Čekání na nový webový server Multimediaexpo.cz skončilo !
Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4)
.

Tramvaj

Z Multimediaexpo.cz

Vozy Tatra T3 jsou nejpočetnějším typem tramvaje vůbec.
Tatra K3R-N v Brně (2009)
Tramvaj CAF Urbos 3 v Saint-Étienne.

Tramvaj je vozidlo nebo vlak tramvajové dráhy.

Dříve tento název označoval samotnou kolejovou dráhu, metonymickým přenosem změnil význam na označení kolejového vozidla městské hromadné dopravy. Pochází z anglického slova tramway (tram označovalo kolej nebo důlní vozík, way cestu), které se zpočátku užívalo u průmyslových železnic. Označení tram pro kolej pravděpodobně vzniklo v saských dolech, kde byly na podlahy kladeny trámy pro usnadnění přepravy důlních vozíků. Do trámů byla posléze vyhloubena drážka a vozíky byly opatřeny kolíkem klouzajícím v drážce pro bezpečné vedení po trati, čímž vznikl jeden z předků železnice.

V minulosti se tramvaj (dráha, případně i vozidlo) nazývala pouliční nebo elektrická dráha, hovorově též elektrika (srov. električka v současné spisovné slovenštině). V brněnském hantecu se tramvaji říká šalina nebo šmirgl, označení šalina se též běžně užívá kromě Brna i v Ostravě, z etymologického hlediska slovo pochází z němčiny.

Obsah

Výhody a nevýhody

Pražská historická tramvaj z továrny Františka Ringhoffera z 20. let 20. století. Původní tyčový sběrač byl však vzhledem ke změnám v pražské trolejové síti, které byly provedeny v dobách rozšiřování tramvají typu T, nahrazen pantografovým

Výhody

  • větší přepravní kapacita oproti autobusům, případně trolejbusům
  • možnost zvýhodnění před jinými městskými dopravními prostředky
  • ekologičnost
  • možnost kombinace s provozem po železnici (tram-train)
  • větší pohodlí (teoreticky)
  • nižší náklady na samotný provoz vozidel (na rozdíl od autobusů to vede ke kratším intervalům v době snížených přepravních nároků)
  • vlídnost k chodcům na pěších zónách (na rozdíl od autobusu se dá díky kolejím předpovědět pohyb vozidla)

Nevýhody

  • špatná manévrovatelnost, omezená kolejemi – nemožnost objíždět vadný vlak nebo jinou překážku, omezená možnost odklonů a objížděk
  • větší hmotnost a setrvačnost s následkem delší brzdná dráha (není-li použita magnetická brzda)
  • riziko smyku a skluzu dané kontaktem kov na kov mezi kolem a kolejnicí
  • větší hlučnost, zejména v obloucích
  • velké náklady na provozní zařízení – tratě, měnírny apod.
  • závislá trakce – zastavení provozu při výpadku napájení
Koněspřežná tramvaj ve Vídni (asi 1885)
Koněspřežná tramvaj v Austrálii (asi 1890)

Historie

Nejdříve byla tramvaj atrakcí a technickým výstřelkem, později se však stala nedílnou součástí městského života, zejména v Evropě. První tramvaje byly vyrobeny v 19. století a byly taženy koňmi. Jejich konstrukce vycházela z tehdejších železničních vagónů, ovšem ve zmenšené a odlehčené podobě, která umožňovala tažení koňmi a projíždění ostrými zatáčkami v městských ulicích (podobaly se koněspřežné dráze). Tramvaje poháněné koňmi byly poměrně brzy nahrazeny tramvajemi s jiným pohonem - nejprve parními tramvajemi a poté tramvajemi elektrickými. Elektrická tramvaj zpravidla odebírá elektrickou energii pomocí trolejového vedení, i když byly (převážně na počátku 20. století) i snahy o zavedení jiného způsobu přívodu elektrické energie (akumulátorový, boční, spodní přívod z provozní kolejnice). Ještě dnes se ale inženýři a technici pokoušejí vyvinout hlavně spodní přívod elektrické energie, který by odstranil nevzhledná trolejová vedení.

Rozchod kolejí

V mnoha městech byl na začátku minulého století zvolen rozchod kolejí 1000 mm, nyní se jako standard používá rozchod 1435 mm, stejně jako na železnici.

Související informace naleznete také v článku: Tramvajová dráha.

Typy českých tramvají

Ringhofferovy závody

První české tramvaje vyrobila továrna Františka Ringhoffera v roce 1876 pro pražskou koňku. Jednalo se o otevřené vlečné vozy, od druhé poloviny 90. let 19. století vyráběly Ringhofferovy závody i elektrické tramvaje – pražský vozový park byl v první polovině 20. století tvořen téměř výhradně vozy od Ringhoffera. Po druhé světové válce byla firma znárodněna a přejmenována na Vagónku Tatra Smíchov, která byla později začleněna do podniku ČKD.

ČKD Tatra

Podrobnější informace naleznete na stránce: Tramvaje Tatra


Škoda Transportation

Podrobnější informace naleznete na stránce: Tramvaje Škoda


Inekon Trams

Ostravský vůz Inekon 01 Trio
Typ Roky výroby Počet vyrobených vozů Poznámky
Inekon 01 Trio od 2002 zatím 12 kusů Ostrava, Olomouc
Inekon 12 Trio od 2006 zatím 9 kusů USA
od 2002 zatím 21 kusů  

Pragoimex & Krnovské opravny a strojírny

Vario LF v Brně
Typ Roky výroby Počet vyrobených vozů Poznámky
Tatra T3R.EV 20022004 5 kusů Brno, Ostrava
Tatra T3R.PV od 2003 zatím 83 kusů ČR, SR, Rusko, Chorvatsko
Tatra T3R.PLF od 2004 zatím 50 kusů lidově „wana“ – Praha, Plzeň, Liberec
Vario LF od 2004 zatím 37 kusů „wana“ – Brno, Olomouc, Ostrava, Rusko
Vario LF2 od 2007 zatím 7 kusů Ostrava, Brno
Vario LF2+ od 2009 zatím 1 kus Ostrava
Vario LF3 od 2006 zatím 2 kusy Ostrava
Vario LF3/2 od 2008 zatím 1 kus Ostrava
VV60LF 20032006 6 kusů vlečný vůz – Brno, Ostrava
od 2002 zatím 192 kusů stav k listopadu 2009

Pars nova

Typ Roky výroby Počet vyrobených vozů Poznámky
Tatra K3R-N 2006 2 kusy Brno
Tatra K2S 20072009 9 kusů Bratislava
od 2006 11 kusů stav k září 2009

Související články

Reference

  • Ludvík Losos a kol.: Atlas tramvají. Nakladatelství dopravy a spojů, Praha 1981.
  • Ludvík Losos a Jiří Bouda: Dějiny městské dopravy, Albatros, Praha 1983.
  • František Jansa: Vozidla elektrické trakce, Nadas, Praha 1983

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tramvaj
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tramvaj