Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Douglas A-26 Invader
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
|||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|název = Douglas A-26 Invader | |název = Douglas A-26 Invader | ||
|typ = [[bombardér|bombardovací]] a [[bitevní letoun]] | |typ = [[bombardér|bombardovací]] a [[bitevní letoun]] | ||
- | |výrobce = | + | |výrobce = Douglas Aircraft |
- | |image = | + | |image = [[File:A-26 Invader over Germany in 1945.jpg|250px]] |
- | |text = Douglas A-26 | + | |text = Douglas A-26 útočí na [[Siegfriedova linie|Siegfriedovu linii]]. |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[10. červenec|10. července]] [[1942 v letectví|1942]] | |první let = [[10. červenec|10. července]] [[1942 v letectví|1942]] | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
|vyřazen = [[1972 v letectví|1972]] | |vyřazen = [[1972 v letectví|1972]] | ||
|výroba = | |výroba = | ||
- | |vyrobeno kusů = 2451 | + | |vyrobeno kusů = 2451 kusů |
|charakter = | |charakter = | ||
|cena za kus = | |cena za kus = | ||
|varianty = | |varianty = | ||
|hlavní uživatel = [[United States Army Air Forces|USAAF]]/[[United States Air Force|USAF]] | |hlavní uživatel = [[United States Army Air Forces|USAAF]]/[[United States Air Force|USAF]] | ||
- | |více uživatelů = [[Armée de l'Air]]<br />[[Námořnictvo Spojených států|US Navy]] | + | |více uživatelů = [[Armée de l'Air]]<br />[[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] |
}} | }} | ||
- | [[Soubor:Douglas B-26C (A-26C) Invader USAF.jpg|thumb|Douglas A-26C Invader]] | + | [[Soubor:Douglas B-26C (A-26C) Invader USAF.jpg|thumb|220px|Douglas A-26C Invader]] |
'''Douglas A-26 Invader''' (mezi roky 1948 až 1965 značený '''B-26 Invader''') byl americký [[bombardér|bombardovací]] a [[bitevní letoun]], který se účastnil nejen bojů v [[Druhá světová válka|druhé světové válce]], ale byl nasazen i ve [[Korejská válka|válce v Koreji]] a [[Válka ve Vietnamu|ve Vietnamu]]. | '''Douglas A-26 Invader''' (mezi roky 1948 až 1965 značený '''B-26 Invader''') byl americký [[bombardér|bombardovací]] a [[bitevní letoun]], který se účastnil nejen bojů v [[Druhá světová válka|druhé světové válce]], ale byl nasazen i ve [[Korejská válka|válce v Koreji]] a [[Válka ve Vietnamu|ve Vietnamu]]. | ||
== Vývoj == | == Vývoj == | ||
- | |||
Vývoj typu Douglas A-26 Invader byl zahájen koncem ledna [[1941 v letectví|1941]], v dubnu byla komisí schválena dřevěná maketa připravovaného stroje a 2. června 1941 byla podepsána objednávka na stavbu dvou prototypů (lehký bombardér XA-26-DE a noční stíhací XA-26A-DE, byla jim přidělena sériová čísla 41-19504 a 41-19505). O tři týdny později byla objednávka rozšířena o stavbu prototypu bitevního XA-26B-DE (s/n 41-19588), nesoucího silnou hlavňovou výzbroj (původně 75mm kanón, sériové stroje ale byly vyzbrojeny pevnými kulomety ráže 12,7 mm). | Vývoj typu Douglas A-26 Invader byl zahájen koncem ledna [[1941 v letectví|1941]], v dubnu byla komisí schválena dřevěná maketa připravovaného stroje a 2. června 1941 byla podepsána objednávka na stavbu dvou prototypů (lehký bombardér XA-26-DE a noční stíhací XA-26A-DE, byla jim přidělena sériová čísla 41-19504 a 41-19505). O tři týdny později byla objednávka rozšířena o stavbu prototypu bitevního XA-26B-DE (s/n 41-19588), nesoucího silnou hlavňovou výzbroj (původně 75mm kanón, sériové stroje ale byly vyzbrojeny pevnými kulomety ráže 12,7 mm). | ||
