McDonnell F3H Demon
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = palubní [[stíhací letoun]] | |typ = palubní [[stíhací letoun]] | ||
|výrobce = [[McDonnell Aircraft Corporation]] | |výrobce = [[McDonnell Aircraft Corporation]] | ||
- | |image = Soubor:F3H VX-4 CVA-41.jpg | + | |image = [[Soubor:F3H VX-4 CVA-41.jpg|250px]] |
|text = | |text = | ||
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
|výroba = Ukončena v listopadu 1959 | |výroba = Ukončena v listopadu 1959 | ||
|vyrobeno kusů = 519 | |vyrobeno kusů = 519 | ||
- | |hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]] | + | |hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] |
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}'''McDonnell F3H Demon''' byl [[Letadlová loď|palubní]] [[Proudový motor|proudový]] [[stíhací letoun]] [[Námořnictvo Spojených států|amerického námořnictva]]. Byl nástupcem typu [[McDonnell F2H Banshee]]. V americkém námořnictvu byl používán v letech [[1956]]–[[1964]]. |
- | + | ||
- | '''McDonnell F3H Demon''' byl [[Letadlová loď|palubní]] [[Proudový motor|proudový]] [[ | + | |
== Vývoj == | == Vývoj == | ||
Řádka 22: | Řádka 20: | ||
První prototyp poprvé vzlétl [[7. srpen]] [[1951]] a byl přitom pilotován testovacím pilotem ''Robertem Edholmem''. První testy stroje způsobilého k operační službě probíhaly od ledna [[1953]]. Hlavním problémem byl v té době motor, který měl jen poloviční výkon, než se čekalo a navíc byl velice nespolehlivý. Z prvních 35 letounů '''F3H-1N''', které měly motor J40, bylo osm ztraceno při haváriích. Všechny kusy s tímto pohonem měly od té doby zakázané lety a pro letoun se hledala náhradní pohonná jednotka. Plánovaná průzkumná varianta '''F3H-1P''' nebyla nikdy realizována. | První prototyp poprvé vzlétl [[7. srpen]] [[1951]] a byl přitom pilotován testovacím pilotem ''Robertem Edholmem''. První testy stroje způsobilého k operační službě probíhaly od ledna [[1953]]. Hlavním problémem byl v té době motor, který měl jen poloviční výkon, než se čekalo a navíc byl velice nespolehlivý. Z prvních 35 letounů '''F3H-1N''', které měly motor J40, bylo osm ztraceno při haváriích. Všechny kusy s tímto pohonem měly od té doby zakázané lety a pro letoun se hledala náhradní pohonná jednotka. Plánovaná průzkumná varianta '''F3H-1P''' nebyla nikdy realizována. | ||
- | [[ | + | [[File:XF3H CVA-43.jpg|thumb|220px|Druhý prototyp XF3H-1 při zkouškách na palubě letadlové lodě USS Coral Sea (CV-43) v roce 1953.]] |
- | + | ||
Jako nejlepší náhradní motor se ukázal být proudový motor [[Allison J71]], který poháněl například palubní bombardér [[Douglas B-66 Destroyer]]. První nové kusy F3H s tímto motorem byly značeny F3H-2N. Tento motor ovšem měl větší rozměry, než původní J40 a proto musel McDonnell zvětšit křídlo a přepracovat trup letounu. Výkon J71 byl ale v operační službě nedostatečný pro letoun velikosti F3H a motor také trápily některé technické nedostatky. První Demon s motorem J71 vzlétl v říjnu [[1954]]. | Jako nejlepší náhradní motor se ukázal být proudový motor [[Allison J71]], který poháněl například palubní bombardér [[Douglas B-66 Destroyer]]. První nové kusy F3H s tímto motorem byly značeny F3H-2N. Tento motor ovšem měl větší rozměry, než původní J40 a proto musel McDonnell zvětšit křídlo a přepracovat trup letounu. Výkon J71 byl ale v operační službě nedostatečný pro letoun velikosti F3H a motor také trápily některé technické nedostatky. První Demon s motorem J71 vzlétl v říjnu [[1954]]. | ||
- | Dalším problémem bylo nalézt pro pilota letounu vhodné vystřelovací sedadlo. První modely byly shledány nevhodnými a byly nakonec nahrazeny novým vystřelovacím sedadlem firmy | + | Dalším problémem bylo nalézt pro pilota letounu vhodné vystřelovací sedadlo. První modely byly shledány nevhodnými a byly nakonec nahrazeny novým vystřelovacím sedadlem firmy Martin-Baker, které se díky svým lepším výkonům v nízkých výškách a větší spolehlivosti, staly standardními v celé US Navy. |
Přes tyto potíže objednalo námořnictvo sérii 239 kusů '''F3H-2''', které byly dodávány od března [[1956]]. Do konce výroby typu v listopadu [[1959]], bylo vyrobeno celkem 519 kusů. Byl to první americký palubní stíhač, schopný díky radaru ''AN/APG-51'' operovat v každém počasí. | Přes tyto potíže objednalo námořnictvo sérii 239 kusů '''F3H-2''', které byly dodávány od března [[1956]]. Do konce výroby typu v listopadu [[1959]], bylo vyrobeno celkem 519 kusů. Byl to první americký palubní stíhač, schopný díky radaru ''AN/APG-51'' operovat v každém počasí. | ||
- | [[ | + | [[File:F3H VF-64 CVA-41.jpg|thumb|220px|Čtveřice F3H-2 Demon squadrony ''VF-64 Free Lancers'' v roce 1958 či 1959.]] |
- | + | ||
Standardní výzbrojí '''F3H-2N''' byly 4 kanóny [[Colt]], ráže 20 mm Později byla horní dvojice kanónů odstraněna, aby se ušetřila hmotnost letounu. Pozdější modely, které byly přeznačeny na '''F3H-2M''', byly schopné nést střely vzduch-vzduch [[AIM-7 Sparrow]] a později i [[AIM-9 Sidewinder]]. Letouny obvykle nesly oba typy střel. Na vnitřní dvojici závěsníků pak byl pověšen pár střel Sparrow a na vnějších pár střel Sidewinder. Když byly F3H používány k protivzdušné obraně letadlových lodí, nepoužívaly kanóny. Ty byly instalovány a používány při konkrétních akcích, jakou byla [[Kubánská krize]], ve kterých se daly očekávat mise s útoky proti pozemním cílům. Průzkumná verze '''F3H-2P''' nebyla nikdy realizována. | Standardní výzbrojí '''F3H-2N''' byly 4 kanóny [[Colt]], ráže 20 mm Později byla horní dvojice kanónů odstraněna, aby se ušetřila hmotnost letounu. Pozdější modely, které byly přeznačeny na '''F3H-2M''', byly schopné nést střely vzduch-vzduch [[AIM-7 Sparrow]] a později i [[AIM-9 Sidewinder]]. Letouny obvykle nesly oba typy střel. Na vnitřní dvojici závěsníků pak byl pověšen pár střel Sparrow a na vnějších pár střel Sidewinder. Když byly F3H používány k protivzdušné obraně letadlových lodí, nepoužívaly kanóny. Ty byly instalovány a používány při konkrétních akcích, jakou byla [[Kubánská krize]], ve kterých se daly očekávat mise s útoky proti pozemním cílům. Průzkumná verze '''F3H-2P''' nebyla nikdy realizována. | ||
Řádka 79: | Řádka 75: | ||
{{Flickr|McDonnell+F3H+Demon}}{{Commonscat|F3H Demon}}{{Článek z Wikipedie}} | {{Flickr|McDonnell+F3H+Demon}}{{Commonscat|F3H Demon}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
- | + | {{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}}{{McDonnell Aircraft Corporation}} | |
- | {{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}} | + | |
[[Kategorie:Palubní letadla]] | [[Kategorie:Palubní letadla]] | ||
[[Kategorie:Americká stíhací letadla]] | [[Kategorie:Americká stíhací letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla McDonnell|F3H Demon]] | [[Kategorie:Letadla McDonnell|F3H Demon]] |
Verze z 1. 10. 2015, 21:38
F3H Demon | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | palubní stíhací letoun | |
Výrobce | McDonnell Aircraft Corporation | |
Konstruktér | ||
První let | 7. srpen 1951 | |
Zařazen | 7. březen 1956 | |
Vyřazen | 1964 | |
Výroba | Ukončena v listopadu 1959 | |
Vyrobeno | 519 | |
Varianty | ||
Uživatel | US Navy | |
McDonnell F3H Demon byl palubní proudový stíhací letoun amerického námořnictva. Byl nástupcem typu McDonnell F2H Banshee. V americkém námořnictvu byl používán v letech 1956–1964.
Obsah |
Vývoj
Vývoj F3H začal v roce 1949. Letoun byl konstruován jako jednomotorový, poháněný motorem Westinghouse J40, který měl dosahovat výkonu až 49 kN, což byl trojnásobek výkonu jednoho z motorů F2H Banshee. Byl to první projekt letounu s šípovými křídly, na kterém firma McDonnell pracovala a také první letoun US Navy, vybavený řízenými střelami.
První prototyp poprvé vzlétl 7. srpen 1951 a byl přitom pilotován testovacím pilotem Robertem Edholmem. První testy stroje způsobilého k operační službě probíhaly od ledna 1953. Hlavním problémem byl v té době motor, který měl jen poloviční výkon, než se čekalo a navíc byl velice nespolehlivý. Z prvních 35 letounů F3H-1N, které měly motor J40, bylo osm ztraceno při haváriích. Všechny kusy s tímto pohonem měly od té doby zakázané lety a pro letoun se hledala náhradní pohonná jednotka. Plánovaná průzkumná varianta F3H-1P nebyla nikdy realizována.
Jako nejlepší náhradní motor se ukázal být proudový motor Allison J71, který poháněl například palubní bombardér Douglas B-66 Destroyer. První nové kusy F3H s tímto motorem byly značeny F3H-2N. Tento motor ovšem měl větší rozměry, než původní J40 a proto musel McDonnell zvětšit křídlo a přepracovat trup letounu. Výkon J71 byl ale v operační službě nedostatečný pro letoun velikosti F3H a motor také trápily některé technické nedostatky. První Demon s motorem J71 vzlétl v říjnu 1954.
Dalším problémem bylo nalézt pro pilota letounu vhodné vystřelovací sedadlo. První modely byly shledány nevhodnými a byly nakonec nahrazeny novým vystřelovacím sedadlem firmy Martin-Baker, které se díky svým lepším výkonům v nízkých výškách a větší spolehlivosti, staly standardními v celé US Navy.
Přes tyto potíže objednalo námořnictvo sérii 239 kusů F3H-2, které byly dodávány od března 1956. Do konce výroby typu v listopadu 1959, bylo vyrobeno celkem 519 kusů. Byl to první americký palubní stíhač, schopný díky radaru AN/APG-51 operovat v každém počasí.
Standardní výzbrojí F3H-2N byly 4 kanóny Colt, ráže 20 mm Později byla horní dvojice kanónů odstraněna, aby se ušetřila hmotnost letounu. Pozdější modely, které byly přeznačeny na F3H-2M, byly schopné nést střely vzduch-vzduch AIM-7 Sparrow a později i AIM-9 Sidewinder. Letouny obvykle nesly oba typy střel. Na vnitřní dvojici závěsníků pak byl pověšen pár střel Sparrow a na vnějších pár střel Sidewinder. Když byly F3H používány k protivzdušné obraně letadlových lodí, nepoužívaly kanóny. Ty byly instalovány a používány při konkrétních akcích, jakou byla Kubánská krize, ve kterých se daly očekávat mise s útoky proti pozemním cílům. Průzkumná verze F3H-2P nebyla nikdy realizována.
V roce 1962 došlo ke změně označení amerických letadel a F3H se změnil na F-3. Z F3H-3N se stal F-3C, zatímco F3H-2M byl přeznačen na MF-3 a F3H-2 jednoduše na F-3B.
F3H byl hlavním palubním stíhačem US Navy až do roku 1962, kdy ho v této roli nahradil McDonnell F-4 Phantom II. Ten byl vlastně nejprve vyvíjen jako takový "Super Demon", tedy větší a výkonnější varianta F3H. Tento koncept se později objevil například u typu McDonnell Douglas F/A-18 Hornet, kdy varianta F/A-18E/F, byla také mnohem větší, než původní verze.
Přestože byl F3H vyvíjen v době korejské války, nebyl nikdy bojově nasazen. Poslední jednotka s F3H, squadrona VF-161 Chargers, vyměnila své Demony za nové Phantomy v září 1964. Díky výbornému výhledu z pilotního prostoru byl Demon přezdíván "The Chair"".
Varianty
- XF3H-1 - 2 prototypy F3H.
- F3H-1N - Stíhací verze. Verze s motorem Westinghouse J40.
- F3H-1P - Průzkumná verze F3H-1. Nerealizováno.
- F3H-2 (F-3B) - Stíhací verze. Přepracovaný F3H-1 s novým motorem Allison J71, upraveným trupem a větším křídlem.
- F3H-2N (F-3C) - Stíhací verze. Vylepšená varianta F3H-2.
- F3H-2M (MF-3B) - Stíhací verze. Upraven pro nesení řízených střel.
- F3H-2P - Průzkumná varianta F3H-2. Nerealizováno.
- F3H-3 - Další vylepšení F3H-2. Nerealizováno.
Hlavní technické údaje
F3H-2
- Osádka: 1
- Rozpětí: 10,77 m
- Délka: 17,98 m
- Výška: 4,45 m
- Plocha: 41,1 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 9 656 kg
- Vzletová hmotnost: 14 127 kg
- Max. vzletová hmotnost: 17 700 kg
- Pohonná jednotka: 1 × proudový motor Westinghouse J40-WE-22
- Tah motoru: 64 kN
Výkony
- Maximální rychlost: 1 152 km/h
- Dostup: 13 000 m
- Stoupavost: 72,9 m/s
- Plošné zatížení: 293 kg/m2
- Dolet: 2 900 km
Výzbroj
- 4× 20mm kanón Colt Mk 12 (po 150 nábojích)
- až 4× AIM-9 Sidewinder či AIM-7 Sparrow (pozdější verze)
- až 2 720 kg pum
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |