de Havilland Dove
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|název = de Havilland DH.104 Dove | |název = de Havilland DH.104 Dove | ||
|typ = [[dopravní letoun]] pro krátké tratě | |typ = [[dopravní letoun]] pro krátké tratě | ||
- | |výrobce = | + | |výrobce = de Havilland |
- | |image = Soubor:De Havilland Dove D-INKA.jpg | + | |image = [[Soubor:De Havilland Dove D-INKA.jpg|250px]] |
- | |text = de Havilland Dove čerstvě zrestaurovaný k 50. výročí založení | + | |text = de Havilland Dove čerstvě zrestaurovaný<br />k 50. výročí založení LTU v roce 2005 |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[25. září]] [[1945 v letectví|1945]] | |první let = [[25. září]] [[1945 v letectví|1945]] | ||
|zaveden = | |zaveden = | ||
|vyřazen = | |vyřazen = | ||
- | |výroba = | + | |výroba = 1945–1964 |
|vyrobeno kusů = 528 | |vyrobeno kusů = 528 | ||
}} | }} | ||
- | |||
'''de Havilland DH.104 Dove''' byl [[Spojené království|britský]] dvoumotorový [[jednoplošník|jednoplošný]] [[dopravní letoun]] pro krátké tratě vyráběný společností [[de Havilland]]. Byl nástupcem [[dvouplošník|dvouplošného]] typu [[de Havilland Dragon Rapide]] a zároveň jednou z nejúspěšnějších britských poválečných civilních konstrukcí. Letoun vznikl jako odpověď na výzvu ze zprávy [[Brabazonův výbor|Brabazonova výboru]], která požadovala konstrukci dopravního letounu pro krátké, méně frekventované tratě. | '''de Havilland DH.104 Dove''' byl [[Spojené království|britský]] dvoumotorový [[jednoplošník|jednoplošný]] [[dopravní letoun]] pro krátké tratě vyráběný společností [[de Havilland]]. Byl nástupcem [[dvouplošník|dvouplošného]] typu [[de Havilland Dragon Rapide]] a zároveň jednou z nejúspěšnějších britských poválečných civilních konstrukcí. Letoun vznikl jako odpověď na výzvu ze zprávy [[Brabazonův výbor|Brabazonova výboru]], která požadovala konstrukci dopravního letounu pro krátké, méně frekventované tratě. | ||
Řádka 41: | Řádka 40: | ||
== Specifikace (Dove 5)== | == Specifikace (Dove 5)== | ||
- | [[Soubor:De Havilland DH-104 Dove (D-IFSA).jpg|thumb|de Havilland Dove (D-IFSA) na letišti Niederrhein v květnu 2004]] | + | [[Soubor:De Havilland DH-104 Dove (D-IFSA).jpg|thumb|220px|de Havilland Dove (D-IFSA) na letišti Niederrhein v květnu 2004]] |
''Data podle:'' Jane's | ''Data podle:'' Jane's | ||
=== Technické údaje === | === Technické údaje === | ||
Řádka 50: | Řádka 49: | ||
* '''Výška:''' 4,06 m | * '''Výška:''' 4,06 m | ||
* '''Nosná plocha:''' 31,1 m² | * '''Nosná plocha:''' 31,1 m² | ||
- | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' | + | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' 2 600 kg |
- | * '''Max. vzletová hmotnost :''' | + | * '''Max. vzletová hmotnost :''' 4 000 kg |
* '''Pohonná jednotka:''' dva [[válec (motor)|šestiválcové]] invertní řadové vzduchem chlazené čtyřdobé zážehové motory [[de Havilland Gipsy Queen|de Havilland Gipsy Queen 70 Mk.2]] | * '''Pohonná jednotka:''' dva [[válec (motor)|šestiválcové]] invertní řadové vzduchem chlazené čtyřdobé zážehové motory [[de Havilland Gipsy Queen|de Havilland Gipsy Queen 70 Mk.2]] | ||
* '''Výkon pohonné jednotky:''' 380 hp (283 kW) | * '''Výkon pohonné jednotky:''' 380 hp (283 kW) | ||
Řádka 57: | Řádka 56: | ||
=== Výkony === | === Výkony === | ||
<!--* '''Cestovní rychlost:''' ? km/h ve výšce ? m--> | <!--* '''Cestovní rychlost:''' ? km/h ve výšce ? m--> | ||
- | * '''Maximální rychlost:''' 325 km/h ve výšce | + | * '''Maximální rychlost:''' 325 km/h ve výšce 2 400 m |
- | * '''Dolet:''' | + | * '''Dolet:''' 1 720 km |
- | * '''Dostup:''' | + | * '''Dostup:''' 6 100 m |
* '''Stoupavost:''' 4,7 m/s | * '''Stoupavost:''' 4,7 m/s | ||
Řádka 66: | Řádka 65: | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|De+Havilland+Dove}}{{Commonscat|De Havilland Dove}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Dopravní letadla]] | [[Kategorie:Dopravní letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla de Havilland|Dove]] | [[Kategorie:Letadla de Havilland|Dove]] |
Aktuální verze z 9. 1. 2015, 01:40
de Havilland DH.104 Dove | ||
de Havilland Dove čerstvě zrestaurovaný k 50. výročí založení LTU v roce 2005 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun pro krátké tratě | |
Výrobce | de Havilland | |
Konstruktér | ||
První let | 25. září 1945 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | 1945–1964 | |
Vyrobeno | 528 | |
Varianty | ||
Uživatel | ||
de Havilland DH.104 Dove byl britský dvoumotorový jednoplošný dopravní letoun pro krátké tratě vyráběný společností de Havilland. Byl nástupcem dvouplošného typu de Havilland Dragon Rapide a zároveň jednou z nejúspěšnějších britských poválečných civilních konstrukcí. Letoun vznikl jako odpověď na výzvu ze zprávy Brabazonova výboru, která požadovala konstrukci dopravního letounu pro krátké, méně frekventované tratě.
Obsah |
Výroba
První let de Havilland Dove se uskutečnil 25. září 1945 a výroba trvala až do roku 1964.
Celkem bylo vyrobeno 388 kusů civilní verze Dove, 127 kusů vojenské verze Devon C.2 a 13 kusů Sea Devon.
Varianty
- Dove 1 : lehký dopravní letoun pro 11 cestujících poháněný dvěma pístovými motory Gipsy Queen 70-4 o výkonu 340 hp (254 kW)
- Dove 1B : Dove 1 s motory Gipsy Queen 70-2 o výkonu 380 hp (283 kW)
- Dove 2 : manažerská verze pro 6 cestujících s motory Gipsy Queen o výkonu 340 hp (254 kW)
- Dove 2B : Dove 2 s motory Gipsy Queen 70-2 o výkonu 380 hp (283 kW)
- Dove 3 : plánovaná výšková průzkumná verze, nerealizována
- Dove 4 : vojenská dopravní a komunikační verze
- Devon C Mk 1 : dopravní a komunikační verze pro Royal Air Force
- Devon C Mk 2 : dopravní a komunikační verze pro Royal Air Force, Devon C Mk 1 s jinými motory
- Sea Devon C Mk 20 : dopravní a komunikační verze pro Royal Navy
- Dove 5 : verze s motory Gipsy Queen 70-2 o výkonu 380 hp (283 kW) a s větším doletem
- Dove 6 : manažerská verze Dove 2 s výkonnějšími motory Gipsy Queen 70-2 o výkonu 380 hp (283 kW)
- Dove 6B : max. hmotnost 3856kg
- Dove 7 : verze Dove 1 s výkonnějšími motory Gipsy Queen 70-3 o výkonu 400 hp (298 kW)
- Dove 8 : verze Dove 2 s výkonnějšími motory Gipsy Queen 70-3 o výkonu 400 hp (298 kW)
- Dove 8A : pětimístná verze Dove 8 pro americký trh, kde byla označována jako Dove Custom 600
- Carstedt Jet Liner 600 : konverze provedená americkou firmou Carstedt Inc z Long Beach v Kalifornii, letoun byl poháněn dvěma turbovrtulovými motory Garrett AiResearch TPE 331 o výkonu 605 ehp (451 kW); trup byl prodloužen pro 18 cestujících
- Riley Turbo Executive 400 : konverze provedená americkou firmou Riley Aircraft, letoun byl poháněn dvěma plochými osmiválci Lycoming IO-720-A1A o výkonu 400 hp (298 kW)
Specifikace (Dove 5)
Data podle: Jane's
Technické údaje
- Posádka: 2
- Počet cestujících: 8
- Rozpětí: 17,37 m
- Délka: 11,96 m
- Výška: 4,06 m
- Nosná plocha: 31,1 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 2 600 kg
- Max. vzletová hmotnost : 4 000 kg
- Pohonná jednotka: dva šestiválcové invertní řadové vzduchem chlazené čtyřdobé zážehové motory de Havilland Gipsy Queen 70 Mk.2
- Výkon pohonné jednotky: 380 hp (283 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 325 km/h ve výšce 2 400 m
- Dolet: 1 720 km
- Dostup: 6 100 m
- Stoupavost: 4,7 m/s
Externí odkazy
- (anglicky) Airliners.net: The De Havilland DH.104 Dove
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |