Kamov Ka-52

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
(+ Vylepšení)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.)
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = bitevní vrtulník
  |typ = bitevní vrtulník
  |výrobce = Kamov
  |výrobce = Kamov
-
  |image =  Image:Ka-52 061.jpg
+
  |image =  [[Soubor:Kamov Ka-52 Hokum 96 yellow (8585406112).jpg|250px]]
-
  |text =  Kamov KA-52
+
  |text =  Kamov KA-52 (srpen 2012)
  |konstruktér =
  |konstruktér =
-
  |první let = [[25. červen|25. června]] [[1997 v letectví|1997]]<ref>[http://avia.russian.ee/helicopters_eng/ka-52.php Kamov Ka-52 Alligator helicopter]</ref>
+
  |první let = [[25. červen|25. června]] [[1997]]<ref>[http://avia.russian.ee/helicopters_eng/ka-52.php Kamov Ka-52 Alligator helicopter]</ref>
  |zaveden = 1997
  |zaveden = 1997
-
  |hlavní uživatel = [[Rusko]]
+
  |hlavní uživatel = [[Rusko]]<br />[[Egypt]]
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
}}
}}
-
[[Soubor:Kamov Ka-52 MAKS 2005 2.jpg|thumb|Kamov ka-52 na výstavě MAKS 2005]]
+
'''Kamov Ka-52 Alligator''' (v [[ASCC|kódu NATO]]: '''"Hokum-B"''') je ruský dvoumístný [[Bitevní vrtulník|bitevní]] [[vrtulník]], schopný operací za každého počasí, odvozený z&nbsp;jednomístného typu [[Kamov Ka-50]] (v&nbsp;[[ASCC|kódu NATO]]: '''"Hokum-A"'''). Prototyp byl zalétán v&nbsp;roce 1997 a&nbsp;v&nbsp;roce 2010 převzala ruská armáda první čtyři operační kusy. Ruské ozbrojené síly zatím objednaly 30 strojů.
-
'''Kamov Ka-52 Alligátor''' je ruský dvojmístný bitevní [[vrtulník]], jehož první prototyp se představil v roce [[1996]] na zbrojní výstavě Aero India 96. Vrtulník byl dále ještě upravován a 25. července [[1997]] vzlétl druhý prototyp shodný se sériově vyráběnou verzí. Stroj vznikl úpravou z jednomístného vrtulníku [[Kamov Ka-50]], kde na rozdíl od svého předchůdce sedí dva členi osádky vedle sebe. Kromě počtu členů osádky má stroj samozřejmě i rozdílné vybavení i bojovou funkci. Ka-52 je vybaven multifunkčním elektronickým letovým, navigačním a zbraňovým systémem, má pasivní i aktivní vyhledávací systémy, které umožňují lokalizovat a zničit cíle za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci. Na výrobě se podílí francouzské firmy Sextant Avionic a Thomson. Vrtulník je určen nejen pro ruskou armádu, ale i na export, zájem o jeho koupi projevily i některé státy [[Severoatlantická aliance|NATO]].
+
Pro objednané vrtulníkové výsadkové lodě [[Třída Mistral|třídy Mistral]] vyvinulo [[Rusko]] palubní verze '''Ka-52K'''. Po stornování dodání plavidel Francií a prodeji obou postavených výsadkových lodí [[Egyptské námořnictvo|Egyptskému námořnictvu]] bylo [[Egypt]]em objednáno 46 bitevních vrtulníků Ka-52K.<ref name="ref5">{{Citace elektronické monografie
 +
| titul = Russia to Deliver 46 Ka-52K Katran Hokum-B Ship-Borne Helicopters to Egypt for Mistral LHDs
 +
| url = http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3424
 +
| datum vydání = 2015-12-31
 +
| datum přístupu = 2016-01-06
 +
| jazyk = anglicky
 +
}}</ref>
-
==Technické údaje==
+
== Vývoj ==
-
*Osádka: 2
+
Kořeny tohoto typu lze hledat v&nbsp;70. letech 20. století, kdy ruské velení začalo uvažovat o&nbsp;vývoji náhrady bitevního vrtulníku [[Mil Mi-24]]. Od počátku 80. let pak začaly konstrukční kanceláře Mil a&nbsp;Kamov pracovat na svých projektech nových bitevních vrtulníků, ze kterých vzešly typy [[Kamov Ka-50]] a&nbsp;[[Mil Mi-28]]. Jednomístný Ka-50 se stal vítězem soutěže, jeho operační zkoušky v&nbsp;letech 1999–2000 však vedly k&nbsp;požadavku na vývoj dvoumístného vrtulníku uzpůsobeného pro noční operace (pilot Ka-50 byl značně přetížený i&nbsp;při operacích ve dne). Kamov proto nabídl od roku 1994 vyvíjenou dvoumístnou verzi Ka-50 označenou Ka-52. U&nbsp;ní byla přepracována zejména přední část stroje (MiL přitom pracoval na noční verzi MiL-28N).<ref name="ref1">{{Citace elektronické monografie
-
*Průměr rotorů: 14,50 m
+
| příjmení = Novotný
-
*Délka: 13,50 m
+
| jméno = Zbyněk
-
*Výška: 4,90 m
+
| odkaz na autora =
-
*Hmotnost prázdného vrtulníku: 7800 kg
+
| titul = Ruský vrtulník Kamov Ka-52 Alligator - vývoj bez konce
-
*Běžná vzletová hmotnost: 9800 kg
+
| url = http://www.militarybox.cz/news/rusky-vrtulnik-kamov-ka-52-alligator-vyvoj-bez-konce/
-
*Maximální vzletová hmotnost: 10400 kg
+
| datum přístupu = 2012-11-12
-
*Pohonné jednotky: 2x motor Klimov TV3-117MVA s výkonem 1 638 kW (každý)
+
| jazyk = česky
-
*Maximální rychlost: 350 km/h
+
}}</ref>
-
*Cestovní rychlost: 270 km/h
+
-
*Dolet: 1160 km
+
-
*Bojový dolet: 520 km
+
-
*Stoupavost: 600 m / min
+
-
*Dostup: 5500 m
+
 +
První prototyp Ka-52, upravený ze sériového Ka-50, se představil v&nbsp;roce [[1996 v letectví|1996]] na zbrojní výstavě Aero India 96 (Indie je potenciálním zahraničním uživatelem typu).<ref name="ref2" /> Prototyp poprvé vzlétl [[25. červenec|25.&nbsp;července]] [[1997]]. Druhý prototyp byl pro nedostatek finančních prostředků zalétán teprve [[27. červen|27.&nbsp;června]] [[2008]] a&nbsp;třetí v&nbsp;říjnu 2008. Ruské letectvo si přitom jako hlavní typ vybralo stroje Mil Mi-28N, přesto ale zadalo výrobu obou konkurentů. Ka-52 má přitom sloužit zejména pro speciální operace armády a&nbsp;pro potřeby [[Ruské námořnictvo|ruského námořnictva]], které je chtělo provozovat z&nbsp;paluby čtyř objednaných výsadkových lodí třídy Mistral.&nbsp;<ref name="ref1" />
 +
 +
První čtyři bitevní vrtulníky Ka-52 převzala ruská armáda dne [[28. prosinec|28. prosince]] [[2010]]. Stroje byly zařazeny ke 4. středisku bojové přípravy a&nbsp;výcviku leteckého personálu. Do roku 2012 by mělo být dodáno všech prozatím objednaných 30 kusů. Vývoj vrtulníků ale stále pokračuje. Aktuálně je trápí zejména nízká životnost speciálního avionického a&nbsp;optoelektronického vybavení.<ref name="ref3">{{Citace periodika
 +
| příjmení = Soušek
 +
| jméno = Tomáš
 +
| titul = Kamov Ka-52 zařazován do výzbroje
 +
| periodikum = ATM
 +
| odkaz na periodikum =
 +
| rok = 2011
 +
| ročník = 43
 +
| číslo = 3
 +
| strany = 58–59
 +
| issn = 1802-4823
 +
}}</ref>
 +
 +
== Konstrukce ==
 +
[[Soubor:Ka-52 MAKS2013.jpg|thumb|250px|Technické údaje Ka-52 (srpen 2013)]]
 +
Ka-52 je vybaven multifunkčním elektronickým letovým, navigačním a&nbsp;zbraňovým systémem, má pasivní i&nbsp;aktivní vyhledávací systémy, které umožňují lokalizovat a&nbsp;zničit cíle za všech povětrnostních podmínek, ve dne i&nbsp;v&nbsp;noci.
 +
 +
Z&nbsp;typu Ka-50 byla převzata střední a&nbsp;zadní část vrtulníku (oba typy sdílí až 80% konstrukčních dílů a&nbsp;skupin).<ref name="ref2" /> Přední část trupu obsahuje dvoumístnou [[Kokpit|kabinu]] s&nbsp;[[Vystřelovací sedadlo|vystřelovacími sedačkami]] Zvezda K-37-800 umístěnými vedle sebe. Posádku vrtulníku tvoří dvě osoby. První je pilot-velitel stroje a&nbsp;druhou pilot-navigátor-operátor zbraňového systému. Oba mají k&nbsp;dispozici plnohodnotné řízení, čtyři multifunkční displeje a&nbsp;dva menší displeje (velitel má též průhledový displej HUD).<ref name="ref1" />
 +
 +
V&nbsp;kulovém pouzdru pod přídí je elektro-optický pozorovací systém TOES-520 vybavení [[Televizní kamera|televizní]] a&nbsp;termovizní kamerou. Vrtulník je dále vybaven centrálním bojovým systémem Argument-2000 (piloti mají přilbové zaměřovače), systémem ochrany vrtulníku L370 Vitebsk a&nbsp;zbraňovým řídícím systémem SUO-806P. Palubní [[Radar|radiolokátor]] je typu Phazotron Arbalet-52.<ref name="ref1" />
 +
 +
Základní výzbrojí vrtulníku je rychlopalný [[kanón]] 2A42 ráže 30 mm s&nbsp;celkovou zásobou 470 nábojů, umístěný na pravoboku. Dále může nést až 2500 kg podvěsné výzbroje na čtyřech podkřídlových závěsnících a&nbsp;dvou závěsnících na koncích křídel. Neseny mohou být například bloky neřízených raket, kulometné a&nbsp;kanónové kontejnery, bomby a&nbsp;pumové kontejnery, protitankové řízené střely 9M120/9M220 Ataka, protizemní střely Ch-25ML či protiletadlové řízené střely Igla-V a&nbsp;R-73. Na koncích křídel jsou umístěny rovněž výmetnice klamných cílů.<ref name="ref2">{{Citace elektronické monografie
 +
| titul = Další z rodiny Kamovů
 +
| url = http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=543
 +
| datum přístupu = 2011-04-10
 +
| vydavatel = Ministerstvo obrany ČR
 +
}}</ref>
 +
 +
Vrtulník pohánějí dva [[Turbohřídelový motor|turbohřídelové motory]] Klimov VK-2500 o&nbsp;maximálním výkonu po 1&nbsp;987 kW. Motory roztáčí dva souosé protiběžné [[rotor]]y o&nbsp;průměru 14,5&nbsp;metru, každý s&nbsp;trojicí kompozitových listů. Je to řešení typické pro vrtulníky společnosti Kamov. Palivo je neseno ve dvou samosvorných hlavních nádržích, přičemž je možné podvěsit též čtyři přídavné palivové nádrže.<ref name="ref1" />
 +
 +
== První bitva vrtulníku ==
 +
[[3. duben|3.&nbsp;dubna]] [[2016]] byl '''Ka-52''' vůbec poprvé spatřen v ostré bitvě s islamisty při úspěšném útoku syrské&nbsp;armády na důležité [[Sýrie|syrské]] město '''[[Karajtín]]'''.
 +
 +
== MAKS Airshow 2013 (srpen 2013) ==
 +
<gallery>
 +
Soubor:MAKS Airshow 2013 (Ramenskoye Airport, Russia) (519-03).jpg|
 +
Soubor:MAKS Airshow 2013 (Ramenskoye Airport, Russia) (519-05).jpg|
 +
Soubor:MAKS Airshow 2013 (Ramenskoye Airport, Russia) (519-06).jpg|
 +
Soubor:MAKS Airshow 2013 (Ramenskoye Airport, Russia) (519-07).jpg|
 +
</gallery>
 +
== Verze ==
 +
* '''Kamov Ka-52K''' – námořní verze pro provozování na válečných lodích
 +
 +
== Specifikace (Ka-52 Alligator) ==
 +
=== Technické údaje ===
 +
* '''Posádka:''' 2
 +
* '''Rozpětí křídel:''' 7,3 m
 +
* '''Délka trupu:''' 14,5 m
 +
* '''Výška:''' 4,90 m
 +
* '''Vzletová hmotnost:''' 10 800 kg
 +
* '''Max. vzletová hmotnost :''' 11 300 kg
 +
* '''Pohonná jednotka:''' 2 x [[Turbohřídelový motor|turbohřídelový motor]] [[Klimov TV3-117|Klimov TV3-117MVA]]
 +
* '''Výkon pohonné jednotky:''' 1 987 kW
 +
 +
=== Výkony ===
 +
* '''Cestovní rychlost:''' 260 km/h
 +
* '''Maximální rychlost:''' 300 km/h
 +
* '''Dolet:''' 460 km
 +
* '''Praktický dostup:''' 5 300 m
 +
* '''Statický dostup:''' 4 350 m
 +
 +
=== Výzbroj ===
 +
* 1× rychlopalný kanón ráže 30 mm
 +
* 2 500 kg podvěšené výzbroje
 +
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=wPLtMMe6L-A}}
 +
|- align="center"
 +
| '''DEADLY FAST Russian military Ka 52 Alligator (2014)'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=3Vbo5aPPNoQ}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Amazing Ка-52 Alligator at Paris Air Show 2013'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
 +
 +
== Literatura ==
 +
* {{Citace monografie | příjmení = | jméno = | odkaz na autora = | titul = Encyklopedie letadel | vydavatel = Slovo | místo = [[Bratislava]] | rok = 1997 | kapitola = Kamov „Hokum“ | strany = 306 | isbn = 80-85711-29-X}}
 +
* {{Citace monografie | titul = Opyжиe Pоссии 2006-2007 / Russia´s Arms 2006-2007 | vydavatel = OOO „Boeнный Пapaд“ / Military Parade Ltd. | rok = 2006 | isbn = | jazyk = rusky, anglicky}}
 +
* {{Citace monografie | autor = G. I. Kuzněcov | titul = ОКБ Н. И. Камова | vydavatel = OOO „Цeнтр авиации и Космонавтики“ | místo = [[Moskva]] | rok = 1999 | isbn = 5-93316-001-6 | strany = 376 | jazyk = rusky, anglicky}}
 +
 +
== Reference ==
 +
<references/>
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
-
*[http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=543 Další z rodiny Kamovů]
+
* [http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=543 Další z rodiny Kamovů]
-
*[http://www.youtube.com/watch?v=q21F-is0hSY Kamov Ka-52 - video]
+
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Kamov+Ka-52}}{{Commonscat|Kamov Ka-52}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Vrtulníky]]
[[Kategorie:Vrtulníky]]
[[Kategorie:Letadla Kamov|Ka-52]]
[[Kategorie:Letadla Kamov|Ka-52]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 1. 6. 2016, 20:52

Kamov Ka-52
Kamov Ka-52 Hokum 96 yellow (8585406112).jpg
Kamov KA-52 (srpen 2012)
Základní charakteristika
Určení bitevní vrtulník
Výrobce Kamov
Konstruktér
První let 25. června 1997[1]
Zařazen 1997
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Rusko
Egypt

Kamov Ka-52 Alligator (v kódu NATO: "Hokum-B") je ruský dvoumístný bitevní vrtulník, schopný operací za každého počasí, odvozený z jednomístného typu Kamov Ka-50 (v kódu NATO: "Hokum-A"). Prototyp byl zalétán v roce 1997 a v roce 2010 převzala ruská armáda první čtyři operační kusy. Ruské ozbrojené síly zatím objednaly 30 strojů.

Pro objednané vrtulníkové výsadkové lodě třídy Mistral vyvinulo Rusko palubní verze Ka-52K. Po stornování dodání plavidel Francií a prodeji obou postavených výsadkových lodí Egyptskému námořnictvu bylo Egyptem objednáno 46 bitevních vrtulníků Ka-52K.[2]

Obsah

Vývoj

Kořeny tohoto typu lze hledat v 70. letech 20. století, kdy ruské velení začalo uvažovat o vývoji náhrady bitevního vrtulníku Mil Mi-24. Od počátku 80. let pak začaly konstrukční kanceláře Mil a Kamov pracovat na svých projektech nových bitevních vrtulníků, ze kterých vzešly typy Kamov Ka-50Mil Mi-28. Jednomístný Ka-50 se stal vítězem soutěže, jeho operační zkoušky v letech 1999–2000 však vedly k požadavku na vývoj dvoumístného vrtulníku uzpůsobeného pro noční operace (pilot Ka-50 byl značně přetížený i při operacích ve dne). Kamov proto nabídl od roku 1994 vyvíjenou dvoumístnou verzi Ka-50 označenou Ka-52. U ní byla přepracována zejména přední část stroje (MiL přitom pracoval na noční verzi MiL-28N).[3]

První prototyp Ka-52, upravený ze sériového Ka-50, se představil v roce 1996 na zbrojní výstavě Aero India 96 (Indie je potenciálním zahraničním uživatelem typu).[4] Prototyp poprvé vzlétl 25. července 1997. Druhý prototyp byl pro nedostatek finančních prostředků zalétán teprve 27. června 2008 a třetí v říjnu 2008. Ruské letectvo si přitom jako hlavní typ vybralo stroje Mil Mi-28N, přesto ale zadalo výrobu obou konkurentů. Ka-52 má přitom sloužit zejména pro speciální operace armády a pro potřeby ruského námořnictva, které je chtělo provozovat z paluby čtyř objednaných výsadkových lodí třídy Mistral. [3]

První čtyři bitevní vrtulníky Ka-52 převzala ruská armáda dne 28. prosince 2010. Stroje byly zařazeny ke 4. středisku bojové přípravy a výcviku leteckého personálu. Do roku 2012 by mělo být dodáno všech prozatím objednaných 30 kusů. Vývoj vrtulníků ale stále pokračuje. Aktuálně je trápí zejména nízká životnost speciálního avionického a optoelektronického vybavení.[5]

Konstrukce

Technické údaje Ka-52 (srpen 2013)

Ka-52 je vybaven multifunkčním elektronickým letovým, navigačním a zbraňovým systémem, má pasivní i aktivní vyhledávací systémy, které umožňují lokalizovat a zničit cíle za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci.

Z typu Ka-50 byla převzata střední a zadní část vrtulníku (oba typy sdílí až 80% konstrukčních dílů a skupin).[4] Přední část trupu obsahuje dvoumístnou kabinuvystřelovacími sedačkami Zvezda K-37-800 umístěnými vedle sebe. Posádku vrtulníku tvoří dvě osoby. První je pilot-velitel stroje a druhou pilot-navigátor-operátor zbraňového systému. Oba mají k dispozici plnohodnotné řízení, čtyři multifunkční displeje a dva menší displeje (velitel má též průhledový displej HUD).[3]

V kulovém pouzdru pod přídí je elektro-optický pozorovací systém TOES-520 vybavení televizní a termovizní kamerou. Vrtulník je dále vybaven centrálním bojovým systémem Argument-2000 (piloti mají přilbové zaměřovače), systémem ochrany vrtulníku L370 Vitebsk a zbraňovým řídícím systémem SUO-806P. Palubní radiolokátor je typu Phazotron Arbalet-52.[3]

Základní výzbrojí vrtulníku je rychlopalný kanón 2A42 ráže 30 mm s celkovou zásobou 470 nábojů, umístěný na pravoboku. Dále může nést až 2500 kg podvěsné výzbroje na čtyřech podkřídlových závěsnících a dvou závěsnících na koncích křídel. Neseny mohou být například bloky neřízených raket, kulometné a kanónové kontejnery, bomby a pumové kontejnery, protitankové řízené střely 9M120/9M220 Ataka, protizemní střely Ch-25ML či protiletadlové řízené střely Igla-V a R-73. Na koncích křídel jsou umístěny rovněž výmetnice klamných cílů.[4]

Vrtulník pohánějí dva turbohřídelové motory Klimov VK-2500 o maximálním výkonu po 1 987 kW. Motory roztáčí dva souosé protiběžné rotory o průměru 14,5 metru, každý s trojicí kompozitových listů. Je to řešení typické pro vrtulníky společnosti Kamov. Palivo je neseno ve dvou samosvorných hlavních nádržích, přičemž je možné podvěsit též čtyři přídavné palivové nádrže.[3]

První bitva vrtulníku

3. dubna 2016 byl Ka-52 vůbec poprvé spatřen v ostré bitvě s islamisty při úspěšném útoku syrské armády na důležité syrské město Karajtín.

MAKS Airshow 2013 (srpen 2013)

Verze

  • Kamov Ka-52K – námořní verze pro provozování na válečných lodích

Specifikace (Ka-52 Alligator)

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Rozpětí křídel: 7,3 m
  • Délka trupu: 14,5 m
  • Výška: 4,90 m
  • Vzletová hmotnost: 10 800 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 11 300 kg
  • Pohonná jednotka: 2 x turbohřídelový motor Klimov TV3-117MVA
  • Výkon pohonné jednotky: 1 987 kW

Výkony

  • Cestovní rychlost: 260 km/h
  • Maximální rychlost: 300 km/h
  • Dolet: 460 km
  • Praktický dostup: 5 300 m
  • Statický dostup: 4 350 m

Výzbroj

  • 1× rychlopalný kanón ráže 30 mm
  • 2 500 kg podvěšené výzbroje

YouTube

DEADLY FAST Russian military Ka 52 Alligator (2014)
Amazing Ка-52 Alligator at Paris Air Show 2013


Literatura

  • Encyklopedie letadel. Bratislava : Slovo, 1997. ISBN 80-85711-29-X. Kapitola Kamov „Hokum“, s. 306.  
  • Opyжиe Pоссии 2006-2007 / Russia´s Arms 2006-2007. [s.l.] : OOO „Boeнный Пapaд“ / Military Parade Ltd., 2006. (rusky, anglicky) 
  • G. I. Kuzněcov. ОКБ Н. И. Камова. Moskva : OOO „Цeнтр авиации и Космонавтики“, 1999. ISBN 5-93316-001-6. S. 376. (rusky, anglicky) 

Reference

  1. Kamov Ka-52 Alligator helicopter
  2. Russia to Deliver 46 Ka-52K Katran Hokum-B Ship-Borne Helicopters to Egypt for Mistral LHDs [online]. 2015-12-31, [cit. 2016-01-06]. Dostupné online. (anglicky) 
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 NOVOTNÝ, Zbyněk. Ruský vrtulník Kamov Ka-52 Alligator - vývoj bez konce [online]. [cit. 2012-11-12]. Dostupné online. (česky) 
  4. 4,0 4,1 4,2 Další z rodiny Kamovů [online]. Ministerstvo obrany ČR, [cit. 2011-04-10]. Dostupné online.  
  5. SOUŠEK, Tomáš. Kamov Ka-52 zařazován do výzbroje. ATM, 2011, roč. 43, čís. 3, s. 58–59. ISSN 1802-4823.  

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Kamov Ka-52
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Kamov Ka-52