Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !
Šablona:Článek dne/2025/16
Z Multimediaexpo.cz
m (Stránka Šablona:Článek dne/2024/45 přemístěna na stránku Šablona:Článek dne/2025/16: 2025) |
(+ Aktualizace) |
||
| Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. --> | <!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. --> | ||
| - | [[Soubor: | + | [[Soubor:National Technical Museum-2022-78.JPG|right|160px|alt="Jawa 750 racing car from 1935"|Jawa 750 racing car from 1935...]] |
| - | ''' | + | '''Jawa 750''' byl sportovní automobil vyrobený v šesti exemplářích v roce 1935 společností Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha-Nusle II. na [[Zelená liška (usedlost)|Zelené lišce]]. Vznikly tři vozy s karosérií [[kupé]] a tři otevřené [[roadster]]y. Vozy byly postaveny pro III. ročník závodu 1000 mil československých, v němž ve své kategorii obsadily první tři místa. Úřední osvědčení Zemského úřadu v Praze získaly vozy 7. června 1935, 1000 mil startovalo 15. června. |
| - | + | Později se účastnily také dalších československých sportovních podniků. | |
| - | + | Československý podnikatel Ing. František Janeček (1878 – 1941), majitel zbrojovky nesoucí jeho jméno, zavedl v roce [[1929]] licenční výrobu německých [[motocykl]]ů Wanderer. Nesly značku '''Jawa''' ('''Ja'''neček-'''Wa'''nderer). Od roku [[1933|1934]] začal vyrábět i [[automobil]]y na základě [[Licence|licenční]] smlouvy, kterou podepsal s Jørgenem Skafte Rasmussenem, technickým přednostou Auto Union, majitelem a ředitelem DKW. Prvním modelem byla [[Jawa 700]]/DKW Meisterklasse 701, typ F 2. V létě [[1934 v dopravě|1934]] bylo vyrobeno mimo [[Tudor (automobil)|tudorů]] i několik sportovních vozů, [[roadster]]ů a [[kupé]]. Pražská firma Kaiser a Kronberger (zástupce Jawy) si dala kupé navrhnout od Ing. Zdeňka Kliky, dovozce britských automobilů a motocyklů. | |
| - | + | Druhého ročníku prestižního závodu 1000 mil československých se účastnila dvojice vozů, zastupující značku Jawa. Oba vozy byly vybaveny motorem o zvýšeném zdvihovém objemu na 750 cm<sup>3</sup>. První z nich byl '''roadster Jawa 750''' a nebýt zadření motoru mohla s ním posádka [[Antonín Vitvar|Vitvar]] – Pánek zvítězit ve své kategorii, v níž prakticky po celou dobu vedla. S [[Aerodynamika|aerodynamickým]] [[kupé]] '''Jawa 750 Jaray,''' ztvárněném významným karosářem Paulem Jarayem, Jar. Kaiser a Frank Kronberger (st. č. 4) obsadili skvělé 2. místo v třídě do 750 cm<sup>3</sup> v průměrné rychlosti 71,4 km/h. Po tomto úspěchu vzrostl pražskému zastoupení Jawy u firmy Kaiser & Kronberger prodej motocyklů a automobilů natolik, že se v roce [[1935]] přestěhovali do větších prostor na [[Smíchov]]ě. Ale ani tam dlouho nevydrželi. Již na podzim v roce 1936 přemístili na Letnou, Bělského 10 (dnes Dukelských hrdinů). | |
| + | |||
| + | Za vítězství v 1000 mílích československých získali I. cenu 3 000 Kčs v „zavřených vozech“ Autoklubu Republiky Československé (AKRČs.) a II. cenu 2 000 Kčs AKRČs za umístění ve třídě. Na lepší peníze si však přišli získáním ceny firmy [[Jawa|Zbrojovka Janeček]] 5 000 Kčs a ceny firmy Kudrnáč z Náchoda (pozdější Rubena Náchod) 4 000 Kčs za nejlepšího jezdce na pneu Everit. Další odměny získali od firmy Elektrotechna za jízdu se svíčkami Sinterkorund a za umístění ve třídě – celkem 1 500 Kčs. | ||
| + | |||
| + | Povzbuzen tímto neočekávaným úspěchem se ing. Janeček rozhodl postavit 6 [[Sportovní automobily|sportovních vozů]] s vyšším výkonem a se zvětšeným objemem válců na 745 cm<sup>3</sup>. Tak vznikla pro rok 1935 a pro III. ročník 1000 mil československých šestikusová série automobilů Jawa 750. Tento typ se stal nejslavnějším předválečným automobilem značky Jawa. | ||
| + | |||
| + | Kompletace vozu vyžadovala [[Logistika|logistický]] um. Podvozky a motory vznikaly v mateřském závodě v Praze – Nuslích, odkud byly převáženy do závodu Jawa v [[Týnec nad Sázavou|Týnci nad Sázavou]] (nyní JAWA Moto). Tam se „potkaly“ s karoseriemi vyráběnými v závodě [[Kvasiny]] ([[Solnice (okres Rychnov nad Kněžnou)|Solnice]]) na Rychnovsku (dnes Škoda Auto) a finální montáž mohla být dokončena. | ||
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude> | <noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude> | ||
Verze z 8. 7. 2025, 09:35
Jawa 750 byl sportovní automobil vyrobený v šesti exemplářích v roce 1935 společností Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha-Nusle II. na Zelené lišce. Vznikly tři vozy s karosérií kupé a tři otevřené roadstery. Vozy byly postaveny pro III. ročník závodu 1000 mil československých, v němž ve své kategorii obsadily první tři místa. Úřední osvědčení Zemského úřadu v Praze získaly vozy 7. června 1935, 1000 mil startovalo 15. června.
Později se účastnily také dalších československých sportovních podniků.
Československý podnikatel Ing. František Janeček (1878 – 1941), majitel zbrojovky nesoucí jeho jméno, zavedl v roce 1929 licenční výrobu německých motocyklů Wanderer. Nesly značku Jawa (Janeček-Wanderer). Od roku 1934 začal vyrábět i automobily na základě licenční smlouvy, kterou podepsal s Jørgenem Skafte Rasmussenem, technickým přednostou Auto Union, majitelem a ředitelem DKW. Prvním modelem byla Jawa 700/DKW Meisterklasse 701, typ F 2. V létě 1934 bylo vyrobeno mimo tudorů i několik sportovních vozů, roadsterů a kupé. Pražská firma Kaiser a Kronberger (zástupce Jawy) si dala kupé navrhnout od Ing. Zdeňka Kliky, dovozce britských automobilů a motocyklů.
Druhého ročníku prestižního závodu 1000 mil československých se účastnila dvojice vozů, zastupující značku Jawa. Oba vozy byly vybaveny motorem o zvýšeném zdvihovém objemu na 750 cm3. První z nich byl roadster Jawa 750 a nebýt zadření motoru mohla s ním posádka Vitvar – Pánek zvítězit ve své kategorii, v níž prakticky po celou dobu vedla. S aerodynamickým kupé Jawa 750 Jaray, ztvárněném významným karosářem Paulem Jarayem, Jar. Kaiser a Frank Kronberger (st. č. 4) obsadili skvělé 2. místo v třídě do 750 cm3 v průměrné rychlosti 71,4 km/h. Po tomto úspěchu vzrostl pražskému zastoupení Jawy u firmy Kaiser & Kronberger prodej motocyklů a automobilů natolik, že se v roce 1935 přestěhovali do větších prostor na Smíchově. Ale ani tam dlouho nevydrželi. Již na podzim v roce 1936 přemístili na Letnou, Bělského 10 (dnes Dukelských hrdinů).
Za vítězství v 1000 mílích československých získali I. cenu 3 000 Kčs v „zavřených vozech“ Autoklubu Republiky Československé (AKRČs.) a II. cenu 2 000 Kčs AKRČs za umístění ve třídě. Na lepší peníze si však přišli získáním ceny firmy Zbrojovka Janeček 5 000 Kčs a ceny firmy Kudrnáč z Náchoda (pozdější Rubena Náchod) 4 000 Kčs za nejlepšího jezdce na pneu Everit. Další odměny získali od firmy Elektrotechna za jízdu se svíčkami Sinterkorund a za umístění ve třídě – celkem 1 500 Kčs.
Povzbuzen tímto neočekávaným úspěchem se ing. Janeček rozhodl postavit 6 sportovních vozů s vyšším výkonem a se zvětšeným objemem válců na 745 cm3. Tak vznikla pro rok 1935 a pro III. ročník 1000 mil československých šestikusová série automobilů Jawa 750. Tento typ se stal nejslavnějším předválečným automobilem značky Jawa.
Kompletace vozu vyžadovala logistický um. Podvozky a motory vznikaly v mateřském závodě v Praze – Nuslích, odkud byly převáženy do závodu Jawa v Týnci nad Sázavou (nyní JAWA Moto). Tam se „potkaly“ s karoseriemi vyráběnými v závodě Kvasiny (Solnice) na Rychnovsku (dnes Škoda Auto) a finální montáž mohla být dokončena.
