V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Šablona:Článek dne/2024/15

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Stránka Šablona:Článek dne/2018/154 přemístěna na stránku Šablona:Článek dne/2019/154: Nahrazení textu „Článek dne/2018/“ textem „Článek dne/2019/“)
(++)
 
(Není zobrazeno 10 mezilehlých verzí.)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:SUN-Ultra40-2014-002.jpg|right|160px|Dvojice konektorů IEEE 1394a na předním panelu serveru SUN Ultra 40 M2.]]
+
[[Soubor:Frantisek Ringo Cech unor 2011.jpg|right|160px|alt="František Ringo Čech na Zámeckém večeru ve Všeradicích u Berouna (2011)"|František Ringo Čech na Zámeckém večeru ve Všeradicích u Berouna (2011)]]
-
'''[[FireWire]]''' ('''IEEE 1394''') je standardní sériová [[sběrnice]] pro připojení periférií k [[počítač]]i. Díky své technické jednoduchosti a pořizovací ceně nahrazuje dříve používané způsoby připojení, především [[SCSI]].
+
'''<big>[[František Ringo Čech]]</big>''' (* [[9. červenec|9. července]] [[1943]]) je český [[buben]]ík, [[zpěvák]], [[textař]], [[herec]], [[Politika|politik]], [[Publicistika|publicista]], [[Scénář|scenárista]], [[divadlo|divadelník]], naivní [[malíř]] a [[spisovatel]]. Člověk, který kolem sebe neustále vytváří [[image]] velmi vtipného, energického a bystrého muže mnoha různorodých zájmů jakož i mnoha rozličných uměleckých řemesel.
-
V současné době jsou k dispozici dvě verze FireWire: původní s šestipinovým kabelem označovaná dnes jako FireWire 400 neboli IEEE&nbsp;1394a s rychlostí 400 Mbit/s a FireWire 800 neboli IEEE&nbsp;1394b s rychlostí až 800&nbsp;Mbit/s a devítipinovým kabelem. Nyní se schvaluje nový&nbsp;standard IEEE 1394c s rychlostí až 3&nbsp;200&nbsp;Mbit/s. FireWire na rozdíl od USB není ale prozatím tak rozšířen a patrně už nikdy nebude. Dnes se používání tohoto rozhraní pro běžné uživatele zúžilo zejména k připojení digitálních videokamer, v profesionální sféře se používá k rychlému připojení externích disků a optických mechanik.
+
V letech 1959–1963 se v pražské Kovoslužbě (Soukenická ulice) vyučil radiomechanikem a televizním opravářem, přičemž poslední rok pracoval jako vedoucí provozovny. Bubnoval v [[dixieland]]ových a [[Dechová hudba|dechovkových]] souborech, mj. s [[Ivan Mládek|Ivanem Mládkem]] a&nbsp;[[Ivo Pešák|Ivem&nbsp;Pešákem]] ve "Storyville jazzu" (1959), a po lekcích legendárního amerického basisty [[Herbert Ward|Herberta Warda]] se stal členem Studijní skupiny [[Tradiční jazz|tradičního jazzu]] [[Pavel Smetáček|Pavla Smetáčka]]. Roku 1963 díky [[Jaromír Klempíř|Jaromíru Klempířovi]] spoluzaložil skupinu [[Olympic]], s nímž poprvé účinkoval v [[Semafor (divadlo)|Semaforu]] ve hře ''Ondráš podotýká''. V&nbsp;Olympicu&nbsp;začal&nbsp;Čech poprvé psát písňové texty.
-
FireWire může spojit až 63 zařízení ve stromové nebo daisy chain topologii (na rozdíl od sběrnicové topologie paralelního SCSI). To umožňuje komunikaci zařízení na principu [[peer-to-peer]], například mezi [[Scanner|skenerem]] a [[Počítačová tiskárna|tiskárnou]], bez potřeby využití systémové paměti nebo [[Procesor|procesoru]] počítače. FireWire také podporuje více hostitelských zařízení na jedné sběrnici. USB potřebuje na stejnou funkci speciální čipset, což v praxi znamená, že potřebuje speciální drahý kabel, přičemž FireWire postačuje běžný kabel se správným počtem pinů (standardně šest). FireWire podporuje technologie [[plug-and-play]] a hot swapping. Měděný kabel, který je použit nejčastěji, může mít délku až 4,5 metru a je flexibilnější než většina kabelů pro paralelní SCSI. Kabel se šesti nebo devíti piny dokáže napájet port až 45 [[watt]]y a 30&nbsp;[[volt]]y, což umožňuje energeticky středně náročným zařízením pracovat bez samostatného napájecího zdroje.
+
Na [[Pražská konzervatoř|pražské konzervatoři]] (1963–1965) studoval hru na [[Bicí souprava|bicí]] u profesora Vlasáka, [[folklór]] (prof. Pecka), hru na [[klavír]] a hru na [[Zobcová flétna|zobcovou flétnu]]. V roce 1963, jako člen recesistické skupiny Tataři, strávil čtyři měsíce ve vazbě, podmíněně byl odsouzen za&nbsp;podvracení republiky na tři roky vězení, nicméně v prosinci 1965 odjel do [[Spojené státy americké|USA]] s [[Černé divadlo Jiřího Srnce|Černým divadlem Jiřího Srnce]], kde účinkovala jeho žena Magda, [[balet]]ka a spolužačka z&nbsp;[[konzervatoř]]e. Tím skončila i&nbsp;Čechova olympická éra, na jejímž konci byl vyhlášen nejlepším československým [[beat]]ovým hráčem na [[Bicí souprava|bicí]].
-
Dodatek IEEE 1394a, vydaný v roce 2000, upřesnil a vylepšil původní specifikaci. Přidal podporu pro asynchronní&nbsp;streaming, rychlejší rekonfiguraci sběrnice, spojování paketů a úsporný režim spánku. IEEE 1394a nabízí několik výhod oproti IEEE 1394. 1394a je schopen rozhodčích zrychlení, což sběrnici umožňuje urychlit rozhodčí řízení cyklů, což vede ke zlepšení efektivity. To také umožňuje řídit krátký restart sběrnice, při kterém mohou být přidány nebo odebrány uzly, aniž by došlo k&nbsp;velkému poklesu v isochronním přenosu.
+
Z téže doby pochází i [[pseudonym|umělecké přízvisko]] ''Ringo'' vzniklé na popud Jana Křtitele Sýkory podle bubeníka [[The Beatles|Beatles]] [[Ringo Starr|Ringa Starra]].
 +
 
 +
V [[Las Vegas]] hrál s divadlem v hotelu Tropicana v revui [[Follies Bergere]] a v klubech s předními americkými [[jazz]]many ([[Buddy Rich]], [[Lionel Hampton]], [[Oscar Peterson]]. V pamětech ''Z mého života'' líčí i&nbsp;kuriózní setkání s&nbsp;[[Dave Brubeck|Davem&nbsp;Brubeckem]]). Za [[Atlantský oceán|Atlantikem]] účinkoval i v televizi, a to v pořadech ''[[The Ed Sullivan Show]]'' {{Nowrap|a ''[[Hollywood Palace]]''}}.
 +
 
 +
Domů se Čech vrátil po čtrnácti měsících v únoru [[1967]] a přivezl si specifický způsob sebeprosazování. Ze špičkových hudebníků sestavil „festivalový“ bigbeatový [[orchestr]] ''Rogers band'' (Kaplan, Růžek, Sedláček aj.). Zúčastnili se 1.&nbsp;[[Beat|bigbeatového]] festivalu v [[Palác Lucerna|Lucerně]], ale výraznější úspěch nezaznamenali. V roce 1968 proto Čech a jeho bratr [[saxofon]]ista [[Svatopluk Čech (hudebník)|Svatopluk]] ze skupiny odešli. Následující půlrok vydělával Čech po barech a [[jazz]]ových klubech [[Západní Evropa|Západní Evropy]] se souborem L.&nbsp;Rubeše, po návratu nastoupil do [[Semafor (divadlo)|Divadla Semafor]], založili s bratrem [[rock]]ovu skupinu ''[[Shut Up]]'', která vyplnila místo po [[Country Beat Jiřího Brabce|Country Beatu Jiřího Brabce]] a stala se druhým z divadelních orchestrů. Hráli hlavně v představeních [[Miloslav Šimek|Šimka]] a [[Jiří Grossmann|Grossmanna]] (např. ''[[Besídka v rašeliništi]]''), ale i jinde vč. sólového představení [[Jiří Šlitr|Jiřího Šlitra]] ''[[Ďábel z Vinohrad]]'' a pásma s [[Rudolf Rokl|Rudolfem Roklem]] ''Tak co, pane barone!''. Zpívali a nahrávali s nimi kupř. [[Pavel Bobek]], [[Miluše Voborníková|Miluška Voborníková]], [[Jiří Helekal]] {{Nowrap|a [[Jiří Grossmann]]}}. Již tehdy se Čech uplatnil jako komik (kupř. v klauniádě ''[[Othello odpadá aneb Večer u kulečníku]]'').
 +
 
 +
S kapelou měli už v Semaforu i vlastní zájezdový program s [[Jiří Helekal|Jiřím Helekalem]] a v roce 1972 se přejmenovali na Skupinu Františka Ringo Čecha. Tehdy devětadvacetiletý Čech i fakticky skončil s bubnováním a hrál příležitostně pouze na [[Bongo (hudební nástroj)|bonga]]. Začal působit jako [[mluvené slovo|speaker]] a intenzivně skládal písňové texty: tvrdil, že jich za noc po založení kapely vytvořil třicet najednou. Zvláště ty z nich určené pro hudební žánr "bublegum" nazýval městským [[folklór]]em a prvobytně pospolnou [[Poezie|poezií]]. Čech si uchoval po příštích patnáct let pověst "génia nadprodukce" a vedle vlastních zpěváků byl s&nbsp;to zásobovat pěvce napříč pop-scénou vč. [[Jazz fusion|jazzrocku]] i&nbsp;[[Karel Gott|Karla&nbsp;Gotta]]. Pro [[Československý rozhlas]] otextoval i Bachův Quodlibet ''O neckách''. Začínali u něj nejen zmíněný [[Jiří Helekal]], ale i [[Petr Rezek (zpěvák)|Petr Rezek]] nebo [[Jiří Korn]].
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 9. 7. 2024, 15:11

"František Ringo Čech na Zámeckém večeru ve Všeradicích u Berouna (2011)"

František Ringo Čech (* 9. července 1943) je český bubeník, zpěvák, textař, herec, politik, publicista, scenárista, divadelník, naivní malíř a spisovatel. Člověk, který kolem sebe neustále vytváří image velmi vtipného, energického a bystrého muže mnoha různorodých zájmů jakož i mnoha rozličných uměleckých řemesel.

V letech 1959–1963 se v pražské Kovoslužbě (Soukenická ulice) vyučil radiomechanikem a televizním opravářem, přičemž poslední rok pracoval jako vedoucí provozovny. Bubnoval v dixielandových a dechovkových souborech, mj. s Ivanem MládkemIvem Pešákem ve "Storyville jazzu" (1959), a po lekcích legendárního amerického basisty Herberta Warda se stal členem Studijní skupiny tradičního jazzu Pavla Smetáčka. Roku 1963 díky Jaromíru Klempířovi spoluzaložil skupinu Olympic, s nímž poprvé účinkoval v Semaforu ve hře Ondráš podotýká. V Olympicu začal Čech poprvé psát písňové texty.

Na pražské konzervatoři (1963–1965) studoval hru na bicí u profesora Vlasáka, folklór (prof. Pecka), hru na klavír a hru na zobcovou flétnu. V roce 1963, jako člen recesistické skupiny Tataři, strávil čtyři měsíce ve vazbě, podmíněně byl odsouzen za podvracení republiky na tři roky vězení, nicméně v prosinci 1965 odjel do USA s Černým divadlem Jiřího Srnce, kde účinkovala jeho žena Magda, baletka a spolužačka z konzervatoře. Tím skončila i Čechova olympická éra, na jejímž konci byl vyhlášen nejlepším československým beatovým hráčem na bicí.

Z téže doby pochází i umělecké přízvisko Ringo vzniklé na popud Jana Křtitele Sýkory podle bubeníka Beatles Ringa Starra.

V Las Vegas hrál s divadlem v hotelu Tropicana v revui Follies Bergere a v klubech s předními americkými jazzmany (Buddy Rich, Lionel Hampton, Oscar Peterson. V pamětech Z mého života líčí i kuriózní setkání s Davem Brubeckem). Za Atlantikem účinkoval i v televizi, a to v pořadech The Ed Sullivan Show a Hollywood Palace.

Domů se Čech vrátil po čtrnácti měsících v únoru 1967 a přivezl si specifický způsob sebeprosazování. Ze špičkových hudebníků sestavil „festivalový“ bigbeatový orchestr Rogers band (Kaplan, Růžek, Sedláček aj.). Zúčastnili se 1. bigbeatového festivalu v Lucerně, ale výraznější úspěch nezaznamenali. V roce 1968 proto Čech a jeho bratr saxofonista Svatopluk ze skupiny odešli. Následující půlrok vydělával Čech po barech a jazzových klubech Západní Evropy se souborem L. Rubeše, po návratu nastoupil do Divadla Semafor, založili s bratrem rockovu skupinu Shut Up, která vyplnila místo po Country Beatu Jiřího Brabce a stala se druhým z divadelních orchestrů. Hráli hlavně v představeních Šimka a Grossmanna (např. Besídka v rašeliništi), ale i jinde vč. sólového představení Jiřího Šlitra Ďábel z Vinohrad a pásma s Rudolfem Roklem Tak co, pane barone!. Zpívali a nahrávali s nimi kupř. Pavel Bobek, Miluška Voborníková, Jiří Helekal a Jiří Grossmann. Již tehdy se Čech uplatnil jako komik (kupř. v klauniádě Othello odpadá aneb Večer u kulečníku).

S kapelou měli už v Semaforu i vlastní zájezdový program s Jiřím Helekalem a v roce 1972 se přejmenovali na Skupinu Františka Ringo Čecha. Tehdy devětadvacetiletý Čech i fakticky skončil s bubnováním a hrál příležitostně pouze na bonga. Začal působit jako speaker a intenzivně skládal písňové texty: tvrdil, že jich za noc po založení kapely vytvořil třicet najednou. Zvláště ty z nich určené pro hudební žánr "bublegum" nazýval městským folklórem a prvobytně pospolnou poezií. Čech si uchoval po příštích patnáct let pověst "génia nadprodukce" a vedle vlastních zpěváků byl s to zásobovat pěvce napříč pop-scénou vč. jazzrockuKarla Gotta. Pro Československý rozhlas otextoval i Bachův Quodlibet O neckách. Začínali u něj nejen zmíněný Jiří Helekal, ale i Petr Rezek nebo Jiří Korn.