Řádka 29: | Řádka 28: | ||
Vývoj typu pochopitelně pokračoval dále. Do sériové výroby byly přijaty bitevní A-26B a lehké bombardovací A-26C (ty navazovaly na prototyp XA-26-DE, ovšem rozdíly mezi A-26C a A-26B byly pouze v konstrukci přídě; původně se uvažovalo, že obě verze budou produkovány na téže výrobní lince, ale krátce po zahájení výroby došlo ke specializaci – A-26B byly vyráběny v závodě v [[Long Beach]] a A-26C dodával závod v [[Tulsa|Tulse]]). | Vývoj typu pochopitelně pokračoval dále. Do sériové výroby byly přijaty bitevní A-26B a lehké bombardovací A-26C (ty navazovaly na prototyp XA-26-DE, ovšem rozdíly mezi A-26C a A-26B byly pouze v konstrukci přídě; původně se uvažovalo, že obě verze budou produkovány na téže výrobní lince, ale krátce po zahájení výroby došlo ke specializaci – A-26B byly vyráběny v závodě v [[Long Beach]] a A-26C dodával závod v [[Tulsa|Tulse]]). | ||
- | Letouny Invader byly u létajícího personálu oblíbeny pro své vysoké výkony a dobré letové vlastnosti, problémy byly zpočátku se složitým přístrojovým vybavením a z toho vyplývající poruchovostí (podobné problémy ovšem lze čekat u každého nového výrobku, než je „vyladěn“ a jsou mu „vychytány mouchy“). Nedostatky byly postupně odstraňovány a stroje si zachovávaly vysokou bojovou hodnotu až do druhé poloviny 60. let 20. století. Celkem bylo vyrobeno 2451 letounů. | + | Letouny Invader byly u létajícího personálu oblíbeny pro své vysoké výkony a dobré letové vlastnosti, problémy byly zpočátku se složitým přístrojovým vybavením a z toho vyplývající poruchovostí (podobné problémy ovšem lze čekat u každého nového výrobku, než je „vyladěn“ a jsou mu „vychytány mouchy“). Nedostatky byly postupně odstraňovány a stroje si zachovávaly vysokou bojovou hodnotu až do druhé poloviny 60. let 20. století. Celkem bylo vyrobeno 2451 letounů. |
== Bojové použití == | == Bojové použití == | ||
- | Douglas A-26 Invader se účastnil jak [[válka v Tichomoří|bojů v Tichomoří]], tak v [[Evropa|Evropě]], kde se podporoval postup amerických pozemních jednotek (byly jimi vyzbrojeny jednotky spadající pod 9. (taktickou) leteckou armádu | + | Douglas A-26 Invader se účastnil jak [[válka v Tichomoří|bojů v Tichomoří]], tak v [[Evropa|Evropě]], kde se podporoval postup amerických pozemních jednotek (byly jimi vyzbrojeny jednotky spadající pod 9. (taktickou) leteckou armádu). Jednoznačně se podílel na bombardovací ofenzívě proti [[Nacistické Německo|Třetí říši]] v roce [[1945]]. Po ukončení druhé světové války byla jeho výroba ukončena, ale díky své kvalitě se účastnil bojů v [[Korejská válka|Korejské válce]] a [[Válka ve Vietnamu|válce ve Vietnamu]]. |
- | == Technické údaje | + | == Technické údaje (B-26B-60-DL) == |
- | + | * Osádka: 3 muži | |
- | B-26B-60-DL | + | * Typ: bitevní a lehký bombardovací letoun, průzkumný letoun. |
- | *Osádka: 3 muži | + | * Pohonná jednotka: dva motory [[Pratt & Whitney R-2800|Pratt & Whitney R-2800-27]], -71 nebo -79 Double Wasp o výkonu po 2000/2350 hp (1491,4/1752,4 kW; platí pro R-2800-79) |
- | *Typ: bitevní a lehký bombardovací letoun, průzkumný letoun. | + | * Výzbroj: A-26B: 10 kulometů Browning ráže 12,7 mm - 6x v přídi a 2x2 v dálkově ovládaných střeleckých věžích, až 1820 kg pum v pumovnici (později až 907 kg pum pod křídlem), až 4 kulomety ráže 12,7 mm pod křídlem (později 6 kulometů v křídle). A-26C: v přídi jen dva pevné kulomety ráže 12,7 mm (rovněž nesl obrannou výzbroj dvěma 12,7 mm dvoukulomety ve střeleckých věžích), další výzbrojí byly rakety nebo kanóny 20 mm. |
- | *Pohonná jednotka: dva motory [[Pratt & Whitney R-2800|Pratt & Whitney R-2800-27]], -71 nebo -79 Double Wasp o výkonu po 2000/2350 hp (1491,4/1752,4 kW; platí pro R-2800-79) | + | * Rozpětí: 21,336 m |
- | *Výzbroj: A-26B: 10 kulometů Browning ráže 12,7 mm - 6x v přídi a 2x2 v dálkově ovládaných střeleckých věžích, až 1820 kg pum v pumovnici (později až 907 kg pum pod křídlem), až 4 kulomety ráže 12,7 mm pod křídlem (později 6 kulometů v křídle). A-26C: v přídi jen dva pevné kulomety ráže 12,7 mm (rovněž nesl obrannou výzbroj dvěma 12,7 mm dvoukulomety ve střeleckých věžích), další výzbrojí byly rakety nebo kanóny 20 mm. | + | * Délka: 15,443 m |
- | *Rozpětí: 21,336 m | + | * Výška: 5,638 m |
- | *Délka: 15,443 m | + | * Nosná plocha: 50,16 m² |
- | *Výška: 5,638 m | + | * Hmotnost prázdného letounu: 10 143 kg |
- | *Nosná plocha: 50,16 m² | + | * Vzletová hmotnost: 15 876 kg |
- | *Hmotnost prázdného letounu: 10 143 kg | + | * Maximální rychlost: 571 km/h ve výšce 4572 m |
- | *Vzletová hmotnost: 15 876 kg | + | * Cestovní rychlost: 457 km/h |
- | *Maximální rychlost: 571 km/h ve výšce 4572 m | + | * Operační dostup: 6 740 m |
- | *Cestovní rychlost: 457 km/h | + | * Čas výstupu do 3048 m: 8,1 minuty |
- | *Operační dostup: 6 740 m | + | * Dolet: 2 253 km (max. 5150 km) |
- | *Čas výstupu do 3048 m: 8,1 minuty | + | |
- | *Dolet: | + | |
- | + | ||
- | {{Americké vojenské letouny druhé světové války}} | + | {{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Commonscat|Douglas A-26 Invader}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
[[Kategorie:Americké bombardéry]] | [[Kategorie:Americké bombardéry]] | ||
[[Kategorie:Letadla Douglas|A-26]] | [[Kategorie:Letadla Douglas|A-26]] |
Aktuální verze z 1. 10. 2015, 22:03
Douglas A-26 Invader | ||
Douglas A-26 útočí na Siegfriedovu linii. | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bombardovací a bitevní letoun | |
Výrobce | Douglas Aircraft | |
Konstruktér | ||
První let | 10. července 1942 | |
Zařazen | 1943 | |
Vyřazen | 1972 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 2451 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | USAAF/USAF | |
Armée de l'Air US Navy |
Douglas A-26 Invader (mezi roky 1948 až 1965 značený B-26 Invader) byl americký bombardovací a bitevní letoun, který se účastnil nejen bojů v druhé světové válce, ale byl nasazen i ve válce v Koreji a ve Vietnamu.
Vývoj
Vývoj typu Douglas A-26 Invader byl zahájen koncem ledna 1941, v dubnu byla komisí schválena dřevěná maketa připravovaného stroje a 2. června 1941 byla podepsána objednávka na stavbu dvou prototypů (lehký bombardér XA-26-DE a noční stíhací XA-26A-DE, byla jim přidělena sériová čísla 41-19504 a 41-19505). O tři týdny později byla objednávka rozšířena o stavbu prototypu bitevního XA-26B-DE (s/n 41-19588), nesoucího silnou hlavňovou výzbroj (původně 75mm kanón, sériové stroje ale byly vyzbrojeny pevnými kulomety ráže 12,7 mm).
První prototyp, XA-26-DE s/n 41-19504, poprvé vzlétl 10. července 1942. Za jeho řízením seděl Benjamin „Ben“ Odell Howard. Zalétávání prototypů a letové zkoušky probíhaly vcelku úspěšně, jediné větší problémy byly zaznamenány s chlazením motorů. První sériové letouny byly převzaty až v září 1943.
Vývoj typu pochopitelně pokračoval dále. Do sériové výroby byly přijaty bitevní A-26B a lehké bombardovací A-26C (ty navazovaly na prototyp XA-26-DE, ovšem rozdíly mezi A-26C a A-26B byly pouze v konstrukci přídě; původně se uvažovalo, že obě verze budou produkovány na téže výrobní lince, ale krátce po zahájení výroby došlo ke specializaci – A-26B byly vyráběny v závodě v Long Beach a A-26C dodával závod v Tulse).
Letouny Invader byly u létajícího personálu oblíbeny pro své vysoké výkony a dobré letové vlastnosti, problémy byly zpočátku se složitým přístrojovým vybavením a z toho vyplývající poruchovostí (podobné problémy ovšem lze čekat u každého nového výrobku, než je „vyladěn“ a jsou mu „vychytány mouchy“). Nedostatky byly postupně odstraňovány a stroje si zachovávaly vysokou bojovou hodnotu až do druhé poloviny 60. let 20. století. Celkem bylo vyrobeno 2451 letounů.
Bojové použití
Douglas A-26 Invader se účastnil jak bojů v Tichomoří, tak v Evropě, kde se podporoval postup amerických pozemních jednotek (byly jimi vyzbrojeny jednotky spadající pod 9. (taktickou) leteckou armádu). Jednoznačně se podílel na bombardovací ofenzívě proti Třetí říši v roce 1945. Po ukončení druhé světové války byla jeho výroba ukončena, ale díky své kvalitě se účastnil bojů v Korejské válce a válce ve Vietnamu.
Technické údaje (B-26B-60-DL)
- Osádka: 3 muži
- Typ: bitevní a lehký bombardovací letoun, průzkumný letoun.
- Pohonná jednotka: dva motory Pratt & Whitney R-2800-27, -71 nebo -79 Double Wasp o výkonu po 2000/2350 hp (1491,4/1752,4 kW; platí pro R-2800-79)
- Výzbroj: A-26B: 10 kulometů Browning ráže 12,7 mm - 6x v přídi a 2x2 v dálkově ovládaných střeleckých věžích, až 1820 kg pum v pumovnici (později až 907 kg pum pod křídlem), až 4 kulomety ráže 12,7 mm pod křídlem (později 6 kulometů v křídle). A-26C: v přídi jen dva pevné kulomety ráže 12,7 mm (rovněž nesl obrannou výzbroj dvěma 12,7 mm dvoukulomety ve střeleckých věžích), další výzbrojí byly rakety nebo kanóny 20 mm.
- Rozpětí: 21,336 m
- Délka: 15,443 m
- Výška: 5,638 m
- Nosná plocha: 50,16 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 10 143 kg
- Vzletová hmotnost: 15 876 kg
- Maximální rychlost: 571 km/h ve výšce 4572 m
- Cestovní rychlost: 457 km/h
- Operační dostup: 6 740 m
- Čas výstupu do 3048 m: 8,1 minuty
- Dolet: 2 253 km (max. 5150 km)
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |