Junkers Jumo 004
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 28. 6. 2014, 11:10
Junkers Jumo 004B byl jedním z prvních sériově vyráběných a operačně používaných proudových motorů na světě (původní motor Jumo 004A byl značně odlišný, navíc při jeho výrobě byla výrazně vyšší spotřeba deficitních surovin — viz. článek Mir. Balouse v L+K 8/2001). Do sériové výroby přichází prakticky v téže době, kdy se v Británii vyrábí motory Rolls-Royce Welland pro stíhací letouny Gloster Meteor, navíc se i rozbíhá výroba motorů Rolls-Royce Derwent I pro stíhačky Meteor III). Byl i prvním úspěšným proudovým motorem s axiálním kompresorem. Během konce druhé světové války bylo společností Junkers v Německu vyrobeno kolem 8 000 motorů Jumo 004, které poháněly stíhací letouny Messerschmitt Me 262 a bombardovací letouny Arado Ar 234.
Po skončení války bylo menší množství motorů Jumo 004 vyrobeno Leteckými opravnami Malešice v Československu pod označením M-04. Poháněly letouny Avia S-92 (šlo o několik strojů Me 262, zkompletovaných převážně z dílů které se podařilo shromáždit; oproti původnímu stroji letouny Avia měly několik menších zdokonalení, kupř. hydraulické čerpadlo bylo na obou motorech).
V Sovětském svazu na základě konstrukce Jumo 004 vyrábějí vlastní, výrazně překonstruovaný a zdokonalený, motor RD-10, kde mj. poháněly stíhačky Jakovlev Jak-15 a několik prototypů proudových stíhacích letounů. Oproti vzoru byly RD-10 značně zdokonaleny, mj. se sovětským konstruktérům podařilo úspěšně vyřešit regulaci motoru, který nyní měl bezproblémové přechody a rovněž netrpěl zhášením v letových hladinách nad 6000 metrů. Rovněž kupř. při výrobě turbíny byly využity vysoce kvalitní žárupevné materiály (žárupevné niklové slitiny), které nahradily naprosto nevyhovující žárupevnou austenitickou ocel Tinidur. Výsledkem byl motor s mnohem vyšší spolehlivostí i životností oproti německému vzoru, navíc i s vyšším tahem.
Ve Francii ukořistěné Jumo 004 poháněly letouny Sud-Ouest SO 6000 Triton a Arsenal VG-70.
Specifikace (Jumo 004B)
Technické údaje
- Typ: proudový motor
- Délka: 3860 mm
- Průměr: 810 mm
- Hmotnost suchého motoru (tj. bez provozních náplní): 719 kg +3 % (719-740 kg)
Součásti
- Kompresor: osmistupňový axiální (osový)
- Spalovací komory: šest trubkových
- Turbína: jednostupňová axiální
Výkony
- Tah: 8,8 kN při 8 700 ot/min.
- Měrná spotřeba paliva: 1,39 kg/kp.h
- Poměr tah/hmotnost: 1,25 kp.kg (12,2 N/kg)
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |