360° panorama z věže}} | ||
== Reference == | == Reference == | ||
Řádka 294: | Řádka 314: | ||
{{Flickr|Eiffel+Tower}}{{Commons|Eiffel Tower}}{{Článek z Wikipedie}} | {{Flickr|Eiffel+Tower}}{{Commons|Eiffel Tower}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
+ | [[Kategorie:Eiffelova věž| ]] | ||
[[Kategorie:Stavby v Paříži]] | [[Kategorie:Stavby v Paříži]] | ||
- | [[Kategorie:Rozhledny | + | [[Kategorie:Rozhledny ve Francii]] |
- | + | ||
[[Kategorie:Historické věže a brány v Paříži]] | [[Kategorie:Historické věže a brány v Paříži]] | ||
[[Kategorie:7. obvod (Paříž)]] | [[Kategorie:7. obvod (Paříž)]] | ||
[[Kategorie:Historické památky v Paříži]] | [[Kategorie:Historické památky v Paříži]] | ||
[[Kategorie:Panoramatické články Multimediaexpo.cz]] | [[Kategorie:Panoramatické články Multimediaexpo.cz]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 4. 5. 2023, 11:13
Eiffelova věž (francouzsky La Tour Eiffel /tuʀ ɛfɛl/) je ocelová věž v Paříži, v současnosti nejznámější pařížská dominanta. Byla postavena v letech 1887 až 1889 a až do roku 1930, kdy byl dostavěn Chrysler Building, byla s výškou 300,65 metru nejvyšší stavbou světa. Dnes měří včetně antény na vrcholu 324 metrů. Je pojmenována po svém konstruktérovi Gustavu Eiffelovi (1832–1923).
Eiffelova věž byla postavena u příležitosti stého výročí velké francouzské revoluce a Světové výstavy, která se v roce 1889 v Paříži konala, a měla zde původně stát jen 20 let do roku 1909. Ovšem kvůli svému významu coby meteorologická stanice a později i televizní a rozhlasový vysílač byla zachována. Pařížané tuto stavbu nejprve nenáviděli a označovali ji jako trn v oku (spisovatel Guy de Maupassant pravidelně navštěvoval v ní umístěnou restauraci s tím, že je jediným místem v Paříži, odkud se na věž nemusí dívat). Mezi kritiky stavby patřili také Émile Zola nebo Alexandre Dumas mladší.
V současnosti je věž významným turistickým cílem, na nějž jsou Pařížané hrdí a který ročně navštíví 6,5 milionů lidí (2005) z celého světa. Věž má tři plošiny, první je ve výšce 57 metrů, druhá ve výšce 115 metrů a třetí ve výšce 276 metrů. Třemi nohami věže jezdí lanovky do prvního a druhého patra, ve čtvrté noze jsou schodiště pro pěší. Z druhého patra pak vedou výtahy do třetího patra. Maximální oscilace vrcholu i při velmi silném větru je 12 centimetrů, výška může vlivem teplot (tepelná roztažnost) kolísat až o 18 centimetrů. Při optimální viditelnosti lze z vrcholu dohlédnout až do vzdálenosti 67 kilometrů. Pod věží je busta A. G. Eiffela, kterou sem v roce 1923 umístil Antoine Bourdelle jako ocenění práce Gustava Eiffela. Pod balkonem první plošiny se nachází nápis složený ze 72 jmen vědců. Věž byla předlohou mnoha imitací, například i pro Petřínskou rozhlednu.
Obsah |
Historie
Plánování
První plány stavby byly zahájeny už v roce 1884. Stavba probíhala v letech 1887 až 1889 jako vstupní brána na Světové výstavě 1889, jako symbol oslav 100 let od Francouzské revoluce. Eiffel se svými plány původně počítal s postavením věže ve španělské Barceloně v roce 1888, kdy tam probíhala Světová výstava. Radní města ale tento návrh zamítli, protože projekt byl moc nákladný a v ohledu architektury města také nevkusný. Poté co byl Eiffel ve Španělsku odmítnut, podal svůj návrh Paříži, kde se výstava konala o rok později. V Paříži bylo předvedeno mnoho návrhů. Například obří gilotina na počest obětem revoluce, nebo vysoký sloup, na jehož vrcholu by bylo umístěno světlo, které by osvětlovalo noční město. Objevila se také obří 220 m vysoká fontána, ze které by tryskala voda široko daleko. Nakonec ale zvítězil plán Gustava Eiffela.
Na tomto projektu pracovalo 50 inženýrů, aby vypracovalo 5300 výkresů. Všech 18 038 železných trámů bylo detailně vykresleno. Ocelová konstrukce váží asi 7500 tun, ale celková hmotnost je 10 100 tun. Věž se skládá z 18 038 ocelových kusů, které jsou spojeny pomocí dvou a půl milionů nýtů[1]. Věž byla pro svůj vzhled velice kritizována veřejností a po dostavění pro ně působila jako trn v oku. Někteří Pařížané tuto stavbu nejprve nenáviděli (spisovatel Guy de Maupassant pravidelně navštěvoval v ní umístěnou restauraci s tím, že je jediným místem v Paříži, odkud se na věž nemusí dívat). Mezi kritiky stavby patřili také Émile Zola nebo Alexander Dumas. Věž měla stát uprostřed Paříže původně jen 20 let (do roku 1909), poté měla být zbořena. I proto bylo jedno z kritérií architektonické soutěže, aby se dala budoucí stavba, která vyhraje, snadno rozebrat. Nakonec věž ale zůstala stát pro svůj vědecký význam a také pro vysílání televize a rozhlasových stanic.
Výstavba
Práce začaly v roce 28. ledna 1887 a byla dokončena těsně před zahájením výstavy v březnu 1889. Stavba věže se původně předpokládala na 14 měsíců, nakonec se však skoro zdvojnásobila na 26 měsíců[1] a její cena prodražila o 1.5 milionu franků. Počet pracovníků nepřesáhnul 250, protože většina dílů byla vytvořena a spojena v továrnách v Levallois-Perret. Přímo na stavbě tak bylo namontováno asi jen 1 000 000 nýtů, zbylý 1 500 000 byl využit na spojení konstrukce v továrně.
Nejprve byly vybudovány základy, díky kterým stavba vyvíjí tlak na zeminu pouhých 4,5 kg / cm2, což je asi hodnota sedícího člověka na židli. Montáž kovových konstrukcí začala v červenci 1887. Jako stavbyvedoucí působil Jean Compagnon. Výstavba probíhala pomocí jeřábů, které zvedaly do výšky někdy až 30 metrové složené železné konstrukce. Pomocí lešení a podpůrných sloupů stavba probíhala až do výstavby první plošiny (57 m). Ta byla dokončena 7. prosince 1887. Podobným způsobem se pokračovalo i při výstavbě druhé plošiny ve 115 metrech. Ta byla dokončena v srpnu 1888. V září 1888 když bylo dostavěno 2. patro, začali pracovníci stávkovat. Nechtěli pracovat 9 hodin v zimním období a 12 hodin v létě. Také se jim nelíbily jejich platy, protože práce na věži znamenala velké riziko. I když měli pracovníci lepší finanční podmínky něž většina lidí v té době v tomto řemesle, tak jim Gustave Eiffel vyhověl a zvýšil jim platy, ale nerozlišovala se výše platů podle výšky, ve které zaměstnanec pracoval. Gustave Eiffel to odůvodnil tím, že není vůbec žádný rozdíl jestli pracují v 50 m výšce, nebo v 200 metrové. O tři měsíce později vypukla druhá stávka, při které zaměstnanci odmítli vyjednávat.
Riziko úrazů bylo obrovské, protože na rozdíl od mrakodrapů věž neměla žádná patra s výjimkou dvou plošin. I když byly při stavbě použity bezpečnostní prvky jako například bezpečnostní zábradlí, jeden člověk v průběhu stavby zemřel poté, co ztratil rovnováhu a spadl. Každých sedm let probíhají nátěry a ošetření proti korozi železné konstrukce. Při těchto rekonstrukcích se spotřebuje asi 50 – 60 tun barvy.
Otevření
Dne 6. května 1889 byla věž otevřena pro veřejnost. Otevření bylo uvítáno 21 salvami z děla. Působila jako vstupní brána na probíhající veletrhy, které končily 15. května téhož roku. V prvním týdnu ještě nefungovaly výtahy. I přesto Eiffelovu věž navštívilo za ten týden 28 922 lidí, kteří vyšlapali po schodech až do třetího patra. Za první rok provozu ji navštívilo 2 miliony lidí, tehdy bylo vstupné 5 franků za osobu. Po skončení veletrhů a slávy, která vznikla po otevření, rychle ubyli návštěvníci. Například v roce 1899 ji navštívilo pouze 150 000 návštěvníků. Oživení návštěvnosti probíhalo až v roce 1900, kdy v Paříži opět probíhala Světová výstava. Za ten rok bylo evidováno více než milion návštěvníků, což je několikanásobek oproti minulým rokům. Po skončení veletrhů opět navštěvovalo věž minimum návštěvníků. Budoucnost věže tehdy nebyla zaručena a mohla být i zbourána, jak bylo plánováno na rok 1909.
Význam
V roce 1889 byla na posledním patře pro Ústřední meteorologický úřad zprovozněna se souhlasem Gustava Eiffela meteorologická stanice. V říjnu 1898 Evžen Ducretet provedl první bezdrátové telefonní spojení. Tehdy propojil hovor mezi Eiffelovou věží a Pantheonem v Paříži, vzdálené od sebe asi 4 km. V roce 1903 kapitán Gustave Ferrie usiloval o vytvoření sítě bezdrátového telegrafu. Většina lidí v armádě to zavrhovala, protože se jim toto spojení zdálo nedůvěryhodné. G. Eiffel ovšem naplánoval anténu, která byla umístěna na věž. Toto vysílání nakonec sklidilo obrovský úspěch. V roce 1909 byl na vrcholu Eiffelovky postaven malý pokusný aerodynamický tunel, ten byl později nahrazen větším. V roce 1920 byl vysílač pro vojenské sítě přestaven i na civilní. Roku 1921 začalo z věže pravidelné vysílání rozhlasových programů a od roku 1925 zde začaly vysílat první televizní stanice. Věž je nejvyšším bodem v pařížské oblasti a nachází se v samotném centru města, a proto byl jeho rádiový vysílač strategický v průběhu první i druhé světové válce a je strategický dodnes. Nedostačující anténa byla v roce 1959 nahrazená novou a větší. Ta zařídila pokrytí pro 10 milionů lidí a díky ní vzrostla věž na 320,75 metrů. V roce 2005 byl nainstalován vysílač pro digitální vysílání.
Životnost
Smlouva ze dne 8.ledna 1887, kterou podepsali Gustave Eiffel, Édouard Lockroy a Eugène Poubelle, zařídila provoz věže na 20 let od slavnostního otevření v roce 1889 do konce roku 1909. Nakonec byla prodloužena životnost stavby o dalších 70 let, protože se objevil vysoký význam, a to hlavně ve vědeckém odvětví. 17 února 1981 byla městskou radou vydána pozitivní zpráva o prodloužení otevření Eiffelovky o dalších 25 let do Silvestra roku 2005, převážně díky vysílání z věže a turistické atraktivitě. Od 1. ledna roku 2006 má na starost provoz věže organizace SETE, ta získala kontrakt na dalších 10 let. Stoprocentní vlastník je město Paříž.
Popis věže
Věž stojí na čtvercovém pozemku o délce strany 125 m. Je 324 m vysoká. Leží v nadmořské výšce 33 m nad mořem.
Základy a spodní část stavby
Základy stavby tvoří 4 betonové bloky. 2 bloky jsou z 2 metry tlustého betonu, který leží na 7 metrové vrstvě štěrku.
Zbylé dva bloky blíže k řece Seině jsou postaveny pod hladinou řeky, kvůli vsakující vodě musely být postaveny pomocí ocelových beden, ve kterých byl stlačen vzduch a ve kterých pracovali dělníci, aby beton mohl ztvrdnout.
Na betonových kvádrech se nachází 16 menších bloků, které svírají stavbu aby se nerozjela. Z těchto bloků vede v úhlu 54 stupňů ocelová konstrukce, která je k nim ukotvena více než sedmi metrovými šrouby.
Oblouky ve spodní části mají průměr 74 m. Nejvyšší bod oblouku je 39 m nad zemí.
Pilíře – ve třech pilířích se nachází lanovka vedoucí do prvního patra.
První patro
Nachází se 57 m nad zemí (360 schodů). S plochou 4 200 m2 může pojmout až 3000 lidí v jednom okamžiku. Nachází se zde restaurace 58 Tour Eiffel, ze které je krásný panoramatický výhled na Paříž, ale i na vnitřek věže. Dále se zde nachází kavárna, bufet, kino uvádějící filmy o věži, směnárna a pošta, která zde prodává poštovní známky s označením “La Tour Eiffel – Paris”. Do tohoto patra se dostaneme jak po schodišti, tak i třemi výtahy. Původní výtahy byly dodány francouzskou firmou Combaluzier Lepape Roux a americkou firmou Otis. V původních výtazích byly instalovány sedačky, ty byly odstraněny, protože se zdálo, že jsou na pár minutovou jízdu zbytečné a navíc vznikl prostor pro více lidí.
Druhé patro
Nachází se 115 m nad zemí (359 schodů z prvního patra). Má plochu 1 650 metrů čtverečních, zvládne nápor až 1 600 lidí naráz. Z patra je při dobré viditelnosti výhled i 70 km. Nachází se zde proslulá restaurace Le Jules Verne, která má kapacitu asi 100 lidí. Dostaneme se sem z prvního patra výtahy, nebo pěšky po schodišti.
Třetí patro
Je ve výšce 275 m a jeho plocha, která unese 400 lidí najednou, je 350 m2. Do tohoto patra se široká veřejnost dostane pouze výtahem, pro veřejnost je schodiště vedoucí z druhého patra uzavřeno. Sídlí zde meteorologická laboratoř. Na střeše patra se nachází asi dvaceti metrový vysílač, který byl nainstalován v roce 1959. V dnešní době zprostředkovává signál asi pro 10 milionů domácností. Oscilace vrchního patra při silném větru je 12 cm. V letních jasných a horkých dnech může věž vyrůst díky roztažnosti kovů až o 18 cm.
Restaurace
Věž má dvě restaurace. Jednu v prvním patře a druhou ve druhém patře. Nižší restaurace s názvem 58 Tour Eiffel nabízí panoramatický výhled na Paříž. Restaurace Le Jules Verne, která se nachází ve druhém patře, má dokonce i svůj soukromý výtah. Tato restaurace obdržela slavnou hvězdu od Průvodce Michelin. Zaměstnává 90 zaměstnanců, z toho 30 kuchařů.
Návštěvnost
Po válce začala rapidně narůstat návštěvnost. Zatímco v roce 1950 navštívilo věž asi milion lidí, v roce 1970 už to byly 2,5 milionu lidí a v roce 1990 dokonce 5,5 milionů lidí. V roce 1970 se stala věž jedním z hlavních symbolů Paříže a celé Francie. V okolí stavby začaly probíhat koncerty a věž se objevuje téměř v každém americkém filmu odehrávajícím se v Paříži. V posledních letech už návštěvnost běžně přesahuje 6 milionů, proto si věž vyžádala rozsáhlou rekonstrukci. Bylo zapotřebí zrenovovat výtahy, instalovat bezpečnostní prvky a přizpůsobit věž pro obrovský nápor turistů. Celkově od jejího dokončení v roce 1889 už věž navštívilo více než 200 milionů. V roce 2006 stavbu navštívilo 6 719 200 lidí, díky tomuto číslu se Eiffelova věž stala jednou z nejnavštěvovanějších památek světa.
Návštěvnost mezi lety 1889 - 2008 [2]
Návštěvnost mezi lety 1889 - 2008 (au 31/12/2005) | |||||||||||
Rok | Návštěvníci za rok | Návštěvníci celkově | Rok | Návštěvníci za rok | Návštěvníci celkově | Rok | Návštěvníci za rok | Návštěvníci celkově | Rok | Návštěvníci za rok | Návštěvníci celkově |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1889 | 1 968 287 | 1 968 287 | 1919 | 311 714 | 8 293 418 | 1949 | 1 143 046 | 21 769 625 | 1979 | 3 429 571 | 87 474 622 |
1890 | 393 414 | 2 361 701 | 1920 | 417 869 | 8 711 287 | 1950 | 1 026 631 | 22 796 256 | 1980 | 3 594 190 | 91 068 812 |
1891 | 335 829 | 2 697 530 | 1921 | 426 635 | 9 137 922 | 1951 | 1 129 637 | 23 925 893 | 1981 | 3 393 208 | 94 462 020 |
1892 | 277 276 | 2 974 806 | 1922 | 422 172 | 9 560 094 | 1952 | 1 250 094 | 25 175 987 | 1982 | 3 399 683 | 97 861 703 |
1893 | 265 894 | 3 240 700 | 1923 | 551 444 | 10 111 538 | 1953 | 1 204 371 | 26 380 358 | 1983 | 3 701 558 | 101 563 261 |
1894 | 210 836 | 3 451 536 | 1924 | 585 730 | 10 697 268 | 1954 | 1 301 152 | 27 681 510 | 1984 | 4 183 857 | 105 747 118 |
1895 | 218 974 | 3 670 510 | 1925 | 631 758 | 11 329 026 | 1955 | 1 435 192 | 29 116 702 | 1985 | 4 368 573 | 110 115 691 |
1896 | 226 654 | 3 897 164 | 1926 | 657 004 | 11 986 030 | 1956 | 1 476 400 | 30 593 102 | 1986 | 4 386 291 | 114 501 982 |
1897 | 199 827 | 4 096 991 | 1927 | 555 087 | 12 541 117 | 1957 | 1 632 647 | 32 225 749 | 1987 | 4 293 187 | 118 795 169 |
1898 | 183 391 | 4 280 382 | 1928 | 634 819 | 13 175 936 | 1958 | 1 591 005 | 33 816 754 | 1988 | 4 668 468 | 123 463 637 |
1899 | 149 580 | 4 429 962 | 1929 | 577 624 | 13 753 560 | 1959 | 1 668 558 | 35 485 312 | 1989 | 5 580 363 | 129 044 000 |
1900 | 1 024 887 | 5 454 849 | 1930 | 580 075 | 14 333 635 | 1960 | 1 735 230 | 37 220 542 | 1990 | 5 698 613 | 134 742 613 |
1901 | 131 724 | 5 586 573 | 1931 | 822 550 | 15 156 185 | 1961 | 1 763 448 | 38 983 990 | 1991 | 5 442 346 | 140 184 959 |
1902 | 121 144 | 5 707 717 | 1932 | 339 242 | 15 495 427 | 1962 | 1 735 796 | 40 719 786 | 1992 | 5 747 357 | 145 932 316 |
1903 | 122 979 | 5 830 696 | 1933 | 363 720 | 15 859 147 | 1963 | 2 013 594 | 42 733 380 | 1993 | 5 537 155 | 151 469 471 |
1904 | 156 918 | 5 987 614 | 1934 | 322 969 | 16 182 116 | 1964 | 2 143 173 | 44 876 553 | 1994 | 5 419 462 | 156 888 933 |
1905 | 169 770 | 6 157 384 | 1935 | 288 643 | 16 470 759 | 1965 | 2 295 193 | 47 171 746 | 1995 | 5 212 677 | 162 101 610 |
1906 | 182 399 | 6 339 783 | 1936 | 264 145 | 16 734 904 | 1966 | 2 405 554 | 49 577 300 | 1996 | 5 530 279 | 167 631 889 |
1907 | 190 026 | 6 529 809 | 1937 | 809 978 | 17 544 882 | 1967 | 2 416 502 | 51 993 802 | 1997 | 5 719 773 | 173 351 662 |
1908 | 189 338 | 6 719 147 | 1938 | 258 306 | 17 803 188 | 1968 | 2 070 417 | 54 064 219 | 1998 | 6 051 603 | 179 403 265 |
1909 | 181 574 | 6 900 721 | 1939 | 252 495 | 18 055 683 | 1969 | 2 561 157 | 56 625 376 | 1999 | 6 368 534 | 185 771 799 |
1910 | 203 803 | 7 104 524 | 1940 | Uzavřeno | 18 055 683 | 1970 | 2 757 768 | 59 383 144 | 2000 | 6 315 324 | 192 087 123 |
1911 | 204 168 | 7 308 692 | 1941 | Uzavřeno | 18 055 683 | 1971 | 2 899 070 | 62 282 214 | 2001 | 6 103 987 | 198 191 110 |
1912 | 258 950 | 7 567 642 | 1942 | Uzavřeno | 18 055 683 | 1972 | 3 003 659 | 65 285 873 | 2002 | 6 157 042 | 204 348 152 |
1913 | 261 337 | 7 828 979 | 1943 | Uzavřeno | 18 055 683 | 1973 | 2 914 814 | 68 200 687 | 2003 | 5 864 969 | 210 213 121 |
1914 | 152 725 | 7 981 704 | 1944 | Uzavřeno | 18 055 683 | 1974 | 3 018 455 | 71 219 142 | 2004 | 6 230 050 | 216 443 171 |
1915 | Uzavřeno | 7 981 704 | 1945 | Uzavřeno | 18 055 683 | 1975 | 3 045 573 | 74 264 715 | 2005 | 6 428 441 | 222 871 612 |
1916 | Uzavřeno | 7 981 704 | 1946 | 603 349 | 18 659 032 | 1976 | 3 050 606 | 77 315 321 | 2006 | 6 719 200 | 229 623 812 |
1917 | Uzavřeno | 7 981 704 | 1947 | 1 009 161 | 19 668 193 | 1977 | 3 298 844 | 80 614 165 | 2007 | 6 959 186 | 236 445 812 |
1918 | Uzavřeno | 7 981 704 | 1948 | 958 386 | 20 626 579 | 1978 | 3 430 886 | 84 045 051 | 2008 | 6 930 000 | 243 376 000 |
Výšková posloupnost nejvyšších staveb světa
Eiffelova věž byla nejvyšší stavbou světa od jejího dokončení v roce 1889 až do roku 1930, kdy ji přerostl mrakodrap Chrysler Building v americkém městě New York. Tehdy byly postaveny pouze tři stavby, které překročily výšku 150 metrů. Byly to stavby Rouenská katedrála (150 m) ve Francii, Kolínská katedrála (169 m) v Německu a Washingtonův památník (170 m) ve USA. Eiffelova věž tak překonala tyto stavby skoro dvojnásobně.
