V encyklopedii Allmultimedia.cz byl aktivován špičkový grafický skin Foreground.
Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !

Šablona:Článek dne/2025/16

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (++)
m (++)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
[[Soubor:National Technical Museum-2022-78.JPG|right|160px|alt="Jawa 750 racing car from 1935"|Jawa 750 racing car from 1935...]]
[[Soubor:National Technical Museum-2022-78.JPG|right|160px|alt="Jawa 750 racing car from 1935"|Jawa 750 racing car from 1935...]]
-
'''<big>[[Jawa 750]]</big>''' byl sportovní automobil vyrobený v šesti exemplářích v roce 1935 společností Zbrojovka Ing.&nbsp;F.&nbsp;Janeček, Praha-Nusle II. na&nbsp;[[Zelená liška (usedlost)|Zelené lišce]]. Vznikly tři vozy s karosérií [[kupé]] a tři otevřené [[roadster]]y. Vozy byly postaveny pro III.&nbsp;ročník závodu 1000&nbsp;mil&nbsp;československých, v němž ve své kategorii obsadily první tři místa. Úřední osvědčení Zemského úřadu v Praze získaly vozy 7.&nbsp;června&nbsp;1935, 1000 mil startovalo 15..&nbsp;června.<br />Později se účastnily také dalších československých sportovních podniků.
+
'''<big>[[Jawa 750]]</big>''' byl sportovní [[automobil]] vyrobený v šesti exemplářích v roce 1935 společností Zbrojovka Ing.&nbsp;F.&nbsp;Janeček, Praha-Nusle II. na&nbsp;[[Zelená liška (usedlost)|Zelené lišce]]. Vznikly tři vozy s karosérií [[kupé]] a tři otevřené [[roadster]]y. Vozy byly postaveny pro III.&nbsp;ročník závodu 1000&nbsp;mil&nbsp;československých, v němž ve své kategorii obsadily první tři místa. Úřední osvědčení Zemského úřadu v Praze získaly vozy 7.&nbsp;června&nbsp;1935, 1000 mil startovalo 15.&nbsp;června.<br />Později se účastnily také dalších československých sportovních podniků.
Československý podnikatel Ing. František Janeček (1878 – 1941), majitel zbrojovky nesoucí jeho jméno, zavedl v roce [[1929]] licenční výrobu německých [[motocykl]]ů Wanderer. Nesly značku '''Jawa''' ('''Ja'''neček-'''Wa'''nderer). Od&nbsp;roku [[1933]] začal vyrábět i [[automobil]]y na základě [[Licence|licenční]] smlouvy, kterou podepsal s Jørgenem Skafte Rasmussenem, technickým přednostou Auto Union, majitelem a ředitelem DKW. Prvním modelem byla [[Jawa 700]]/DKW Meisterklasse 701, typ F&nbsp;2. V létě [[1934]] bylo vyrobeno mimo [[Tudor (automobil)|tudorů]] i&nbsp;několik sportovních vozů, [[roadster]]ů a [[kupé]]. Pražská firma Kaiser a Kronberger (zástupce&nbsp;Jawy) si dala kupé navrhnout od Ing. Zdeňka Kliky, dovozce britských automobilů a motocyklů.  
Československý podnikatel Ing. František Janeček (1878 – 1941), majitel zbrojovky nesoucí jeho jméno, zavedl v roce [[1929]] licenční výrobu německých [[motocykl]]ů Wanderer. Nesly značku '''Jawa''' ('''Ja'''neček-'''Wa'''nderer). Od&nbsp;roku [[1933]] začal vyrábět i [[automobil]]y na základě [[Licence|licenční]] smlouvy, kterou podepsal s Jørgenem Skafte Rasmussenem, technickým přednostou Auto Union, majitelem a ředitelem DKW. Prvním modelem byla [[Jawa 700]]/DKW Meisterklasse 701, typ F&nbsp;2. V létě [[1934]] bylo vyrobeno mimo [[Tudor (automobil)|tudorů]] i&nbsp;několik sportovních vozů, [[roadster]]ů a [[kupé]]. Pražská firma Kaiser a Kronberger (zástupce&nbsp;Jawy) si dala kupé navrhnout od Ing. Zdeňka Kliky, dovozce britských automobilů a motocyklů.  
Řádka 7: Řádka 7:
Druhého ročníku prestižního závodu 1000 mil československých se účastnila dvojice vozů, zastupující značku Jawa. Oba vozy byly vybaveny motorem o zvýšeném zdvihovém objemu na 750 cm<sup>3</sup>. První z nich byl '''roadster Jawa 750''' a nebýt zadření motoru mohla s ním posádka [[Antonín Vitvar|Vitvar]] – Pánek zvítězit ve své kategorii, v níž prakticky po celou dobu vedla. S [[Aerodynamika|aerodynamickým]] [[kupé]] '''Jawa 750 Jaray,''' ztvárněném významným karosářem Paulem Jarayem, Jar. Kaiser a Frank Kronberger (st.&nbsp;č.&nbsp;4) obsadili skvělé 2. místo v třídě do 750 cm<sup>3</sup> v průměrné rychlosti 71,4 km/h. Po&nbsp;tomto úspěchu vzrostl pražskému zastoupení Jawy u&nbsp;firmy {{Nowrap|Kaiser & Kronberger}} prodej motocyklů a automobilů natolik, že se v roce [[1935]] přestěhovali do větších prostor na [[Smíchov]]ě.<br />Ale ani tam dlouho nevydrželi. Již na podzim v roce 1936 přemístili na Letnou, Bělského 10 (dnes&nbsp;Dukelských&nbsp;hrdinů).
Druhého ročníku prestižního závodu 1000 mil československých se účastnila dvojice vozů, zastupující značku Jawa. Oba vozy byly vybaveny motorem o zvýšeném zdvihovém objemu na 750 cm<sup>3</sup>. První z nich byl '''roadster Jawa 750''' a nebýt zadření motoru mohla s ním posádka [[Antonín Vitvar|Vitvar]] – Pánek zvítězit ve své kategorii, v níž prakticky po celou dobu vedla. S [[Aerodynamika|aerodynamickým]] [[kupé]] '''Jawa 750 Jaray,''' ztvárněném významným karosářem Paulem Jarayem, Jar. Kaiser a Frank Kronberger (st.&nbsp;č.&nbsp;4) obsadili skvělé 2. místo v třídě do 750 cm<sup>3</sup> v průměrné rychlosti 71,4 km/h. Po&nbsp;tomto úspěchu vzrostl pražskému zastoupení Jawy u&nbsp;firmy {{Nowrap|Kaiser & Kronberger}} prodej motocyklů a automobilů natolik, že se v roce [[1935]] přestěhovali do větších prostor na [[Smíchov]]ě.<br />Ale ani tam dlouho nevydrželi. Již na podzim v roce 1936 přemístili na Letnou, Bělského 10 (dnes&nbsp;Dukelských&nbsp;hrdinů).
-
Za vítězství v 1000 mílích československých získali I. cenu 3&nbsp;000 Kčs v „zavřených vozech“ Autoklubu Republiky Československé (AKRČs.) a II. cenu 2&nbsp;000 Kčs AKRČs za umístění ve třídě. Na lepší peníze si však přišli získáním ceny firmy [[Jawa|Zbrojovka Janeček]] 5&nbsp;000 Kčs a ceny firmy Kudrnáč z Náchoda (pozdější Rubena Náchod) 4&nbsp;000 Kčs za nejlepšího jezdce na pneu Everit. Další odměny získali od firmy Elektrotechna za jízdu se svíčkami Sinterkorund a za umístění ve třídě – celkem 1&nbsp;500 Kčs.
+
Za vítězství v 1000 mílích československých získali I. cenu 3&nbsp;000 Kčs v „zavřených vozech“ Autoklubu Republiky Československé (AKRČs.) a II. cenu 2&nbsp;000 Kčs AKRČs za umístění ve třídě. Na lepší peníze si však přišli získáním ceny firmy [[Jawa|Zbrojovka Janeček]] 5&nbsp;000 Kčs a ceny firmy Kudrnáč z Náchoda (pozdější Rubena Náchod) 4&nbsp;000 Kčs za nejlepšího jezdce na pneu Everit. Další odměny získali od firmy Elektrotechna za jízdu se svíčkami Sinterkorund<br />a za umístění ve třídě – celkem 1&nbsp;500 Kčs.
Povzbuzen tímto neočekávaným úspěchem se ing. Janeček rozhodl postavit 6 [[Sportovní automobily|sportovních vozů]] s vyšším výkonem a se zvětšeným objemem válců na 745 cm<sup>3</sup>. Tak&nbsp;vznikla pro rok 1935 a pro III. ročník 1000 mil československých šestikusová série automobilů Jawa 750. Tento typ se stal nejslavnějším předválečným automobilem značky Jawa.  
Povzbuzen tímto neočekávaným úspěchem se ing. Janeček rozhodl postavit 6 [[Sportovní automobily|sportovních vozů]] s vyšším výkonem a se zvětšeným objemem válců na 745 cm<sup>3</sup>. Tak&nbsp;vznikla pro rok 1935 a pro III. ročník 1000 mil československých šestikusová série automobilů Jawa 750. Tento typ se stal nejslavnějším předválečným automobilem značky Jawa.  

