Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
T-55
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Pekelných 666 VIDEO článků...:-)) |
||
Řádka 20: | Řádka 20: | ||
[[Sovětský svaz|Sovětské]] [[tank]]y '''T-54/55''' byly vyvinuty během 40. let jako náhrada za [[T-34]]. Tanky T-54 a T-55 jsou si velmi podobné a na první pohled nerozeznatelné. Mnoho T-54 bylo přestavěno na T-55. Tank má velmi nízkou siluetu, díky které je méně zranitelný, síla pancíře je v rozmezí 120 – 200 mm. Bez přípravy se tank může brodit v hloubce 1,4 m (5,5 m s přípravou). Nevýhodou je omezený prostor pro posádku, dále řidič, střelec i velitel sedí v jedné řadě, případný zásah by tak vyřadil většinu posádky. | [[Sovětský svaz|Sovětské]] [[tank]]y '''T-54/55''' byly vyvinuty během 40. let jako náhrada za [[T-34]]. Tanky T-54 a T-55 jsou si velmi podobné a na první pohled nerozeznatelné. Mnoho T-54 bylo přestavěno na T-55. Tank má velmi nízkou siluetu, díky které je méně zranitelný, síla pancíře je v rozmezí 120 – 200 mm. Bez přípravy se tank může brodit v hloubce 1,4 m (5,5 m s přípravou). Nevýhodou je omezený prostor pro posádku, dále řidič, střelec i velitel sedí v jedné řadě, případný zásah by tak vyřadil většinu posádky. | ||
- | První T-54 byl vyroben v roce [[1945]] a v roce [[1947]] nahradil ve výrobě [[T-44]]. Od roku [[1951]] začaly modernizace (lepší optický zaměřovač, filtry paliva, oleje a vzduchu). V roce [[1958]] začala výroba typu T-55 a přestavba T-54 na T-55. Výroba skončila až v roce [[1981]]. Vzniklo mnoho variant s různými modifikacemi, bylo vyrobeno okolo 50 tisíc kusů, tank byl vyráběn i licenčně ([[Československo]], [[Polsko]], v [[Čína|Číně]] kopie jako ''typ 59'') a ve velkém vyvážen, zúčastnil se mnoha konfliktů (v [[Maďarské povstání|Maďarsku 1956]], [[Invaze do Československa|ČSSR 1968]], ve válkách na [[Blízký východ|Blízkém východě]], ve [[Válka ve Vietnamu|Vietnam]]u, [[Sovětská válka v Afghánistánu|Afghánistán]]u, [[ | + | == Vznik a vývoj == |
+ | Vývoj začal v Charkovské konstrukční kanceláři O. O. Morozova v roce 1943, kdy začaly práce na vylepšené verzi T-34m. Úsporou hmotnosti, lepším motorem a dalšími změnami mohli konstruktéři na nový podvozek instalovat silnější [[Pancéřování|pancíř]]. Nový tank byl označen [[T-44]]. První tanky T-54 byly vyrobeny v roce 1945 a v roce 1947 nahradily ve výrobě nástupce tanků T-34, kterým byl typ [[T-44]]. Ten však stále používal věž tanku T-34/85, do které nebylo možné instalovat nový silnější kanón, který by podstatně překonával německý 88 mm kanón tanku [[Tiger]] nebo dlouhý 75 mm kanón tanku [[Panther]]. Série prototypů vedla k výrobě tanku T-54 se 100 mm kanónem [[D-10]], stejným jakým byly vyzbrojeny samohybná děla [[SU-100]]. | ||
+ | |||
+ | V roce [[1947]] se začala sériová výroba ve fabrice Uralvagonzavod (UHT) v [[Nižnij Tagil|Nižním Tagilu]]. Od roku 1948 v [[Charkov]]ském závodě na výrobu lokomotiv V. O. Malyševa. Od roku [[1951]] začala modernizace i tohoto nového typu. Byl instalován lepší optický zaměřovač, filtry paliva, oleje a vzduchu. V roce 1958 začala výroba typu T-55 a přestavba T-54 na T-55. Výroba skončila až v roce 1981. Vzniklo mnoho variant s různými modifikacemi. V [[Sovětský svaz|SSSR]] bylo vyrobeno kolem 50 tisíc kusů a licenčně se tank vyráběl i v [[Československo|Československu]], [[Polsko|Polsku]], v [[Čínská lidová republika|Číně]] jako [[typ 59]]. Mnoho strojů bylo exportováno do zahraničí. | ||
+ | |||
+ | První T-54 byl vyroben v roce [[1945]] a v roce [[1947]] nahradil ve výrobě [[T-44]]. Od roku [[1951]] začaly modernizace (lepší optický zaměřovač, filtry paliva, oleje a vzduchu). V roce [[1958]] začala výroba typu T-55 a přestavba T-54 na T-55. Výroba skončila až v roce [[1981]]. Vzniklo mnoho variant s různými modifikacemi, bylo vyrobeno okolo 50 tisíc kusů, tank byl vyráběn i licenčně ([[Československo]], [[Polsko]], v [[Čína|Číně]] kopie jako ''typ 59'') a ve velkém vyvážen, zúčastnil se mnoha konfliktů (v [[Maďarské povstání|Maďarsku 1956]], [[Invaze do Československa|ČSSR 1968]], ve válkách na [[Blízký východ|Blízkém východě]], ve [[Válka ve Vietnamu|Vietnam]]u, [[Sovětská válka v Afghánistánu|Afghánistán]]u, [[Válka v Jugoslávii|Jugoslávii]] aj.). Dodnes slouží asi v 50 státech, většinou v zemích tzv. ''třetího světa''. Tisíce takových tanků jsou stále zakonzervovány a připraveny k opětovnému uvedení do provozu. | ||
V Československu byl tento tank v 70. letech modernizován a vybaven mikroprocesorovým systémem řízení střelby „Kladivo“. | V Československu byl tento tank v 70. letech modernizován a vybaven mikroprocesorovým systémem řízení střelby „Kladivo“. | ||
Později z něj byl vyvinut model [[T-62]]. | Později z něj byl vyvinut model [[T-62]]. | ||
+ | |||
+ | == YouTube == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=c54m92SRH8w}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Top Ten Tanks #8: Soviet T-54/55''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=lh9nBGqXaUs}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''All Variants of Tank T-55''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
==Externí odkazy== | ==Externí odkazy== | ||
Řádka 34: | Řádka 52: | ||
{{Commons|T-55}}{{Článek z Wikipedie}} | {{Commons|T-55}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Ruské a sovětské tanky]] | [[Kategorie:Ruské a sovětské tanky]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Verze z 26. 2. 2015, 11:51
T-55 | ||
Polské muzeum | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Posádka | 4 | |
Délka | 6,46 m | |
Výška | 2,4 m | |
Šířka | 3,27 m | |
Hmotnost | 36,6 t | |
Pancéřování a výzbroj | ||
Pancéřování | 203 mm | |
Hlavní zbraň | 100 mm kanón | |
Sekundární zbraň | 1x 7,62 mm kulomet v ose kanonu (T-54 v korbě) 1x 12,7 mm kulomet | |
Pohon a pohyb | ||
Pohon | V-54/55 vodou chlazený dieselový 12ti válec | |
390 kW (520 hp) | ||
Odpružení | torzní tyče | |
Poměr výkonu | 14 hp/tunu | |
Dojezd | 400 až 500 km 600 km s přídavnými nádržemi |
Sovětské tanky T-54/55 byly vyvinuty během 40. let jako náhrada za T-34. Tanky T-54 a T-55 jsou si velmi podobné a na první pohled nerozeznatelné. Mnoho T-54 bylo přestavěno na T-55. Tank má velmi nízkou siluetu, díky které je méně zranitelný, síla pancíře je v rozmezí 120 – 200 mm. Bez přípravy se tank může brodit v hloubce 1,4 m (5,5 m s přípravou). Nevýhodou je omezený prostor pro posádku, dále řidič, střelec i velitel sedí v jedné řadě, případný zásah by tak vyřadil většinu posádky.
Vznik a vývoj
Vývoj začal v Charkovské konstrukční kanceláři O. O. Morozova v roce 1943, kdy začaly práce na vylepšené verzi T-34m. Úsporou hmotnosti, lepším motorem a dalšími změnami mohli konstruktéři na nový podvozek instalovat silnější pancíř. Nový tank byl označen T-44. První tanky T-54 byly vyrobeny v roce 1945 a v roce 1947 nahradily ve výrobě nástupce tanků T-34, kterým byl typ T-44. Ten však stále používal věž tanku T-34/85, do které nebylo možné instalovat nový silnější kanón, který by podstatně překonával německý 88 mm kanón tanku Tiger nebo dlouhý 75 mm kanón tanku Panther. Série prototypů vedla k výrobě tanku T-54 se 100 mm kanónem D-10, stejným jakým byly vyzbrojeny samohybná děla SU-100.
V roce 1947 se začala sériová výroba ve fabrice Uralvagonzavod (UHT) v Nižním Tagilu. Od roku 1948 v Charkovském závodě na výrobu lokomotiv V. O. Malyševa. Od roku 1951 začala modernizace i tohoto nového typu. Byl instalován lepší optický zaměřovač, filtry paliva, oleje a vzduchu. V roce 1958 začala výroba typu T-55 a přestavba T-54 na T-55. Výroba skončila až v roce 1981. Vzniklo mnoho variant s různými modifikacemi. V SSSR bylo vyrobeno kolem 50 tisíc kusů a licenčně se tank vyráběl i v Československu, Polsku, v Číně jako typ 59. Mnoho strojů bylo exportováno do zahraničí.
První T-54 byl vyroben v roce 1945 a v roce 1947 nahradil ve výrobě T-44. Od roku 1951 začaly modernizace (lepší optický zaměřovač, filtry paliva, oleje a vzduchu). V roce 1958 začala výroba typu T-55 a přestavba T-54 na T-55. Výroba skončila až v roce 1981. Vzniklo mnoho variant s různými modifikacemi, bylo vyrobeno okolo 50 tisíc kusů, tank byl vyráběn i licenčně (Československo, Polsko, v Číně kopie jako typ 59) a ve velkém vyvážen, zúčastnil se mnoha konfliktů (v Maďarsku 1956, ČSSR 1968, ve válkách na Blízkém východě, ve Vietnamu, Afghánistánu, Jugoslávii aj.). Dodnes slouží asi v 50 státech, většinou v zemích tzv. třetího světa. Tisíce takových tanků jsou stále zakonzervovány a připraveny k opětovnému uvedení do provozu.
V Československu byl tento tank v 70. letech modernizován a vybaven mikroprocesorovým systémem řízení střelby „Kladivo“.
Později z něj byl vyvinut model T-62.
YouTube
Top Ten Tanks #8: Soviet T-54/55 |
All Variants of Tank T-55 |
Externí odkazy
- Palba.cz – Střední tank T54/55
- T-55 na válka.cz
- Modernizace středních tanků T-54A na verzi T-54AM v ČSLA - odpověď č. 654
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |