Trolejbusová doprava
Z Multimediaexpo.cz
Trolejbusová doprava je součástí městské hromadné dopravy v mnoha městech po celém světě. Je provozovaná po vozovkách pozemních komunikací a její vozidla i zastávky jsou velmi podobné autobusovým. V Česku (ale i jinde, např. na Slovensku) jsou trolejbusy však drážními vozidly a jejich řidiči získávají řidičská oprávnění podle zákona o drahách. Trolejbusy se až na výjimky (např. trolejbusová trať Simferopol – Jalta na Ukrajině) používají pouze ve městech.
Obsah |
Vznik a vývoj
Trolejbusová doprava vznikla na začátku 20. století jako kompromis mezi autobusovou a tramvajovou koncepcí. První z českých měst, která trolejbusovou dopravu v 1. desetiletí 20. století v Česku zavedla, byly České Velenice a České Budějovice. Šlo hlavně o místa, kde by nešlo provozovat klasickou tramvajovou trať. K masovému rozvoji trolejbusů došlo jak v Československu, tak i v Evropě v polovině 20. století. Poté rozvoj autobusové dopravy je málem odkázal do muzeí, ropná krize ale situaci změnila. Od 80. let se začala trolejbusová doprava opět rozšiřovat, větší váhu získal i argument, že je ekologicky šetrnější než autobus i než tramvaj.
Hodnocení trolejbusové dopravy
Výhody
Oproti tramvajové dopravě:
- lepší manévrovatelnost (možnost vyhýbání se do stran, zajetí k chodníku atd.)
- možnost dosažení většího zrychlení/zpomalení a kratších rozjezdových/brzdných drah
- větší stoupavost vozidel - možnost zřizování tratí na větším sklonu
- zpravidla menší nároky na šířku komunikací - možnost zřizování tratí v užších ulicích
- nižší investiční náklady na zřizování a rekonstrukce tratí (odpadají kolejové sítě, většinou využívá stávající komunikace)
- nižší provozní náklady na údržbu tratí
- nižší hlučnost
Oproti autobusové dopravě:
- ekologičnost
- úspora dovážených paliv (kromě napájení z agregátu se spalovacím motorem využívá elektrickou energii vyráběnou převážně z tuzemských zdrojů)
- většinou nižší měrná cena trakční energie na ujetý km
- zpravidla lepší jízdní vlastnosti zejména ve stoupání (akcelerace) díky přetížitelnost a příznivějším charakteristikám elektrického trakčního pohonu
- možnost rekuperačního brzdění
- jednodušší mechanická část pohonu [nevyžaduje měnitelné převody, možnost individuálního pohonu náprav, příp. kol (výjimka: hybridní autobusy s elektrickým přenosem výkonu)]
Nevýhody
Oproti tramvajové dopravě:
- nižší dosažitelná přepravní kapacita
- vyšší měrná spotřeba trakční energie díky větším jízdním odporům
- zpravidla kratší životnost vozidel
- složitější a dražší trolejové vedení
Oproti autobusové dopravě:
- závislost na dodávce elektrické energie z trolejovém vedení a z toho plynoucí menší operativnost (výjimky: provoz na akumulátorové baterie nebo dieselagregát)
- investiční náklady na výstavbu a rekonstrukce pevných elektrických trakčních zařízení
- provozní náklady pevných elektrických trakčních zařízení
- přísnější technické a právní podmínky pro zřizování i provozování trolejbusové dopravy
- zpravidla vyšší pořizovací cena trolejbusů oproti autobusům vyráběným zpravidla ve větších sériích (často kompenzovaná delší životností)
- omezení rychlosti při průjezdu výhybkami, kříženími a oblouky (dnes významné jen u starších konstrukcí trolejového vedení a sběračů)
Související články
- Trolejbus
- Seznam sítí trolejbusové dopravy
- Drážní doprava
- Tramvajová doprava
- Železniční doprava
- Autobusová doprava
- Městská doprava
- Městská hromadná doprava
Externí odkazy
- (anglicky)(německy)(rusky) Stránky a sdružení věnující se trolejbusovým provozům po celém světě, trolleymotion.org
- (německy) Fotogalerie trolejbusů v Evropě, public-transport.net
- Fotografie trolejbusů z českých i evropských měst, trolejbus.cz
- Seznam odkazů o autobusech a trolejbusech, k-report.net
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |