Sikorsky R-4
Z Multimediaexpo.cz
(+ Fotografie) |
|||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 12: | Řádka 12: | ||
|vyrobeno kusů = 131 ks | |vyrobeno kusů = 131 ks | ||
|hlavní uživatel = [[USAAF]] | |hlavní uživatel = [[USAAF]] | ||
- | |více uživatelů = [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]]<br />[[Royal Air Force|RAF]] | + | |více uživatelů = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]]<br />[[Royal Air Force|RAF]] |
}} | }} | ||
'''Sikorsky R-4''' byl prvním [[vrtulník]]em, který byl využit vojensky v [[USAAF]] a zároveň prvním sériově vyráběným vrtulníkem. | '''Sikorsky R-4''' byl prvním [[vrtulník]]em, který byl využit vojensky v [[USAAF]] a zároveň prvním sériově vyráběným vrtulníkem. |
Aktuální verze z 1. 10. 2015, 22:04
Sikorsky R-4 | ||
Sikorsky R-4 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | vrtulník | |
Výrobce | Sikorsky Aircraft | |
Konstruktér | Igor Sikorskij | |
První let | 13. ledna 1942 (XR-4) | |
Zařazen | 1943 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 131 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | USAAF | |
US Navy RAF |
Sikorsky R-4 byl prvním vrtulníkem, který byl využit vojensky v USAAF a zároveň prvním sériově vyráběným vrtulníkem.
Prototyp stroje VS-300 postavil konstruktér Igor Sikorsky, emigrant ruského původu. Na jaře roku 1941 byl objednán pokusný typ XR-4, který měl motor o výkonu 110 kW. První zkoušky proběhly v lednu 1942, na to bylo objednáno prvních 30 předsériových helikoptér. Ty byly zkoušeny v obtížných a extrémních podmínkách Barmy a Aljašky. Na jejich podkladě byly do strojů instalovány motory R-500-3 o výkonu 123 kW a nový typ vrtule. V květnu 1943 probíhaly zkoušky na moři, kdy vrtulník vzlétal a přistával na plovoucí lodi.
Stroje převzaté americkým námořnictvem dostaly název HNS-1. Počátkem roku 1944 se vrtulníky účastnily prvních akcí, kdy byly použity k záchraně raněných a evakuaci vojáků z havarovaného letadla. Roku 1944 byla uzavřena smlouva na dodávku 100 kusů helikoptér s motory R-550-3 o výkonu 135 kW. Celkem bylo vyrobeno 131 kusů všech verzí, z toho značná část byla dodána do Velké Británie.
Hlavní technické údaje
- Osádka: 2 (pilot, cestující)
- Rotor: 11,58 m
- Délka: 10,2 m
- Výška: 3,8 m
- Vzletová hmotnost: 1170 kg
- Pohonná jendotka: Warner R-550-3 Super Scarab
- Výkon motoru: 135 kW
Výkony
- Maximální rychlost: 120 km/h
- Dostup: 2400 m
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |