Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
General Dynamics F-16 Fighting Falcon
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Velká Galerie) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 13: | Řádka 13: | ||
|charakter = Ve službě | |charakter = Ve službě | ||
|cena za kus = 18,8 mil. [[Americký dolar|$]] v roce [[1998]] | |cena za kus = 18,8 mil. [[Americký dolar|$]] v roce [[1998]] | ||
- | |varianty = | + | |varianty = [[Mitsubishi F-2]] |
|hlavní uživatel = [[Letectvo Spojených států amerických|USAF]] | |hlavní uživatel = [[Letectvo Spojených států amerických|USAF]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
Řádka 19: | Řádka 19: | ||
'''F-16 Fighting Falcon''' je víceúčelový, kompaktní letoun s velkou obratností. Je určen k leteckým soubojům a útokům na pozemní cíle. Je relativně levnou, ale velmi účinnou zbraní Spojených států a jejich spojenců a nahradil letouny [[McDonnell F-4 Phantom II|F-4 Phantom II]] a jiné typy (u některých evropských armád kupříkladu [[Lockheed F-104 Starfighter|F-104 Starfighter]]). | '''F-16 Fighting Falcon''' je víceúčelový, kompaktní letoun s velkou obratností. Je určen k leteckým soubojům a útokům na pozemní cíle. Je relativně levnou, ale velmi účinnou zbraní Spojených států a jejich spojenců a nahradil letouny [[McDonnell F-4 Phantom II|F-4 Phantom II]] a jiné typy (u některých evropských armád kupříkladu [[Lockheed F-104 Starfighter|F-104 Starfighter]]). | ||
- | Ve vzdušných soubojích převyšuje F-16 svou obratností a bojovým doletem (tj. vzdáleností potřebnou pro přílet na místo boje, souboj a návrat) všechny letouny potencionálního protivníka. Jeho vybavení umožňuje útoky na cíle bez ohledu na denní či noční dobu nebo počasí. Konstruktéři F-16 vycházeli z nejnovějších poznatků aerodynamiky i z předchozích typů, jako [[McDonnell Douglas F-15 Eagle|F-15]] nebo [[General Dynamics F-111|F-111]]. Redukce velikosti a váhy stroje, jeho kupní ceny a ceny příslušenství nevedla nijak k redukci jeho síly. F-16 snese přetížení až 9 G při plné palivové nádrži, čímž předčí schopnosti jiných stávajících stíhačů. [[Avionika]] letounu obsahuje vysoce přesný inerciální [[navigační systém]], [[počítač]] předávající informace pilotovi, rádia [[UHF]] i [[VHF]] a systém přistání. Pilot má rovněž k dispozici radarový výstražný systém ([[RWS]]) a elektronické rušení průzkumných i zbraňových systémů nepřítele. | + | Ve vzdušných soubojích převyšuje F-16 svou obratností a bojovým doletem (tj. vzdáleností potřebnou pro přílet na místo boje, souboj a návrat) všechny letouny potencionálního protivníka. Jeho vybavení umožňuje útoky na cíle bez ohledu na denní či noční dobu nebo počasí. Konstruktéři F-16 vycházeli z nejnovějších poznatků aerodynamiky i z předchozích typů, jako [[McDonnell Douglas F-15 Eagle|F-15]] nebo [[General Dynamics F-111|F-111]]. Redukce velikosti a váhy stroje, jeho kupní ceny a ceny příslušenství nevedla nijak k redukci jeho síly. F-16 snese přetížení až 9 G při plné palivové nádrži, čímž předčí schopnosti jiných stávajících stíhačů. [[Avionika]] letounu obsahuje vysoce přesný inerciální [[navigační systém]], [[počítač]] předávající informace pilotovi, rádia [[UHF]] i [[VHF]] a systém přistání. Pilot má rovněž k dispozici radarový výstražný systém ([[RWS]]) a elektronické rušení průzkumných i zbraňových systémů nepřítele. |
Prototyp letounu '''General Dynamics F-16''' vzlétl v roce [[1974]]. Pohon jedním proudovým motorem [[Pratt&Whitney F-100]] s tahem 110 kN. Výzbroj tvoří řízené a neřízené střely a pumy do hmotnosti 5,5 t nesené na vnějších [[závěsník|závěsnících]] a [[Letecký kanón|kanon]] ráže 20 mm integrovaný v trupu letounu. Letoun je vybaven [[elektroimpulzní řízení|elektroimpulzním řízením]] (Fly-by-Wire) s ovládáním [[joystick]]em na pravé straně kabiny pilota. | Prototyp letounu '''General Dynamics F-16''' vzlétl v roce [[1974]]. Pohon jedním proudovým motorem [[Pratt&Whitney F-100]] s tahem 110 kN. Výzbroj tvoří řízené a neřízené střely a pumy do hmotnosti 5,5 t nesené na vnějších [[závěsník|závěsnících]] a [[Letecký kanón|kanon]] ráže 20 mm integrovaný v trupu letounu. Letoun je vybaven [[elektroimpulzní řízení|elektroimpulzním řízením]] (Fly-by-Wire) s ovládáním [[joystick]]em na pravé straně kabiny pilota. | ||
Řádka 28: | Řádka 28: | ||
== Specifikace (F-16C Block 30) == | == Specifikace (F-16C Block 30) == | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:General Dynamics F-16 Fighting Falcon 3-view line drawing.png|right|280px]] |
=== Technické údaje === | === Technické údaje === | ||
*'''Osádka''': 1 | *'''Osádka''': 1 | ||
Řádka 75: | Řádka 75: | ||
*** 2× [[B61 jaderná puma]] | *** 2× [[B61 jaderná puma]] | ||
+ | == Velká Galerie == | ||
+ | * '''[[:Kategorie:Aircraft F-16 Fighting Falcon|Mnoho fotografií – F-16 Fighting Falcon]]''' | ||
== YouTube == | == YouTube == | ||
- | {| border="4" width=" | + | {| border="4" width="442" align="left" |
| {{#widget:YouTube|id=c-UHWJf0Gk0}} | | {{#widget:YouTube|id=c-UHWJf0Gk0}} | ||
|- align="center" | |- align="center" | ||
- | | '''F-16 vs. MiG-29 fighter jet dogfight (2010, HD | + | | '''F-16 vs. MiG-29 fighter jet dogfight (2010, HD)''' |
|} | |} | ||
- | {| border="4" width=" | + | {| border="4" width="442" align="right" |
| {{#widget:YouTube|id=ah5s7xaKn78}} | | {{#widget:YouTube|id=ah5s7xaKn78}} | ||
|- align="center" | |- align="center" | ||
- | | '''RIAT 2007 Dutch F16 full demo Jet Noise | + | | '''RIAT 2007 Dutch F16 full demo Jet Noise''' |
|} | |} | ||
<br style="clear: both;" /> | <br style="clear: both;" /> |
Aktuální verze z 7. 2. 2024, 11:09
F-16 Fighting Falcon | ||
F-16 Fighting Falcon (2003) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | víceúčelová stíhačka | |
Výrobce | General Dynamics Lockheed Martin | |
Konstruktér | ||
První let | 20. ledna 1974 (neoficiální) 2. února 1974 (oficiální) | |
Zařazen | 17. srpna 1978 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | více než 4 500 ks | |
Varianty | Mitsubishi F-2 | |
Uživatel | USAF | |
F-16 Fighting Falcon je víceúčelový, kompaktní letoun s velkou obratností. Je určen k leteckým soubojům a útokům na pozemní cíle. Je relativně levnou, ale velmi účinnou zbraní Spojených států a jejich spojenců a nahradil letouny F-4 Phantom II a jiné typy (u některých evropských armád kupříkladu F-104 Starfighter).
Ve vzdušných soubojích převyšuje F-16 svou obratností a bojovým doletem (tj. vzdáleností potřebnou pro přílet na místo boje, souboj a návrat) všechny letouny potencionálního protivníka. Jeho vybavení umožňuje útoky na cíle bez ohledu na denní či noční dobu nebo počasí. Konstruktéři F-16 vycházeli z nejnovějších poznatků aerodynamiky i z předchozích typů, jako F-15 nebo F-111. Redukce velikosti a váhy stroje, jeho kupní ceny a ceny příslušenství nevedla nijak k redukci jeho síly. F-16 snese přetížení až 9 G při plné palivové nádrži, čímž předčí schopnosti jiných stávajících stíhačů. Avionika letounu obsahuje vysoce přesný inerciální navigační systém, počítač předávající informace pilotovi, rádia UHF i VHF a systém přistání. Pilot má rovněž k dispozici radarový výstražný systém (RWS) a elektronické rušení průzkumných i zbraňových systémů nepřítele.
Prototyp letounu General Dynamics F-16 vzlétl v roce 1974. Pohon jedním proudovým motorem Pratt&Whitney F-100 s tahem 110 kN. Výzbroj tvoří řízené a neřízené střely a pumy do hmotnosti 5,5 t nesené na vnějších závěsnících a kanon ráže 20 mm integrovaný v trupu letounu. Letoun je vybaven elektroimpulzním řízením (Fly-by-Wire) s ovládáním joystickem na pravé straně kabiny pilota.
Výroba těchto velmi rozšířených bojových strojů pokračuje (od roku 1993) pod novou hlavičkou výrobce jako Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon i poté, co zbrojařský gigant Lockheed Martin firmu General Dynamics koupil.
Původní verze letadla má označení A (jednomístné) a B (dvoumístné). Modernizovaná varianta je analogicky značena C nebo D.
Obsah |
Specifikace (F-16C Block 30)
Technické údaje
- Osádka: 1
- Rozpětí: 9,8 m
- Délka: 14,8 m
- Výška: 4,8 m
- Nosná plocha: 27,87 m2
- Plošné zatížení: 430,7 kg/m2
- Profil křídla: NACA 64A204 u kořene i na konci křídla
- Hmotnost prázdného stroje: 8 272 kg
- Vzletová hmotnost: 12 003 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 16 875 kg
- Pohonná jednotka: 1× dvouproudový motor Pratt & Whitney F100 -PW-220 nebo 1 x dvouproudový motor General Electric F110-GE-100
- Tah pohonné jednotky: F100 14 590 (23 770 lbf s přídavným spalováním; F110 17 155 lbf, 28 985 s přídavným spalováním) (F100 64,9 kN / 105,7 kN; F110 76,3 kN / 128,9 kN)
- Tah/Hmotnost: F100 0,898; F110 1,095
Výkony
- Maximální rychlost: 2 124 km/h (Lockheed Martin)
- Akční rádius: 550 km s šesti pumami o 454 kg
- Dostup: 15 240+ m
- Stoupavost: 255 m/s
- Dolet: 4800+ km
Výzbroj
- 1× 20mm kanón M61A1 Vulcan s 510 náboji
- neřízené 70mm rakety CRV7
- střely:
- vzduch-vzduch:
- 6× AIM-9 Sidewinder
- 6× AIM-120 AMRAAM
- 6× Python-4
- vzduch-země:
- 6× AGM-65 Maverick protitanková střela
- 2× AGM-88 HARM protiradarová střela
- protilodní:
- vzduch-vzduch:
- bomby:
- 4× CBU-87 kontejnerová puma
- 4× CBU-89 GATOR - kontejnerová puma s minami
- 4× CBU-97
- 4× GBU-10 Paveway
- 8× GBU-12 Paveway II
- 4× Joint Direct Attack Munition (JDAM)
- 4× AGM-154 Joint Standoff Weapon (JSOW)
- 4× klasické „železné“ pumy Mk 84 nebo Mk 82
- 2× B61 jaderná puma
Velká Galerie
YouTube
F-16 vs. MiG-29 fighter jet dogfight (2010, HD) |
RIAT 2007 Dutch F16 full demo Jet Noise |
Externí odkazy
- F-16 USAF fact sheet (anglicky)
- F-16 page on LockheedMartin.com (anglicky)
- F-16 page on GlobalSecurity.org (anglicky)
- F-16 Fighting Falcon (česky)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |