Bell X-1

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Masivní vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
{{letadlo|
+
{{Letadlo |
-
   název             = Bell X-1|
+
   název       = Bell X-1 |
-
   image             = Soubor:Bell_X-1_color.jpg|
+
   image       = [[File:Bell_X-1_color.jpg|250px]] |
-
   text             = X-1 přezdívaný "Glamorous Glennis"|
+
   text           = X-1 přezdívaný "Glamorous Glennis" |
-
   výrobce           = [[Bell Aircraft Corporation]]|
+
   výrobce       = Bell Aircraft Corporation |
-
   konstruktér       = [[Robert J. Woods]]|
+
   konstruktér = [[Robert J. Woods]] |
-
   typ              = [[Experimentální letoun|experimentální]] [[raketoplán]]|
+
   typ              = [[Experimentální letadlo|experimentální]] [[Kosmický raketoplán|raketoplán]] |
-
   první let         = [[19. leden|19. ledna]] [[1946 v letectví|1946]] (bezmotorový let)|
+
   první let       = [[19. leden|19. ledna]] [[1946 v letectví|1946]] (bezmotorový let) |
-
   hlavní uživatel   = [[United States Air Force|USAF]]|
+
   hlavní uživatel = [[Letectvo Spojených států amerických|USAF]] |
-
   více uživatelů   = [[National Advisory Committee for Aeronautics|NACA]]|
+
   více uživatelů   = [[National Advisory Committee for Aeronautics|NACA]] |
}}
}}
'''[[Bell Aircraft Corporation|Bell]] X-1''' bylo první [[letadlo]], které překonalo [[rychlost zvuku]] vlastní silou ve vodorovném letu. Během tohoto letu letoun dosáhl nejvyšší rychlosti odpovídající [[Machovo číslo|Machovu číslu]] 1,015.
'''[[Bell Aircraft Corporation|Bell]] X-1''' bylo první [[letadlo]], které překonalo [[rychlost zvuku]] vlastní silou ve vodorovném letu. Během tohoto letu letoun dosáhl nejvyšší rychlosti odpovídající [[Machovo číslo|Machovu číslu]] 1,015.
-
Tento letoun také založil typovou řadu X, určenou čistě pro experimentální účely, která byla zpočátku utajována. [[Raketoplán]] X-1 byl poháněn raketovým motorem a let zahajoval vypuštěním ze speciálně upraveného bombardéru [[B-29 Superfortress|B-29]]. Po spotřebování paliva letoun klouzavým letem přistál na letišti.
+
Tento letoun také založil typovou řadu X, určenou čistě pro experimentální účely, která byla zpočátku utajována. [[Kosmický raketoplán|Raketoplán X-1]] byl poháněn raketovým motorem a let zahajoval vypuštěním ze speciálně upraveného bombardéru [[Boeing B-29 Superfortress|B-29]]. Po spotřebování paliva letoun klouzavým letem přistál na letišti.
-
Prvním nadzvukovým pilotem se stal [[Charles Yeager|Charles "Chuck" Yeager]], který s tímto letounem dne [[14. říjen|14. října]] [[1947 v letectví|1947]] překonal rychlost zvuku. Yeagerovo prvenství zpochybňuje a činí na ně nárok rovněž německý pilot [[Hans Guido Mutke]], který tvrdil, že zvukovou bariéru překonal dne [[9. duben|9. dubna]] [[1945 v letectví|1945]] s letadlem [[Messerschmitt Me 262]] Schwalbe. Toto tvrzení je však často zpochybňováno. Dalším člověkem čínícím si nárok na titul prvního nadzvukového pilota je [[George Welch]], který měl překonat zvukovou bariéru [[1. říjen|1. října]] 1947 v letadle [[F-86 Sabre|North American XP-86 Sabre]], tedy dva týdny před Bell X-1.
+
Prvním nadzvukovým pilotem se stal [[Charles Yeager|Charles "Chuck" Yeager]], který s tímto letounem dne [[14. říjen|14. října]] [[1947 v letectví|1947]] překonal rychlost zvuku. Yeagerovo prvenství zpochybňuje a činí na ně nárok rovněž německý pilot [[Hans Guido Mutke]], který tvrdil, že zvukovou bariéru překonal dne [[9. duben|9. dubna]] [[1945 v letectví|1945]] s letadlem [[Messerschmitt Me 262]] Schwalbe. Toto tvrzení je však často zpochybňováno. Dalším člověkem čínícím si nárok na titul prvního nadzvukového pilota je [[George Welch]], který měl překonat zvukovou bariéru [[1. říjen|1. října]] 1947 v letadle [[North American F-86 Sabre|North American XP-86 Sabre]], tedy dva týdny před Bell X-1.
== Historie ==
== Historie ==
-
[[Soubor:Bell X-1A in flight.jpg|thumb|left|250px|Bell X-1A v letu]]
+
[[Soubor:Bell X-1A in flight.jpg|thumb|240px|Bell X-1A v letu]]
Vše začalo v roce [[1946]], kdy dva pokusné letouny XS-1 (později přejmenované na X-1) prováděly experimentální lety na armádní letecké základně Muroc (v současné době [[Edwards AFB]]) v [[Kalifornie|Kalifornii]] pro získání letových dat pro překonání nadzvukové rychlosti. Tyto rané pokusy vyvrcholily prvním řízeným letem rychlejším než 1,0 [[Machovo číslo|M]], tzn. rychlejším než [[zvuk]].
Vše začalo v roce [[1946]], kdy dva pokusné letouny XS-1 (později přejmenované na X-1) prováděly experimentální lety na armádní letecké základně Muroc (v současné době [[Edwards AFB]]) v [[Kalifornie|Kalifornii]] pro získání letových dat pro překonání nadzvukové rychlosti. Tyto rané pokusy vyvrcholily prvním řízeným letem rychlejším než 1,0 [[Machovo číslo|M]], tzn. rychlejším než [[zvuk]].
'''XS-1''' byl první vysokorychlostní letoun, postavený výhradně pro letecký výzkum. Typ nebyl nikdy určen k výrobě. XS-1 byl z velké části navržen v souladu s údaji poskytnutými úřadem [[NACA]] (dnes [[NASA]]), zaplacen vojenským [[letectvo|letectvem]] a postaven firmou [[Bell Aircraft Corporation|Bell]]. XS-1 číslo 2 (sériové číslo 46-063) byl testován úřadem NACA, aby poskytl konstrukční údaje pro další produkci letounů o vysokém výkonu.
'''XS-1''' byl první vysokorychlostní letoun, postavený výhradně pro letecký výzkum. Typ nebyl nikdy určen k výrobě. XS-1 byl z velké části navržen v souladu s údaji poskytnutými úřadem [[NACA]] (dnes [[NASA]]), zaplacen vojenským [[letectvo|letectvem]] a postaven firmou [[Bell Aircraft Corporation|Bell]]. XS-1 číslo 2 (sériové číslo 46-063) byl testován úřadem NACA, aby poskytl konstrukční údaje pro další produkci letounů o vysokém výkonu.
-
<!--následující bylo na anglické wiki změněno, takže si nejsem jist, kde je pravda: It is not widely realised that the X-1 owes a great deal of its design to the [[Miles M.52]], a [[United Kingdom|British]] jet powered design dating back to [[1942 in aviation|1942]]. The M-52 design was handed to the Americans during [[Druhá světová válka|WWII]] as part of what was supposed to have been a technology sharing agreement (although the British complained that there was no technical reciprocation on the part of the Americans once they got hold of the M-52 plans). The M-52 tail design solved some problems with the X-1 concerning stability as the craft approached the sound barrier.-->
 
Výzkumné metody použité v programu X-1 se staly vzorem pro všechny následující projekty '''X'''. Metody a personál [[NACA]], při projektu X-1, také pomohly položit základ americkému vesmírnému programu v 60. letech. Projekt X-1 stanovil a upevnil poválečnou spolupráci mezi potřebami americké armády, průmyslu a výzkumných zařízení. Letové údaje získané úřadem [[NACA]] během testů X-1 následné poskytly základ pro leteckou převahu USA v druhé polovině <!--ale ta "pozdější polovina" byla opravdu krásná ;-) -->[[20. století]].
Výzkumné metody použité v programu X-1 se staly vzorem pro všechny následující projekty '''X'''. Metody a personál [[NACA]], při projektu X-1, také pomohly položit základ americkému vesmírnému programu v 60. letech. Projekt X-1 stanovil a upevnil poválečnou spolupráci mezi potřebami americké armády, průmyslu a výzkumných zařízení. Letové údaje získané úřadem [[NACA]] během testů X-1 následné poskytly základ pro leteckou převahu USA v druhé polovině <!--ale ta "pozdější polovina" byla opravdu krásná ;-) -->[[20. století]].
Řádka 27: Řádka 26:
=== Sériová čísla letadel ===
=== Sériová čísla letadel ===
-
[[Soubor:XLR-11.jpg|thumb|right|100px|Raketový motor XLR-11]]
+
[[Soubor:BellX-1.jpeg|thumb|240px|X-1 s pozemní obsluhou]]
*'''X-1''' '''(XS-1)'''
*'''X-1''' '''(XS-1)'''
** č. 1 - ''46-062'' - ''Glamorous Glennis'', 82 letů, vystaven v [[National Air and Space Museum]], [[Washington, D.C.]]
** č. 1 - ''46-062'' - ''Glamorous Glennis'', 82 letů, vystaven v [[National Air and Space Museum]], [[Washington, D.C.]]
Řádka 36: Řádka 35:
*'''X-1D''' - ''48-1386'', 2 lety, ztracen při explozi [[22. srpen|22. srpna]] [[1951]].
*'''X-1D''' - ''48-1386'', 2 lety, ztracen při explozi [[22. srpen|22. srpna]] [[1951]].
*'''X-1E''', (přestavba z X-1 č. 2), ''46-063'', 27 letů, vystaven v [[Dryden Flight Research Center]], [[Edwards AFB]], [[Kalifornie]].
*'''X-1E''', (přestavba z X-1 č. 2), ''46-063'', 27 letů, vystaven v [[Dryden Flight Research Center]], [[Edwards AFB]], [[Kalifornie]].
-
 
-
[[Soubor:BellX-1.jpeg|thumb|250px|left|X-1 s pozemní obsluhou]]
 
-
 
-
<br clear=all>
 
== Specifikace (X-1) ==
== Specifikace (X-1) ==
-
[[Soubor:Bell X-1 diagram.png|right|300px]]
+
[[Soubor:EG-0081-01.gif|thumb|280px]]
=== Technické údaje ===
=== Technické údaje ===
* '''Posádka:''' 1
* '''Posádka:''' 1
Řádka 55: Řádka 50:
=== Výkony ===
=== Výkony ===
 +
[[Soubor:XLR-11.jpg|thumb|180px|Raketový motor XLR-11]]
* '''Maximální rychlost:''' 1&nbsp;541 km/h
* '''Maximální rychlost:''' 1&nbsp;541 km/h
* '''Dolet:''' vytrvalost motoru 5 minut
* '''Dolet:''' vytrvalost motoru 5 minut
Řádka 68: Řádka 64:
-
{{Experimentální letouny letectva USA}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Bell+X-1}}{{Commonscat|Bell X-1}}{{Experimentální letouny letectva USA}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Experimentální letadla]]
[[Kategorie:Experimentální letadla]]
[[Kategorie:Letadla Bell|X-1]]
[[Kategorie:Letadla Bell|X-1]]

Aktuální verze z 17. 10. 2015, 14:44

Bell X-1
Bell X-1 color.jpg
X-1 přezdívaný "Glamorous Glennis"
Základní charakteristika
Určení experimentální raketoplán
Výrobce Bell Aircraft Corporation
Konstruktér Robert J. Woods
První let 19. ledna 1946 (bezmotorový let)
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel USAF
NACA

Bell X-1 bylo první letadlo, které překonalo rychlost zvuku vlastní silou ve vodorovném letu. Během tohoto letu letoun dosáhl nejvyšší rychlosti odpovídající Machovu číslu 1,015. Tento letoun také založil typovou řadu X, určenou čistě pro experimentální účely, která byla zpočátku utajována. Raketoplán X-1 byl poháněn raketovým motorem a let zahajoval vypuštěním ze speciálně upraveného bombardéru B-29. Po spotřebování paliva letoun klouzavým letem přistál na letišti.

Prvním nadzvukovým pilotem se stal Charles "Chuck" Yeager, který s tímto letounem dne 14. října 1947 překonal rychlost zvuku. Yeagerovo prvenství zpochybňuje a činí na ně nárok rovněž německý pilot Hans Guido Mutke, který tvrdil, že zvukovou bariéru překonal dne 9. dubna 1945 s letadlem Messerschmitt Me 262 Schwalbe. Toto tvrzení je však často zpochybňováno. Dalším člověkem čínícím si nárok na titul prvního nadzvukového pilota je George Welch, který měl překonat zvukovou bariéru 1. října 1947 v letadle North American XP-86 Sabre, tedy dva týdny před Bell X-1.

Obsah

Historie

Bell X-1A v letu

Vše začalo v roce 1946, kdy dva pokusné letouny XS-1 (později přejmenované na X-1) prováděly experimentální lety na armádní letecké základně Muroc (v současné době Edwards AFB) v Kalifornii pro získání letových dat pro překonání nadzvukové rychlosti. Tyto rané pokusy vyvrcholily prvním řízeným letem rychlejším než 1,0 M, tzn. rychlejším než zvuk.

XS-1 byl první vysokorychlostní letoun, postavený výhradně pro letecký výzkum. Typ nebyl nikdy určen k výrobě. XS-1 byl z velké části navržen v souladu s údaji poskytnutými úřadem NACA (dnes NASA), zaplacen vojenským letectvem a postaven firmou Bell. XS-1 číslo 2 (sériové číslo 46-063) byl testován úřadem NACA, aby poskytl konstrukční údaje pro další produkci letounů o vysokém výkonu.

Výzkumné metody použité v programu X-1 se staly vzorem pro všechny následující projekty X. Metody a personál NACA, při projektu X-1, také pomohly položit základ americkému vesmírnému programu v 60. letech. Projekt X-1 stanovil a upevnil poválečnou spolupráci mezi potřebami americké armády, průmyslu a výzkumných zařízení. Letové údaje získané úřadem NACA během testů X-1 následné poskytly základ pro leteckou převahu USA v druhé polovině 20. století.

Jako výsledek prvního nadzvukového letu X-1, Národní letecká asociace v roce 1948 hlasovala pro udělení Collier Trophy pro tři hlavní účastníky programu. Prezident Truman v Bílém domě oceněnil Larryho Bella za firmu Bell, kapitána Yeagera za pilotování a Johna Stacka za NACA.

Sériová čísla letadel

X-1 s pozemní obsluhou

Specifikace (X-1)

EG-0081-01.gif

Technické údaje

  • Posádka: 1
  • Délka: 9,4 m
  • Rozpětí: 8,5 m
  • Výška: 3,3 m
  • Plocha křídel: 12 m²
  • Prázdná hmotnost: 3 174 kg
  • Vzletová hmotnost: 5 555 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 5 557 kg
  • Pohon: raketový motor Reaction Motors XLR11-RM3 o tahu 26,7 kN

Výkony

Raketový motor XLR-11
  • Maximální rychlost: 1 541 km/h
  • Dolet: vytrvalost motoru 5 minut
  • Dostup: 21 915 m
  • Zatížení křídel: 463 kg/m²
  • Poměr výkonu/hmotnosti: 4,9 kN/kg

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Bell X-1
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Bell X-1
Experimentální letouny letectva USA

X-1 • X-2 • X-3 • X-4 • X-5 • X-6 • X-7 • X-8 • X-9 • X-10 • X-11 • X-12 • X-13 • X-14 • X-15 • X-16 • X-17 • X-18 • X-19 • X-20 • X-21 • X-22 • X-24 • X-25 • X-26 • X-27 • X-29 • X-30 • X-31 • X-32 • X-33 • X-34 • X-35 • X-36 • X-37 • X-38 • X-40 • X-43 • X-44 • X-45 • X-46 • X-48 • X-51