Nyní drží prvenství mrakodrap Burdž Chalífa, otevřený v lednu 2010 v Dubaji. Měří 828 m a je tak nejvyšší stavbou postavenou člověkem. Předchozí prvenství náleželo polskému vysílači Konstantynow. Měřil 646 m. Tento ocelový stožár se ale 8. srpna 1991 zřítil. Poté byl nejvyšší stavbou světa stožár v Severní Dakotě (629 m), a jako nejvyšší mrakodrap Tchaj-pej 101 s 508 metry. Ale mrakodrap Willis Tower (dříve Sears Tower) má nejvyšší bod ve výšce 527,3 m. Tento bod se ale nachází na vrcholku antény, ta se do výšky nepočítá, protože byla přimontována až později po dostavbě mrakodrapu. A tak je jeho oficiálně uznávaná výška 442m, to je výška střechy. Za dobu 120 let se výška člověkem postavené konstrukce 2,7x znásobila (Eiffelova věž má 300 m a Burdž Chalífa má 828 m)
Překonala stavbu | Eiffelova věž' | Byla překonána stavbou |
Washingtonův památník (Washington, USA) | Eiffelova věž (Paříž, Francie) 1889 - 1930 | Chrysler Building (New York, USA) |
Repliky
Eiffelova věž nebyla prvním návrhem takto vysoké stavby. Předtím prezentoval svůj návrh Angličan Richard Trevithick, který v roce 1833, tehdy navrhoval železnou stavbu, která se tyčila do výšky 304 m. Američané Clarke a Reeves představili na světové výstavě ve Philadelphii v roce 1876 věž vysokou 1000 stop (asi 300 m). Francouz Jules Bourdais navrhl žulovou 300 metrovou věž začátkem 80. let 19. století. Žádný z těchto projektů ale nebyl realizován. Pouze návrh Gustava Eiffela spatřil světlo světa. Po její dostavbě se všude po světě začaly objevovat projekty, které překonávaly výšku 300 m. Například Velká Británie, aby si zachovala svou hrdost a měla symbol, který by prezentoval její sílu, vyhlásila konkurz na výstavbu věže, která by překonala 360 m. Bohužel tyto projekty byly na tehdejší dobu příliš ohyzdné, takže ani jeden z nich nebyl dokončen.
- V Lyonu se objevila první replika, která se podobala z části Eiffelovce. Tato stavba byla určena pro vysílání.
- Jako další se objevila v Praze menší napodobenina. Ta nese název Petřínská rozhledna a má výšku 60 metrů. Od té doby se to po světě jen hemžilo výstavbou podobných konstrukcí.
- Replika Eiffelovky v měřítku 1:2 je součástí hotelu Paris Las Vegas a měří 165 m.
- Další v Tianducheng, Hangzhou, Čína a měří 108 m.
- Asi sto metrová napodobenina je v zábavním parku Kings Island v Ohiu, USA a v parku Kings Dominion ve Virginii.
- Přesně 100 m vysoká kopie je ve městě Shenzhen v Číně.
- A mnoho dalších menších kopií po celém světě...
YouTube
Eiffel Tower, Paris [HD 1080p] |
Eiffel Tower Time Lapse (HD) |
Galerie
Pohled z mrakodrapu Tour Montparnasse, v pozadí mrakodrapová čtvrť La Défense |
Jedna z prvních fotografií blesků nad Eiffelovou věží, 1902 |
|||
Reference
Externí odkazy
- Oficiální stránka
- Eiffelova věž (informace a ceny)
- Záznam v databázi Emporis
- Patnáct nej: Co jste možná nevěděli o Eiffelovce!. - časopis ABC, 19. července 2010
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |