V pondělí 16. září 2024 začala naše další
nová soutěž o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte rychle soutěžit o lákavé ceny !!

Pneumatikový kord

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(++)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
'''Pneumatikový kord'''
+
[[File:Tire plies.png|thumb|250px|Schéma uložení kordů v pneumatice]]
-
je [[tkanina]], která sestává z [[osnova (textil)|osnovních]] [[nit]]í s vysokou pevností a hustotou cca. 5-15 / cm a z velmi řídkého útku (5-15 / 10 cm).
+
[[Soubor:Radial Tire (Structure).png|thumb|250px|Názorný řez pneumatikou]]
 +
'''Pneumatikový kord''' je [[tkanina]], která sestává z [[osnova (textil)|osnovních]] [[nit]]í s vysokou pevností a hustotou cca. 5-15 / cm a z velmi řídkého útku (5-15 / 10 cm).
== Materiál ==
== Materiál ==
Na osnovu [[Textilie|textil]]ních kordů se nejčastěji používají [[filament]]y z modifikované [[viskózová vlákna|viskózy]], [[polyamidová vlákna|aramidu]] ([[polyamid]]u) nebo [[polyesterová vlákna|polyesteru]]. [[Příze]] jsou poměrně hrubé (cca. 100-167 [[tex (jednotka)|tex]]), pevnost přesahuje 70 cN/tex.
Na osnovu [[Textilie|textil]]ních kordů se nejčastěji používají [[filament]]y z modifikované [[viskózová vlákna|viskózy]], [[polyamidová vlákna|aramidu]] ([[polyamid]]u) nebo [[polyesterová vlákna|polyesteru]]. [[Příze]] jsou poměrně hrubé (cca. 100-167 [[tex (jednotka)|tex]]), pevnost přesahuje 70 cN/tex.
-
[[Útek]] je obvykle z [[bavlna|bavlny]] nebo z jádrové příze (syntetický filament opřádaný bavlnou).
+
[[Útek]] je obvykle z [[bavlna|bavlny]] nebo z jádrové příze (syntetický filament opřádaný bavlnou).
Do automobilových pneumatik se k textiním tkaninám často přidává jedna vrstva kordu z ocelového drátu. Je to pás z lanek o průměru cca. 0,5-5 mm stočených ze 2-12 jednotlivých drátků.
Do automobilových pneumatik se k textiním tkaninám často přidává jedna vrstva kordu z ocelového drátu. Je to pás z lanek o průměru cca. 0,5-5 mm stočených ze 2-12 jednotlivých drátků.
== Výroba ==
== Výroba ==
Příze se skají na [[skaní|dvouzákrutových]] nebo [[skaní|kablovacích]] strojích. Ke tkaní se používají zvlášť upravené stroje, často s pneumatickým prohozem útku, na kterých se jednotlivé osnovní nitě odvíjí přímo z cívečnice.  
Příze se skají na [[skaní|dvouzákrutových]] nebo [[skaní|kablovacích]] strojích. Ke tkaní se používají zvlášť upravené stroje, často s pneumatickým prohozem útku, na kterých se jednotlivé osnovní nitě odvíjí přímo z cívečnice.  
== Použití kordů ==
== Použití kordů ==
-
[[Image:Tire plies.png|thumbnail|250px|Schéma uložení kordů v pneumatice]]
 
Kordová tkanina tvoří kostru pneumatiky, kordy se zanáší do gumové směsi na tzv. ''kalandrech''.
Kordová tkanina tvoří kostru pneumatiky, kordy se zanáší do gumové směsi na tzv. ''kalandrech''.
U diagonálních pneumatik se šikmo překřižují dvě nebo více vrstev nad sebou (část 14 a 16 na náčrtu vpravo). Často se kombinuje vrstva textilního s vrstvou ocelového kordu. Diagonální pneumatiky se asi od roku 1980 používají jen u zemědělských strojů a (ve speciálním provedení) u závodních aut.
U diagonálních pneumatik se šikmo překřižují dvě nebo více vrstev nad sebou (část 14 a 16 na náčrtu vpravo). Často se kombinuje vrstva textilního s vrstvou ocelového kordu. Diagonální pneumatiky se asi od roku 1980 používají jen u zemědělských strojů a (ve speciálním provedení) u závodních aut.
Řádka 22: Řádka 22:
* Skaní ocelových drátů na kordy: [http://www.barmag.oerlikontextile.com/de/desktopdefault.aspx/tabid-201/]
* Skaní ocelových drátů na kordy: [http://www.barmag.oerlikontextile.com/de/desktopdefault.aspx/tabid-201/]
* Tkaní pneumatikových kordů: [http://www.sultex.com/wd_00_03_d.pdf]
* Tkaní pneumatikových kordů: [http://www.sultex.com/wd_00_03_d.pdf]
-
* Speciální tkací stroj české výroby:  [http://www.zbrojovkaztm.cz/detail.php?id_product=610&left_typ=1]
 
* Kordy z jednotlivých nití: [http://www.benningergroup.com/module/site/view/index.php?lang=de&navid=13&id=47&pid=45]
* Kordy z jednotlivých nití: [http://www.benningergroup.com/module/site/view/index.php?lang=de&navid=13&id=47&pid=45]
-
* Kordárna v ČR: [http://www.kordarna.cz/]
+
* Kordárna v ČR: [https://www.kordarna.cz/]
== Související články ==
== Související články ==
-
* [[Seznam součástí jízdního kola]]
 
* [[Pneumatika]]
* [[Pneumatika]]
 +
* [[Seznam součástí jízdního kola]]
* [[Ozubený řemen]]
* [[Ozubený řemen]]

Aktuální verze z 4. 9. 2024, 08:16

Schéma uložení kordů v pneumatice
Názorný řez pneumatikou

Pneumatikový kord je tkanina, která sestává z osnovních nití s vysokou pevností a hustotou cca. 5-15 / cm a z velmi řídkého útku (5-15 / 10 cm).

Obsah

Materiál

Na osnovu textilních kordů se nejčastěji používají filamenty z modifikované viskózy, aramidu (polyamidu) nebo polyesteru. Příze jsou poměrně hrubé (cca. 100-167 tex), pevnost přesahuje 70 cN/tex. Útek je obvykle z bavlny nebo z jádrové příze (syntetický filament opřádaný bavlnou). Do automobilových pneumatik se k textiním tkaninám často přidává jedna vrstva kordu z ocelového drátu. Je to pás z lanek o průměru cca. 0,5-5 mm stočených ze 2-12 jednotlivých drátků.

Výroba

Příze se skají na dvouzákrutových nebo kablovacích strojích. Ke tkaní se používají zvlášť upravené stroje, často s pneumatickým prohozem útku, na kterých se jednotlivé osnovní nitě odvíjí přímo z cívečnice.

Použití kordů

Kordová tkanina tvoří kostru pneumatiky, kordy se zanáší do gumové směsi na tzv. kalandrech. U diagonálních pneumatik se šikmo překřižují dvě nebo více vrstev nad sebou (část 14 a 16 na náčrtu vpravo). Často se kombinuje vrstva textilního s vrstvou ocelového kordu. Diagonální pneumatiky se asi od roku 1980 používají jen u zemědělských strojů a (ve speciálním provedení) u závodních aut. U radiálních pneumatik jsou jednotlivé vrstvy kordu kladeny jak naznačuje bod 12 na náčrtu. Radiální pneumatiky mají oproti diagonálním u osobních automobilů nejméně dvojnásobnou životnost, proto se zde dnes výhradně používají. Pneumatiky (pláště) na jízdní kola mají kostru z jednotlivých syntetických nití vložených jako pásy osnovy (bez útku) většinou ve dvou vrstvách nad sebou do kaučukového obalu. Netkané kordy, tedy pásy z jednotlivých nití se používají také na zpevnění klínových a ozubených řemenů, hadic, kabelů a podobných výrobků. Velkovýroba pneumatikových kordů v České republice je ve Velké nad Veličkou.

Literatura

Reference

  • Polyesterové filamenty: [1]
  • Skaní ocelových drátů na kordy: [2]
  • Tkaní pneumatikových kordů: [3]
  • Kordy z jednotlivých nití: [4]
  • Kordárna v ČR: [5]

Související články