Kamov Ka-52
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
(+ Vylepšení) |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = bitevní vrtulník | |typ = bitevní vrtulník | ||
|výrobce = Kamov | |výrobce = Kamov | ||
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Kamov Ka-52 Hokum 96 yellow (8585406112).jpg|250px]] |
- | |text = Kamov KA-52 | + | |text = Kamov KA-52 (srpen 2012) |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
- | |první let = [[25. červen|25. června]] [[ | + | |první let = [[25. červen|25. června]] [[1997]]<ref>[http://avia.russian.ee/helicopters_eng/ka-52.php Kamov Ka-52 Alligator helicopter]</ref> |
|zaveden = 1997 | |zaveden = 1997 | ||
- | |hlavní uživatel = [[Rusko]] | + | |hlavní uživatel = [[Rusko]]<br />[[Egypt]] |
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
}} | }} | ||
- | + | '''Kamov Ka-52 Alligator''' (v [[ASCC|kódu NATO]]: '''"Hokum-B"''') je ruský dvoumístný [[Bitevní vrtulník|bitevní]] [[vrtulník]], schopný operací za každého počasí, odvozený z jednomístného typu [[Kamov Ka-50]] (v [[ASCC|kódu NATO]]: '''"Hokum-A"'''). Prototyp byl zalétán v roce 1997 a v roce 2010 převzala ruská armáda první čtyři operační kusy. Ruské ozbrojené síly zatím objednaly 30 strojů. | |
- | + | Pro objednané vrtulníkové výsadkové lodě [[Třída Mistral|třídy Mistral]] vyvinulo [[Rusko]] palubní verze '''Ka-52K'''. Po stornování dodání plavidel Francií a prodeji obou postavených výsadkových lodí [[Egyptské námořnictvo|Egyptskému námořnictvu]] bylo [[Egypt]]em objednáno 46 bitevních vrtulníků Ka-52K.<ref name="ref5">{{Citace elektronické monografie | |
+ | | titul = Russia to Deliver 46 Ka-52K Katran Hokum-B Ship-Borne Helicopters to Egypt for Mistral LHDs | ||
+ | | url = http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3424 | ||
+ | | datum vydání = 2015-12-31 | ||
+ | | datum přístupu = 2016-01-06 | ||
+ | | jazyk = anglicky | ||
+ | }}</ref> | ||
- | == | + | == Vývoj == |
- | + | Kořeny tohoto typu lze hledat v 70. letech 20. století, kdy ruské velení začalo uvažovat o vývoji náhrady bitevního vrtulníku [[Mil Mi-24]]. Od počátku 80. let pak začaly konstrukční kanceláře Mil a Kamov pracovat na svých projektech nových bitevních vrtulníků, ze kterých vzešly typy [[Kamov Ka-50]] a [[Mil Mi-28]]. Jednomístný Ka-50 se stal vítězem soutěže, jeho operační zkoušky v letech 1999–2000 však vedly k požadavku na vývoj dvoumístného vrtulníku uzpůsobeného pro noční operace (pilot Ka-50 byl značně přetížený i při operacích ve dne). Kamov proto nabídl od roku 1994 vyvíjenou dvoumístnou verzi Ka-50 označenou Ka-52. U ní byla přepracována zejména přední část stroje (MiL přitom pracoval na noční verzi MiL-28N).<ref name="ref1">{{Citace elektronické monografie | |
- | + | | příjmení = Novotný | |
- | + | | jméno = Zbyněk | |
- | + | | odkaz na autora = | |
- | + | | titul = Ruský vrtulník Kamov Ka-52 Alligator - vývoj bez konce | |
- | + | | url = http://www.militarybox.cz/news/rusky-vrtulnik-kamov-ka-52-alligator-vyvoj-bez-konce/ | |
- | + | | datum přístupu = 2012-11-12 | |
- | + | | jazyk = česky | |
- | + | }}</ref> | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
+ | První prototyp Ka-52, upravený ze sériového Ka-50, se představil v roce [[1996 v letectví|1996]] na zbrojní výstavě Aero India 96 (Indie je potenciálním zahraničním uživatelem typu).<ref name="ref2" /> Prototyp poprvé vzlétl [[25. červenec|25. července]] [[1997]]. Druhý prototyp byl pro nedostatek finančních prostředků zalétán teprve [[27. červen|27. června]] [[2008]] a třetí v říjnu 2008. Ruské letectvo si přitom jako hlavní typ vybralo stroje Mil Mi-28N, přesto ale zadalo výrobu obou konkurentů. Ka-52 má přitom sloužit zejména pro speciální operace armády a pro potřeby [[Ruské námořnictvo|ruského námořnictva]], které je chtělo provozovat z paluby čtyř objednaných výsadkových lodí třídy Mistral. <ref name="ref1" /> | ||
+ | |||
+ | První čtyři bitevní vrtulníky Ka-52 převzala ruská armáda dne [[28. prosinec|28. prosince]] [[2010]]. Stroje byly zařazeny ke 4. středisku bojové přípravy a výcviku leteckého personálu. Do roku 2012 by mělo být dodáno všech prozatím objednaných 30 kusů. Vývoj vrtulníků ale stále pokračuje. Aktuálně je trápí zejména nízká životnost speciálního avionického a optoelektronického vybavení.<ref name="ref3">{{Citace periodika | ||
+ | | příjmení = Soušek | ||
+ | | jméno = Tomáš | ||
+ | | titul = Kamov Ka-52 zařazován do výzbroje | ||
+ | | periodikum = ATM | ||
+ | | odkaz na periodikum = | ||
+ | | rok = 2011 | ||
+ | | ročník = 43 | ||
+ | | číslo = 3 | ||
+ | | strany = 58–59 | ||
+ | | issn = 1802-4823 | ||
+ | }}</ref> | ||
+ | |||
+ | == Konstrukce == | ||
+ | [[Soubor:Ka-52 MAKS2013.jpg|thumb|250px|Technické údaje Ka-52 (srpen 2013)]] | ||
+ | Ka-52 je vybaven multifunkčním elektronickým letovým, navigačním a zbraňovým systémem, má pasivní i aktivní vyhledávací systémy, které umožňují lokalizovat a zničit cíle za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci. | ||
+ | |||
+ | Z typu Ka-50 byla převzata střední a zadní část vrtulníku (oba typy sdílí až 80% konstrukčních dílů a skupin).<ref name="ref2" /> Přední část trupu obsahuje dvoumístnou [[Kokpit|kabinu]] s [[Vystřelovací sedadlo|vystřelovacími sedačkami]] Zvezda K-37-800 umístěnými vedle sebe. Posádku vrtulníku tvoří dvě osoby. První je pilot-velitel stroje a druhou pilot-navigátor-operátor zbraňového systému. Oba mají k dispozici plnohodnotné řízení, čtyři multifunkční displeje a dva menší displeje (velitel má též průhledový displej HUD).<ref name="ref1" /> | ||
+ | |||
+ | V kulovém pouzdru pod přídí je elektro-optický pozorovací systém TOES-520 vybavení [[Televizní kamera|televizní]] a termovizní kamerou. Vrtulník je dále vybaven centrálním bojovým systémem Argument-2000 (piloti mají přilbové zaměřovače), systémem ochrany vrtulníku L370 Vitebsk a zbraňovým řídícím systémem SUO-806P. Palubní [[Radar|radiolokátor]] je typu Phazotron Arbalet-52.<ref name="ref1" /> | ||
+ | |||
+ | Základní výzbrojí vrtulníku je rychlopalný [[kanón]] 2A42 ráže 30 mm s celkovou zásobou 470 nábojů, umístěný na pravoboku. Dále může nést až 2500 kg podvěsné výzbroje na čtyřech podkřídlových závěsnících a dvou závěsnících na koncích křídel. Neseny mohou být například bloky neřízených raket, kulometné a kanónové kontejnery, bomby a pumové kontejnery, protitankové řízené střely 9M120/9M220 Ataka, protizemní střely Ch-25ML či protiletadlové řízené střely Igla-V a R-73. Na koncích křídel jsou umístěny rovněž výmetnice klamných cílů.<ref name="ref2">{{Citace elektronické monografie | ||
+ | | titul = Další z rodiny Kamovů | ||
+ | | url = http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=543 | ||
+ | | datum přístupu = 2011-04-10 | ||
+ | | vydavatel = Ministerstvo obrany ČR | ||
+ | }}</ref> | ||
+ | |||
+ | Vrtulník pohánějí dva [[Turbohřídelový motor|turbohřídelové motory]] Klimov VK-2500 o maximálním výkonu po 1 987 kW. Motory roztáčí dva souosé protiběžné [[rotor]]y o průměru 14,5 metru, každý s trojicí kompozitových listů. Je to řešení typické pro vrtulníky společnosti Kamov. Palivo je neseno ve dvou samosvorných hlavních nádržích, přičemž je možné podvěsit též čtyři přídavné palivové nádrže.<ref name="ref1" /> | ||
+ | |||
+ | == První bitva vrtulníku == | ||
+ | [[3. duben|3. dubna]] [[2016]] byl '''Ka-52''' vůbec poprvé spatřen v ostré bitvě s islamisty při úspěšném útoku syrské armády na důležité [[Sýrie|syrské]] město '''[[Karajtín]]'''. | ||
+ | |||
+ | == MAKS Airshow 2013 (srpen 2013) == | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Soubor:MAKS Airshow 2013 (Ramenskoye Airport, Russia) (519-03).jpg| | ||
+ | Soubor:MAKS Airshow 2013 (Ramenskoye Airport, Russia) (519-05).jpg| | ||
+ | Soubor:MAKS Airshow 2013 (Ramenskoye Airport, Russia) (519-06).jpg| | ||
+ | Soubor:MAKS Airshow 2013 (Ramenskoye Airport, Russia) (519-07).jpg| | ||
+ | </gallery> | ||
+ | == Verze == | ||
+ | * '''Kamov Ka-52K''' – námořní verze pro provozování na válečných lodích | ||
+ | |||
+ | == Specifikace (Ka-52 Alligator) == | ||
+ | === Technické údaje === | ||
+ | * '''Posádka:''' 2 | ||
+ | * '''Rozpětí křídel:''' 7,3 m | ||
+ | * '''Délka trupu:''' 14,5 m | ||
+ | * '''Výška:''' 4,90 m | ||
+ | * '''Vzletová hmotnost:''' 10 800 kg | ||
+ | * '''Max. vzletová hmotnost :''' 11 300 kg | ||
+ | * '''Pohonná jednotka:''' 2 x [[Turbohřídelový motor|turbohřídelový motor]] [[Klimov TV3-117|Klimov TV3-117MVA]] | ||
+ | * '''Výkon pohonné jednotky:''' 1 987 kW | ||
+ | |||
+ | === Výkony === | ||
+ | * '''Cestovní rychlost:''' 260 km/h | ||
+ | * '''Maximální rychlost:''' 300 km/h | ||
+ | * '''Dolet:''' 460 km | ||
+ | * '''Praktický dostup:''' 5 300 m | ||
+ | * '''Statický dostup:''' 4 350 m | ||
+ | |||
+ | === Výzbroj === | ||
+ | * 1× rychlopalný kanón ráže 30 mm | ||
+ | * 2 500 kg podvěšené výzbroje | ||
+ | |||
+ | == YouTube == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=wPLtMMe6L-A}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''DEADLY FAST Russian military Ka 52 Alligator (2014)''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=3Vbo5aPPNoQ}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Amazing Ка-52 Alligator at Paris Air Show 2013''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
+ | |||
+ | == Literatura == | ||
+ | * {{Citace monografie | příjmení = | jméno = | odkaz na autora = | titul = Encyklopedie letadel | vydavatel = Slovo | místo = [[Bratislava]] | rok = 1997 | kapitola = Kamov „Hokum“ | strany = 306 | isbn = 80-85711-29-X}} | ||
+ | * {{Citace monografie | titul = Opyжиe Pоссии 2006-2007 / Russia´s Arms 2006-2007 | vydavatel = OOO „Boeнный Пapaд“ / Military Parade Ltd. | rok = 2006 | isbn = | jazyk = rusky, anglicky}} | ||
+ | * {{Citace monografie | autor = G. I. Kuzněcov | titul = ОКБ Н. И. Камова | vydavatel = OOO „Цeнтр авиации и Космонавтики“ | místo = [[Moskva]] | rok = 1999 | isbn = 5-93316-001-6 | strany = 376 | jazyk = rusky, anglicky}} | ||
+ | |||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | *[http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=543 Další z rodiny Kamovů | + | * [http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=543 Další z rodiny Kamovů] |
- | + | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Kamov+Ka-52}}{{Commonscat|Kamov Ka-52}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Vrtulníky]] | [[Kategorie:Vrtulníky]] | ||
[[Kategorie:Letadla Kamov|Ka-52]] | [[Kategorie:Letadla Kamov|Ka-52]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 1. 6. 2016, 20:52
Kamov Ka-52 | ||
Kamov KA-52 (srpen 2012) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bitevní vrtulník | |
Výrobce | Kamov | |
Konstruktér | ||
První let | 25. června 1997[1] | |
Zařazen | 1997 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | Rusko Egypt | |
Kamov Ka-52 Alligator (v kódu NATO: "Hokum-B") je ruský dvoumístný bitevní vrtulník, schopný operací za každého počasí, odvozený z jednomístného typu Kamov Ka-50 (v kódu NATO: "Hokum-A"). Prototyp byl zalétán v roce 1997 a v roce 2010 převzala ruská armáda první čtyři operační kusy. Ruské ozbrojené síly zatím objednaly 30 strojů.
Pro objednané vrtulníkové výsadkové lodě třídy Mistral vyvinulo Rusko palubní verze Ka-52K. Po stornování dodání plavidel Francií a prodeji obou postavených výsadkových lodí Egyptskému námořnictvu bylo Egyptem objednáno 46 bitevních vrtulníků Ka-52K.[2]
Obsah |
Vývoj
Kořeny tohoto typu lze hledat v 70. letech 20. století, kdy ruské velení začalo uvažovat o vývoji náhrady bitevního vrtulníku Mil Mi-24. Od počátku 80. let pak začaly konstrukční kanceláře Mil a Kamov pracovat na svých projektech nových bitevních vrtulníků, ze kterých vzešly typy Kamov Ka-50 a Mil Mi-28. Jednomístný Ka-50 se stal vítězem soutěže, jeho operační zkoušky v letech 1999–2000 však vedly k požadavku na vývoj dvoumístného vrtulníku uzpůsobeného pro noční operace (pilot Ka-50 byl značně přetížený i při operacích ve dne). Kamov proto nabídl od roku 1994 vyvíjenou dvoumístnou verzi Ka-50 označenou Ka-52. U ní byla přepracována zejména přední část stroje (MiL přitom pracoval na noční verzi MiL-28N).[3]
První prototyp Ka-52, upravený ze sériového Ka-50, se představil v roce 1996 na zbrojní výstavě Aero India 96 (Indie je potenciálním zahraničním uživatelem typu).[4] Prototyp poprvé vzlétl 25. července 1997. Druhý prototyp byl pro nedostatek finančních prostředků zalétán teprve 27. června 2008 a třetí v říjnu 2008. Ruské letectvo si přitom jako hlavní typ vybralo stroje Mil Mi-28N, přesto ale zadalo výrobu obou konkurentů. Ka-52 má přitom sloužit zejména pro speciální operace armády a pro potřeby ruského námořnictva, které je chtělo provozovat z paluby čtyř objednaných výsadkových lodí třídy Mistral. [3]
První čtyři bitevní vrtulníky Ka-52 převzala ruská armáda dne 28. prosince 2010. Stroje byly zařazeny ke 4. středisku bojové přípravy a výcviku leteckého personálu. Do roku 2012 by mělo být dodáno všech prozatím objednaných 30 kusů. Vývoj vrtulníků ale stále pokračuje. Aktuálně je trápí zejména nízká životnost speciálního avionického a optoelektronického vybavení.[5]
Konstrukce
Ka-52 je vybaven multifunkčním elektronickým letovým, navigačním a zbraňovým systémem, má pasivní i aktivní vyhledávací systémy, které umožňují lokalizovat a zničit cíle za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci.
Z typu Ka-50 byla převzata střední a zadní část vrtulníku (oba typy sdílí až 80% konstrukčních dílů a skupin).[4] Přední část trupu obsahuje dvoumístnou kabinu s vystřelovacími sedačkami Zvezda K-37-800 umístěnými vedle sebe. Posádku vrtulníku tvoří dvě osoby. První je pilot-velitel stroje a druhou pilot-navigátor-operátor zbraňového systému. Oba mají k dispozici plnohodnotné řízení, čtyři multifunkční displeje a dva menší displeje (velitel má též průhledový displej HUD).[3]
V kulovém pouzdru pod přídí je elektro-optický pozorovací systém TOES-520 vybavení televizní a termovizní kamerou. Vrtulník je dále vybaven centrálním bojovým systémem Argument-2000 (piloti mají přilbové zaměřovače), systémem ochrany vrtulníku L370 Vitebsk a zbraňovým řídícím systémem SUO-806P. Palubní radiolokátor je typu Phazotron Arbalet-52.[3]
Základní výzbrojí vrtulníku je rychlopalný kanón 2A42 ráže 30 mm s celkovou zásobou 470 nábojů, umístěný na pravoboku. Dále může nést až 2500 kg podvěsné výzbroje na čtyřech podkřídlových závěsnících a dvou závěsnících na koncích křídel. Neseny mohou být například bloky neřízených raket, kulometné a kanónové kontejnery, bomby a pumové kontejnery, protitankové řízené střely 9M120/9M220 Ataka, protizemní střely Ch-25ML či protiletadlové řízené střely Igla-V a R-73. Na koncích křídel jsou umístěny rovněž výmetnice klamných cílů.[4]
Vrtulník pohánějí dva turbohřídelové motory Klimov VK-2500 o maximálním výkonu po 1 987 kW. Motory roztáčí dva souosé protiběžné rotory o průměru 14,5 metru, každý s trojicí kompozitových listů. Je to řešení typické pro vrtulníky společnosti Kamov. Palivo je neseno ve dvou samosvorných hlavních nádržích, přičemž je možné podvěsit též čtyři přídavné palivové nádrže.[3]
První bitva vrtulníku
3. dubna 2016 byl Ka-52 vůbec poprvé spatřen v ostré bitvě s islamisty při úspěšném útoku syrské armády na důležité syrské město Karajtín.
MAKS Airshow 2013 (srpen 2013)
Verze
- Kamov Ka-52K – námořní verze pro provozování na válečných lodích
Specifikace (Ka-52 Alligator)
Technické údaje
- Posádka: 2
- Rozpětí křídel: 7,3 m
- Délka trupu: 14,5 m
- Výška: 4,90 m
- Vzletová hmotnost: 10 800 kg
- Max. vzletová hmotnost : 11 300 kg
- Pohonná jednotka: 2 x turbohřídelový motor Klimov TV3-117MVA
- Výkon pohonné jednotky: 1 987 kW
Výkony
- Cestovní rychlost: 260 km/h
- Maximální rychlost: 300 km/h
- Dolet: 460 km
- Praktický dostup: 5 300 m
- Statický dostup: 4 350 m
Výzbroj
- 1× rychlopalný kanón ráže 30 mm
- 2 500 kg podvěšené výzbroje
YouTube
DEADLY FAST Russian military Ka 52 Alligator (2014) |
Amazing Ка-52 Alligator at Paris Air Show 2013 |
Literatura
- Encyklopedie letadel. Bratislava : Slovo, 1997. ISBN 80-85711-29-X. Kapitola Kamov „Hokum“, s. 306.
- Opyжиe Pоссии 2006-2007 / Russia´s Arms 2006-2007. [s.l.] : OOO „Boeнный Пapaд“ / Military Parade Ltd., 2006. (rusky, anglicky)
- G. I. Kuzněcov. ОКБ Н. И. Камова. Moskva : OOO „Цeнтр авиации и Космонавтики“, 1999. ISBN 5-93316-001-6. S. 376. (rusky, anglicky)
Reference
- ↑ Kamov Ka-52 Alligator helicopter
- ↑ Russia to Deliver 46 Ka-52K Katran Hokum-B Ship-Borne Helicopters to Egypt for Mistral LHDs [online]. 2015-12-31, [cit. 2016-01-06]. Dostupné online. (anglicky)
- ↑ 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 NOVOTNÝ, Zbyněk. Ruský vrtulník Kamov Ka-52 Alligator - vývoj bez konce [online]. [cit. 2012-11-12]. Dostupné online. (česky)
- ↑ 4,0 4,1 4,2 Další z rodiny Kamovů [online]. Ministerstvo obrany ČR, [cit. 2011-04-10]. Dostupné online.
- ↑ SOUŠEK, Tomáš. Kamov Ka-52 zařazován do výzbroje. ATM, 2011, roč. 43, čís. 3, s. 58–59. ISSN 1802-4823.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |