General Dynamics F-16 Fighting Falcon

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Velká Galerie)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 13: Řádka 13:
  |charakter = Ve službě
  |charakter = Ve službě
  |cena za kus = 18,8 mil. [[Americký dolar|$]] v roce [[1998]]
  |cena za kus = 18,8 mil. [[Americký dolar|$]] v roce [[1998]]
-
  |varianty = [[General Dynamics F-16XL]]<br />[[Mitsubishi F-2]]
+
  |varianty = [[Mitsubishi F-2]]
  |hlavní uživatel = [[Letectvo Spojených států amerických|USAF]]
  |hlavní uživatel = [[Letectvo Spojených států amerických|USAF]]
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
Řádka 19: Řádka 19:
'''F-16 Fighting Falcon''' je víceúčelový, kompaktní letoun s velkou obratností. Je určen k leteckým soubojům a útokům na pozemní cíle. Je relativně levnou, ale velmi účinnou zbraní Spojených států a jejich spojenců a nahradil letouny [[McDonnell F-4 Phantom II|F-4 Phantom II]] a jiné typy (u některých evropských armád kupříkladu [[Lockheed F-104 Starfighter|F-104 Starfighter]]).
'''F-16 Fighting Falcon''' je víceúčelový, kompaktní letoun s velkou obratností. Je určen k leteckým soubojům a útokům na pozemní cíle. Je relativně levnou, ale velmi účinnou zbraní Spojených států a jejich spojenců a nahradil letouny [[McDonnell F-4 Phantom II|F-4 Phantom II]] a jiné typy (u některých evropských armád kupříkladu [[Lockheed F-104 Starfighter|F-104 Starfighter]]).
-
Ve vzdušných soubojích převyšuje F-16 svou obratností a bojovým doletem (tj. vzdáleností potřebnou pro přílet na místo boje, souboj a návrat) všechny letouny potencionálního protivníka. Jeho vybavení umožňuje útoky na cíle bez ohledu na denní či noční dobu nebo počasí. Konstruktéři F-16 vycházeli z nejnovějších poznatků aerodynamiky i z předchozích typů, jako [[McDonnell Douglas F-15 Eagle|F-15]] nebo [[General Dynamics F-111|F-111]]. Redukce velikosti a váhy stroje, jeho kupní ceny a ceny příslušenství nevedla nijak k redukci jeho síly. F-16 snese přetížení až 9 G při plné palivové nádrži, čímž předčí schopnosti jiných stávajících stíhačů. [[Avionika]] letounu obsahuje vysoce přesný inerciální [[navigační systém]], [[počítač]] předávající informace pilotovi, rádia [[UHF]] i [[VHF]] a systém přistání. Pilot má rovněž k dispozici radarový výstražný systém ([[RWS]]) a elektronické rušení průzkumných i zbraňových systémů nepřítele.
+
Ve vzdušných soubojích převyšuje F-16 svou obratností a bojovým doletem (tj. vzdáleností potřebnou pro přílet na místo boje, souboj a návrat) všechny letouny potencionálního protivníka. Jeho vybavení umožňuje útoky na&nbsp;cíle bez ohledu na denní či noční dobu nebo počasí. Konstruktéři F-16 vycházeli z nejnovějších poznatků aerodynamiky i z předchozích typů, jako [[McDonnell Douglas F-15 Eagle|F-15]] nebo [[General Dynamics F-111|F-111]]. Redukce velikosti a váhy stroje, jeho kupní ceny a ceny příslušenství nevedla nijak k redukci jeho síly. F-16 snese přetížení až 9 G při plné palivové nádrži, čímž předčí schopnosti jiných stávajících stíhačů. [[Avionika]] letounu obsahuje vysoce přesný inerciální [[navigační systém]], [[počítač]] předávající informace pilotovi, rádia [[UHF]] i [[VHF]] a systém přistání. Pilot má rovněž k dispozici radarový výstražný systém ([[RWS]]) a elektronické rušení průzkumných i zbraňových systémů nepřítele.
Prototyp letounu '''General Dynamics F-16''' vzlétl v roce [[1974]]. Pohon jedním proudovým motorem [[Pratt&Whitney F-100]] s tahem 110 kN. Výzbroj tvoří řízené a neřízené střely a pumy do hmotnosti 5,5 t nesené na vnějších [[závěsník|závěsnících]] a [[Letecký kanón|kanon]] ráže 20 mm integrovaný v trupu letounu. Letoun je vybaven [[elektroimpulzní řízení|elektroimpulzním řízením]] (Fly-by-Wire) s ovládáním [[joystick]]em na pravé straně kabiny pilota.
Prototyp letounu '''General Dynamics F-16''' vzlétl v roce [[1974]]. Pohon jedním proudovým motorem [[Pratt&Whitney F-100]] s tahem 110 kN. Výzbroj tvoří řízené a neřízené střely a pumy do hmotnosti 5,5 t nesené na vnějších [[závěsník|závěsnících]] a [[Letecký kanón|kanon]] ráže 20 mm integrovaný v trupu letounu. Letoun je vybaven [[elektroimpulzní řízení|elektroimpulzním řízením]] (Fly-by-Wire) s ovládáním [[joystick]]em na pravé straně kabiny pilota.
Řádka 28: Řádka 28:
== Specifikace (F-16C Block 30) ==
== Specifikace (F-16C Block 30) ==
-
[[Soubor:GENERAL DYNAMICS F-16 FIGHTING FALCON.png|right|280px]]
+
[[Soubor:General Dynamics F-16 Fighting Falcon 3-view line drawing.png|right|280px]]
=== Technické údaje ===
=== Technické údaje ===
*'''Osádka''': 1
*'''Osádka''': 1
Řádka 75: Řádka 75:
*** 2× [[B61 jaderná puma]]
*** 2× [[B61 jaderná puma]]
 +
== Velká Galerie ==
 +
* '''[[:Kategorie:Aircraft F-16 Fighting Falcon|Mnoho fotografií – F-16 Fighting Falcon]]'''
== YouTube ==
== YouTube ==
-
{| border="4" width="444" align="left"
+
{| border="4" width="442" align="left"
|  {{#widget:YouTube|id=c-UHWJf0Gk0}}
|  {{#widget:YouTube|id=c-UHWJf0Gk0}}
|- align="center"
|- align="center"
-
| '''F-16 vs. MiG-29 fighter jet dogfight (2010, HD, anglicky)'''  
+
| '''F-16 vs. MiG-29 fighter jet dogfight (2010, HD)'''  
|}
|}
-
{| border="4" width="444" align="right"
+
{| border="4" width="442" align="right"
|  {{#widget:YouTube|id=ah5s7xaKn78}}
|  {{#widget:YouTube|id=ah5s7xaKn78}}
|- align="center"
|- align="center"
-
| '''RIAT 2007 Dutch F16 full demo Jet Noise (anglicky)'''  
+
| '''RIAT 2007 Dutch F16 full demo Jet Noise'''  
|}
|}
<br style="clear: both;" />
<br style="clear: both;" />

Aktuální verze z 7. 2. 2024, 11:09

F-16 Fighting Falcon
F-16 Fighting Falcon.jpg
F-16 Fighting Falcon (2003)
Základní charakteristika
Určení víceúčelová stíhačka
Výrobce General Dynamics
Lockheed Martin
Konstruktér
První let 20. ledna 1974 (neoficiální)
2. února 1974 (oficiální)
Zařazen 17. srpna 1978
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno více než 4 500 ks
Varianty Mitsubishi F-2
Uživatel USAF

F-16 Fighting Falcon je víceúčelový, kompaktní letoun s velkou obratností. Je určen k leteckým soubojům a útokům na pozemní cíle. Je relativně levnou, ale velmi účinnou zbraní Spojených států a jejich spojenců a nahradil letouny F-4 Phantom II a jiné typy (u některých evropských armád kupříkladu F-104 Starfighter).

Ve vzdušných soubojích převyšuje F-16 svou obratností a bojovým doletem (tj. vzdáleností potřebnou pro přílet na místo boje, souboj a návrat) všechny letouny potencionálního protivníka. Jeho vybavení umožňuje útoky na cíle bez ohledu na denní či noční dobu nebo počasí. Konstruktéři F-16 vycházeli z nejnovějších poznatků aerodynamiky i z předchozích typů, jako F-15 nebo F-111. Redukce velikosti a váhy stroje, jeho kupní ceny a ceny příslušenství nevedla nijak k redukci jeho síly. F-16 snese přetížení až 9 G při plné palivové nádrži, čímž předčí schopnosti jiných stávajících stíhačů. Avionika letounu obsahuje vysoce přesný inerciální navigační systém, počítač předávající informace pilotovi, rádia UHF i VHF a systém přistání. Pilot má rovněž k dispozici radarový výstražný systém (RWS) a elektronické rušení průzkumných i zbraňových systémů nepřítele.

Prototyp letounu General Dynamics F-16 vzlétl v roce 1974. Pohon jedním proudovým motorem Pratt&Whitney F-100 s tahem 110 kN. Výzbroj tvoří řízené a neřízené střely a pumy do hmotnosti 5,5 t nesené na vnějších závěsnících a kanon ráže 20 mm integrovaný v trupu letounu. Letoun je vybaven elektroimpulzním řízením (Fly-by-Wire) s ovládáním joystickem na pravé straně kabiny pilota.

Výroba těchto velmi rozšířených bojových strojů pokračuje (od roku 1993) pod novou hlavičkou výrobce jako Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon i poté, co zbrojařský gigant Lockheed Martin firmu General Dynamics koupil.

Původní verze letadla má označení A (jednomístné) a B (dvoumístné). Modernizovaná varianta je analogicky značena C nebo D.

Obsah

Specifikace (F-16C Block 30)

General Dynamics F-16 Fighting Falcon 3-view line drawing.png

Technické údaje

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 9,8 m
  • Délka: 14,8 m
  • Výška: 4,8 m
  • Nosná plocha: 27,87 m2
  • Plošné zatížení: 430,7 kg/m2
  • Profil křídla: NACA 64A204 u kořene i na konci křídla
  • Hmotnost prázdného stroje: 8 272 kg
  • Vzletová hmotnost: 12 003 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 16 875 kg
  • Pohonná jednotka: 1× dvouproudový motor Pratt & Whitney F100 -PW-220 nebo 1 x dvouproudový motor General Electric F110-GE-100
  • Tah pohonné jednotky: F100 14 590 (23 770 lbf s přídavným spalováním; F110 17 155 lbf, 28 985 s přídavným spalováním) (F100 64,9 kN / 105,7 kN; F110 76,3 kN / 128,9 kN)
  • Tah/Hmotnost: F100 0,898; F110 1,095

Výkony

  • Maximální rychlost: 2 124 km/h (Lockheed Martin)
  • Akční rádius: 550 km s šesti pumami o 454 kg
  • Dostup: 15 240+ m
  • Stoupavost: 255 m/s
  • Dolet: 4800+ km

Výzbroj

Velká Galerie

YouTube

F-16 vs. MiG-29 fighter jet dogfight (2010, HD)
RIAT 2007 Dutch F16 full demo Jet Noise


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
General Dynamics F-16 Fighting Falcon
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
F-16 Fighting Falcon