Trolejbusová doprava v Moskvě

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(++)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Image:Moscow trolleybus 7100.jpg|right|thumb|Nízkopodlažní trolejbus typu Trolza-5265 patří k moskevským nejmodernějším trolejbusům]]
+
[[Soubor:AKSM 20101-8833-7845.JPG|thumb|240px|Trolejbus AKSM 20101 (2009)]]
-
[[Image:TroleybusMoskwa.jpg|right|thumb|V provozu však zůstávají i mnohá starší vozdila]]
+
[[File:Moscow trolleybus 7100.jpg|thumb|240px|Nízkopodlažní trolejbus typu Trolza-5265 patří k moskevským nejmodernějším trolejbusům]]
-
 
+
'''[[Moskva|Moskevská]] [[trolejbusová doprava|trolejbusová síť]]''' je největší na světě (nachází se zde přibližně 1 280 stanic).
'''[[Moskva|Moskevská]] [[trolejbusová doprava|trolejbusová síť]]''' je největší na světě (nachází se zde přibližně 1 280 stanic).
-
Její historie začíná – stejně jako u metra – v třicátých letech [[20. století]]. První trať se objevila na ''[[Leningradský prospekt (Moskva)|Leningradském prospektu]]'' v roce [[1933]], později se hlavním těžištěm sítě stala severozápadní část města. Nasazeny byly první trolejbusy domácí výroby typu [[LK-1]]. Bouřlivý rozvoj nastal ale v 50. a 60. letech, trolejbusy se rozšiřovaly někdy i na úkor [[tramvajová doprava v Moskvě|tramvají]] do zbytku metropole. Na přelomu 60. a 70. let se pak budovaly tratě na radiálně vedených třídách, kde vytvářely [[souběh (doprava)|souběh]] s [[Metro v Moskvě|metrem]]. V 80. letech pak přišel velkolepý plán na rozšíření trolejbusů do příměstských sídel, ten však nebyl nikdy realizován. Naopak se začaly mnohé tratě rušit, převážně v centru města. Od roku [[1982]] se například už cestující nesvezou trolejbusem po ''[[Arbat]]u'', od roku [[1993]] pak i po ''[[Ochotnyj rjad|Ochotném rjadu]]''. Dnes se jedná o síť radiálního charakteru, ze ''[[Sadovoje Kolco|Sadového Kolca]]'' se rozebíhá zhruba dvanáct tratí do zbytku města, mnohé z nich končí až u [[MKAD]]u (městského okruhu).
+
Její historie začíná – stejně jako u metra – v třicátých letech [[20. století]]. První trať se objevila na ''[[Leningradský prospekt (Moskva)|Leningradském prospektu]]'' v roce [[1933]], později se hlavním těžištěm sítě stala severozápadní část města. Nasazeny byly první trolejbusy domácí výroby typu [[LK-1]]. Bouřlivý rozvoj nastal ale v 50. a 60. letech, trolejbusy se rozšiřovaly někdy i na úkor [[tramvajová doprava v Moskvě|tramvají]] do zbytku metropole. Na přelomu 60. a 70. let se pak budovaly tratě na radiálně vedených třídách, kde vytvářely [[souběh (doprava)|souběh]] s [[Metro v Moskvě|metrem]]. V 80. letech pak přišel velkolepý plán na rozšíření trolejbusů do příměstských sídel, ten však nebyl nikdy realizován. Naopak se začaly mnohé tratě rušit, převážně v centru města. Od roku [[1982]] se například už cestující nesvezou trolejbusem po ''[[Arbat]]u'', od roku [[1993]] pak i po ''[[Ochotnyj rjad|Ochotném rjadu]]''. Dnes se jedná o síť radiálního charakteru, ze ''[[Sadovoje Kolco|Sadového Kolca]]'' se rozebíhá zhruba dvanáct tratí do zbytku města, mnohé z nich končí až u [[MKAD]]u (městského okruhu).
V provozu je více než sedmdesát linek, na kterých jezdí různá vozidla (včetně nízkopodlažních domácí výroby).
V provozu je více než sedmdesát linek, na kterých jezdí různá vozidla (včetně nízkopodlažních domácí výroby).
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
-
* [http://trolley.ruz.net/vvedenie.htm Stránky o moskevských trolejbusech]
+
* [https://trolley.ruz.net/vvedenie.htm Stránky o moskevských trolejbusech]
-
{{MHD v Rusku}}
+
{{Commonscat|Trolleybuses in Moscow}}{{MHD v Rusku}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Commonscat|Trolleybuses in Moscow}}{{Článek z Wikipedie}}
+
[[Kategorie:Doprava v Moskvě]]
[[Kategorie:Doprava v Moskvě]]
[[Kategorie:Trolejbusová doprava v Rusku|Moskva]]
[[Kategorie:Trolejbusová doprava v Rusku|Moskva]]

Aktuální verze z 15. 11. 2024, 19:49

Trolejbus AKSM 20101 (2009)
Nízkopodlažní trolejbus typu Trolza-5265 patří k moskevským nejmodernějším trolejbusům

Moskevská trolejbusová síť je největší na světě (nachází se zde přibližně 1 280 stanic).

Její historie začíná – stejně jako u metra – v třicátých letech 20. století. První trať se objevila na Leningradském prospektu v roce 1933, později se hlavním těžištěm sítě stala severozápadní část města. Nasazeny byly první trolejbusy domácí výroby typu LK-1. Bouřlivý rozvoj nastal ale v 50. a 60. letech, trolejbusy se rozšiřovaly někdy i na úkor tramvají do zbytku metropole. Na přelomu 60. a 70. let se pak budovaly tratě na radiálně vedených třídách, kde vytvářely souběhmetrem. V 80. letech pak přišel velkolepý plán na rozšíření trolejbusů do příměstských sídel, ten však nebyl nikdy realizován. Naopak se začaly mnohé tratě rušit, převážně v centru města. Od roku 1982 se například už cestující nesvezou trolejbusem po Arbatu, od roku 1993 pak i po Ochotném rjadu. Dnes se jedná o síť radiálního charakteru, ze Sadového Kolca se rozebíhá zhruba dvanáct tratí do zbytku města, mnohé z nich končí až u MKADu (městského okruhu).

V provozu je více než sedmdesát linek, na kterých jezdí různá vozidla (včetně nízkopodlažních domácí výroby).

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Trolejbusová doprava v Moskvě