Aktuální verze z 8. 7. 2025, 09:53

"Jawa 750 racing car from 1935"

Jawa 750 byl sportovní automobil vyrobený v šesti exemplářích v roce 1935 společností Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha-Nusle II. na Zelené lišce. Vznikly tři vozy s karosérií kupé a tři otevřené roadstery. Vozy byly postaveny pro III. ročník závodu 1000 mil československých, v němž ve své kategorii obsadily první tři místa. Úřední osvědčení Zemského úřadu v Praze získaly vozy 7. června 1935, 1000 mil startovalo 15. června.
Později se účastnily také dalších československých sportovních podniků.

Československý podnikatel Ing. František Janeček (1878 – 1941), majitel zbrojovky nesoucí jeho jméno, zavedl v roce 1929 licenční výrobu německých motocyklů Wanderer. Nesly značku Jawa (Janeček-Wanderer). Od roku 1933 začal vyrábět i automobily na základě licenční smlouvy, kterou podepsal s Jørgenem Skafte Rasmussenem, technickým přednostou Auto Union, majitelem a ředitelem DKW. Prvním modelem byla Jawa 700/DKW Meisterklasse 701, typ F 2. V létě 1934 bylo vyrobeno mimo tudorů i několik sportovních vozů, roadsterů a kupé. Pražská firma Kaiser a Kronberger (zástupce Jawy) si dala kupé navrhnout od Ing. Zdeňka Kliky, dovozce britských automobilů a motocyklů.

Druhého ročníku prestižního závodu 1000 mil československých se účastnila dvojice vozů, zastupující značku Jawa. Oba vozy byly vybaveny motorem o zvýšeném zdvihovém objemu na 750 cm3. První z nich byl roadster Jawa 750 a nebýt zadření motoru mohla s ním posádka Vitvar – Pánek zvítězit ve své kategorii, v níž prakticky po celou dobu vedla. S aerodynamickým kupé Jawa 750 Jaray, ztvárněném významným karosářem Paulem Jarayem, Jar. Kaiser a Frank Kronberger (st. č. 4) obsadili skvělé 2. místo v třídě do 750 cm3 v průměrné rychlosti 71,4 km/h. Po tomto úspěchu vzrostl pražskému zastoupení Jawy u firmy Kaiser & Kronberger prodej motocyklů a automobilů natolik, že se v roce 1935 přestěhovali do větších prostor na Smíchově.
Ale ani tam dlouho nevydrželi. Již na podzim v roce 1936 přemístili na Letnou, Bělského 10 (dnes Dukelských hrdinů).

Za vítězství v 1000 mílích československých získali I. cenu 3 000 Kčs v „zavřených vozech“ Autoklubu Republiky Československé (AKRČs.) a II. cenu 2 000 Kčs AKRČs za umístění ve třídě. Na lepší peníze si však přišli získáním ceny firmy Zbrojovka Janeček 5 000 Kčs a ceny firmy Kudrnáč z Náchoda (pozdější Rubena Náchod) 4 000 Kčs za nejlepšího jezdce na pneu Everit. Další odměny získali od firmy Elektrotechna za jízdu se svíčkami Sinterkorund
a za umístění ve třídě – celkem 1 500 Kčs.

Povzbuzen tímto neočekávaným úspěchem se ing. Janeček rozhodl postavit 6 sportovních vozů s vyšším výkonem a se zvětšeným objemem válců na 745 cm3. Tak vznikla pro rok 1935 a pro III. ročník 1000 mil československých šestikusová série automobilů Jawa 750. Tento typ se stal nejslavnějším předválečným automobilem značky Jawa.

Kompletace vozu vyžadovala logistický um. Podvozky a motory vznikaly v mateřském závodě v Praze – Nuslích, odkud byly převáženy do závodu Jawa v Týnci nad Sázavou (nyní JAWA Moto). Tam se „potkaly“ s karoseriemi vyráběnými v závodě Kvasiny (Solnice) na Rychnovsku (dnes Škoda Auto) a finální montáž mohla být dokončena.

Tvůrce karoserie se inspiroval Jarayovou uzavřenou karoserií kupé z roku 1934, avšak tentokráte Jawy dostaly jedinečný švih a eleganci. Dodnes působí nadčasovým tvarem, vyváženými proporcemi, dynamikou křivek, které vystihovaly jejich sportovní charakter.