V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Douglas A-26 Invader

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu „Douglas Aircraft Company“ textem „Douglas Aircraft“)
(+ Česká Wikipedie opět boduje: "tvrzení o účasti na bombardovací ofenzívě proti Třetí říši je mylné"...Siegfriedova linie byla bombardována wikipedisty...:-)))
Řádka 4: Řádka 4:
  |typ = [[bombardér|bombardovací]] a [[bitevní letoun]]
  |typ = [[bombardér|bombardovací]] a [[bitevní letoun]]
  |výrobce = Douglas Aircraft
  |výrobce = Douglas Aircraft
-
  |image = Image:A-26 Invader in flight .75 right.jpg
+
  |image = [[File:A-26 Invader over Germany in 1945.jpg|250px]]
-
  |text = Douglas A-26 Invader za letu
+
  |text = Douglas A-26 útočí na [[Siegfriedova linie|Siegfriedovu linii]].
  |konstruktér =
  |konstruktér =
  |první let = [[10. červenec|10. července]] [[1942 v letectví|1942]]
  |první let = [[10. červenec|10. července]] [[1942 v letectví|1942]]
Řádka 11: Řádka 11:
  |vyřazen = [[1972 v letectví|1972]]
  |vyřazen = [[1972 v letectví|1972]]
  |výroba =
  |výroba =
-
  |vyrobeno kusů = 2451 ks
+
  |vyrobeno kusů = 2451 kusů
  |charakter =
  |charakter =
  |cena za kus =
  |cena za kus =
Řádka 18: Řádka 18:
  |více uživatelů = [[Armée de l'Air]]<br />[[Námořnictvo Spojených států|US Navy]]
  |více uživatelů = [[Armée de l'Air]]<br />[[Námořnictvo Spojených států|US Navy]]
}}
}}
-
[[Soubor:Douglas B-26C (A-26C) Invader USAF.jpg|thumb|Douglas A-26C Invader]]
+
[[Soubor:Douglas B-26C (A-26C) Invader USAF.jpg|thumb|220px|Douglas A-26C Invader]]
'''Douglas A-26 Invader''' (mezi roky 1948 až 1965 značený '''B-26 Invader''') byl americký [[bombardér|bombardovací]] a [[bitevní letoun]], který se účastnil nejen bojů v [[Druhá světová válka|druhé světové válce]], ale byl nasazen i ve [[Korejská válka|válce v Koreji]] a [[Válka ve Vietnamu|ve Vietnamu]].
'''Douglas A-26 Invader''' (mezi roky 1948 až 1965 značený '''B-26 Invader''') byl americký [[bombardér|bombardovací]] a [[bitevní letoun]], který se účastnil nejen bojů v [[Druhá světová válka|druhé světové válce]], ale byl nasazen i ve [[Korejská válka|válce v Koreji]] a [[Válka ve Vietnamu|ve Vietnamu]].
   
   
== Vývoj ==
== Vývoj ==
-
 
Vývoj typu Douglas A-26 Invader byl zahájen koncem ledna [[1941 v letectví|1941]], v dubnu byla komisí schválena dřevěná maketa připravovaného stroje a 2. června 1941 byla podepsána objednávka na stavbu dvou prototypů (lehký bombardér XA-26-DE a noční stíhací XA-26A-DE, byla jim přidělena sériová čísla 41-19504 a 41-19505). O tři týdny později byla objednávka rozšířena o stavbu prototypu bitevního XA-26B-DE (s/n 41-19588), nesoucího silnou hlavňovou výzbroj (původně 75mm kanón, sériové stroje ale byly vyzbrojeny pevnými kulomety ráže 12,7 mm).
Vývoj typu Douglas A-26 Invader byl zahájen koncem ledna [[1941 v letectví|1941]], v dubnu byla komisí schválena dřevěná maketa připravovaného stroje a 2. června 1941 byla podepsána objednávka na stavbu dvou prototypů (lehký bombardér XA-26-DE a noční stíhací XA-26A-DE, byla jim přidělena sériová čísla 41-19504 a 41-19505). O tři týdny později byla objednávka rozšířena o stavbu prototypu bitevního XA-26B-DE (s/n 41-19588), nesoucího silnou hlavňovou výzbroj (původně 75mm kanón, sériové stroje ale byly vyzbrojeny pevnými kulomety ráže 12,7 mm).
Řádka 29: Řádka 28:
Vývoj typu pochopitelně pokračoval dále. Do sériové výroby byly přijaty bitevní A-26B a lehké bombardovací A-26C (ty navazovaly na prototyp XA-26-DE, ovšem rozdíly mezi A-26C a A-26B byly pouze v konstrukci přídě; původně se uvažovalo, že obě verze budou produkovány na téže výrobní lince, ale krátce po zahájení výroby došlo ke specializaci – A-26B byly vyráběny v závodě v [[Long Beach]] a A-26C dodával závod v [[Tulsa|Tulse]]).
Vývoj typu pochopitelně pokračoval dále. Do sériové výroby byly přijaty bitevní A-26B a lehké bombardovací A-26C (ty navazovaly na prototyp XA-26-DE, ovšem rozdíly mezi A-26C a A-26B byly pouze v konstrukci přídě; původně se uvažovalo, že obě verze budou produkovány na téže výrobní lince, ale krátce po zahájení výroby došlo ke specializaci – A-26B byly vyráběny v závodě v [[Long Beach]] a A-26C dodával závod v [[Tulsa|Tulse]]).
-
Letouny Invader byly u létajícího personálu oblíbeny pro své vysoké výkony a dobré letové vlastnosti, problémy byly zpočátku se složitým přístrojovým vybavením a z toho vyplývající poruchovostí (podobné problémy ovšem lze čekat u každého nového výrobku, než je „vyladěn“ a jsou mu „vychytány mouchy“). Nedostatky byly postupně odstraňovány a stroje si zachovávaly vysokou bojovou hodnotu až do druhé poloviny 60. let 20. století. Celkem bylo vyrobeno 2451 letounů.
+
Letouny Invader byly u létajícího personálu oblíbeny pro své vysoké výkony a dobré letové vlastnosti, problémy byly zpočátku se složitým přístrojovým vybavením a z toho vyplývající poruchovostí (podobné problémy ovšem lze čekat u každého nového výrobku, než je „vyladěn“ a jsou mu „vychytány mouchy“). Nedostatky byly postupně odstraňovány a stroje si zachovávaly vysokou bojovou hodnotu až do druhé poloviny 60.&nbsp;let 20. století. Celkem bylo vyrobeno 2451 letounů.
== Bojové použití ==
== Bojové použití ==
-
Douglas A-26 Invader se účastnil jak [[válka v Tichomoří|bojů v Tichomoří]], tak v [[Evropa|Evropě]], kde se podporoval postup amerických pozemních jednotek (byly jimi vyzbrojeny jednotky spadající pod 9. (taktickou) leteckou armádu; někdy uváděné tvrzení o účasti na bombardovací ofenzívě proti [[Třetí říše|Třetí říši]] je mylné). Po ukončení druhé světové války byla jeho výroba ukončena, ale díky své kvalitě se účastnil bojů v [[Korejská válka|Korejské válce]] a [[Válka ve Vietnamu|válce ve Vietnamu]].
+
Douglas A-26 Invader se účastnil jak [[válka v Tichomoří|bojů v Tichomoří]], tak v [[Evropa|Evropě]], kde se podporoval postup amerických pozemních jednotek (byly jimi vyzbrojeny jednotky spadající pod 9. (taktickou) leteckou armádu). Jednoznačně se podílel na bombardovací ofenzívě proti [[Nacistické Německo|Třetí říši]] v roce [[1945]]. Po ukončení druhé světové války byla jeho výroba ukončena, ale díky své kvalitě se účastnil bojů v [[Korejská válka|Korejské válce]] a [[Válka ve Vietnamu|válce ve Vietnamu]].
   
   
-
== Technické údaje ==
+
== Technické údaje (B-26B-60-DL) ==
-
 
+
* Osádka: 3 muži
-
B-26B-60-DL
+
* Typ: bitevní a lehký bombardovací letoun, průzkumný letoun.
-
*Osádka: 3 muži
+
* Pohonná jednotka: dva motory [[Pratt & Whitney R-2800|Pratt & Whitney R-2800-27]], -71 nebo -79 Double Wasp o výkonu po 2000/2350 hp (1491,4/1752,4 kW; platí pro R-2800-79)
-
*Typ: bitevní a lehký bombardovací letoun, průzkumný letoun.
+
* Výzbroj: A-26B: 10 kulometů Browning ráže 12,7 mm - 6x v přídi a 2x2 v dálkově ovládaných střeleckých věžích, až 1820 kg pum v pumovnici (později až 907 kg pum pod křídlem), až 4 kulomety ráže 12,7 mm pod křídlem (později 6 kulometů v křídle). A-26C: v přídi jen dva pevné kulomety ráže 12,7 mm (rovněž nesl obrannou výzbroj dvěma 12,7 mm dvoukulomety ve střeleckých věžích), další výzbrojí byly rakety nebo kanóny 20 mm.
-
*Pohonná jednotka: dva motory [[Pratt & Whitney R-2800|Pratt & Whitney R-2800-27]], -71 nebo -79 Double Wasp o výkonu po 2000/2350 hp (1491,4/1752,4 kW; platí pro R-2800-79)
+
* Rozpětí: 21,336 m
-
*Výzbroj: A-26B: 10 kulometů Browning ráže 12,7 mm - 6x v přídi a 2x2 v dálkově ovládaných střeleckých věžích, až 1820 kg pum v pumovnici (později až 907 kg pum pod křídlem), až 4 kulomety ráže 12,7 mm pod křídlem (později 6 kulometů v křídle). A-26C: v přídi jen dva pevné kulomety ráže 12,7 mm (rovněž nesl obrannou výzbroj dvěma 12,7 mm dvoukulomety ve střeleckých věžích), další výzbrojí byly rakety nebo kanóny 20 mm.
+
* Délka: 15,443 m
-
*Rozpětí: 21,336 m
+
* Výška: 5,638 m
-
*Délka: 15,443 m
+
* Nosná plocha: 50,16 m²
-
*Výška: 5,638 m
+
* Hmotnost prázdného letounu: 10 143 kg
-
*Nosná plocha: 50,16 m²
+
* Vzletová hmotnost: 15 876 kg
-
*Hmotnost prázdného letounu: 10 143 kg
+
* Maximální rychlost: 571 km/h ve výšce 4572 m
-
*Vzletová hmotnost: 15 876 kg
+
* Cestovní rychlost: 457 km/h
-
*Maximální rychlost: 571 km/h ve výšce 4572 m
+
* Operační dostup: 6 740 m
-
*Cestovní rychlost: 457 km/h
+
* Čas výstupu do 3048 m: 8,1 minuty
-
*Operační dostup: 6 740 m
+
* Dolet: 2 253 km (max. 5150 km)
-
*Čas výstupu do 3048 m: 8,1 minuty
+
-
*Dolet: 2253 km (max. 5150 km)
+
-
 
+
-
{{Americké vojenské letouny druhé světové války}}
+
{{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Commonscat|Douglas A-26 Invader}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
[[Kategorie:Americké bombardéry]]
[[Kategorie:Americké bombardéry]]
[[Kategorie:Letadla Douglas|A-26]]
[[Kategorie:Letadla Douglas|A-26]]

Verze z 13. 12. 2014, 10:43


Douglas A-26 Invader
A-26 Invader over Germany in 1945.jpg
Douglas A-26 útočí na Siegfriedovu linii.
Základní charakteristika
Určení bombardovací a bitevní letoun
Výrobce Douglas Aircraft
Konstruktér
První let 10. července 1942
Zařazen 1943
Vyřazen 1972
Výroba
Vyrobeno 2451 kusů
Varianty
Uživatel USAAF/USAF
Armée de l'Air
US Navy
Douglas A-26C Invader

Douglas A-26 Invader (mezi roky 1948 až 1965 značený B-26 Invader) byl americký bombardovací a bitevní letoun, který se účastnil nejen bojů v druhé světové válce, ale byl nasazen i ve válce v Koreji a ve Vietnamu.

Vývoj

Vývoj typu Douglas A-26 Invader byl zahájen koncem ledna 1941, v dubnu byla komisí schválena dřevěná maketa připravovaného stroje a 2. června 1941 byla podepsána objednávka na stavbu dvou prototypů (lehký bombardér XA-26-DE a noční stíhací XA-26A-DE, byla jim přidělena sériová čísla 41-19504 a 41-19505). O tři týdny později byla objednávka rozšířena o stavbu prototypu bitevního XA-26B-DE (s/n 41-19588), nesoucího silnou hlavňovou výzbroj (původně 75mm kanón, sériové stroje ale byly vyzbrojeny pevnými kulomety ráže 12,7 mm).

První prototyp, XA-26-DE s/n 41-19504, poprvé vzlétl 10. července 1942. Za jeho řízením seděl Benjamin „Ben“ Odell Howard. Zalétávání prototypů a letové zkoušky probíhaly vcelku úspěšně, jediné větší problémy byly zaznamenány s chlazením motorů. První sériové letouny byly převzaty až v září 1943.

Vývoj typu pochopitelně pokračoval dále. Do sériové výroby byly přijaty bitevní A-26B a lehké bombardovací A-26C (ty navazovaly na prototyp XA-26-DE, ovšem rozdíly mezi A-26C a A-26B byly pouze v konstrukci přídě; původně se uvažovalo, že obě verze budou produkovány na téže výrobní lince, ale krátce po zahájení výroby došlo ke specializaci – A-26B byly vyráběny v závodě v Long Beach a A-26C dodával závod v Tulse).

Letouny Invader byly u létajícího personálu oblíbeny pro své vysoké výkony a dobré letové vlastnosti, problémy byly zpočátku se složitým přístrojovým vybavením a z toho vyplývající poruchovostí (podobné problémy ovšem lze čekat u každého nového výrobku, než je „vyladěn“ a jsou mu „vychytány mouchy“). Nedostatky byly postupně odstraňovány a stroje si zachovávaly vysokou bojovou hodnotu až do druhé poloviny 60. let 20. století. Celkem bylo vyrobeno 2451 letounů.

Bojové použití

Douglas A-26 Invader se účastnil jak bojů v Tichomoří, tak v Evropě, kde se podporoval postup amerických pozemních jednotek (byly jimi vyzbrojeny jednotky spadající pod 9. (taktickou) leteckou armádu). Jednoznačně se podílel na bombardovací ofenzívě proti Třetí říši v roce 1945. Po ukončení druhé světové války byla jeho výroba ukončena, ale díky své kvalitě se účastnil bojů v Korejské válce a válce ve Vietnamu.

Technické údaje (B-26B-60-DL)

  • Osádka: 3 muži
  • Typ: bitevní a lehký bombardovací letoun, průzkumný letoun.
  • Pohonná jednotka: dva motory Pratt & Whitney R-2800-27, -71 nebo -79 Double Wasp o výkonu po 2000/2350 hp (1491,4/1752,4 kW; platí pro R-2800-79)
  • Výzbroj: A-26B: 10 kulometů Browning ráže 12,7 mm - 6x v přídi a 2x2 v dálkově ovládaných střeleckých věžích, až 1820 kg pum v pumovnici (později až 907 kg pum pod křídlem), až 4 kulomety ráže 12,7 mm pod křídlem (později 6 kulometů v křídle). A-26C: v přídi jen dva pevné kulomety ráže 12,7 mm (rovněž nesl obrannou výzbroj dvěma 12,7 mm dvoukulomety ve střeleckých věžích), další výzbrojí byly rakety nebo kanóny 20 mm.
  • Rozpětí: 21,336 m
  • Délka: 15,443 m
  • Výška: 5,638 m
  • Nosná plocha: 50,16 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 10 143 kg
  • Vzletová hmotnost: 15 876 kg
  • Maximální rychlost: 571 km/h ve výšce 4572 m
  • Cestovní rychlost: 457 km/h
  • Operační dostup: 6 740 m
  • Čas výstupu do 3048 m: 8,1 minuty
  • Dolet: 2 253 km (max. 5150 km)


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Douglas A-26 Invader